יישום עקרונות זן במנהיגות

"לך, כאילו כפות הרגליים שלך, מנשקות את האדמה" - ת'יץ' נאהת האן

פעמיים עשיתי את הדרך הארוכה ממתחיל ועד חגורה שחורה באומנויות לחימה, בשתי שיטות שונות. בדרך קראתי ספרים מעצבים בפילוסופיית הזן כ-הגאקורה ו- ספר חמשת הטבעות, של הסמוראים המפורסמים.

רובנו יודעים שמנהיגים מצליחים, יודעים להאציל סמכויות ביעילות, לתקשר בבירור ולאמן ולהנחות את הצוות שלהם לחשוב אסטרטגית. אבל מנהיגות היא יותר מעקרונות אלה. מדובר בחשיבה יצירתית, חדשנית וניהול שינויים בהצלחה. על ידי ישנם עקרונות זן, שנכלול בסגנונות המנהיגות שלנו, נוכל להגביר את האפקטיביות שלנו כמנהיגים.

פשטות או חיסול העומס - קאנסו
עיקרון זה מתייחס לתקשורת מנהיגותית ומזכיר לנו להתבטא בצורה פשוטה, טבעית וברורה. המשמעות היא לומר את מה שאנו מתכוונים, כך שיובן עם המשמעות הנכונה. תוך השמטת כל אמירות וביטויים שאינם חיוניים. מנהיגים המסוגלים לתקשר בפשטות ובבירור, מובנים לעובדיהם ומתואמי ציפיות.

אולי יעניין אותך לקרוא: תרבות ארגונית היא השתקפות של המנהיגות

אסימטריה - פוקינסאי
אסימטריה היא עקרון תכנון השואף להשיג איזון והרמוניה, למרות הבדלים ביחס בין החלקים המרכיבים דבר או מערכת. למעשה, אסימטריה מסתמכת על הבדלים כדי להשיג איזון ויופי, כאשר דברים מושלמים, אנשים משתעממים. אי סדירות שומרת על ערנות ועניין. מטבע הדברים, האסימטריה אינה מושלמת, אך היא חלק מהמציאות. 
מנהיגים טובים אינם נלחמים באסימטריה, אלא מזהים בה את ההזדמנות להישגים חריגים ויצירתיות. הם יודעים שהמטרה היא לפתור בעיות וליצור הרמוניה במקום העבודה, על ידי שיפור הסביבה שלנו, פיתוח והרחבת המשאבים שלנו והוספת ערך, בשימוש בחלקים הלא דומים ולא מושלמים העומדים לרשותם.

יופי במינימליזם - שיבומי
יצירת יופי שהוא ישיר ופשוט, מבלי להיות נוצץ. שואף להגיע למהות של מה שנדרש, ללא הסחת דעת ותוספות מעל. דבקות בעיקרון של "פחות הוא יותר" ולגיוס כל אלמנט ופרט לשירות מטרות חזותיות ופונקציונליות מרובות.
למנהלים יש את הנטייה הטבעית לצלול ולהציע דעה, כדי להצדיק את הקיום שלהם על ידי "הוספת ערך", אך עשויים למעשה לשבש, לבלבל, ולפגום בתפקוד הקבוצה. המנהלים עשויים להרגיש שפעולות ותהליכים אלה הם בעלי ערך, נותנים להם סיפוק, ולכאורה משרתים את היעדים הארגוניים. אך העובדים לא רואים זאת באותו אופן, כיוון שההתערבות מלמעלה מסרסת יוזמה ולעיתים מנותקת מהניסיון בשטח. המסר למנהיגים הוא לבלות יותר זמן בהדרכה ופחות זמן בניהול ישיר של האנשים. משמעות הדבר היא האצלה בדרך שאינה מוותרת על אחריות ניהולית.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

טבעיות - שיזן
טבעיות ואותנטיות היא היעדר העמדת פנים או מלאכותיות. מנהיגים המפגינים חוסר שקיפות בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם יכולים לעתים קרובות לטפח תרבות של חוסר אמון. זה יכול להשפיע קשות על המורל של העובדים ועל הפרודוקטיביות.
מנהיגים אפקטיביים רוכשים את האמון של הצוות שלהם. היכולת ליצור, לטפח, להאריך ולשחזר אמון היא מיומנות ניהולית חיונית. מחקרים מראים כי ארגונים בהם מתקיים אמון גבוה, גם  נצפים רמות גבוהות של מעורבות וחיבור עובדים, כולל מחויבות והצלחה ארגונית. הטבעיות ואותנטיות תורמות לאמון, שמאפשר לאנשים להתנהג ביושר ובגלוי.

התעמקות והצעה במקום גילוי והנחייה - יוג'ן
העיקרון הוא לחוש לעמוק, את מסתורי היופי של היקום, ואת היופי העצוב של הסבל האנושי. עיקרון זה יכול לספק תובנה לגבי התפתחות התרבות הארגונית.
לכל ארגון יש תרבות ייחודית שהתפתחה מתוך תפיסות מקומיות והתפתחות סגנון מנהיגות לאורך זמן. שינוי תרבותי זה דבר קשה ומאתגר, הדורש מאמץ רב ושיתוף פעולה. עם הזמן, וללא שינוי, תרבויות יכולות להפוך למסואבות ולא יעילות לצורך השגת מטרות הארגון. יוג'ן, הוא תזכורת למנהיגים להכיר ולהעריך את "היופי המסתורי" בתרבות הארגונית הייחודית שלהם ולהיות זהירים בעת ניהול שינויים, על ידי זיהוי ושמירה על הדברים הטובים ביותר תוך חתירה להסתגלות לקראת העתיד.

אולי יעניין אותך לקרוא: התמודדות מנהיג עם לחץ וחרדה

חופש מהרגל או נוסחה - דטסוזוקו
ארגונים ומנהיגים רבים שואפים להיות חדשניים, כדי להתעלות על השגרתי ולזכות בהצלחה. חדשנות נדרשת להשגת יתרון תחרותי ומנהיגים חייבים לשאוף להצטיין בחדשנות. כדי להיות חדשניים, צריך להשתחרר משבלונות ומשיטות עבודה קבועות. שינוי אינו רק הבאת החדש, אלא גם הריסת הישן.

שלווה, שקט  ובדידות - סייג'קו
מנהיגים יעילים מסוגלים לשמור על סדר ולהביא תחושה של שקט, ללא לחץ רגשי, למקום העבודה. הם משיגים הרמוניה, ללא שימוש בסמכות רשמית. במקום זאת, הם עוסקים במתן שבחים כאשר ראוי וביקורת כאשר נדרש, האצלת אחריות וסמכות, הקשבה ופתיחות להצעות חדשות ללא התגוננות, הגדרת מטרות המאתגרות את העובדים להתפתח, ולפתוח את החשיבה של עצמם ושל העובדים לחיזוק תחושת השייכות לקבוצה.
באווירה כזו, אין דגש על ביקורת שלילית ואין חיפוש אשמה אישית. במקום זאת, הדגש הוא על למידה והתפתחות אישית ועל שיפור וייעול תהליכים.

לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצ/י כאן


קישור לספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


קישור לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצ/י כאן


קישור לייעוץ, מנטוריג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ובכירים - לחצ/י: סטרטגו 360  

שלח/י לי אימייל לקשר מהיר לחצ/י כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48