ספר: האדם מחפש משמעות – וויקטור פרנקל


 

"אין לך דבר בעולם שעשוי לעזור לאדם להתגבר אף על הגרוע מכל, כמו הידיעה שיש פשר לחייו" - וויקטור פרנקל

 

בספרו "האדם מחפש משמעות" Man's Search for Meaning מספר ויקטור פרנקל Viktor Frankl את סיפור הישרדותו במחנה ריכוז וכיצד החוויה הזו הובילה לתיאוריה שלו על חשיבות המשמעות בחייו של אדם (לוגותרפיה).

פרנקל היה רופא נוירולוג ופסיכיאטר, וגם אסיר במחנה השמדה, בתקופת מלחמת העולם השנייה והשואה. מתצפיותיו, במהלך התקופה פיתח את גישת הלוגותרפיה בפסיכותרפיה, מהאסכולה הווינאית האקזיסטנציאליסטית (קיומית)

בתקציר הוא הסיק, שהחיים אינם חיפוש אחר הנאה, אלא אחר משמעות.

ישנם שלשה מקורות אפשריים למשמעות:

  • עבודה, על ידי ביצוע משהו משמעותי
  • אהבה, על ידי דאגה לאדם אחר
  • אומץ מול מצבי סיכון וחרדה, בזמנים קשים

 

אחת המסקנות החשובות מהקריאה היא שאתה לא יכול לשלוט במה שקורה לך בחיים, אבל אתה תמיד יכול לשלוט במה שתרגיש ותעשה לגבי מה שקורה לך.

אהבה היא המטרה הסופית והגבוהה ביותר שאליה האדם יכול לשאוף. ישועת האדם היא דרך אהבה ומאוהבות. 

הכל יכול להילקח מאדם מלבד דבר אחד: אחרון החירויות האנושיות, היכולת לבחור את גישתו בכל מערכת נסיבות נתונה, ולבחור את דרכו שלו להתמודד.

למצוא משמעות בחייו, הוא כוח המוטיבציה העיקרי באדם. משמעות זו היא ייחודית וספציפית ויכולה להתגשם רק על ידו בלבד.

מה שחשוב לאדם הוא לא משמעות החיים בכלל (מושג ערטילאי וכללי מידי) אלא המשמעות הספציפית של חייו של ברגע נתון.

המשמעות האמיתית של החיים היא להתגלות בעולם בעשייה שמשפיעה על עצמנו ואחרים, ולא משהו רוחני, בתוך האדם פנימה או בנפש שלו. כנראה שלא ניתן לרדוף אחר אושר; אלא שזה מצב שמתהווה לאדם מתוך המצב הנפשי, מחשבתי ורגשי בו הוא שם את עצמו.


פרק שיעניין אותך: ספר: הנסיך של מקיאוולי ותובנות לקריירה וניהול עסקים


אודות האדם מחפש משמעות

Man's Search for Meaning הוא ספר משנת 1946 מאת ויקטור א. פרנקל המתאר את חוויותיו כאסיר במחנות ריכוז נאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, ומתאר את השיטה הפסיכותרפויטית שלו, שכללה זיהוי מטרה בחיים לחוש חיובי לגביו, ולאחר מכן דמיון סוחף. את התוצאה הזו. פרנקל היה פרופסור לנוירולוגיה ופסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וינה לפני מלחמת העולם השנייה, והפך לחבר מייסד בלוגותרפיה, בית ספר לפסיכותרפיה המדגיש את החשיבות של מציאת משמעות לחיים.

הספר מתחיל בתיאור של פרנקל את קורותיו במחנות הריכוז, שם חזה ממקור ראשון במעמקי הסבל האנושי. עם זאת, הוא גם ראה כיצד חלק מהאנשים הצליחו למצוא משמעות בסבלם, וכיצד זה נתן להם את הכוח לשרוד. פרנקל טוען שהחיפוש אחר משמעות הוא המניע העיקרי בחיי האדם, וכאשר אנו מוצאים משמעות בחיינו, אנו מסוגלים לעמוד אפילו באתגרים הקשים ביותר.

ספרו של פרנקל תורגם ליותר מ-20 שפות ונמכר ביותר מ-10 מיליון עותקים ברחבי העולם. הוא זכה לשבחים על ידי חוקרים והדיוטות כאחד על התובנות שלו על המצב האנושי ועל מסר התקווה שלו.

 כמה מהתובנות בספר,

  • החשיבות של מציאת משמעות לחיים. פרנקל טוען שהחיפוש אחר משמעות הוא המניע העיקרי בחיי האדם. כאשר אנו מוצאים משמעות לחיינו, אנו מסוגלים לעמוד אפילו באתגרים הקשים ביותר.
  • כוחה של רוח האדם. חוויותיו של פרנקל במחנות הריכוז הראו לו שרוח האדם מסוגלת לחוסן ולחוזק רב. גם לנוכח סבל קיצוני, אנשים יכולים למצוא דרכים למצוא משמעות ותכלית לחייהם.
  • החשיבות של אהבה ומערכות יחסים. פרנקל מצא שאהבה ומערכות יחסים חיוניים להישרדותו במחנות הריכוז. הם נתנו לו סיבה לחיות ועזרו לו לשמור על תקווה.
  • חשיבות היחס שלנו. פרנקל האמין שהגישה שלנו היא אחד הגורמים החשובים ביותר בקביעת רווחתנו. אפילו בנסיבות הקשות ביותר, אנו יכולים לבחור בגישה חיובית ולהתמקד בדברים שאנו אסירי תודה עליהם.
  • סבל הוא חלק מהחיים, אבל הוא לא חייב להגדיר אותנו. אנו יכולים לבחור למצוא משמעות בסבל שלנו ולהשתמש בו כדי לצמוח כיחידים.
  • אנחנו לא לבד בסבל שלנו. כל אחד חווה כאב ואובדן בשלב מסוים בחייו. אנחנו יכולים למצוא נחמה וכוח בידיעה שאנחנו לא לבד.
  • יש לנו את הכוח לבחור את גורלנו. אנו יכולים לבחור כיצד נגיב לאתגרים בחיינו. אנחנו יכולים לבחור להיות קורבנות או מנצחים.

זהו ספר עוצמתי ומעורר השראה שיכול לעזור לנו למצוא משמעות לחיינו ולהתמודד עם אתגרים באומץ ובחוסן. האדם מחפש משמעות הוא ספר שהשפיע עמוקות על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זוהי תזכורת לכך שגם בזמנים האפלים ביותר, אנו יכולים למצוא משמעות ותקווה.


פרק שיעניין אותך: ספר: האלכימאי - פאולו קואלו


חוויות במחנה ריכוז

אהבה חורגת הרבה מעבר לקרבת האדם האהוב הפיזי. האדם מוצא את משמעותו העמוקה ביותר בהוויתו הרוחנית, באני הפנימי שלו.

כל אדם יכול להחליט מה יעלה בגורלו, נפשית ורוחנית. הוא עשוי לשמור על כבודו, אפילו במחנה ריכוז. החופש הרוחני הזה, שלא ניתן לקחת ממנו, הוא שהופך את החיים למשמעותיים ותכליתיים.

אם יש משמעות בחיים בכלל, אז חייבת להיות משמעות בסבל. ללא סבל ומוות, חיי אדם אינם יכולים להיות שלמים. האופן שבו אדם מקבל את גורלו ואת כל הסבל הכרוך בכך נותן לו הזדמנות מספקת להוסיף משמעות עמוקה יותר לחייו.

הרגש, של סבל, מפסיק להתקיים ברגע שאנו יוצרים תמונה ברורה ומדויקת שלו, ושל התכלית שלנו. 

כל ניסיון להחזיר לאדם את כוחו הפנימי במחנה הצליח, כשהצליחו להראות לו מטרה עתידית כלשהי. ראו שמי שיש לו למה לחיות, יכול לשאת כמעט כל איך.

פירוש החיים בסופו של דבר, הוא לקחת את האחריות למצוא את התשובה לבעיות ולמלא את הדרך למטרה במשימות.

כאשר אדם מגלה שגורלו לסבול, הוא יצטרך לקבל את סבלו כמשימה שלו; המשימה היחידה והייחודית שלו. ההזדמנות הייחודית שלו טמונה באופן שבו הוא נושא בנטל שלו.

 

פרק שיעניין אותך: : ספר: האומנות המעודנת של לא לשים ז*ן של מארק מנסון 


לוגותרפיה על קצה המזלג

לוגותרפיה מתמקדת במשמעות הקיום האנושי, כמו גם בחיפוש האדם אחר משמעות כזו. על פי לוגותרפיה, חתירה זו למציאת משמעות בחייו של האדם היא כוח המוטיבציה העיקרי באדם.

משמעות זו היא ייחודית וספציפית בכך שהיא חייבת ויכולה להתגשם על ידו בלבד; רק אז היא משיגה משמעות שתספק את רצונו שלו למשמעות.

החיפוש של האדם אחר משמעות עלול לעורר מתח פנימי ולא ליצור שיווי משקל פנימי. עם זאת, דווקא מתח כזה הוא תנאי הכרחי לבריאות הנפש.

בריאות הנפש מבוססת על מידה מסוימת של מתח. המתח בין מה שהאדם כבר השיג לבין מה שהוא עדיין צריך להשיג, או הפער בין מה שהוא, לבין מה שצריך להיות. מתח כזה טבוע באדם ולכן הוא הכרחי לרווחה נפשית.

 

הוואקום הקיומי

הוואקום הקיומי הוא תופעה נפוצה של המאה העשרים.

ייתכן שהסיבה לכך היא אובדן כפול שהאדם נאלץ לעבור בהתפתחות החיים המודרניים:

  • אובדן של מרות לאינסטינקטים החייתיים הבסיסיים
  • המסורות הקהילתיות ודתיות הולכות ופוחתות במשמעותן במהירות

שום אינסטינקט לא אומר לו מה עליו לעשות, ושום מסורת לא אומרת לו מה עליו לעשות; לפעמים הוא אפילו לא יודע מה הוא רוצה לעשות. במקום זאת, הוא רוצה לעשות את מה שאנשים אחרים עושים (קונפורמיזם) או שהוא עושה מה שאנשים אחרים רוצים שהוא יעשה (טוטליטריות)

הוואקום הקיומי מתבטא בעיקר במצב של שעמום.

ובעיות אלה הולכות וגדלות, שכן אוטומציה מתקדמת תוביל ככל הנראה לגידול עצום בשעות הפנאי העומדות לרשות האדם העובד הממוצע.

 

להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


משמעות החיים

משמעות החיים שונה מאדם לאדם. מה שחשוב הוא המשמעות הספציפית של חייו של אדם עבור עצמו, ברגע נתון.

המשימה והייעוד של כל אחד היא ייחודית כמו ההזדמנות הספציפית שלו ליישם אותה.

בסופו של דבר, האדם לא צריך לשאול מה משמעות חייו, אלא הוא חייב להכיר בכך שהוא זה שנשאל.
כל אדם נחקר על ידי החיים; והוא יכול לענות לחיים רק על ידי מענה על חייו שלו. הוא יכול רק להגיב על ידי היותו אחראי על עצמו. לכן, לוגותרפיה רואה באחריות את מהות הקיום האנושי.

להיות אנושי תמיד מצביע, ומכוון, למשהו, או מישהו, מלבד עצמך . יהיה זה המשמעות להגשים מטרה או לדאוג לאדם אחר. ככל שאדם שוכח את עצמו יותר, בכך שהוא נותן את עצמו למטרה לשרת או אדם אחר לאהוב, כך הוא אנושי יותר ומממש את עצמו יותר. הגשמה עצמית אפשרית רק כתופעת לוואי של התעלות עצמית, מעל הדאגה לעצמך.

 

משמעות האהבה

אהבה היא הדרך היחידה לתפוס אדם אחר בליבה הפנימית ביותר של אישיותו.

על ידי אהבתו, האדם האוהב מאפשר לאדם האהוב לממש את הפוטנציאלים שבו. בכך שהוא גורם לו להיות מודע למה שהוא יכול להיות ולמה שהוא צריך להיות, הוא גורם לפוטנציאלים האלה להתגשם.

האהבה אינה מובנת כתופעת לוואי של סקס; במקום זאת, סקס הוא דרך אחת להביע את החוויה של אותו ביחד אולטימטיבי אשר נקרא אהבה.

 

פרק שיעניין אותך: השיר שגרם לטוני רובינס להתייפח: הרצון לנצח - ווינס לומברדי 


משמעות הסבל

אסור לנו לשכוח כי אנו עשויים גם למצוא משמעות בחיים גם כאשר מתמודדים עם מצב חסר תקווה. כי מה שחשוב אז הוא להעיד על הפוטנציאל האנושי הייחודי במיטבו, שהוא להפוך טרגדיה אישית לניצחון.

הסבל מפסיק להיות סובל ברגע שהוא מוצא משמעות, כמו המשמעות של הקרבה למען משהו גדול יותר.

ברגע שהחיפוש של אדם אחר משמעות מצליח, זה לא רק משמח אותו אלא גם נותן לו את היכולת להתמודד עם הסבל.

 

להיות אדיש למוות אפשר לאנשים לשרוד

פרנקל אמר כי כל אסירי מחנות הריכוז עברו מספר שלבים לאחר שהגיעו למחנה. זה מה שהיה שונה בו ובאחרים ששרדו לעומת אלה שנספו, וזה די פרדוקסלי.

כדי לשרוד, היית צריך להיות בסדר עם למות בכל רגע.

סוג כזה של אדישות למוות, נקודת המבט של קיום אך לא חיים, איפשר לאסירים להגן על תודעתם מפני האימה סביבם ולעשות את מה שהיה נחוץ כדי לשרוד.

כל הדברים שאנו לוקחים כמובנים מאליהם כיום היו מוגבלים מאוד, עד לא מתקיימים במחנות הריכוז: אוכל, ביגוד, שינה, מנוחה, הוואי. על ידי כניעה להווה וללא השקעת זמן בחשיבה על העתיד, אסירים יצרו לעצמם את האדישות הנחוצה להם. למשל, האפשרות לקחת זוג נעליים חיוניות מגופה או להסתתר בערמת זבל כדי להימנע מהובלתם לתאי גזים.

לפעמים הדרך היחידה לשרוד היא להיכנע למות, או לסיטואציה הכפויה.

 

פרק שיעניין אותך: השיר: בלתי מנוצח (אינוויקטוס Invictus), וויליאם ארנסט האלי 


לחיים שלך יש משמעות, וזה תלוי בך למצוא את המשמעות (ייעוד) בכל רגע נתון

אם תשאלו כל שחמטאי מהו המהלך הטוב ביותר בשחמט, הם פשוט יבהו בכם בפנים תמהות. אין דבר כזה. עם זאת, יש מהלך מיטבי בכל סיטואציה מסוימת שמתקיימת על הלוח. כמובן שיש מהלך טוב ביותר בכל מצב משחק, אבל שום מהלך כללי לא מכה את כל האחרים בכל מצב.

ההתייחסות הנכונה למשמעות חייך היא דומה.

אין משמעות כללית של החיים ואפילו לא משמעות אחת ויחידה של החיים שלך. משמעות חייך אינה רק ייחודית לך או קבועה, אלא תלויה גם בהחלטותיך ובמצבים בהם אתם נמצאים.

זה מה שטוענת הלוגותרפיה והיא מסיטה את התפיסה השגויה הנפוצה שעליך למצוא קודם את משמעות חייך, לפני שתצליח לחיות את חייך הטובים ביותר, הפוך.

במקום זאת, איך אתה פועל וכמה אחריות שאתה מביא להחלטות שאתה מקבל קובע עד כמה תחושת המשמעות שלך בחיים גדולה.

לדוגמא, פרנקל מצא משמעות תוך כדי צעידה בלילה, יחף, על פני סלעים קפואים ודרך שלוליות גדולות, כאשר אולץ לעבוד על ידי השומרים הנאצים, פשוט על ידי שיצר לעצמו מחשבה על אשתו, תוך שהוא מדמיין את פניה מעלה, בעננים ומוצא אושר באותו רגע. אושר שמגיע מאהבה.


פרק שיעניין אותך: This is Water אלה מים - מאת דיוויד פוסטר וואלאס

 

נסו לאלץ את הפחדים שלכם להתגשם כדי לגרום להם להיעלם

דבר נוסף שעושים בשיטת הלוגותרפיה הוא לאפשר לאנשים התמקדות במצב הנפשי הפנימי שלהם, במקום בגורמים חיצוניים, ובכך לתת להם תחושת שליטה על חייהם.

לדוגמא, אם אתה חושש לפעמים לגמגם מול חבריך, זה אולי נראה שהסביבה שלך (כלומר החברים) היא האשמה.

אבל על ידי שימוש במשהו שפרנקל מכנה כוונה פרדוקסלית, אתה יכול להפוך את זה ולהשתלט על התודעה של עצמך.
במציאות, אתה מתחיל לגמגם, כי אתה חושש שתתחיל לגמגם. הכוונה הפרדוקסלית מעיפה זאת בכך שהיא מביאה אותך לנסות ולאלץ את הפחדים שלך להתגשם.

בדוגמה זו, עליכם לעשות בדיוק את מה שאתם מפחדים, ממנו ולנסות לגמגם כמה שיותר כשאתם נמצאים בסביבת החברים שלכם.

תוכלו להבחין שברגע שתנסו להכריח את זה לקרות, זה לא יעבוד, ובסופו של דבר תאבדו את הפחד שלכם מגמגום מול חבריכם לגמרי.


פרק שיעניין אותך: ספר: להיות אובססיביים או להסתפק בממוצע, גרנט קרדון


יישום התובונות לקידום הקריירה

תהליך עבור איש מקצוע כדי לשלב את התובנות מהספר "אדם מחפש משמעות" כדי לקדם את פיתוח הקריירה שלו:

  1. חשבו על הערכים והמטרה שלכם. מהם הדברים שהכי חשובים לך בחיים? מה אתה רוצה להשיג עם הקריירה שלך? ברגע שיש לך הבנה ברורה של הערכים והמטרה שלך, אתה יכול להתחיל לקבל החלטות לגבי הקריירה שלך שמתואמות איתם.
  2. זהה את החוזקות והחולשות שלך. במה אתה טוב? מה אתה אוהב לעשות? מהם תחומי השיפור שלך? הכרת החוזקות והחולשות שלך תעזור לך לבחור מסלול קריירה המתאים לך ולהציב לעצמך יעדים ריאליים.
  3. הציבו יעדים מאתגרים אך ניתנים להשגה. מה אתה רוצה להשיג בקריירה שלך? ברגע שאתה יודע מה אתה רוצה להשיג, אתה צריך להגדיר יעדים ספציפיים, מדידים, ברי השגה, רלוונטיים ומוגדרים בזמן. מטרות ברורות יעזרו לך לשמור על מוטיבציה וממוקדת בפיתוח הקריירה שלך.
  4. לפעול. אל תשב ותחכה שדברים יקרו. בצע פעולה כדי להשיג את המטרות שלך. זה עשוי לכלול קורסים, יצירת רשתות או הגשת מועמדות למשרות חדשות.
  5. להיות עקבי. אל תוותר על המטרות שלך בקלות. יהיו נסיגות בדרך, אבל אם תהיו מתמידים, בסופו של דבר תשיג את המטרות שלך.
  6. מצא חונך. מנטור יכול לספק לך הכוונה ותמיכה כשאתה מקדם את הקריירה שלך. הם יכולים לעזור לך לזהות הזדמנויות, לפתח את כישוריך ולהתגבר על אתגרים.
  7. תחזיר לאחרים. כאשר אתה משיג הצלחה בקריירה שלך, אל תשכח להחזיר לאחרים. אתה יכול להדריך אחרים, להתנדב מזמנך או לתרום לארגוני צדקה שאתה תומך בהם.

  • התמקד במה שאפשר לשלוט. אל תתעכב על דברים שאתה לא יכול לשלוט בהם. במקום זאת, התמקד בדברים שבהם אתה יכול לשלוט, כגון הגישה שלך, המאמץ שלך והבחירות שלך.


פרק שיעניין אותך: ספר: אנטי-שביר Antifragile של נאסים טאלב


יישום התובנות בניהול עסקים

תהליך למנהלי עסקים לשלב את התובנות מהספר "אדם מחפש משמעות" כדי לנהל את העסק שלהם בצורה יעילה יותר:

  1. חשבו על הערכים והמטרה שלכם. מהם הדברים שהכי חשובים לך בחיים? מה אתה רוצה להשיג עם העסק שלך? ברגע שיש לך הבנה ברורה של הערכים והמטרה שלך, אתה יכול להתחיל לקבל החלטות לגבי העסק שלך שמתואמות איתם.
  2. זהה את החוזקות והחולשות שלך. במה אתה טוב? מה אתה אוהב לעשות? מהם תחומי השיפור שלך? הכרת החוזקות והחולשות שלך תעזור לך לבחור מודל עסקי שמתאים לך ולהציב יעדים ריאליים לעסק שלך.
  3. הציבו יעדים מאתגרים אך ניתנים להשגה. מה אתה רוצה להשיג עם העסק שלך? ברגע שאתה יודע מה אתה רוצה להשיג, אתה צריך להגדיר יעדים ספציפיים, מדידים, ברי השגה, רלוונטיים ומוגדרים בזמן. יעדים ברורים יעזרו לך לשמור על מוטיבציה ולהתמקד בצמיחת העסק שלך.
  4. ליצור תרבות של משמעות. מה זה אומר לעבוד עבור העסק שלך? אילו ערכים אתה רוצה שהעובדים שלך ישמרו? צרו תרבות שבה העובדים שלכם מרגישים מוערכים, מכובדים וכאילו הם חלק ממשהו גדול מהם.
  5. להעצים את העובדים שלך. תנו לעובדים שלכם את החופש והאחריות לקבל החלטות ולפעול. זה יעזור להם להרגיש יותר מעורבים ומוטיבציה, וזה גם יעזור לעסק שלך להיות זריז יותר ולהגיב לשינויים.
  6. להיות עקבי. יהיו אתגרים בדרך, אבל אם תהיו מתמידים, בסופו של דבר תשיג את המטרות שלך. אל תוותר על החלומות שלך בקלות.
  7. תחזיר לקהילה. כשהעסק שלך גדל ומצליח, אל תשכח להחזיר לקהילה. אתה יכול לתרום לארגוני צדקה, לתת חסות לאירועים מקומיים, או פשוט להתנדב מזמנך.

להלן כמה טיפים נוספים לשילוב האפשרויות מ-Man's Search for Meaning בניהול העסק שלך:

  • תתמקד באנשים. העסק שלך מורכב מאנשים. זכרו שהעובדים שלכם הם לא רק גלגלי שיניים במכונה. הם בני אדם עם תקוות, חלומות ופחדים. התייחסו אליהם בכבוד ובחמלה.
  • מצא משמעות בעבודה שלך. מה יש בעסק שלך שנותן לך תחושה של משמעות ומטרה? כאשר אתה מוצא משמעות בעבודה שלך, סביר יותר שתהיה לך מוטיבציה ומעורבת.
  • תהיה אסיר תודה. קח קצת זמן בכל יום כדי להרהר בדברים שאתה אסיר תודה עליהם. זה יעזור לך להישאר חיובי ומוטיבציה.
  • אל תפחד להיכשל. כישלון הוא חלק מהחיים. אל תיתן לזה להרתיע אותך. במקום זאת, למד מהכישלונות שלך והשתמש בהם כדי לצמוח כאדם.


מוכנים לצאת לדרך וליישם בניהול שלכם?

אוכל לסייע לכם להיות אפקטיביים, לתכנן את המהלכים ולעקוב אחר ביצוע.

צרו קשר בהקדם!


 לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"