מדריך להישרדות בפוליטיקה ארגונית


"לעולם אל תלכו לרופא, שצמחי המשרד שלו מתו" - ארמה בומבק

קורה שאני שומע אנשים מתלוננים שבארגון מסויים יש הרבה "פוליטיקה", או שמצביעים, בזלזול, על מי שהתקדמו לא בזכות כישוריהם, אלא כי הם "פוליטיקאים".

בהחלט קורה בארגונים, שלעיתים חברי צוות ומנהלים טובים וחזקים מושלכים לצד הדרך, לטובת אחרים שלא יתקדמו בזכות מיומנויות העבודה שלהם אלא בזכות כוח פוליטי שנבנה בקפידה. זה נפוץ במיוחד בארגונים מאוד היררכיים, כמו צבא, משרד ממשלתי, חברות ממשלתיות ווחברות בהן מספר רב של רבדים ניהוליים.

פוליטיקה זו לא מילה גסה
פוליטיקה קיימת בכל ארגון, אפילו ביחידה קטנה כמו משפחה, או קבוצת חברים. אנשים זוכים בהשפעה ובהוקרה, על ידי כך שהם מצליחים להיות פופולאריים או להראות כחזקים או בעלי יכולות משמעותיות יותר מאשר הם באופן אובייקטיבי.

אנשים שטובים בפוליטיקה ארגונית מרגישים שאחרים לא אוהבים את זה, רק בגלל שהם פחות מיומנים. אך שפוליטיקה ארגונית היא כלי לגיטימי ואולי המתאים בכדי להתקדם. 

יש באמירה הזו טעם
כשבוחרים מועמד לתפקיד שונה או בכיר יותר, לתפקוד בתפקיד הקודם יש חשיבות חלקית בלבד. הסיבה היא שבתפקיד החדש, לרוב נדרשים כישורים שונים בחלקם, וככל שמתקדמים היכולות לעבוד עם אחרים, לשכנע, להנהיג, ליצור ולשמר קשרים ולהפעיל אנשים שאינם כפיפים הופכות לחשובות במיוחד.

אז ההמלצה שלי, כמו בתחומים אחרים, היא לא להתלונן על זה, אלא להיות טובים ובעלי הידע והכישורים המתאימים.

קשרים טובים למעלה ולמטה
אנחנו עושים את זה באופן טבעי, ועדיף לעשות זאת באופן מודע. מספר ידידים קרובים ואנשים תומכים במקומות שונים בארגון, למעלה ולמטה בהיררכיה. אי אפשר תמיד לצפות מי יציל לך את השעה. ברגעים מסוימים מחסנאי בעל השפעה גדולה יותר מאשר מנכ"ל. רשת קשרים פנים וחוצי ארגון הם חובה.
להימנע מהשמצות
השמצת אחרים אולי גורמת תחושת כוח קצרת זמן, אך תמיד גם פוגעת בתדמית שלך. חשוב להימנע מלומר אל אחרים או על אחרים דברים פוגעניים או השמצות והפצת שמועות. כשהמושמצים ישמעו על מעורבותך, הם בוודאות יפתחו טינה בוערת, שלא ישכחו זמן רב מאוד. אם הם לא יפגעו בך חזרה ישירות הם יעשו זאת על ידי פגיעה ברשת הקשרים שלך.

שמירה על ערכים
לעשות כל דבר כדי לנצח, נשמע טוב אבל יכול להראות מאוד גרוע ומניפולטיבי. ערכים כמו הגינות, שמירה על החוק, דאגה לחלשים ואמינות מחזקים את התדמית שלך והמותג שלך וחשוב מאוד להקפיד עליהם.
אמינות חשובה מהישגים מניפולטיביים, כי אנשים מחפשים שותפים שאפשר לסמוך עליהם, גם בדברים רגישים.

חבורת בני ברית
קבוצה קטנה של אנשים, שעוזרת לכל אחד מחבריה להצליח במשימות ולהתקדם, היא כוח משמעותי שיכול להתגבר על חסמים משמעותיים. יצירת קבוצה כזו ושמירה עליה תאפשר לך להתחרות גם מול אנשים שיש להם יכולות או כישורי טובים יותר על הנייר.

סוף מעשה במחשבה תחילה
פעולה באופן אימפולסיבי עלולה לגרום לך לבצע טעויות פוליטיות קשות. בכל סיטואציה, צריך לעצור לכמה שניות ולהגיב באופן היאה והמצופה באותה סוג של סיטואציה. מעטים עושים זאת, ולכן זה ייצור לך יתרון משמעותי.

להימנע מוויכוחים באימייל
קריאת אימייל מפוענחת כיותר אגרסיבית מאשר כוונת הכותב. גם לא רואים הבעות פנים וחיוכים. בנוסף, אימייל נשמר ומתועד, ויכול גם להיות יום אחד מועבר לאחרים. חשוב לשמור על תכתובת אימייל נקייה ולא לנהל דרכו וויכוח משמעותי. זה כלי לא מתאים.

להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

להתחבר לפוליטיקאים גרועים
אנשים חסרי יכולת בפוליטיקה ארגונית נדחקים לשוליים. מעטים עובדים איתם טוב, אז יש לך הזדמנות לבעלי ברית שישמחו לקשר. זה לא קל איתם, וצריך להפעיל הקשבה, התבוננות, אינטליגנציה רגשית וקצת זהירות.

תמיד יש הדלפות
מכל שיחה ב-4 עיניים או סודית, יתכנו הדלפות במשך הזמן. זה לא בהכרח במכוון, אך מידע נוטה לדלוף בשלמותו או בחלקים. חשוב להיות מודעים לזה, ולא לעשות או לומר דברים שיביכו או יצרו בעיה אם יתפרסמו בעתיד.

תמיד לשדר פתיחות וכוונה לטוב
אנשים מחפשים ביטחון. הם רוצים לדעת שיקשיבו להם, ידאגו לצרכים שלהם ויגנו עליהם. כדאי שכולם יחשבו שהביטחון הזה מגיע ממך. לכן, תמיד לקבל אנשים עם חיוך, לשאול לשלום ולהקשיב. לתת עצה טובה או קישור למישהו אחר שיכול לעזור. ואם תקשיבו לסיפורים ולבעיות שלהם, הם יחשבו שאתם נפלאים, גם בלי לעשות דבר.

לקריאה נוספת: התאמת סוגי עבודה לסוגי אישיות

להימנע מלומר לאנשים "מה שאתם חושבים עליהם"
כפי שכתב דייל קרנגי בספרו כיצד תרכוש ידידים והשפעה בחברה, אנשים לא מעוניינים לשמוע ביקורת. הם בדרך כלל כועסים על המבקר ואף חושבים שלא הבינו אותם או שמחפשים אותם. אם אין זו חובתך במסגרת התפקיד (וגם אז יש דרכים נכונות לעשות זאת), עדיף להימנע מכך.

לשמור תיעוד
לכולנו יש זיכרון קצר, במיוחד כאשר הזיכרון לא משרת את האינטרסים שלנו. לכן, שמירת תיעוד של אם נוצר סכסוך ואתם מותקפים על דבר באופן לא צודק, תיעוד של העובדות יכול לשמש אתכם לפתרון הבעיה ולצאת טוב מהסיטואציה. גם בעניינים משפטיים, לצד שיש תיעוד טוב יותר, יש יתרון.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360  

שליחת אימייל לתיאום פגישת התייעצות עסקית וניהולית ללא עלות  לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC