חמישה שינויי תודעה ארגוניים לעידן החדש


"האינטרנט הופך לכיכר העיר עבור הכפר הגולבלי של המחר" - ביל גייטס


גולבליזציה, טכנולוגיה וקישוריות האינטרנט, משנים את העולם העסקי במהירות רבה. חישבו ומצאו שחברות שנמצאו במדד במניות המוביל S&P500, חמש מאות החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסאות ארה"ב, בשנת 1930, שרדו בממוצע כ-70 שנה.  כיום מעריכים שתוחלת החיים הצפויה לחברה שמופיעה כיום במדד המוביל, הינו 15 שנה.

לא תמצאו כמעט חברות שהיו דומיננטיות לפני 30 שנה, ונמצאות עדיין באותה עמדה ובאותה עוצמה יחסית למתחרים. השינויים הם מהירים, היעילות הנדרשת בשימוש במשאבים היא גבוהה ביותר, כמו גם הצורך באיכות ורמות שירות, וזאת תוך כדי מחירים יורדים, ברוב התחומים.
לכן חשוב לבחון מחדש ולהסתכל באופן שונה על הארגון, הפעילות העסקית והיחסים עם עובדים, לקוחות וספקים.

מרווחים למטרה
רבים מנהלים עסקים באופן שפחות ממוקדים במה העסק עושה, למה? ועבור מה?, אלא דואגים בעיקר שיהיו מספיק מכירות, ושהמכירות יהיו מספיק רווחיות. וככה, יהיה בסדר.
בסביבה גלובלית ומשתנה, מופיעה תחרות בכל מקום שלא מוגן על ידי רגולציה הגנתית, ולכן עסקים לא מצליחים לשמור על הרווחיות שלהם, אלא אם מצליחים לייצר קשר חזק מאוד עם הלקוחות.
לכן כל חברה צריכה להגדיר היטב את המטרות שלה, להכיר היטב את הלקוחות ולפתח אסטרטגיה עסקית שלוקחת בחשבון את כלל התנאים העסקיים בהם פועלת החברה ואת המשאבים העומדים לרשותה, לפעולה ממוקדת.

פרק נוסף שיעניין אותך: איך להתמודד עם עולם VUCA

מהיררכיה לרשתות
ארגונים היררכיים מתנהלים עם האמונה שכל החכמה העסקית נמצאת בפסגת ההיררכיה ושבתחתיתה עובדים שרק עושים מה שאומרים להם. אנשים חולמים על להיות בפסגת ההיררכיה, וזה חלק ממה שמשמר אותה, אבל במציאות היררכיות קורסות.
ארגון היררכי הוא מבנה מאוד לא יעיל בשימוש במשאבים וכן בקבלת החלטות. ההיררכיה קשיחה ולא משתנה, המידע שמגיע אליה מלמטה צריך לעלות למעלה וההחלטות הנובעות, לרדת למטה, וכן יש בעלי תפקידים רבים שתפקידם בעיקר בשימור ההיררכיה, ללא יצירת ערך ממשי.
ארגונים כיום מאמצים בקצב עולה את עקרונות Agile, של הפעלת צוותים ללא "מנהל", של מבנה ארגוני גמיש, ושל הסמכות פחותה על איחוד כל היכולות בתוך ארגון קשיח, אלא על צירוף מומחים ובעלי מקצוע לפרויקט או משימה, על פי הנדרש.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

משליטה להעצמה
מנהלים רבים "תקועים" בחשיבה ששליטה הדוקה יותר על עובדים משפרת יעילות, מהירות ואיכות ביצוע, אך הוכח במחקרים ובמציאות שאנשים מגיבים לכך גרוע. אנשים "נשלטים" נהיים "ראש קטן", לא לוקחים יוזמה, לא דואגים לאיכות או יעילות מעבר לפיקוח עליהם ובעיקר עסוקים ב"כיסויי תחת" כדי שלא יפטרו אותם.
עובדים "מחוברים" לארגון, נוקטים יוזמה, דואגים לעשות עבודה איכותית וחוסכים במשאבים ובזמן. עובדים הופכים ל"מחוברים" כאשר יש עליהם אחריות, כאשר הם יודעים כיצד העבודה שלהם תורמת למטרות הארגון" כאשר הם מקבלים הדרכה רבה ונהיים מקצוענים וכאשר הם נמצאים בסביבה בטוחה, בה עוזרים להם להתגבר על בעיות ומכשולים, ולא פוגעים בהם כאשר קורות טעויות.

מתכנון לניסוי
תכניות ותחזיות אינן מתממשות. במציעות קיימים מליוני משתנים ולא ניתן לחזות כיצד יגיבו הלקוחות, המתחרים, הספקים, העובדים או המשקיעים לפעולות שונות שנבצע. לכן כל פעולה לשינוי או ליצירה, עשויה להוביל לתוצאות שונות מאשר תכננו. במקום להיות מאוכזבים, חסרי ביטחון ולפתח חשש מחריגה מהסטנדרטי, צריך להתייחס לשינויים ולמאמצי יצירה כניסויים. מפתחים מוצר חדש או פעילות עסקית חדשה? אל תצפו שהדברים יתפתחו כמתוכנן, אלא היו דרוכים לפענוח המציאות ולזהות מתי ואיך לשנות את התכניות ולהתקדם ליעד חדש.
ככל שהשינוי יהיה מהיר יותר ומבוסס יותר על מידע, כך תחסוך משאבים וזמן, ותתקרב יותר למטרה.

פרק נוסף שיעניין אותך: מגמות דיגיטליות שמשנות את סביבת העבודה

מחשאיות לשקיפות
דיונים והחלטות בחדרי חדרים משתפים מעט מאוד אנשים. בהכרח ההחלטות שמתקבלות הן על פי מידע מוגבל ובלתי נמנע שהאנשים שצריכים לבצע את ההחלטות לא היו חלק מאיסוף המידע, הניתוח, הדיון וקבלת ההחלטה. לכן היישום יהיה קשה ונתון לבעיות ואירועים בלתי צפויים.
פרטיות כמעט ואבדה מין העולם, וחרושת שמועות היא הדבר הגרוע ביותר, שכן גורם לשנות התנהגות באופן עצמאי ולא מותאם לארגון. לכן רצוי ברוב המקרים להימנע מחשאיות ודווקא לשתף את חברי הארגון בכל השלבים, מאיתור בעיה ועד יישום הפתרון. לא רק שהעובדים יהיו מחוברים ובעלי מוטיבציה, אלא שגם ספקים ולקוחות ירתמו לעזור לארגון להצליח.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360  


שליחת אימייל לתיאום שיחת התייעצות עסקית וניהולית ללא עלות  לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן


התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן


עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן
עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן


עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/

#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity #strategy #stratego360 #ceo360 #ronezer #ronnezer #negotiation #success #networking #projectmanagement #goals #profit #team #mindfulness #grit #stoicism #businessstrategy #entrepreneurs #ikigai #startup #emotionalinteligence #bodylanguage #leanstartup #startupnation #startup_israel #startup_nation

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי