תובנות מששת הכלכלנים הגדולים בכל הזמנים


"הקושי אינו טמון בפיתוח רעיונות חדשים, אלא בבריחה מהישנים" - ג'ון מיינרד קיינס


הכלכלן טיילר קוון Tyler Cowen כתב ספר על הכלכלנים הגדולים בכל הזמנים, ה-GOAT.

גם ללא-כלכלנים שבינינו, מנהלים, יזמים ומשקיעים, כדאי להכיר את עיקרי משנתם ולדעת מה אפשר ללמוד מהם וליישם.


נספר על תוצרי המוחות הכלכליים שעיצבו את עולמנו. 🤔

עם התובנות העמוקות וכיצד הם יכולים להשפיע ולשנות החלטות עסקיות וכלכליות. 💡

נכיר ידע שימושי עבורנו מעבודתם של ג'ון מיינרד קיינס, אדם סמית', פרידריך האייק, תומס מלתוס, מילטון פרידמן וג'ון סטיוארט מיל. 💰


למה הגדולים בכל הזמנים

עבור מנהלים, יזמים ומשקיעים, התעמקות בחוכמה שהשאירו ענקי הכלכלה אינה עיסוק אינטלקטואלי אלא ציווי אסטרטגי. התיאוריות והעצות המעשיות שלהם הם אוצר להבנת ניווט במחזורים כלכליים, חיזוי מגמות בשוק וקבלת החלטות מושכלות המניעות צמיחה ושגשוג עסקי.

מהדגש של קיינס על השפעת התערבות ממשלתית במהלך מיתון כלכלי ועד לתמיכתו של סמית בסחר חופשי והתמחות, מהאזהרות של האייק מפני הכשלים בשליטה ממשלתית מופרזת ועד לעידודו של פרידמן ליציבות מוניטרית, תורתם של כלכלני GOAT אלו מספקת תובנות חשובות לניווט בנוף הכלכלי המשתנה ללא הרף.

הבנת עקרונות כלכליים אלה יכולה להעצים מנהיגים עסקיים לקבל החלטות נכונות המניעות את הארגונים שלהם להצלחה.


פרק שיעניין אותך:  התובנות שחייבים ללמוד מצ'ארלי מונגר


אדם סמית' Adam Smith (1723-1790)

נחשב לאבי הכלכלה הקלאסית (לפניו לא היה קיים המושג כלכלן). הוא ידוע בעיקר בזכות ספרו "עושר העמים" שיצא לאור בשנת 1776. בספרו טען סמית שהדרך הטובה ביותר לקדם צמיחה כלכלית היא לאפשר לשווקים לפעול בחופשיות ללא תכנון ממשלתי. הוא האמין שהיד הנעלמה של כוחות המוכרים והקונים הסוחרים בשווקים תוביל להקצאה יעילה של משאבים ולשגשוג רב יותר לכולם.

הישגים מובילים

  • אבי מושג "היד הנעלמה", כהמחשה לכך שכלכלה יכולה לפעול ביעילות ללא תכנון מרכזי. והציע שאנשים הרודפים אחר מטרותיהם מאינטרס עצמי יכולים לתרום מבלי משים לרווחה הכללית של החברה כולה באמצעות פעולת השווקים החופשיים.
  • דגל בסחר חופשי והתערבות ממשלתית מינימלית בעניינים כלכליים, מתוך אמונה שהשווקים הם הדרך היעילה ביותר להקצאת משאבים.
  • הדגיש את חשיבות ההתמחות והתמקצעות בעבודה וחלוקת העבודה בין עובדים וספקים שוניפ בטיפוח הצמיחה והפריון הכלכליים.

תובנות שימושיות

  • אמצו התמחות וחלוקת עבודה:
    הדגש של סמית' על ההתמחות מדגיש את היתרונות של התמקדות במשימות או בתחומי מומחיות ספציפיים. עסקים יכולים לשפר את הפריון והיעילות על ידי הקצאת אנשים לתפקידים על סמך הכישורים והניסיון שלהם.
  • עודדו תחרות ושווקים פתוחים:
    סמית' דגל בסחר חופשי והתערבות ממשלתית מינימלית, מתוך אמונה שהתחרות מניעה חדשנות ויעילות. עסקים יכולים ליהנות מסביבת שוק תחרותית המעודדת פיתוח מוצרים והפחתת עלויות. יש ללמוד לפעול בשווקים פתוחים.
  • להבין את תפקידו של האינטרס האישי:
    התפיסה של סמית לגבי היד הנעלמה היא שאנשים הרודפים אחר האינטרסים שלהם יכולים לתרום ללא כוונה לרווחה הכללית של החברה. עסקים יכולים לפעול באחריות תוך חתירה למטרותיהם, תוך הכרה בקשר ההדדי של פעולותיהם בתוך המערכת הכלכלית הגדולה יותר. כמו כן יש לרתום את האינטרסים האישיים של עובדים, לקוחות וספקים.


פרק שיעניין אותך:  תקציב עסק אפקטיבי במודל 70-20-10


תומאס מלתוס Thomas Malthus (1766-1834)

היה פילוסוף, כלכלן ואיש דת אנגלי. ידוע בעיקר בזכות תיאוריית הדמוגרפיה, שטוענת שגידול האוכלוסין נוטה לעלות מעבר ליכולת אספקת המזון, מה שמוביל לעוני ולרעב. רעיונותיו של מלתוס היו שנויים במחלוקת בזמנו, אך הייתה להם השפעה מתמשכת על ההבנה שלנו בכלכלה דמוגרפית.

הישגים מובילים

  • פיתח את התפיסה שגידול האוכלוסיה (הדמוגרפי) עשוי לגבור על יכולת אספקת המזון של המשק, והעלה חששות לגבי מחסור פוטנציאלי במשאבים והצורך בפרקטיקות בנות קיימא.
  • השפיע על תחום בקרת אוכלוסיה ודמוגרפיה, קיימות סביבתית והקשר בין גידול אוכלוסין ופיתוח כלכלי.
  • תרם להבנת הדינמיקה של גידול האוכלוסייה והשלכותיה על הקצאת משאבים ורווחה כלכלית.

תובנות שימושיות

  • קחו בחשבון אילוצי משאבים וקיימות:
    חששותיו של מלתוס לגבי מחסור במשאבים מדגישים את החשיבות של שיטות פעול בנות קיימא וניהול משאבים מושכל. עסקים צריכים לאמץ אסטרטגיות שכוללות מודעות לסביבה של הקהילה והלקוחות כדי להבטיח כדאיות והתאמה ליעדי הלקוחות והעובדים לטווח ארוך ולמזער את השפעתם על הסביבה.
  • להבין דינמיקה של גידול אוכלוסייה:
    עסקים צריכים להיות מודעים למגמות הדמוגרפיות ולהשלכותיהן על הביקוש, היצע העבודה והצמיחה הכלכלית. התאמה לשינויים דמוגרפיים יכולה לעזור לעסקים לשמור על יתרון תחרותי ולנווט בתנאי שוק משתנים.
  • הכרת יחסי הגומלין בין דמוגרפיה לפיתוח כלכלי:
    עסקים יכולים לתרום לפיתוח כלכלי בר קיימא על ידי קידום אסטרטגיות גידול אחראית שלוקחת בחשבון את הדמוגרפיה של אוכלוסיית היעד והצטרפות להשקעה בחינוך ובהון אנושי של עובדים ולקוחות.


פרק שיעניין אותך:  התמודדות עם הרוצח #1 של עסקים


ג'ון סטיוארט מיל John Stuart Mill (1806-1873)

היה פילוסוף, כלכלן ותיאורטיקן פוליטי בריטי. הוא ידוע בעיקר בזכות ספרו "על החירות", שטוען לחשיבות של חירות הפרט והסכנות שבהתערבות ממשלתית. מיל תרם תרומה משמעותית לחקר הכלכלה, כולל עבודתו על מושג התועלת השולית.

הישגים מובילים

  • טען לחשיבות חירות הפרט והסכנות של התגברות כוחות של השלטון מול הפרט, תוך שהוא דוגל באיזון בין חופש הפרט לסדר חברתי.
  • הציג את המושג תועלתנות utility, והציע שיש להעריך פעולות על סמך השפעתן הכוללת על האושר החברתי.
  • הדגיש את החשיבות של חינוך ופיתוח כישורי הפרט להיות יצרני ותורם לכלכלה לטיפוח חברה צודקת ומשגשגת.

תובנות שימושיות

  • השקיעו בחינוך ובהון אנושי:
    הדגש של מיל על חינוך מדגיש את החשיבות של כוח עבודה מיומן ובעל ידע. עסקים צריכים להשקיע בהזדמנויות הכשרה ופיתוח עבור העובדים שלהם כדי לשפר את הפריון ואת יכולת ההסתגלות שלהם.
  • איזון בין חופש הפרט לרווחה קולקטיבית:
    תפיסת התועלתנות של מיל מציעה שעסקים צריכים לשקול את ההשפעה הרחבה יותר של פעולותיהם על החברה. שיטות ארגוניות אחראיות יכולות לתרום לרווחה חברתית ולפיתוח בר קיימא של כלל הקהילה.
  • לדגול בפרקטיקות עסקיות אתיות:
    עסקים יכולים לקיים את עקרונות ההוגנות והצדק של מיל על ידי הקפדה על שיטות עסקיות אתיות, כיבוד זכויות עובדים ותרומה לתוצאות חברתיות חיוביות.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


ג'ון מיינרד קיינס John Maynard Keynes (1883-1946)

היה כלכלן בריטי שנחשב למייסד תחום המקרו-כלכלה המודרנית. הוא ידוע בעיקר בזכות עבודתו בתקופת השפל הגדול, כאשר דגל בהתערבות ממשלתית כדי להמריץ את הכלכלה. על הרעיונות שלו עדיין מתווכחים היום, אבל הייתה להם השפעה עמוקה על המדיניות הכלכלית ברחבי העולם.

הישגים מובילים

  • פיתח את מודל הכלכלה "הקיינסיאנית", המספק מסגרת להבנת תנודות מאקרו כלכליות ונותנת מסגרת תיאורתית להתערבות ממשלתית לייצוב הכלכלה.
  • הציג את הרעיון של אפקט המכפיל, המסביר כיצד להוצאות הממשלה יכולה להיות השפעה מוגברת על הפעילות הכלכלית הכוללת. רעיון המכפיל שימושי במיוחד כדי לעורר כלכלה שנמצאת ברמה של תת-פעילות, למרות תנאים טובים, ועל האפשרות לעורר אותה באמצעות יוזמות ממשלתיות. להניע גלגל תנופה.
  • היה חלוץ בשימוש במדיניות פיסקלית ככלי לניהול הכלכלה, תוך השפעה על השימוש בהוצאות הממשלה ובמיסוי כדי להשפיע על התוצאות הכלכליות.

תובנות שימושיות

  • להבין את האופי המחזורי של הכלכלה:
    ניתוח התנודות הכלכליות שביצע קיינס מדגיש את החשיבות של ציפייה והיערכות למצב של שפל כלכלי. עסקים צריכים לפתח אסטרטגיות לניצול תקופות מיתון כדי להתייצב ולהתחזק באופן יחסי ולמצב את עצמם לצמיחה במהלך עליות.
  • להכיר בתפקידה של התערבות ממשלתית:
    בעוד השווקים החופשיים יעילים בדרך כלל, עבודתו של קיינס טוענת כי התערבות ממשלתית יכולה להיות נחוצה כדי לייצב את הכלכלה בתקופות של משבר. עסקים צריכים להיות מודעים למדיניות ממשלתית אפשרית, בהוצעות והשקעות, ברגולציה ובמיסוי וכיצד היא עשויה להשפיע על פעילותם.
  • לשקול את ההשפעה של המדיניות הפיסקלית:
    מנהלי עסקים צריכים להבין כיצד הוצאות ממשלתיות ומדיניות מיסוי משפיעות על הפעילות הכלכלית. שינויים במדיניות הפיסקלית יכולים להשפיע על הביקוש של הצרכנים, ההשקעות העסקיות והתנאים הכלכליים הכוללים. יכולים להיווצר זעזועים משמעותיים בשוק כתוצאה מפעילות הממשלה ויש להן משפעתם השלילית ולנצל את ההזדמנויות שנוצרות.


פרק שיעניין אותך:  כך תחיו בחיסכון כמו וורן באפט


פרידריך האייק Friedrich Hayek (1899-1992)

היה כלכלן אוסטרי-בריטי שנחשב לאחת הדמויות החשובות בתולדות הליברטריאניזם. הוא ידוע בעיקר בזכות עבודתו על סדר ספונטני, שהוא הרעיון שמערכות מורכבות יכולות לצוץ מאינטראקציות של אנשים רבים ללא כל תכנון מרכזי. האייק גם טען שהתערבות ממשלתית בכלכלה היא לעתים קרובות לא פרודוקטיבית.

הישגים מובילים

  • הדגיש את החשיבות של סדר ספונטני, בטענה שמערכות חברתיות מורכבות יכולות לצוץ מאינטראקציות של יחידים ללא צורך בתכנון ריכוזי.
  • מתח ביקורת על התערבות ממשלתית מוגזמת, והזהיר שהיא עלולה לחנוק חדשנות, לעכב את הצמיחה הכלכלית ולשחוק את חירות הפרט.
  • דגל בעקרונות של חופש הפרט, כוח שלטוני מוגבל ושלטון החוק כיסודות חיוניים לחברה משגשגת.

תובנות שימושיות

  • להעריך את כוחו של סדר ספונטני:
    האייק הדגיש את יכולתן של מערכות מורכבות להתפתח מאינטראקציות של אנשים ללא תכנון מרכזי. עסקים יכולים לטפח חדשנות ויכולת הסתגלות על ידי מתן אפשרות קבלת החלטות מבוזרת ועידוד אוטונומיה של עובדים בדרג הביצוע.
  • להיזהר מהתערבות ממשלתית מופרזת:
    הביקורת של האייק על שליטה ממשלתית מוגזמת מזהירה מפני הפוטנציאל להשלכות לא מכוונות של הרגולציה, שלרוב מפתיעות ושליליות, ובלימת חדשנות. עסקים צריכים לתמוך במדיניות שמקדמת את יעילות השוק, הסחר החופשי וחירות הפרט ולהיזהר מתמיכה בעודף רגולציה בשביל תועלת קצרת טווח, שיכולה לסייע מול מתחרים אך למנוע התפתחות עתידית.
  • להכיר בערך חופש הפרט ושלטון החוק:
    הדגש של האייק על חירות הפרט ושלטון החוק מדגיש את החשיבות של מסגרת משפטית עוצמתית, בלתי תלוייה בפוליטיקאים ויציבה, עם דגש על הגנה על זכויות הקניין ועכיפת הסכמים. עסקים משגשגים בסביבות המכבדות ושומרות על הזכויות והחירויות של אנשים פרטיים, לקוחות, עובדים ומשקיעים.


פרק שיעניין אותך:  האם העסק שלכם הוא נכס? (או התחייבות)


מילטון פרידמן Milton Friedman (1912-2006)

היה כלכלן אמריקאי שנחשב לאחד מהוגי הדעות המשפיעים במאה ה-20. הוא ידוע בעיקר בזכות עבודתו בנושא מוניטריזם, שהוא הרעיון שהיצע הכסף הוא הקובע העיקרי למידת האינפלציה. פרידמן טען כי על הממשלה, או הבנק המרכזי, להתמקד בשליטה בהיצע הכסף (כמות הכסף במשק), במקום לנסות לכוונן את הכלכלה באמצעות מדיניות פיסקלית (כמו תקציבים).

הישגים מובילים

  • הפך את תפיסת המונטריזם לפופולרית, תוך שימת דגש על תפקידו של היצע הכסף בקביעת רמת האינפלציה וקידום מדיניות כלכלית הדוגלת במדיניות מוניטרית יציבה.
  • טבע את הביטוי "אין ארוחות חינם", כהמחשה לכך ששימוש בכספי ציבור למטרות לא יצרניות או לתשלומי העברה וקצבאות פוגע בשאר האזרחים ומחליש את הכלכלה.
  • דגל בשווקים חופשיים והתערבות ממשלתית מוגבלת, בטענה שכוחות השוק בדרך כלל יעילים יותר מהתערבות ממשלתית בקידום יעילות ושגשוג כלכליים.
  • קידם את החשיבות של חירות הפרט וחופש כלכלי, מתוך אמונה שהם חיוניים לצמיחה כלכלית ולרווחת הפרט.

תובנות שימושיות

  • לתמוך במדיניות מוניטרית נכונה:
    הדגש של פרידמן על מדיניות מוניטרית יציבה מדגיש את החשיבות של שליטה ברמת האינפלציה ושמירה על מידה גבוהה של אמון במטבע. עסקים נהנים מסביבה מוניטרית יציבה המאפשרת תכנון והשקעה לטווח ארוך.
  • פתרונות מבוססי שוק הם ערכיים:
    התמיכה של פרידמן בשווקים חופשיים מציעה שעסקים צריכים להסתמך על כוחות השוק כדי לקבוע הקצאת משאבים ומחירים. התערבות ממשלתית צריכה להיות מוגבלת לתיקון כשלי שוק ניכרים ושימור קיום תחרות הוגנת ופתוחה.
  • לקדם את חירות הפרט וחופש בחירה:
    אמונתו של פרידמן בחשיבות חירות הפרט ובחירות הכלכלית עולה בקנה אחד עם עקרונות היזמות והחדשנות. עסקים יכולים לטפח תרבות של יצירתיות ומדיניות של לקיחת סיכונים כאשר מתקיימת מסגרת של כיבוד זכויות הפרט, הקניין וחופש כלכלי.



ריכות תובנות ועצות מכלכלני ה-GOAT

כל כלכלן GOAT מציע תובנה ייחודית ומעמיקה החלה הן על ניהול עסקי והן על התנהלות כלכלית אישית:

אדם סמית

תוֹבָנָה:

התמחות וחלוקת עבודה מניעות את היעילות והפריון. התמקדו בפעולה לפי נקודות החוזק שלכם וחפשו שותפויות למשימות שמחוץ למומחיות הליבה.

עֵצָה:

פתחו את הכישורים והמומחיות בנישה ספציפית. האצילו סמכויות ביעילות ואל תפחדו לבצע מיקור חוץ של משימות שאחרים יכולים לעשות טוב יותר וזול יותר. באישי, השקיעו בחינוך והכשרה כדי להגדיל את פוטנציאל ההשתכרות שלכם.

תומס מלתוס

תוֹבָנָה:

אילוצי ניהול משאבים וקיימות בסביבה העסקית והחברתית הם שיקולים מכריעים להצלחה ארוכת טווח. תרגלו ניהול משאבים מודע ולשקול את ההשפעה הסביבתית של ההחלטות שלך.

עֵצָה:

תחיו במסגרת האמצעים שלכם והימנעו משיטות פעולה פיננסיות שאינן בנות קיימא. השקיעו בפתרונות ארוכי טווח לניהול משאבים והקטינו את טביעת הרגל הסביבתית.

ג'ון סטיוארט מיל

תוֹבָנָה:

איזון בין חופש הפרט לאחריות חברתית חיוני לחברה צודקת ומשגשגת. לשמור על פעולה בשיטות עסקיות אתיות ולתרום לרווחת הקהילה.

עֵצָה:

קבלו החלטות אחראיות כלכלית אך לשמור על איזון בריא בין עבודה לחיים הפרטיים והחברתיים. לתרום להתקדמות חברתית באמצעות תרומה או התנדבות.

ג'ון מיינרד קיינס

תוֹבָנָה:

להבין את האופי המחזורי של הכלכלה. במהלך מיתון, התמקדו בשימור משאבים ובמעקב אחרי התפתחות הסערה. בעליות, השקיעו בהזדמנויות צמיחה והסתגלו לתנאי השוק המשתנים.

עֵצָה:

אל תיכנסו לפאניקה למכירה או לשיתוק בזמן מיתון. שמרו על עתודת משאבים אסטרטגית והשתמשו בתמריצים ממשלתיים אם הם זמינים. בתקופות של שגשוג, השקיעו בעצמכם ובעסק שלכם, אך נהלו לקיחת חובות בזהירות.

פרידריך האייק

תוֹבָנָה:

סדר ספונטני וקבלת החלטות מבוזרת יכולים לטפח חדשנות ויכולת הסתגלות. עודדו את האוטונומיה של העובדים והעצימו אותם לקבל החלטות במסגרת תפקידם.

עֵצָה:

אמצו התמעת מערכות מבוזרות והימנעו מתכנון נוקשה. עודדו אחריות ויוזמה אישית בעסק ובכספים האישיים.

מילטון פרידמן

תוֹבָנָה:

האינפלציה שוחקת ערך ומעוותת את ההחלטות הכלכליות. דוגל במדיניות מוניטרית נכונה ומתעדף יציבות מחירים.

עֵצָה:

תחיו במסגרת תקציב מתוכנן  עם תעדוף להחזר חובות בזמן. השקיעו בנכסים המספקים תשואה וערך לטווח ארוך ושמגנים עליכם מפני פגעי האינפלציה.


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

השיר שגרם לטוני רובינס להתייפח: הרצון לנצח - ווינס לומברדי