האשמות, תירוצים והכחשות - סימנים שצריך עזרה

"מנהיג טוב לוקח נתח גדול מחלקו באשמה, ונתח קטן מחלקו בזכויות" - ארנולד ה. גלאסו

מאשימים אחרים? יש לכם תירוצים לאי העשייה שלכם ולכישלונות? לא מוכנים להודות שקיימות בעיות או שהמצב גרוע?
לכולנו זה קרה בתקופה כזו או אחרת בחיים הפרטיים או בקריירה. לרוב אנו מצליחים לצאת מהמעגל ההרסני והקטלני הזה, אבל לפעמים זה מגיע למצב שקשה לצאת ממנו, ואפילו מוביל אותנו לדברים שמאוד לא טובים עבורנו.

זה אתם וסביבכם
תחשבו לרגע על האנשים שסובבים אתכם, בבית, במשפחה המורחבת, בקהילה שלכם, חברים לעבודה, בוסים, מנהלים או כפיפים שלכם. 
- מכירים את אלה שבכל הזדמנות מאשימים אנשים אחרים, מוסדות או את היקום עצמו בדברים שקורים להם, באי העשייה שלהם, בתקיעות או ברגשות גרועים שלהם?
- שומעים את התירוצים שאנשים נותנים לכך שלא עשו משהו, או שזה לא יצא מוצלח כפי שצפו?
- רואים אנשים עם תדמית עצמית או תיאורים על עצמם או אחרים שפשוט לא מציאותיים? מצבים בהם אנשים מתקדמים עם תכניות גרנדיוזיות ולוקחים סיכונים, בלי להתחשב בסיכויים האמיתים?
  מכירים מנהל או בעל עסק שטוען שהכל בסדר, בעת שהעסק מתמודד עם קושי שמסכן את קיומו?
י לקריאה נוספת: 7 ההרגלים של אנשים אפקטיביים מאוד

הטוב
המשמעות של ההתנהגויות האלו היא הצהרה של אומרם, לכך שאינו שולט במצבו, מצפה או מקווה שמישהו אחר יפתור את הבעיות והצבתו את עצמו כקורבן.
הדבר החיובי שמרגיש מי שעושה עצמו קורבן זה שחרור מסויים. ההרגשה אולי מאוד לא טובה, אבל היא מוגדרת, נותנת מרגוע בכך שאין לאדם אחריות למצבו ואין לבוא אליו בדרישות. בנוסף יש כאן האדרה עצמית מסויימת, בכך שהקורבן הוא גם קדוש מעונה.

הרע
בטבע, מי שמתנהג כקורבן פוטנציאלי, מזמין אליו את תשומת לב הטורפים, שרואים לנגד עיניהם הזדמנות לארוחה קלה ובהישג יד. קורבן גם יכול להתנהג באופן אגרסיבי, אך האגרסיביות לא ממוקדת ולא משיגה את המטרה האמיתית.
כשנעצרים ולא מסוגלים לעשות את מה שצריך, כדי להתגבר על המכשול ולצאת לדרך של התקדמות ולקיחת אחריות, כל יום שעובר מחמיר את המצב. יש סכנה של הגעה לנקודת אל-חזור, שלא ניתן להשתקם ממנה באופן מלא ולהגשים את המטרות והייעוד המקורי.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

המכוער
אנשים מסרבים להודות שהם צריכים עזרה. אני מודה שזה יכול לקרות גם לי מידי פעם, ולכן אני משתדל לשים לעצמי מראה מול הפרצוף ולהיות כמה שיותר כנה ואותנטי שאני יכול. גם כשיש סיכוי שזה ישמע פחות טוב. זה לא קל. הסיבות העיקריות, והשגויות, שבגללם מנהלים ויזמים שמגיעים למצבים כאלה מתנגדים לקבלת עזרה כוללות,
- חוששים להפגין חולשה
- לא מוכנים להודות בחוסר הצלחה
- לא רוצים לעשות שינויים
- לא מוכנים להיות אחראיים לדרישות של מישהו אחר
- לא מוכנים להודות בכישלון
הפתרון
פעם, בראיון לתפקיד מנכ"ל, שאלו אותי אם ניהלתי ללא בוס מעלי. התשובה שלי הייתה שלכל אחד יש בוס, ואם אין לו, עדיף שימנה לעצמו בוס. זאת בגלל שסוד הפתרון הוא לקיחת אחריות מוחלטת (לחצו לקריאה), כפי שתיארתי בפרק בעבר.
זה לא קל לעשות, ובטח שלא בהתחלה. לקיחת אחריות ויוזמה הן תכונות שצריך לפתח וללמוד להפעיל באופן נכון. זה תהליך שמומלץ לא לעשות לבד. זו הזדמנות טובה לשלב מנטור וותיק, יועץ או מאמן עם ניסיון חיים של התמודדות ועמידה במצבים מורכבים, וליצור תהליך בו נוקדת המבט על ההתרחשויות משתנה, יש את הכלים הנכונים להפעלה כדי להביא פתרונות ומשלבים את החוסן וההתמדה הנדרשים.

ועוד טיפ. חלקנו רגשיים וחלקנו אנליטיים קרים, חלקנו מתחברים בקלות לאנשים ומפעילים אחרים בקלות, ואחרים נאבקים בזה, וחלקנו אוהבים סדר ותכניות מבוקרות ואחרים מעדיפים גמישות וספונטניות. כדאי להכיר היטב את עצמך, ולהיעזר במי שיידע לסייע לך להשלים את המרכיבים החלשים יותר, כדי לפתח יכולות, מנגנונים ותהליכים שיגשימו את היעדים והמטרות בבטחה.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360  

שליחת אימייל לתיאום פגישת התייעצות עסקית וניהולית ללא עלות  לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC