ספר: דילמת החדשן - קלייטון קריסטיינסן


"החיים הם זרם בלתי פוסק של נסיבות מקלות" - קלייטון קריסטנסן


 דילמת של החדשן היא קלאסיקה עסקית שמסבירה את כוחו של שיבוש שווקים Disruptiion.

דילמה זו היא הסיבה שחברות מובילות שוק מועדות לעתים קרובות להיכשל כאשר טכנולוגיות ותעשיות משתנות. ולכן צריך לשים דגש על מה שמנהלים ומנהיגים עסקיים יכולים לעשות כדי לשמר את פוזיציית הובלת השוק שלהם לאורך זמן.

בימים האחרונים רבים מאיתנו שמעו והתנסו בתוכנת הבינה המלאכותית ChatGPT שמאפשרת קבלת תשובות לשאלות מורכבות ובקשות טקסטואליות שדורשות חקר ונימוק, ואפילו רמה של יצירתיות. המשתמשים חווים התפעלות עמוקה, ונראה שהחברה המפתחת Open.AI עומדת על סף התמודדות מול גוגל במציאת תשובות למשתמשים מרחבי האינטרנט.

זאת כאשר ידוע שלגוגל כבר קיימת טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו, שהם מסרבים בינתיים לחשוף לציבור הרחב, כיוון שחוששים שתפגע בשירות הקיים שלהם, שמייצר המון רווחים לחברה.

וזה הזכיר לי את העובדה שהמצלמה הדיגיטלית הראשונה פותחה ע"י חברת קודק, המובילה העולמית בייצור סרטי צילום. באותה עת עסקי סרטי הצילום היו פרה חולבת של רווחים, ומנהלי החברה אולי לא נתנו לטכנולוגיה החדשה את כל הגיבוי והתמיכה שהיו יכולים, וכולנו יודעים איך זה נגמר.

בביוגרפיה שלו, סטיב ג'ובס, מייסד חברת אפל, סיפר שהספר, הדילמה של החדשן, מאוד השפיע עליו.

כי דילמת החדשן היא בעיה עסקית אמיתית ולא פשוטה להתמודדות, וכאשר פוגשים את הסיטואציה, צריך להתנהל בצורה שקולה ונחושה.

וכעת נפרט איך.


פרק שיעניין אותך: פתרון צרכי הלקוח - העבודה שיש לבצע JTBD


דילמת החדשן

עסקים שקשובים יותר מדי למשוב לקוחות יכולים בקלות ליפול למלכודת של קיפאון, למרות שהם מגיבים למה שהלקוחות שלהם רוצים, או לפחות למה שהם חושבים שהם רוצים.

למרות שמחקר שוק הוא כלי בעל ערך רב, הוא אינו יכול לומר לחברות חדשניות הרבה מכיוון שהצרכנים אינם בהכרח יודעים כיצד יהיה העתיד ומה יהיו האופציות העומדות בפניהם.

עסקים עומדים כל הזמן בפני שתי אפשרויות. הם יכולים להמשיך לעשות את מה שהם יודעים שכרגע עובד טוב, רווחי ומרגיש בטוח, או שהם יכולים לאמץ שינויים משמעותיים וחדשנות משבשת בניסיון להישאר רלוונטיים ללקוחות בעתיד.

זוהי החלטה שיוצרת מצוקה בפני כל החברות, והיא רק הולכת להתעצם ככל שטכנולוגיה חדשנית תמשיך לחדור לעוד ועוד תחומים.

פרשנות שגויה נפוצה היא שמנהלים אינם מצליחים להוביל ארגונים מבוססים לפתח טכנולוגיות משבשות או לאמץ אותן בשל חוסר היכולת של הארגון להסתגל מבחינה תפעולית או טכנולוגית.

אנשים נותים לחשוב על ארגונים אלו שההנהלה אינה מסוגלת לזהות מגמות חדשות, לפתח רעיונות חדשים ולהתארגן מחדש כדי להביא את הטכנולוגיות החדשות הללו לשוק. אולם לא מדובר בכישורים ויכולת ניהולית.

למעשה מדובר בשיטת התייחסות וטיפול נכון בהזדמנויות, אותן ניתן ללמוד ולאמץ.

בהמשך נפרט.


פרק שיעניין אותך: שגרות למנהיגות גמישה Agile


חדשנות משבשת לעומת מקיימת

בספרו, קלייטון מבחין בין שני סוגי התפתחויות טכנולוגיות,

טכנולוגיות מקיימות - אלו שיפורים טכנולוגיים שמתמקדים בהגדלת האפקטיביות, היעילות והכדאיות של טכנולוגיות קיימות על ידי שיפור הביצועים שלהן, בעיקר באמצעות פונקציונליות מורחבת או הגדלת קיבולת או מהירות.

טכנולוגיות משבשות -  אלו הן פיתוחים טכנולוגיים שיש בכוחם לשנות את הסביבה התחרותית של תעשייה שלמה, או שהם מעוררים יצירה של תעשייה חדשה לגמרי, כי הם פותרים בעיה של אנשים בדרך חדשה לגמרי או מביאה פתרון מתחום אחד עבור קבוצה חדשה לגמרי של אנשים.

עסקים מבוססים ומובילי שוק מקדמים אימוץ טכנולוגי ונהנים כלכלית כשמדובר בסוג הראשון. הם יוצרים יעילות עצומה וחוסכים כמויות עצומות של משאבים, שמקלים לספק ללקוחות מוצרים ושירותים מתקדמים יותר, ופעמים רבות בעלויות נמוכות יותר.

אך לעיתים קרובות הנהלות הופכות להיות חסרי דמיון ונעדרי מהירות תגובה כאשר מתפתחת אצלם טכנולוגיה משבשת כלפי העסקים הקיימים שלהם, שבאותה העת מחזיקים את החברה ופגיעה בהם יכולה לסכן את המשך שגשוגה ואף קיומה.


להורדה חינם, דף עבודה: תבנית תמצית מנהלים One Pager


להתאים לשוק היעד

הסיבה שלסטארט-אפים יש סיכוי להצליח בגדול ולעקוף את הענקים של התעשייה (למרות שבהסתברות מאוד נמוכה) בכל הנוגע להחדרת טכנולוגיה משבשת לשוק היא שהם מתחילים את תהליך החדירה תוך התמקדות בשווקי נישה קטנים יחסית, בהם לרווב שולי רווח נמוכים יחסית לשווקי הפרימיום או לשווקים הענקיים. ולפעמים הסטארטאפים יוצאים לקוח מסוג חדש לחלוטין שרוכש דבר שלא היה קיים לפני כן, ובזאת מדובר בקבוצה קטנה של לקוחות שהם מאמצים מוקדמים Early Adopters.

חברות גדולות איטיות בתגובתיות שלהן וביכולת שלהן לשרת לקוחות בשווקי נישה או שמחפשים פתרונות שהם ייחודיים או לפחות לא בסטנדרט המקובל בשוק הרחב. זאת מכיוון ששניים משלושת הגורמים המגדירים את המאפיינים התרבותיים והיכולת של עסק לפעול בשוק נתון, קשים עבור הגדולים והמבוססים.


הגורמים המאפיינים

חברות וארגונים עסקיים מתאפיינים בעיקר בשלשה גורמים שישפיעו על אופן הפעולה שלהם בשוק ויכתיבו במידה רבה את סוגי הלקוחות שיוכלו לשרת ובאילו אופנים.

משאבים - אלו הם כל דבר שאפשר יכול לרכוש, למכור, לשכור או לפטר. כמות, יכולות ואיכות.

תהליכים -  דפוסי פעולה ותקשורת, פורמליים ובלתי פורמליים. כולל שיטות עבודה, מערכות עסקיות, שרשראות ניהול, אופן קבלת החלטות, בקרה, תגמול ועוד.

ערכים - אלו הם הקריטריונים, מוסכמות, מנהגים וסגנון שלפיהם מנהלים ועובדים מקבלים החלטות, מבצעים מטלות, מנהלים בינהם תקשורת ופועלים מול ספקים ולקוחות.

החברות הגדולות והמבובססות בשוק עמוסים במשאבים, אבל התהליכים שלהם קשיחים מאוד ומערכת הערכים שלהם מקובעת. מסיבה זו חברות גדולות ומבוסות מתקשות ואינן תואמות את שוק היעד שמתאים להחדרת פיתוח חדש ומשבש.

ככל שחברה מתבססת, נהייה קשה יותר ויותר לשנות את שלושת ההמאפיינים, במיוחד תוך זמן קצר. גם המנהלים המוכשרים ביותר לא יצליחו לעשות זאת.


פרק שיעניין אותך: הטכנולוגיות והרעיונות שעומדים לשנות את העולם


הקמת חברות בנות עצמאיות

מכל הסיבות שצויינו, מנהלי חברה גדולה ומבוססת צריכים לקבל את זה שקיימות מגבלות בתהליכים וערכים שלא יאפשרו את הגמישות והשינויים המהירים הנדרשים. כמעט בלתי אפשרי להצליח בפיתוח טכנולוגיה מקיימת ולהטמיע אותה באופן שותף בקווי מוצרים מובילים שמשווקים בהיקפים גדולים זמן רב, וגם, באותה העת, בהחדרת טכנולוגיה משבשת.

כתוצאה מכך, עסקים גדולים בדרך כלל מנסים להכריח את השוק החדש לצמוח מהר מדי (כן אפל, 1982 היה מוקדם מדי עבור אייפד), או לחכות יותר מדי ולסיים עם עמדה מפסידה. הנה הפתרון שכריסטנסן מציע:

מצאו או רכשו חברת בת עם הערכים והתהליכים הנכונים, ציידו אותה במשאבים הדרושים ותנו לה לעשות את שלה.

אם אתה בחוץ בשניים מתוך שלושה גורמים, ובכן, השתמש בשלישי כדי לפצות על השניים האחרים! כשיש לך הרבה כסף מזומן ואנשים, הפעל כמה מאלה במהלך נועז כדי לנסות ולבנות משהו שמתאים למה שהשוק צריך, עוד לפני שהוא יודע זאת.

זה בדיוק מה ש-IBM עשתה כשמחשבים אישיים עדיין לא היו שם דבר. עד שהם הפכו למיינסטרים, חברת הבת שלהם בנתה את התהליכים והערכים הנכונים בעצמה, והרי, IBM גרפה רווחים עצומים מתעשייה שלא הייתה מוקד הליבה שלה.

זה מה שסטיב ג'ובס ידע וככה אתה פותר את הדילמה של The Innovator.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת הפרקים לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעה בטלגרם עכשיו לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC