ספר: סוף העולם הוא רק ההתחלה - פיטר זייהן


"כוחות גיאופוליטיים ודמוגרפיים נטועים עמוק במה שאינו בשליטה, עד כדי שלעתים קרובות פעולה פוליטית מייצרת מעט מלבד רעש" - פיטר זייהן


שמתם לב שהעולם משתנה מול עינינו?
אינפלציה, בינה מלאכותית, מלחמה באירופה, מאבקים בין סין לארה"ב, מהפכה משטרית, לאיראן יש כמעט פצצה גרעינית, ובכלל, בכל פינה בעולם נראה שיש שינויים ומשברים משמעותיים.


העולם כפי שאנו מכירים אותו מסתיים והופך להיות שונה ואחר.

ובינתיים אנחנו, מתעסקים במלחמה אישית, עסקית ופוליטית שמתייחסת לעולם העבר שהולך ונעלם.

זו הטענה הנועזת של האסטרטג הגיאופוליטי פיטר זייהן Peter Zeihan בספרו "סוף העולם הוא רק ההתחלה" The End of the World is Just the Begining. זייהן טוען שהכלכלה העולמית נכנסת לעידן של דה-גלובליזציה, שבו מדינות יתמקדו יותר ויותר באינטרס העצמי שלהן ויהפכו לפחות מסתמכות ותלויות זו בזו.

למגמה זו תהיה השפעה גדולה על עסקים ואנשים פרטיים ברחבי העולם.


בפרק זה, נבחן את הטיעונים של זייהן, נציין מגמות מרכזיות בגיאופוליטיקה המניעות את הדה-גלובליזציה, ונסקור השלכות אפשריות על הסביבה העסקית והכלכלה של ישראל ומדינות מובילות, את ההשפעה הצפויה על ניהול עסקים, ועל התפתחות הקריירה.


וברור שנציע כמה טיפים למנהלי עסקים ואנשי מקצוע שרוצים לפעול כדי להסתגל למציאות החדשה לפני כולם.
אז תקראו ואל תפספסו!


על פיטר זייהן

פיטר זייהן הוא אסטרטג גיאופוליטי ומייסד חברת הייעוץ זייהן בנושא גיאופוליטיקה. הוא מחברם של מספר ספרים, כולל מעצמת העל בשוגג, מעצמת העל הנעדרת וסוף העולם הוא רק ההתחלה. זייהאן הוא דמות שנויה במחלוקת כי הוא לעיתים יוצא דופן, אבל הוא גם אנליסט מוערך שהוצג בפרסומים מכובדים רבים כמו הוול סטריט ג'ורנל, הניו יורק טיימס והאקונומיסט.

עבודתו של זייהן מעניינת מנהלי עסקים ואנשי מקצוע המנהלים את הקריירה שלהם, משום שהוא מספק תובנות לגבי עתיד הכלכלה העולמית והגיאופוליטיקה. זייהן טוען שהעולם נכנס לעידן חדש של דה-גלובליזציה, שבו מדינות יתמקדו יותר ויותר באינטרס העצמי שלהן ויהפכו פחות תלויות זו בזו. הוא מאמין שלמגמה זו תהיה השפעה משמעותית על עסקים ואנשים פרטיים ברחבי העולם.

זייהן טוען שעסקים יצטרכו להסתגל לכלכלה גלובלית מפוצלת יותר על ידי גיוון שרשרת האספקה שלהם ופיתוח שווקים חדשים. הוא גם מאמין שאנשים יצטרכו להיות יותר מסתגלים ועמידים מול אי ודאות כלכלית וגיאופוליטית.


עיקרי המגמות

בספר טוען זייהן שהעולם נכנס לעידן חדש של דה-גלובליזציה, שבו מדינות יתמקדו יותר ויותר באינטרס העצמי שלהן ויהפכו פחות תלויות זו בזו. זייהן סבור כי מגמה זו מונעת ממספר גורמים, ביניהם עליית האוטומציה, שקיעתה של ארצות הברית כהגמון עולמי (בגלל שהעולם פחות חשוב לה מבעבר) והחשיבות הגוברת של הגיאוגרפיה.

  • העולם נכנס לעידן חדש של דגלובליזציה.
  • הדבר נובע ממספר גורמים, לרבות מגמות דמוגרפיות, שינויים כלכליים ושינויים פוליטיים.
  • ארצות הברית נסוגה מהעולם, מה שיוצר ואקום שמתמלא על ידי מדינות אחרות.
  • העולם הופך להיות יותר בלתי צפוי ולא יציב.

זייהן טוען כי לדה-גלובליזציה של העולם יהיו מספר השלכות, כולל:

  • ירידה בסחר העולמי
  • עלייה בלאומיות כלכלית
  • עלייה בתדירות סכסוכים בין מדינות
  • דה-גלובליזציה תוביל לעולם מקוטע ולא יציב יותר.
  • מדינות יצטרכו להיות עצמאיות יותר כדי לשרוד.
  • ירידה ברמת החיים של אנשים רבים, שפחות מוכנים לשינויים

זייהן מאמין שהדרך הטובה ביותר עבור מדינות להתכונן לדה-גלובליזציה של העולם היא להתמקד בהסתמכות העצמית שלהן ולבנות את הכלכלות המקומיות שלהן. הוא גם מאמין שמדינות צריכות לפעול לצמצום התלות שלהן במדינות אחרות עבור משאבים קריטיים, כמו אנרגיה ומזון.


פרק שיעניין אותך:  Coup D'etat על השתלטויות עוינות בפוליטיקה ועסקים


7 המשפיעים הגדולים

7 גורמים המשפיעים על הסביבה העסקית, על פי הספר:

דה-גלובליזציה: העולם נהיה יותר מפוצל ומדינות הופכות להיות יותר עצמאיות. זה מוביל לשינויים באופן שבו עסקים פועלים.

עליית האוטומציה: אוטומציה מובילה לאובדן מקומות עבודה בתעשיות רבות. זה מאלץ עסקים למצוא דרכים חדשות להתחרות וליצור מקומות עבודה חדשים.

שינויים דמוגרפיים: אוכלוסיית העולם מזדקנת וזה מוביל לשינויים באופן שבו עסקים משווקים את המוצרים והשירותים שלהם.

שינויי אקלים: שינויי האקלים מובילים לאירועי מזג אוויר קיצוניים יותר וזה יוצר סיכונים חדשים לעסקים.

חוסר יציבות פוליטית: העולם הופך ליותר לא יציב מבחינה פוליטית וזה יוצר אתגרים חדשים לעסקים.

שינויים טכנולוגיים: השינוי הטכנולוגי מתרחש בקצב מואץ וזה יוצר הזדמנויות ואתגרים חדשים לעסקים.

מחסור במשאבים: העולם מתמודד עם מספר מחסור במשאבים, כמו מים ואנרגיה. זה יוצר אתגרים חדשים לעסקים.





הסיבה לדה-גלובליזציה

העולם משתנה מכמה סיבות, כולל:

דמוגרפיה: אוכלוסיית העולם מזדקנת, וזה מוביל לירידה בכוח העבודה. זה מקשה על מדינות לייצר סחורות ושירותים עודפים לייצוא, ומוביל גם לירידה בצריכה של ייבוא.

שינויים כלכליים: עליית האוטומציה מובילה לאובדן מקומות עבודה בתעשיות רבות, וגם מקשה על מדינות לשמר יתרון תחרותי יחסי ולהתחרות זו בזו. הסיבה לכך היא האוטומציה מאפשרת למדינות לייצר סחורות ושירותים בזול יותר ללא תלות ביתרונות מקומיים.

שינויים פוליטיים: ארצות הברית נסוגה מהעולם, וזה מוביל לריק שמתמלא על ידי מדינות אחרות, כמו סין או רוסיה. זה יוצר עולם פחות יציב ויותר בלתי צפוי, מה שמקשה על מדינות לשתף פעולה.

זייהן טוען שהגורמים הללו מובילים לעולם שהוא יותר מקוטע ולא יציב. הוא מאמין שמדינות יצטרכו לדאוג לעצמן יותר כדי לשרוד.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


הסיבות לנסיגת ארה"ב מהעולם

ישנן מספר סיבות מדוע ארצות הברית נסוגה מהעולם. חלק מהסיבות הללו כוללות:

לאומיות כלכלית: ישנה תחושה גוברת של לאומיות כלכלית בארצות הברית, המובילה לרצון לפרוש מהסכמים וארגונים בינלאומיים. הדבר נובע בין השאר מהאמונה שההסכמים והארגונים הללו אינם הוגנים כלפי ארצות הברית, שפעמים רבות היא המממנת העיקרית של הגופים הללו וכי הם פוגעים בכלכלה האמריקאית.

מדיניות חוץ של בידוד: ישנה תחושה גוברת של בידוד במדיניות החוץ של ארצות הברית, מה שמוביל לרצון לסגת מהתערבויות ומהתחייבויות זרות. זה נובע בין השאר מהאמונה שארצות הברית הרחיבה יותר מדי את מעורבותה בעולם, ושהגיע הזמן להתמקד בנושאים פנימיים.

קיטוב פוליטי: ארצות הברית מקוטבת יותר ויותר מבחינה פוליטית, וזה מקשה על הממשלה להגיע לקונצנזוס בנושאי מדיניות חוץ. זה מוביל למצב שבו ארצות הברית לא מסוגלת לנקוט בפעולה נחרצת על הבמה העולמית.

עלייתה של סין: עלייתה של סין היא גורם מרכזי בהחלטה של ארצות הברית לסגת מהעולם. סין היא כיום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, והיא צומחת במהירות. זה מוביל לתחושת תחרות ויריבות בין ארה"ב לסין, וזה גורם לארה"ב להיות זהירה יותר בהתערבות בעניינים בינלאומיים ובפתיחות שלה למעורבות גורמים זרים בכלכלתה.


השלכות למדינות מובילות

ההשלכות של התחזיות בספר "סוף העולם הוא רק ההתחלה" עבור מדינות שונות הן:

ארצות הברית: הכלכלה והכוח הצבאי הגדול בעולם, והיא הייתה הכוח המניע מאחורי הגלובליזציה בעשורים האחרונים. ארה"ב היא יצואנית נפט, יצואנית מזון ומובילה את החידושים הטכנולוגיים העולמיים. הספר טוען כי ארצות הברית נסוגה מהעולם. זה מוביל לריק שמתמלא על ידי מדינות אחרות, כמו סין. זה עלול להוביל לעולם לא יציב ויותר בלתי צפוי, מה שעלול להקשות על ארצות הברית להשיג את מטרותיה.

האיחוד האירופי: גוש כלכלי ופוליטי גדול, והוא היה שחקן מרכזי בכלכלה העולמית. הספר טוען כי האיחוד האירופי מתמודד עם מספר אתגרים, כולל הזדקנות האוכלוסייה, ירידה בשיעור הילודה ועלייה בלאומיות. אתגרים אלו עלולים להוביל להתפרקות האיחוד האירופי או קושי משמעותי לעשות פעולות משותפות, שתהיה לה השפעה משמעותית על הכלכלה העולמית.

יפן: מדינה עשירה עם רמת חיים גבוהה. הספר טוען שיפן מתמודדת עם מספר אתגרים, כולל הזדקנות האוכלוסייה, ירידה בשיעור הילודה וכוח העבודה מתכווץ. אתגרים אלו עלולים להוביל לירידה בכוחה הכלכלי של יפן, ועלולים להקשות על יפן להתחרות בכלכלה העולמית.

סין: הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, והיא צומחת במהירות יחסית למערב. סין היא יבואנית של אנרגיה ושל מזון. הספר טוען שסין מתמודדת עם מספר אתגרים, כולל הזדקנות האוכלוסייה, ירידה בשיעור הילודה ועלייה באי-שוויון. אתגרים אלו עלולים להוביל להאטה בצמיחה הכלכלית של סין, ועלולים להקשות על סין לשמור על הדומיננטיות הכלכלית שלה.

הודו: מדינה גדולה, עם האוכלוסייה הרבה ביותר בעולם ועם כלכלה צומחת במהירות. מבנה המדינה מבוזר והשלטון המרכזי חלש יחסית לשלטונות האזוריים. הספר טוען כי הודו מתמודדת עם מספר אתגרים, כולל עוני, שחיתות שלטונית ומחסור בתשתיות. אתגרים אלו עלולים להקשות על הודו לממש את הפוטנציאל הכלכלי שלה.

המזרח התיכון: אזור עשיר בנפט ובגז טבעי, אך הוא גם אזור מוכה סכסוך מתמשך שאינו קרוב לפתרון. הספר טוען כי המזרח התיכון צפוי להישאר בלתי יציב בשנים הבאות, וכי הדבר עלול להוביל למספר בעיות, כולל טרור, אי יציבות אזורית ומשבר פליטים שיקשו על התפתחות כלכלית.

המפרץ הפרסי: אזור המכיל מספר מאגרי נפט וגז טבעי חשובים. הספר טוען שהמפרץ הפרסי צפוי להיות מוקד של מאבקים בשנים הבאות, שכן מדינות מתחרות על השליטה במשאבים אלו. זה עלול להוביל למספר בעיות, כולל סכסוך, טרור ומשבר פליטים שיסכנו את השרשראות הלוגיסטיות של אנרגיה.

חשוב לציין שאלו רק חלק מההשלכות הפוטנציאליות של התחזיות בספר. ההשפעה האמיתית תהיה תלויה במספר גורמים, כולל איך מדינות מגיבות לאתגרים העומדים בפניהן.


פרק שיעניין אותך:  ריי דליו - הסדר העולמי משתנה והעקרונות לפעולה


השלכות לכלכלת ישראל

העולם נכנס לעידן חדש של דה-גלובליזציה, שבו מדינות יתמקדו יותר ויותר באינטרס העצמי שלהן ויהפכו פחות סמוכות זו לזו. זייהן מאמין שלמגמה זו תהיה השפעה משמעותית על עסקים ואנשים פרטיים ברחבי העולם.

עבור ישראל, ההשלכות של הדה-גלובליזציה עשויות להיות מעורבות. מצד אחד, ישראל היא מדינה קטנה עם שוק מקומי מצומצם. כתוצאה מכך, היא נשענת זמן רב על יצוא למדינות אחרות. אם דה-גלובליזציה תוביל לירידה בסחר העולמי, היא עלולה להשפיע לרעה על הכלכלה הישראלית.

מצד שני, ישראל היא מדינה שבולטת בחדשנות עם רוח יזמית חזקה. זה יכול לתת לה יתרון בכלכלה גלובלית מפוצלת יותר. בנוסף, ישראל ממוקמת באזור אסטרטגי במזרח התיכון, קרובה לאירופה ויש לה קשרים חזקים עם ארצות הברית. זה יכול לעזור לה לעמוד בסערת הדגלובליזציה.

בסך הכל, ההשלכות של הדה-גלובליזציה על ישראל אינן ודאיות. עם זאת, ברור שישראל תצטרך להסתגל לכלכלה גלובלית מפוצלת יותר. זה ידרוש מעסקים לגוון את שרשרת האספקה שלהם, לפתח שווקים חדשים ולהיות סתגלנים וגמישים יותר. זה גם ידרוש מאנשי מקצוע להיות מסתגלים וגמישים, ולפתח מיומנויות וידע חדשים.


תובנות וטיפים למנהלי עסקים

גיוון שרשרת האספקה. העולם הופך למפוצל יותר ויותר, ועסקים צריכים להיות מוכנים לשיבושים בשרשרת האספקה. על ידי גיוון שרשרת האספקה, עסקים יכולים להפחית את תלותם באספקה ממדינה או אזור יחיד.

לפתח שווקים חדשים. ככל שהכלכלה העולמית הופכת למפוצלת יותר, עסקים יצטרכו לחפש שווקים חדשים נוספים כדי למכור את המוצרים והשירותים. המשמעות עשויה להיות התרחבות לאזורים חדשים או פיתוח מוצרים ושירותים חדשים המותאמים לצרכים של שווקים ספציפיים.

היו יותר מסתגלים וגמישים. העולם הופך להיות יותר הפכפך ובלתי צפוי, ועסקים צריכים להיות מוכנים לשינוי. משמעות הדבר היא יכולת הסתגלות מהירה לאתגרים חדשים ושיפור יכולת התמודדות ועמידה בפני כשלונות.

התמקדו בחוזקות הליבה. בכלכלה גלובלית תחרותית ומפוצלת יותר, חשוב יותר מאי פעם להתמקד בחוזקות הליבה. זה אומר לזהות מה העסק עושה הכי טוב ולהשקיע בתחומים האלה.

בנו קשרים איתנים עם הלקוחות והספקים. בכלכלה גלובלית מפוצלת יותר, קשרים איתנים עם הלקוחות והספקים יהיו חשובים מתמיד. המשמעות היא להצמקד ולבצע באופן קבוע פעולות לבניית אמון ושיתוף פעולה עם מי שחיוני לעסק בהווה או בעתיד.


פרק שיעניין אותך:  קרל פון קלאוזביץ על המלחמה ותובנות למנהלי עסקים


תובנות וטיפים לניהול קריירה

היו מסתגלים וגמישים. העולם הופך להיות הפכפך ובלתי צפוי, ואנשים מקצוענים צריכים להיות מוכנים לשינוי. משמעות הדבר היא יכולת הסתגלות מהירה לאתגרים חדשים ועמידה בפני כשלונות.

פתחו מיומנויות וידע חדשים. העולם משתנה במהירות, ואנשים מקצוענים צריכים להתעדכן בטרנדים ובטכנולוגיות העדכניות ביותר. זה אומר להשקיע בחינוך ובהתפתחות האישית, בלמידה ובהגדלת סל היכולות והכישורים.

בנו מערכות יחסים חזקות. בכלכלה גלובלית תחרותית ומפוצלת יותר, יחסים איתנים עם אנשים אחרים יהיו חשובים מתמיד. המשמעות היא בניית אמון ושיתוף פעולה עם קשרים מהעבר, קשרים בתעשייה, הקולגות והלקוחות.

היו פרואקטיביים. אל תחכו להזדמנויות שיגיעו אליכם. צאו ומצאו אותם. משמעות הדבר היא יצירת רשתות קשרים ומידע, לקיחת אתגרים חדשים כדי לפתח נראות והכרויות ונכונות לקחת סיכונים על משימות שעלולות לא להצליח.

להיות סבלניים. לזכור שלהצלחה לוקח זמן להתממש, גם אם עושים את כל הדברים הנכונים. אל תצפו להשיג את המטרות בן לילה. היו סבלניים ומתמידים, ובסופו של דבר תגיעו ליעד.


אם אתם מנהלי עסק המעוניינים לשפר את האסטרטגיה, שיטות הפעולה והיעילות בעסק, זה הזמן לפעולה!

בואו נעבוד יחד כדי לעשות את זה נכון וליצור שינוי חשוב ומשמעותי.

צרו איתי קשר בהקדם, ונוכל לעבוד יחד לשפר את ביצועי העסק ולהתאים אותו לעולמנו המשתנה במהירות.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו