שינויי אקלים, טכנולוגיות ודמוגרפיה קובעים את גורל העולם


"העושר של אומה אינו מורכב מזהב וכסף, אלא מהארץ, מהעם ומהידע שברשותם" - אדם סמית


שינויי אקלים, התקדמות טכנולוגית ושינויים דמוגרפיים ראויים לניתוח מעמיק כדי למפות את המניעים של שינויים בשוק, בתעשייה ובמדינות.


יחסי הגומלין בין השפעות האקלים, פיתוח ואימוץ טכנולוגיות והמציאות הדמוגרפית מעצבים את השלב הבא של ההתפתחות האנושית בארץ ובעולם.

זו גישה בין-תחומית השואבת מתחומים כמו ניתוח מערכות, מדעי המדינה, כלכלת מאקרו ומדעי הסביבה כדי להבין באופן מלא את מערך הכוחות והמגמות.

שינויי אקלים, התקדמות טכנולוגית ושינויים דמוגרפיים הם המניעים העיקריים של שינוי גיאופוליטי וחברתי ארוך טווח. נרחיב על כל אחד מהם:


פרק שיעניין אותך:  הליבה המוגנת - המתכון ליצירת אימפריה


שינויי אקלים

שינויי האקלים משפיעים באופן משמעותי על חברות ברחבי העולם בשל הצפות, בצורת, אירועי מזג אוויר קיצוניים ועוד. ההשפעות הללו צפויות להתעצם בשנים הקרובות ולהניע תנועות הגירה (שדוחפות לשינויים דמוגרפיים), תחרות על משאבים, שיבושים בשרשרת האספקה העולמית, ואולי לדחוף סכסוכים מקומיים ומדינתיים למאבק אלים בפיזור גלובלי. מדינות רבות יצטרכו להתמודד ולקיים מדיניות שכוללת הסתגלות לאקלים משתנה ולשפעותיו החברתיות, הכלכליות והגיאופוליטיות.

סיכונים משינויי אקלים:

  • משברי מזון ומים מבצורת, גלי חום ומזג אוויר קיצוני שמשבשים את תוצרת החקלאות
  • עליית מפלס פני הים והצפות, כמו גם בצורות, יוצרות גלי פליטים מסיבות שורש אקלימיות (גורם למלחמות אזרחים) והגירה מוגברת
  • אובדן המגוון הביולוגי וקריסת המערכת האקולוגית הפוגעת בהון הטבעי ויוצרת סכנות בריאות לאדם
  • הפסדים פיננסיים מפתיעים (ברבורים שחורים) שבלתי ניתנים לכיסוי ביטוחי מערערים את היציבות הכלכלית העולמית

הזדמנויות משינויי אקלים:

  • מהפכת חשמול נקי בייצור חשמל ממקורות מתחדשים, תחבורה חשמלית ובניה ירוקה
  • תנופה של חקלאות מתחדשת וטכנולוגית
  • פתרונות מבוססי מדעי הטבע לקליטת פחמן מהאטמוספרה והגנה על מערכות אקולוגיות
  • מוצרים ושירותים דלי פליטת פחמן בתעשיות שונות


פרק שיעניין אותך:  קרל פון קלאוזביץ על המלחמה ותובנות למנהלי עסקים


התקדמות טכנולוגית

התקדמות טכנולוגית, במיוחד בתחומים כמו תקשורת, תחבורה, בינה מלאכותית, רובוטיקה, ביוטכנולוגיה ואנרגיה ירוקה הם כוחות משבשים באופן מסיבי לתעשיות רבות ולסדר החברתי. כאשר אוטומציה משנה תחומי עבודה וגורל קריירות, טכנולוגיות חדשות משנות את מערך התחרותיות הכלכלית ברמה עולמית, איומי סייבר צצים וחידושים מאפשרים יכולות שליטה חברתיות חדשות וגם התייעלות, או שדווקא מערערות על מוקדי כוח או מוסדות קיימים. בתחום הכלכלי, תעשיות שלמות משתנות, לעיתים מאויימות ואחרות חוות הזדמנויות גדולות לצמיחה. ההתפתחות המהירה יוצרת דיפלציה בתחומים מסויימים ואינפלציה באחרים, שמקשים על הניווט של הכלכלה. הנוף הגיאופוליטי עשוי להשתנות באופן קיצוני. מודלים כלכליים וממשליים מבוססים עוברים מבחני עמידה בתנאי קיצון משמעותיים ולעיתים כושלים.

סיכונים טכנולוגיים:

  • יכולות פשעי סייבר ומלחמת סייבר המועצמות על ידי AI מתקדם
  • אוטומציה ללא תמיכה מספקת במעבר מדרבן אבטלה מבנית ושינויים חברתיים
  • נשק אוטונומי קטלני ויישומי AI צבאיים אחרים
  • דילמות מוסריות בנדסה גנטית וביוטכנולוגיה

הזדמנויות טכנולוגיות:

  • בינה מלאכותית ורובוטיקה מגבירים את הגישה והאיכות לשירותי בריאות
  • אד-טק (טכנולוגיות למידה) מצמצמת את פערי ההשכלה בעולם
  • ערים חכמות ופתרונות שמגבירים ניידות המשפרים את הקיימות העירונית
  • חידושי פינטק המרחיבים את ההכללה הפיננסית של קבוצות נוספות בחברה


פרק שיעניין אותך:  ריי דליו - הסדר העולמי משתנה והעקרונות לפעולה


מגמות דמוגרפיות

שינויים דמוגרפיים כמו הזדקנות אוכלוסיות בסין ובמדינות אסיה ואירופה לצד תנופת ריבוי של דור צעיר עצום במדינות מתפתחות כמו הודו וברחבי אפריקה הם בעלי משמעות רבה ויהיו בעלי השפעה גדולה על עתיד העולם. האופן שבו חלק מהעולם מזדקן יוצר שינויים ביחסי תלות או איך מנוהלים השאיפות הכלכליות של אוכלוסיות שעלול להשפיע עמוקות על היציבות העולמית. נושאים כמו זרמי הגירה שיושפעו עוד יותר משינויי אקלים וטכנולוגיה. מרכיב קריטי נוסף של דמוגרפיה היא הגירה, שנובעת בעיקר ממצוקה בתחומי הביטחון האישי (מלחמה וטרור) וביטחון תזונתי (בצורת ונזקי טבע).

ההשפעה תהיה בזמינות כוח אדם מיומן ובעל יכולת לאייש משרות, עלות כוח אדם לתעשייה והיחס בין האוכלוסייה שמשלמת מיסים ותורמת לקופה הציבורית לבין הצורכת משאבים ונסמכת על הקופה הציבורית (כמו פנסיונרים, אברכים ואחרים).

סיכונים דמוגרפיים:

  • התגברות אבטלת צעירים במדינות מתפתחות
  • חברות מזדקנות מתמודדות עם משברי מימון פנסיה וקושי בטיפול בקשישים
  • דעת קהל שמתנגדת למהגרים מסיבות תרבותיות, גורמות למתחים חברתיים בתוך מדינות שקלטו הגירה

הזדמנויות דמוגרפיות:

  • מגזר שירותי הבריאות וטיפוח הגיל השלישי חווה בום על צרכנים מזדקנים
  • שווקים חדשים במדינות חדשות יתעוררו על ידי עליית מעמדות הצרכנים בהן
  • ההשתתפות הכלכלית של קבוצות שנדחקו בעבר מתרחבת בגלל מחסורים במיומנויות שונות


פרק שיעניין אותך:  ספר: סוף העולם הוא רק ההתחלה - פיטר זייהן


השפעה על מהלך ההיסטוריה

 במבט דרך ההיסטוריה, שלושת הגורמים הללו תרמו רבות לתמורות חברתיות גדולות גם בעבר:

שינויי האקלים
השפיעו על היווצרות והעלמות נתיבי הסחר. עליית פני הים גרמה לשינויים באוכלוסיות תושבי החופים לאורך ההיסטוריה, כמו בסוף עידן הקרח האחרון כאשר מפלס ים ברינג עלה והוביל מהגרים מוקדמים להתיישב בצפון אמריקה.

התקדמות הטכנולוגית
שינתה את הנורמות הכלכליות, הפוליטיות והתרבותיות לאורך ההיסטוריה. התפשטות החקלאות החלה לפני 10,000 שנה הביאה ליישובי קבע ולגידול אוכלוסין. הדפוס של גוטנברג שיפר את זרימת המידע באירופה וערער יציבות ותגליות מדעיות כמו אנטיביוטיקה הגדירו מחדש תוצאות של מערכות בריאות.
כיום, אנו רואים את ההשפעה הדרמטית של טכנולוגיות דיגיטליות ובינה מלאכותית בכל תחום בחיים.

שינויים דמוגרפיים
היו מכריעים ושינוי יחסי כוחות. גלי הגירה כמו הפלישות המונגוליות לאירופה או דילדול אוכלוסייה כתוצאה מהמגפה השחורה (דבר) שינו באופן קיצוני את מאזני הכוחות ותפיסות העולם של התרבותיות הנפגעות. התיעוש והעיור המהיר של היום משכו אוכלוסיות מאזורים כפריים לערים פורחות (אחוז החקלאים באוכלוסייה השתנה מ-80% ל-2%), עם השפעות המשך גדולות על פעילות כלכלית ופוליטיקה.

גם יחסי הגומלין
בין  הכוחות הללו ניכרים. אתגרי האקלים הניעו חדשנות, החיפוש אחר קרקעות ומשאבים חדשים הניעו חקירה ששינתה עוד יותר את הפוליטיקה והתרבות. ישנם לקחים חשובים בהיסטוריה על ההשפעות המדורגות של כוחות מרכזיים אלה שממשיכים לעצב את הגיאופוליטיקה כיום באינטראקציה עם מערכות אנושיות. התחשבות בהם חיונית להבנת המסלולים של תרבויות ושינויים גלובליים על פני טווחי זמן ארוכים.


פרק שיעניין אותך:  ספר: אנטי-שביר Antifragile של נאסים טאלב


מרוממים ומפילים אימפריות

כוחות אלה מילאו תפקידים מכריעים במסלוליהם של המעצמות המשפיעות הללו:

  • האימפריה הרומית
    בשיאה שלטה באדמות המקיפות את הים התיכון שהיה אקלים נוח ויציב בדרך כלל במהלך אותה תקופה. כשהאקלים התקרר בסביבות שנת 400 לספירה, רעב, בצורת והתפרצויות מחלות קראו תיגר על אימפריה מורחבת מדי שכבר הייתה מתוחה ומאויימת על ידי סכנת פלישה. חולשה פנימית זירזה את נפילתה לידי הכוחות הברברים.
  • עלייתה של האימפריה הבריטית
    מהמאה ה-16 התאפשרה על ידי התקדמות טכנולוגית בשייט שתמכה בחקר עולמי וחידושים צבאיים שהקלו על השלטון הקולוניאלי ברחבי העולם. הלחצים הדמוגרפיים דחפו גלי הגירה מבריטניה לצפון אמריקה, אוסטרליה ואפריקה. משאבי מזון מתוחים בתקופות אקלימיות משתנות כמו עידן הקרח הקטן הניעו מדיניות התפשטות נוספת. כשלאחר מלחמת העולם השנייה, הסתיים הפרק הקולוניאלי בעקבות התחייבויות מורחבות מדי.
  • עלייתה של ארצות הברית
    במאה ה-20 קשורה להתגייסות התעשייתית לטובת צרכי בנות הברית במלחמות העולם, תוך פיתוח יכולת טכנולוגית בייצור המוני יעיל והובלה בטכנולוגיות הגרעין והאלקטרוניקה. איכות האוכלוסייה והמשאבים השופעים משכו מהגרים והניעו את הצמיחה. לאחר מלחמת העולם השנייה, היתה דומיננתית בהקמת מוסדות פוליטיים ומסחריים גלובליים (האומות המאוחדות, הבנק העולמי, ארגון הסחר העולמי ועוד) כדי להבטיח גישה למשאבים בינלאומיים. גורמי אקלים כמו הרס מסופות הוריקן מתגברים ושריפות יער ענקיות מאתגרים כיום את התשתית הלאומית בנוסף לשינויים דמוגרפיים.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


משפיעים על גורל מותגים

מותגים רבים ניהלו אתגרים גדולים עקב שינויים באמצעות התאמה אסטרטגית, כולל:

  • ענקית טכנולוגיות החקלאות מונסנטו Monsanto
    התמודדה עם ביקורת הולכת וגוברת על התאמת מוצריה להשפעות האקלים והשתמשה במיזוג עסקי ענק עם חברת באייר כדי להעביר את המיקוד שלה לחידושים במדעי היבול העוסקים בטיפול בביטחון תזונתי בעולם והאתגר הדמוגרפי הגדול.
  • יצרנית השעונים השוויצרית Swatch
    ראתה ירידה במכירות משעונים חכמים ולכן העבירה את הפוקוס לשימוש בחומרים בני קיימא חדשניים ולייצור רזה עם טכנולוגיה ועיצוב בעלי ערך גבוה כדי למשוך קהל בזמן העדפות משתנות בקרב רוכשי מותגי יוקרה צעירים בעלי מודעות לסביבה.
  • ג'נרל מוטורס General Motors
    התמודדה עם משבר קיומי בשל תחרות עם יצרניות רכב גלובליות להן יעילות תריכת דלק מעולה וכלי רכב חשמליים. היא התאוששה באמצעות ניצול הלוואות ממשלתיות גדולות לאחר המיתון הגדול וארגון מחדש להשקעות מו"פ במכוניות חשמליות אוטונומיות ומקושרות רשתית כחלק ממרוץ חדשנות הרכב של היום.
  • תאגיד הנסיעות תומס קוק Thomas Cook
    קרס ב-2019 לאחר שלא הגיב מהר מספיק לשיבוש הטכנולוגי דיגיטלי שיצרו סוכני נסיעות און-ליין באינטרנט וחברות נסיעות חדשות שערערו את מודל חבילות הנופש שלהם. התנהגויות צרכנים השתנו באופן מסיבי ומהר.
  • קמעונאי הלבשה כמו Gap
    מכריזים על התחייבויות לאפס פליטות גזי חממה נטו, ככל שתודעת האקלים בקרב רוכשי דור המילניום והדור Z עולה. מטרת המותג ושקיפות חשובות היום לא פחות מאיכות, עיצוב ומחיר.


פרק שיעניין אותך:  ספר: הנסיך של מקיאוולי ותובנות לקריירה וניהול עסקים


המלצות למנהלי עסקים

מנהלים ויזמים יכולים להפחית סיכונים ולממש הזדמנויות על ידי:

  • התאמה יזומה של שרשראות אספקה
    ופעולות לחוסן בפני תופעות אקלימיות באמצעות שלבים כמו מודלים של שימוש במשאבים מעגליים, הפחתת שימוש במים, מעברי לאנרגיה ירוקה, הכנות להתמודדות עם הצפות ואש, מקורות חומרים חלופיים, ועקיבות ושקיפות של שרשרת האספקה.
  • פיתוח
    חקלאות חכמה אקלימית, חידושים הנדסיים, פתרונות יעילות אנרגטית ומוצרי סיכון פיננסיים חדשים המתמודדים במפורש עם אתגרי אקלים שונים כדרכים עסקיות חדשות ומשתיבות.
  • תכנון לשיבושים עקב הגירה
    שירותי בריאות והשפעות על הזדקנות האוכלוסייה באמצעות ניתוח מיקום הקשור לתחזיות דמוגרפיות ויצירת סחורות ושירותים מותאמים מקומית העונים על הצרכים.
  • מעקב צמוד אחר התפתחויות טכנולוגיות מתקדמות
    בתחומים כמו בינה מלאכותית, מחשוב קוונטי, ננוטכנולוגיה, ביוטכנולוגיה וטכנולוגיה נקייה למען יתרונות ראשונים או יתרונות אימוץ מודל קפיצת מדרגה במדינות מתפתחות.
  • בחינת בעיות פיזור והפצה
    של משאבים בעלי ערך מוקדם בנוגע לגישה לכלים טכנולוגיים בכל הקהילות כדי לעודד חדשנות מכילה וניהול פערים דמוגרפיים.
  • בחינת קבוצות דמוגרפיות מוחלשות
    כמו אוכלוסיות נוער גדלות או השתתפות לא שוויונית של נשים ומהגרים בכוח העבודה מהווים שווקי צמיחה שרבים מתעלמים מהם וכן הזדמנויות למאגרי עובדים לא מנוצלים שניתן למשוך בקלות רבה יותר ולפתח.

 

פרק שיעניין אותך:  אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48