ספר: האומנות המעודנת של לא לשים ז*ן של מארק מנסון

 


"כולנו נמות, כולנו. איזה קרקס! זה בלבד היה צריך לגרום לנו לאהוב אחד את השני, אבל זה לא"  - צ'רלס בוקובסקי


שמעתי על "האומנות המעודנת של לא לשים ז*ן" The Subtle Art of Not Giving a F*ck של Mark Manson לפני שקראתי אותו, והספר התעלה אפילו מעל לציפיות.

קל לקריאה, מבדר ומעורר מחשבה. מסתתרת בין השורות תפיסת עולם פילוסופית סדורה, אבל לא אקלקל לכם את הפאן בעודף התפלספות. רק אדגיש שאם תלמדו את האומנות המעודנת של לא לשים ז*ן, החיים שלכם יהיו טובים יותר בעיני עצמכם ועבורכם.

לפעמים החיים פשוט מבאסים, ואנחנו לא יכולים לברוח מזה. עלינו ללמוד כיצד להרפות ולשחרר על מנת ליהנות יותר מהחיים, וזה בכלל לא קל. המפתח לחיים טובים הוא לא להתעסק בדברים קטנים וחיצוניים או שנוגעים לנו במקומות שהם בסדר עדיפות נמוך, אלא להתמקד רק בדברים שמתיישרים עם הערכים האישיים שלנו ויש להם חשיבות גבוהה לחיים שלנו ולאופן בו אנחנו בוחרים לחיות. 

זו גישה מאוד ישירה לחיים שאולי לא תמיד יהיו מאושרים, אך יהיו תמיד משמעותיים ומרוכזים רק סביב מה שחשוב לך.


המעודנות של לא לשים ז*ן

- זה לא אומר להיות אדיש, אלא להרגיש בנוח עם להיות שונה ולהיות עצמך כמו שאתה.

- כדי לא לשים ז*ן בשל מצוקה או קושי, ראשית עליך לדאוג שיהיה לך משהו חשוב יותר מאשר מצוקה. (משהו ששווה לסבול מצוקה עבורו)

- אתה תמיד בוחר על מה לשים ז*ן. המפתח הוא לחתוך בהדרגה את כמות הדברים שאכפת לך מהם כדי שתשים ז*ן רק על הדברים והאירועים החשובים ביותר עבורך.


פרק נוסף שיעניין אותך: עשו את הדברים שבשליטתכם


אל תנסו לחיות חיים אחרים

הקיבעון שנוצר לנו, שיש משהו שעדיף עבורנו מאשר המצב הקיים שלנו, משמש כתזכורת מתמדת למה שאנחנו לא. זה מחזק את הרעיון שחסר לך/בך משהו ושהיית צריך להיות "משהו" אך לא הצלחת להיות.

אנשים שחוששים ממה שאחרים חושבים או אומרים עליהם למעשה מפוחדים מכל הדברים השליליים שהם חושבים על עצמם שישתקפו אליהם מדבריהם של אחרים.

על ידי שימות ז*ן רבות מדי, אנחנו מתחברים יתר על המידה לחיים שטחיים ומזויפים ורודפים אחרי אשלייה של אושר וסיפוק אפשריים.

אנשים חושבים שהמפתח לחיים טובים יותר הוא להיות עם משכורת גבוהה יותר, או עם יותר כסף בבנק, או לנסוע ברכב נוצץ יותר, או להיות על חברה יפה יותר. אך תוכלו למצוא דוגמאות רבות סביבכם, של אנשים שיש להם יותר מכם בפרמטרים האלו, והם אינם מאושרים יותר מכם (חוץ מאשר באינסטגרם שלהם)

לכן המפתח לחיים טובים הוא לא לשים ז*ן על יותר; אלא לשים ז*ן על פחות. לשים ז*ן רק על מה שנכון עבורנו, בעל ערך מיידי וחשוב לחיים שלנו.

הקדישו את שימת הז*ן שלכם רק למה שראוי לשימת ז*ן. ביחרו את מה שחשוב לכם ושימו ז*ן בעניין הזה. פחות זה יותר, כשאנחנו מחלקים את המאמצים והמשאבים שלנו, כולל הקשב והרגש.

אנחנו כבר לא מתמודדים בעולם עם משבר חומרי אמיתי, אלא פועלים למימוש קיומי ורוחני, שמגשים רעיונות שקיבענו בתודעה או מגיעים מחיקוי הסביבה. מכיוון שיש עכשיו הרבה דברים שאנחנו יכולים לראות או לדעת, יש גם אינסוף דרכים לגלות שאנחנו לא מספיק טובים והדברים לא גדולים ואדירים אצלנו, כמו שהם יכולים היו להיות.

אנחנו זוכים בכל מה ששווה בחיים שלנו באמצעות התנסויות של התגברות על חוויות שליליות. קבלת חווית החיים הנוכחית והאמיתית שלך כגדולה ונפלאה היא הדבר הגדול ביותר שאפשר לעשות למען האושר שלך.

מארק מציין שהרצון לחוויה חיובית יותר בחיים, הוא כשלעצמו חוויה שלילית. ובאופן פרדוקסלי, קבלת החוויה השלילית של האדם כדבר טבעי, היא עצמה חוויה חיובית.

אתם תמותו יום אחד. כל מי שיקר לכם ימות יום אחד, בקרוב או בעוד כמה שנים. לא תספיקו לשים את כל הז*ן-ים שהייתם רוצים על דברים. אז תבחרו בקפידה.


לולאת המשוב מהגיהנום

לשים יותר מדי ז*ן-ים על דברים שלא חשובים גורם לנו להרגיש רע עם עצמנו. 

זה מוביל ללולאת המשוב מהגיהנום: אתה מרגיש תחושה מסוימת מסיבה כלשהי (או ללא סיבה ברורה בכלל) וההרגשה הזו גורמת לך להרגיש גרוע עוד יותר.

לדוגמא: אתם מתבאסים כי בן/בת הזוג שלך לא הודה לך על שטיפת הכלים. אתה מבין שאתה עצבני בגלל עניין זעיר וזה חוזר ומעצבן אותך עוד יותר. ועכשיו אתה עצבני על עצמך שהתעצבנת.

הפיתרון הוא לא להתבאס על חוויות שליליות (חרדה, כעס, אשמה, פחד וכו '). זה בסדר שיש את הרגשות האלה ולהרגיש לפעמים קצת חרא. אל תחמירו את זה על ידי הכאת עצמכם על כך שאתם מרגישים כך.

מארק מציין ש, בכך שאתה לא שם ז*ן על זה שאתה מרגיש רע, אתה מקצר את לולאת המשוב מהגיהנום. אתה אומר לעצמך, 'אני מרגיש חרא, אבל מי בכלל שם על זה ז*ן?' ואז, כאילו שמפוזר אבק פיות של אי-שימת ז*ן, אתה מפסיק לשנוא את עצמך בגלל שאתה מרגיש כל כך רע.


הורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


אושר הוא בעיה

אושר אינו חלק ממשוואה שניתנת לפתרון. חוסר שביעות רצון וחוסר נחת הם חלקים שטבועים עמוק בטבע האנושי. אלה הם מרכיבים הכרחיים ליצירת אושר עקבי.

תענוג הוא אל כוזב.
מחקרים מראים שאנשים שממקדים את האנרגיה שלהם בהנאות שטחיות (חופשות, כסף, סקס) בסופו של דבר יותר חרדתיים, פחות יציבים רגשית ויותר מדוכאים. ההנאה היא הצורה השטחית ביותר של השגת סיפוק בחיים ולכן הקלה להשגה והכי קלה להפסד, כמו גם בת חלוף.

אין לקוות לחיים ללא בעיות אלא לחיים עם בעיות טובות. הבעיות לעולם לא ניפסקות, אלא רק מתחלפות או משודרגות. אושר נמצא בתוך התהליך של פתרון בעיות, ולא בהימנעות מהן. אושר אמיתי מתרחש רק כאשר אתה מוצא את הבעיות שאתה נהנה מהתמודדות איתם, נהנה מתוצאות פתרון שלהן ונהנה לפתור.

כדי להיות "מאושרים" באמת אנחנו צריכים משהו משמעותי לפתור. אושר הוא למעשה סוג של פעולה. תכל"ס אנחנו מרגישים מאושרים לא ברגע שאין בעיות, אלא ברגע שאנחנו מרגישים שיש לנו את היכולת להתגבר על כל בעיה שתצוץ לנו.

הכאב והסבל שלנו הם לא באג באבולוציה האנושית, הם תכונה של החיים. כאב שימושי עבורנו. הכאב מלמד אותנו למה לשים לב כשאנחנו צעירים וחסרי אחריות. אם אתה מסוגל לא לשים ז*ן על הכאב שמטרותיך דורשות שתתגבר עליו, אתה הופך להיות בלתי ניתן לעצירה.

הרגעים בהם אנו לא שים ז*ן ונוקטים פעולה הם לרוב הרגעים המגדירים ביותר את מהלך חיינו. ללמוד כיצד להתמקד ולתעדף את מחשבותיך בצורה יעילה על בסיס ערכים אישיים מושחזים היטב הוא אולי המאבק הגדול והחשוב ביותר בחיים.


ערך הסבל

ניתן לשלוט בבעיות על סמך האופן שבו אתם בוחרים לחשוב עליהם. כדי לשנות את האופן שבו אתם רואים בעיות, צריך לשנות את מה שאתם מעריכים ו / או כיצד אתם מודד כישלון או הצלחה.

ביחרו רק ערכים שאתם יכולים לשלוט בהם. ערכים שאינכם שולטים בהם רעים מכיוון שהם יהיו מקור קבוע לסבל מיותר בחייך.

ערכים טובים הם
- מבוססי מציאות
- חיוביים לחברה
- מיידיים וניתנים לשליטה

ערכים גרועים הם
- אמונות טפלות או מבוססי נראות ולא מציאות
- הרסניים לחברה
- לא מיידיים או נשלטים

דוגמאות לערכים טובים: כנות, חדשנות, במסגרת היכולת שלנו, לעמוד לזכות עצמך, לעמוד למען אחרים, כבוד עצמי, סקרנות, צדקה, ענווה ויצירתיות.

דוגמאות לערכים רעים: דומיננטיות באמצעות מניפולציה או אלימות, זיונים חסרי הבחנה, לנסות להיות עם הרגשה טובה כל הזמן, תמיד להיות במרכז תשומת הלב, לא להיות לבד, למצוא חן בעיני כולם, להיות עשיר כדי להיות עשיר.

כשיש לנו ערכים גרועים, אנחנו בעצם שמים ז*ן על דברים שלא חשובים ועושים את חיינו גרועים יותר.

שיפור עצמי נועד בראש סדר העדיפויות להעביר את עצמנו לכך שנהייה בעלי ערכים טובים יותר ולבחור דברים טובים יותר להתעסק בהם. כשאתה שם ז*ן על ערכים טובים יותר, אתה מקבל בעיות טובות יותר. וכשאתה מקבל בעיות טובות יותר, אתה מקבל חיים טובים יותר.

ערכים לא-אינטואיטיביים אך טובים שתוכלו לאמץ:
- לקיחת אחריות על כל המתרחש בחייכם
- להכיר בבורות שלך ולהטיל ספק כל הזמן באמונות שלך
- נכונות לגלות את הפגמים והטעויות שלך (בעצמך) בכדי להשתפר (להיזהר מציון פגמים ע"י אחרים)
- יכולת לומר וגם לשמוע לא, ובכך להגדיר בבירור מה תרצו או לא תרצו שיהיה בחייכם
- התבוננות בתמותה של עצמנו (Memento Mori)


פרק נוסף שיעניין אותך: הדרך בה משמעת מובילה לחופש


כישלון הוא הדרך קדימה

שיפור בכל דבר מבוסס על אלפי כשלים זעירים (וכמה לא זעירים). אם מישהי טובה ממך במשהו אז זה כנראה בגלל שהיא נכשלה בזה יותר ממך.

כאב הוא חלק מהתהליך. העמידה וההישרדות למרות הכאב הופך אותך לחזק ועמיד יותר לאתגר דומה בעתיד. למדו לקבל את הכאב שבחרתם. ההישגים בהם תתגאו ביותר הם שלכם בזכות ההתגברות על המצוקה הגדולה ביותר.

עקרון "עשה משהו": במידה וחסרה לך המוטיבציה לבצע שינוי חשוב בחייך, עשה משהו (כל דבר שהוא),  ואז נצלו את התגובה של עצמכם והסיטואציה לפעולה שעשיתם כדרך להתחיל להניע את עצמך לפעולה הבאה.
הסדר הנכון הוא:  פעולה -> השראה -> מוטיבציה. 

מוטיבציה אינה שרשרת בת מספר חלקים, אלא היא לולאה אינסופית.


תהליך לאי-שימת ז*ן

תהליך שלב אחר שלב כיצד לא לשים ז*ן:

  1. זהה את הדברים שאכפת לך מהם. מה הם הדברים בחייך שבאמת חשובים לך? מהם הדברים שעבורם הייתם מוכנים להקריב? ברגע שאתה יודע מה אכפת לך, אתה יכול להתחיל לשחרר את הדברים שלא חשובים.
  2. אתגר את האמונות שלך. למה אכפת לך מהדברים שאתה עושה? מהן הסיבות מאחורי האמונות שלך? ברגע שאתה מתחיל לאתגר את האמונות שלך, אתה עשוי להבין שחלק מהן אינן חשובות כמו שחשבת שהן.
  3. קבל את זה שאתה לא יכול לשלוט על הכל. יש הרבה דברים בחיים שהם מעבר לשליטתנו. ברגע שאתה מקבל זאת, אתה יכול להתחיל לשחרר את הצורך לשלוט בכל דבר.
  4. התמקדו ברגע הנוכחי. העבר נעלם והעתיד אינו בטוח. הדבר היחיד שאתה יכול לשלוט בו הוא הרגע הנוכחי. לכן, התמקדו בחיים בהווה ושחררו את הדברים שקרו בעבר או שעלולים לקרות בעתיד.
  5. למד להגיד לא. זה בסדר להגיד לא לדברים שאתה לא רוצה לעשות. אל תרגיש מחויב לעשות דברים רק בגלל שאנשים אחרים רוצים שתעשה אותם. למד להגיד לא ולהגן על הזמן והאנרגיה שלך.
  6. תהיה נאמן לעצמך. אל תנסה להיות מישהו שאתה לא רק כדי לרצות אנשים אחרים. היו נאמנים לעצמכם וחיו את חייכם על פי הערכים שלכם.
  7. קבל את חוסר השלמות שלך. כולם לא מושלמים. אז אל תנסה להיות מושלם. חבק את חוסר השלמות שלך ושחרר את הצורך להיות מושלם.
  8. מצא את האושר שלך. אל תסתכל על אנשים אחרים כדי לעשות אותך מאושר. מצא את האושר שלך ואל תיתן לאף אחד לקחת אותו ממך.

ביצוע השלבים האלה יכול לעזור לך להתחיל לא לתת פקק. זה לא תמיד קל, אבל זה שווה את זה. כשתלמדו לא לתת פקק, אתם תהיו חופשיים לחיות את חייכם בצורה מלאה יותר ולהיות מאושרים ומסופקים יותר.


טיפים נוספים שעשויים לעזור לך במסע שלך לא לשים ז*ן

תרגלו מיינדפולנס. מיינדפולנס הוא תרגול של תשומת לב לרגע הנוכחי ללא שיפוט. כשאתה מתרגל מיינדפולנס, יש לך פחות סיכוי להיקלע למחשבות על העבר או העתיד.

לבלות זמן עם אנשים חיוביים. לאנשים שאתה מבלה איתם יש השפעה גדולה על מצב הרוח והשקפת החיים שלך. אז, הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים שיתמכו בך במסע שלך כדי לא להזדיין.

תעשה דברים שאתה נהנה מהם. כשאתה עושה דברים שאתה נהנה מהם, יש סיכוי גבוה יותר שתהיי מאושרת ומסופקת. לכן, הקפידו לקבוע זמן לפעילויות שאתם נהנים מהם.

תשמור על עצמך. אכילה בריאה, שינה מספקת ופעילות גופנית חשובים לבריאותך הפיזית והנפשית. כשאתה דואג לעצמך, אתה תהיה מצויד יותר להתמודד עם אתגרי החיים.

ללמוד לא לשים ז*ן הוא מסע, לא יעד. יהיו מקרים שבהם תחליקו ותשימו ז*ן. אבל זה בסדר. פשוט תרימו את עצמכם ותמשיכו במסע. ככל שתתרגלו יותר, כך יהיה קל יותר.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

היו הרפתקנים: לקיחת סיכונים להצלחה בעסקים

ספר: האדם מחפש משמעות – וויקטור פרנקל

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו