ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי


"פירמות מצוינות אינן מאמינות בהגעה למצוינות, אלא מתמקדות בתהליך שיפור מתמיד ושינוי מתמיד" - טום פיטרס


מודל McKinsey 7-S, מאפשר לסנכרן שבעה אלמנטים שמשפיעים על הביצועים וליצור מהעסק יצירת מופת הרמונית. ✨

הוא מכוון ליצירת תשתית לקבלת החלטות ממוקדת ותרבות ארגונית חיובית ונמרצת! 💥


💡 נכיר את התבנית ואת שורשיה, השפעתה והיישומים שלה בעולם האמיתי וע"י מותגים וחברות ענק מוכרות וכיצד ליישם בעסק שלכם.


על מודל 7-S

ה-McKinse נוצר על ידי McKinsey & Company חברת הייעוץ, מסגרת זו משלבת רעיונות מתחומים שונים כמו ניהול וסוציולוגיה כדי ליצור מודל הוליסטי.

דמיינו שבעה חלקי פאזל: אסטרטגיה (תוכנית התמונה הגדולה), מבנה (איך דברים מאורגנים), מערכות (הגלגלים שגורמים לזה לעבוד), ערכים משותפים (במה החברה מאמינה), מיומנויות (במה הצוות טוב) , צוות (האנשים שגורמים לזה לקרות), וסגנון (איך דברים נעשים).

כך זה עובד: ראשית, בוחנים את העסק כדי לראות מה עובד ומה צריך תשומת לב. לאחר מכן, יוצרים תוכנית לתקן את הבעיות ולשפר את הדברים. לבסוף, מפעילים את התוכנית וצופים בעסק פורח.

כשכל החלקים האלה מתאחדים, מהתוכניות ועד האנשים, מתרחש קסם. בעלי העסק מקבלים תצוגה ברורה של איך הדברים הולכים ויכולים לעשות בחירות והחלטות חכמות יותר.


פרק שיעניין אותך:   שינויי אקלים, טכנולוגיות ודמוגרפיה קובעים את גורל העולם


מה גורם למודל להיות אפקטיבי

ה-McKinsey 7-S Framework יעיל מכמה סיבות, התורמות לשימוש הנרחב שלה ולישימות שלה בארגונים שונים:

גישה הוליסטית:
המסגרת לוקחת ראייה הוליסטית של הארגון על ידי התחשבות בשבעה אלמנטים הקשורים זה בזה, שיש ליישר אותם כדי להשיג הצלחה. גישה מקיפה זו מבטיחה שכל ההיבטים הקריטיים של הארגון ייחשבו, ומקדמת אסטרטגיה משולבת היטב.

התאמה בין אלמנטים:
המסגרת מדגישה את החשיבות של התאמה בין כל שבעת האלמנטים (אסטרטגיה, מבנה, מערכות, ערכים משותפים, מיומנויות, צוות וסגנון) זה עם זה. כאשר אלמנטים אלה מותאמים היטב, הם מחזקים ותומכים זה בזה, מה שמוביל לאפקטיביות ארגונית כוללת טובה יותר.

התמקדות באפקטיביות ארגונית:
המטרה העיקרית של McKinsey 7-S Framework היא לשפר את האפקטיביות הארגונית. על ידי התייחסות לממדים מרובים של הארגון בו זמנית, הוא מספק דרך מובנית לזהות ולפתור בעיות שעלולות להפריע לביצועים ולהצלחה.

כלי אבחון:
מסגרת 7-S משמשת ככלי אבחון רב עוצמה, המסייעת למנהלים ויועצים לאבחן בעיות ארגוניות ותחומי שיפור. הוא מעודד ניתוח מובנה ושיטתי, המספק תובנות חשובות לגבי המצב הנוכחי של הארגון.

בהירות ותקשורת:
הפשטות והבהירות של המודל מקלות על ההבנה והתקשורת בין רמות שונות של הארגון. זה מאפשר תקשורת אפקטיבית בין מנהלים, עובדים ובעלי עניין במהלך תכנון ויישום אסטרטגיים.

פרספקטיבה לטווח ארוך:
המסגרת מדגישה את החשיבות של חשיבה ויישור טווח ארוך. על ידי התחשבות בערכים משותפים ובתרבות ארגונית, הוא מקדם הצלחה בת קיימא מעבר לרווחים לטווח קצר.


פרק שיעניין אותך:   הליבה המוגנת - המתכון ליצירת אימפריה


מודל 7-S בקצרה

McKinsey 7-S Framework הוא מודל ניהול שפותח על ידי חברת הייעוץ McKinsey & Company. הוא מספק גישה הוליסטית לניתוח ושיפור האפקטיביות הארגונית. המסגרת מורכבת משבעה אלמנטים המחוברים ביניהם שיש ליישר ולבצע אופטימיזציה להשגת התוצאות העסקיות הרצויות. שבעת האלמנטים הללו הם:

  1. אסטרטגיה Strategy:
    התוכנית והכיוון ארוכי הטווח של הארגון, המגדירים כיצד הוא מתכוון להשיג את יעדיו ויעדיו.
  2. מבנה Structure:
    המבנה וההיררכיה הארגונית, לרבות קווי דיווח, מחלקות וחטיבות.
  3. מערכות Systems: הנהלים, התהליכים והשגרה הפורמליים והבלתי פורמליים השולטים על אופן העבודה בתוך הארגון.
  4. ערכים משותפים Shared Values:
    ערכי הליבה, האמונות והתרבות של הארגון המעצבים את התנהגות עובדיו ומשפיעים על קבלת ההחלטות.
  5. מיומנויות Skills:
    היכולות והכישורים של כוח העבודה, לרבות הידע, המומחיות והיכולות המיוחדות שלו.
  6. צוות Staff:
    העובדים ותפקידיהם בתוך הארגון, בהתחשב בגורמים כמו גיוס, הדרכה ופיתוח.
  7. סגנון Style:
    סגנון המנהיגות ושיטות הניהול המופעלות בתוך הארגון, כולל האופן שבו מנהיגים מקיימים אינטראקציה עם עובדים ומקבלים החלטות.


פרק שיעניין אותך:   להפעלת אסטרטגיה לשאול את הצוות שאלות


שימושיות המודל

מסגרת McKinsey 7-S שימושית למנהלי עסקים בכמה דרכים:

  • התאמה ארגונית:
    זה עוזר למנהלים להבין כיצד היבטים שונים של הארגון קשורים זה בזה וכיצד שינויים באלמנט אחד יכולים להשפיע על אחרים. על ידי הבטחת התאמה בין המרכיבים הללו, מנהלים יכולים לשפר את האפקטיביות הארגונית.
  • ניהול שינויים:
    כאשר ארגון עובר שינויים משמעותיים, כגון ארגון מחדש, מיזוגים או שינויים באסטרטגיה, המסגרת יכולה להנחות את המנהלים בהערכת השפעות אפשריות ותכנון ליישום מוצלח.
  • זיהוי בעיות:
    ניתן להשתמש במודל כדי לאבחן ולטפל בבעיות ארגוניות. על ידי זיהוי פערים או חוסר עקביות בין שבעת המרכיבים, מנהלים יכולים לאתר אזורים בעייתיים ולפתח פתרונות מתאימים.
  • תכנון אסטרטגי:
    הוא מסייע בפיתוח ויישום של אסטרטגיה מעוגלת היטב המתחשבת לא רק בחזון האסטרטגי אלא גם בגורמים התרבותיים והמבניים הדרושים לביצוע מוצלח.
  • מיזוגים ורכישות:
    במצבי מיזוג, המסגרת עוזרת למנהלים להעריך את התאימות של שני ארגונים ולזהות אזורים שבהם נדרשים מאמצי אינטגרציה.
  • שיפור ביצועים:
    על ידי התמקדות בכל ההיבטים של הארגון, המסגרת מספקת גישה מקיפה לשיפור הביצועים הכוללים והשגת תוצאות בנות קיימא.


פרק שיעניין אותך:   תכנון ויישום אסטרטגיה ע"פ קרל פון קלאוזביץ


דוגמא לניתוח עסק במודל 7-S

הבה נשקול דוגמה לסטארט-אפ טכנולוגי מצליח שיישם ביעילות את מסגרת McKinsey 7-S כדי לבנות עסק חזק ובר קיימא.

דוגמה: אבגד פתרונות טכנולוגיים

  1. אסטרטגיה:
    ל-אבגד פתרונות טכנולוגיים אסטרטגיה ברורה ומוגדרת היטב המתמקדת בהפיכתו למובילה בשוק באספקת פתרונות AI מבוססי ענן לעסקים קטנים ובינוניים. האסטרטגיה שלהם כוללת התמקדות באספקת מוצרים ידידותיים למשתמש וחסכוניים הנותנים מענה לצרכים ספציפיים בתעשייה.
  2. מבנה:
    המבנה הארגוני ב-אבגד פתרונות טכנולוגיים נועד לקדם חדשנות וזריזות. היא עוקבת אחר היררכיה שטוחה, המאפשרת קבלת החלטות מהירה ותקשורת יעילה בין צוותים. הצוותים בין תפקודיים עובדים בשיתוף פעולה וחולקים מומחיות, מקדמים גמישות והתאמה.
  3. מערכות:
    החברה הטמיעה מערכות יעילות ויעילות לתמיכה בפעילותה. זה כולל כלים חזקים לניהול פרויקטים, מערכות תמיכת לקוחות אוטומטיות וניתוח נתונים מונע לפיתוח מוצר וקבלת החלטות.
  4. ערכים משותפים:
    אבגד פתרונות טכנולוגיים מטפח תרבות של חדשנות, שיתוף פעולה ומרכזיות לקוחות. ערכי הליבה שלהם מדגישים יושרה, שקיפות ושיפור מתמיד. ההנהגה מבטיחה שערכים אלו משולבים בכל היבטי הארגון.
  5. מיומנויות:
    החברה מגייסת ומשמרת כישרונות מובילים עם מומחיות בבינה מלאכותית, מחשוב ענן ותחומים ספציפיים לתעשייה. הם משקיעים בלמידה מתמשכת ומספקים הזדמנויות לפיתוח מיומנויות כדי להישאר בחזית הטכנולוגיה.
  6. צוות:
    אבגד פתרונות טכנולוגיים שמה דגש רב על גיוס עובדים המתיישרים עם ערכי החברה ובעלי תשוקה לחדשנות. החברה מספקת סביבת עבודה תומכת ומכילה המעודדת יצירתיות ועבודת צוות.
  7. סגנון:
    סגנון המנהיגות ב-אבגד פתרונות טכנולוגיים הוא שינוי ומעצים. מנהיגים מעורבים באופן פעיל עם העובדים, מעודדים תקשורת פתוחה ומספקים אוטונומיה לצוותים כדי לטפח תרבות של בעלות ואחריות.

על ידי שימוש אפקטיבי בשבעת המרכיבים של ה-McKinsey 7-S Framework, אבגד פתרונות טכנולוגיים השיגה מספר הצלחות:

  • המוצרים החדשניים השיגו נתח שוק משמעותי והפכו ידועים בממשקים הידידותיים למשתמש ובפתרונות הספציפיים לתעשייה.
  • הארגון זריז וגמיש ומגיב לשינויים בשוק, ומאפשר להסתגל במהירות לצרכי לקוחות חדשים ולהתקדמות טכנולוגית.
  • העובדים מאוד מעורבים ומוטיבציה, מה שמוביל לרמות גבוהות של פרודוקטיביות ויצירתיות בפיתוח המוצר.
  • הגישה הממוקדת בלקוח של החברה הביאה לנאמנות לקוחות חזקה והפניות חיוביות מפה לאוזן.
  • אבגד פתרונות טכנולוגיים התרחבה בהצלחה לשווקים חדשים, תוך מינוף המבנה הגמיש והאסטרטגיה ההסתגלותית שלהם.


פרק שיעניין אותך:   אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר


דוגמאות יישום מפורסמות

דוגמאות מהחיים האמיתיים של מותגים מפורסמים שהצליחו ביישום כל אחד משבעת האלמנטים של McKinsey 7-S Framework:

אסטרטגיה: Apple Inc.

אפל היא דוגמה מצוינת למותג שיש לו אסטרטגיה מוגדרת ומוצלחת. ההתמקדות שלהם באספקת מוצרים חדשניים וידידותיים למשתמש עם מערכת אקולוגית חלקה (iPhone, Mac, iPad וכו') הייתה מכרעת במיצובם כמובילי שוק. האסטרטגיה שלהם סובבת סביב יצירת מערכת אקולוגית סגורה המעודדת משתמשים להישאר בתוך המערכת האקולוגית של אפל, הבטחת נאמנות גבוהה של לקוחות והכנסה חוזרת דרך שירותים כמו ה-App Store, iCloud ו-Apple Music.

מבנה: גוגל (Alphabet Inc.)

לגוגל, כיום חלק מ-Alphabet Inc., יש מבנה ארגוני ייחודי המטפח חדשנות והתמקצעות. החברה פועלת תחת אלפבית כחברת האם שלה, עם חברות בנות שונות, כל אחת מתמקדת בתחומים ספציפיים כמו חיפוש גוגל, יוטיוב, Waymo (טכנולוגיה לנהיגה עצמית) ו-Google Cloud. מבנה זה מאפשר לכל חטיבה לפעול באוטונומיה תוך תועלת ממשאבים משותפים וסינרגיות ברחבי הארגון.

מערכות: אמזון

אמזון ידועה במערכות היעילות והממוקדות בלקוחות שלה. הרשת הלוגיסטית העצומה והמתוחכמת של החברה מבטיחה משלוח מהיר ואמין ללקוחות ברחבי העולם. הגישה מונעת הנתונים שלהם למערכות המלצות ולחוויות משתמש מותאמות אישית מילאה תפקיד משמעותי בהצלחתם במסחר אלקטרוני ובמחשוב ענן באמצעות שירותי האינטרנט של אמזון (AWS).

ערכים משותפים: פטגוניה

פטגוניה, חברת ביגוד וציוד פעילות חוץ, היא מותג הידוע במחויבותו החזקה לאחריות סביבתית וחברתית. ערכי הליבה שלהם הם קיימות, שיטות פעולה ידידותיות לסביבה ותקני עבודה הוגנים. הם מקדמים באופן פעיל יוזמות כמו "1% for the Planet" ו-"Worn Wear" כדי לעודד לקוחות לתקן ולמחזר את המוצרים שלהם, המשקפים את מסירותה של החברה לשימור הסביבה.

מיומנויות: מיקרוסופט

מיקרוסופט, אחת מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, התאימה בהצלחה את יכולותיה כדי להישאר רלוונטית בתעשייה המשתנה במהירות. הם עברו מלהיות ממוקדים בעיקר בתוכנת שולחן העבודה להפוך למעצמת שירותי ענן ובינה מלאכותית. המומחיות שלהם במחשוב ענן, ניתוח נתונים ותוכנות ארגוניות אפשרה להם לשמור על הרלוונטיות שלהם ולהתחרות ביעילות עם חברות טכנולוגיה חדשות ומתפתחות.

צוות: מלונות ריץ-קרלטון

ריץ-קרלטון, רשת מלונות יוקרה, שמה דגש משמעותי על הצוות שלה, המכונה "גבירותיי ורבותיי". הם פועלים לפי פילוסופיית שירות ייחודית המעצימה את העובדים לספק לאורחים חוויות מותאמות אישית ויוצאות דופן. החברה משקיעה בהכשרה מקיפה על מנת להבטיח איכות שירות עקבית ושמירה על המוניטין של המותג של יוקרה ואירוח.

סגנון: טסלה

טסלה, בראשות המנכ"ל אילון מאסק, היא דוגמה למותג בעל סגנון מנהיגות ייחודי. המנהיגות בעלת החזון של מאסק והגישה הלא שגרתית לחדשנות היו קריטיות להצלחתה של טסלה בתעשיית הרכב החשמלי. מעורבותו המעשית בפיתוח מוצרים ויכולתו לעורר השראה ולהניע את הצוות מילאו תפקיד מכריע בצמיחת החברה ובחדשנותה.


סדרי עדיפויות בניתוח ויישום

תעדוף שבעת האלמנטים של McKinsey 7-S Framework יכול להיות מאתגר, במיוחד כאשר המשאבים מוגבלים. כדי להקצות ביעילות זמן וכסף כדי להצטיין באלמנטים אלה, על מנהל העסק לשקול את השלבים הבאים:

ערכו הערכה מקיפה:
התחילו בביצוע הערכה יסודית של מצבו הנוכחי של הארגון בכל אלמנט. זיהוי חוזקות, חולשות ותחומים שבהם יש צורך ביותר שיפורים. הערכה זו תסייע לתעדף אילו אלמנטים דורשים תשומת לב מיידית.

התאמה ליעדים העסקיים:
תעדוף אלמנטים המתיישרים ישירות עם המטרות והיעדים האסטרטגיים של הארגון. התמקדו באלמנטים בעלי השפעה משמעותית על השגת מדדי ביצועים מרכזיים (KPIs) או תומכים בחזון הכולל של החברה.

זהו הזדמנויות קלות לשיפור:
חפשו ניצחונות מהירים ושיפורים בעלות נמוכה באלמנטים מסוימים. אלו תחומים שבהם שינויים קטנים יכולים להביא לשיפורים משמעותיים. טיפול בהיבטים אלה תחילה יכול לבנות מומנטום ולספק משאבים להתמודדות עם אלמנטים מורכבים יותר.

טיפול בפערים קריטיים:
תעדוף אלמנטים שיש להם פערים או חסמים קריטיים המעכבים את הביצועים הארגוניים. פערים אלה עשויים לגרום לחוסר יעילות תפעולית, חוסר שביעות רצון של לקוחות או מעכב צמיחה. התייחסות אליהם יכולה להניב יתרונות מיידיים.

רצף ותלות:
לשקול את התלות בין אלמנטים. ייתכן שיהיה צורך לטפל בחלק מהאלמנטים לפני שניתן יהיה לשפר ביעילות אחרים. לדוגמה, ייתכן שיהיה צורך לטפל בבעיות מבניות לפני הטמעת מערכות או תהליכים חדשים.

הקצאת תקציב:
הקצאת משאבים לפי רמת ההשפעה והדחיפות של כל אלמנט. עבור אלמנטים בעלי השפעה גבוהה על הצלחת הארגון, שקול להקצות חלק גדול יותר מהתקציב והמשאבים.

גישה הדרגתית:
אם המשאבים מוגבלים מאוד, לשקול לנקוט בגישה הדרגתית. תעדוף כמה אלמנטים קריטיים בתחילה ובהדרגה עבדו על האחרים ככל שהמשאבים הופכים זמינים.

מעורבות עובדים:
שלבו עובדים בתהליך קבלת ההחלטות. חפש מידע מצוותים שונים כדי לזהות תחומים הדורשים שיפור ופתרונות פוטנציאליים. עובדים מעורבים נוטים יותר לתמוך ולתרום למאמצי השיפור.

מדידת התקדמות:
קבעו מדדים ברורים ומחווני ביצועים עבור כל מרכיב כדי לעקוב אחר ההתקדמות. סקור באופן קבוע את ההשפעה של השיפורים שבוצעו והתאם את סדרי העדיפויות בהתאם.

הערכה מחדש מתמדת:
תנאים וסדרי עדיפויות עסקיים עשויים להשתנות עם הזמן. להעריך מחדש באופן קבוע את צרכי הארגון ולהתאים את תעדוף האלמנטים בהתאם.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


תהליך ליישום מודל 7-S

תהליך עבודה שינחה מנהל עסק בגיבוש כל אחד משבעת המרכיבים של מסגרת מקינזי 7-S:

אִסטרָטֶגִיָה

  • מהן המטרות והיעדים ארוכי הטווח של הארגון?
  • איך הארגון יבדל את עצמו מהמתחרים?
  • לאילו פלחי שוק או פלחי לקוחות הארגון יכוון?
  • מהם מדדי הביצועים העיקריים (KPI) למדידת הצלחה?

מִבְנֶה

  • מהו המבנה הארגוני הנוכחי? האם זה פונקציונלי, חלוקה או מבוסס מטריקס?
  • האם המבנה מתאים לאסטרטגיה והיעדים של הארגון?
  • האם יש צווארי בקבוק בתקשורת או חוסר יעילות במבנה הנוכחי?
  • כיצד ניתן להתאים את המבנה לשיפור שיתוף הפעולה וקבלת ההחלטות?

מערכות

  • מהם התהליכים והמערכות העיקריים המשמשים בתוך הארגון (למשל, ניהול פרויקטים, CRM, ניתוח נתונים)?
  • האם מערכות אלו תואמות את האסטרטגיה והיעדים של הארגון?
  • האם יש פערים או יתירות במערכות הנוכחיות?
  • כיצד ניתן למנף את הטכנולוגיה לשיפור היעילות והביצועים?

ערכים משותפים

  • מהם ערכי הליבה והאמונות המגדירים את תרבות הארגון?
  • האם ערכים אלו עולים בקנה אחד עם האסטרטגיה של הארגון ותומכים במטרותיו ארוכות הטווח?
  • כיצד מועברים ערכים אלו ומחזקים אותם בקרב העובדים?
  • אילו צעדים ניתן לנקוט כדי לחזק את הערכים המשותפים ולטפח תרבות חיובית?

מיומנויות

  • מהן הכישורים והכישורים המרכזיים הנדרשים לארגון כדי להצליח?
  • האם לעובדים יש את הכישורים הדרושים לביצוע האסטרטגיה ביעילות?
  • האם יש פערי כישורים שיש לטפל בהם באמצעות הכשרה או גיוס?
  • כיצד יכול הארגון לקדם תרבות למידה כדי לשפר את כישורי העובדים באופן רציף?

צוות

  • מהם התפקידים והאחריות הנוכחיים של העובדים בארגון?
  • האם כוח העבודה בגודל ובנוי מתאים כדי לתמוך באסטרטגיה?
  • כיצד יכול הארגון למשוך ולשמר כישרונות מובילים בתעשייה?
  • האם יש הזדמנויות לצמיחת עובדים ולקידום קריירה?

סִגְנוֹן

  • מהו סגנון המנהיגות בתוך הארגון?
  • איך מנהיגים מתקשרים ומקבלים החלטות?
  • האם סגנון המנהיגות תואם את הערכים והאסטרטגיה של הארגון?
  • אילו צעדים ניתן לנקוט כדי להעצים עובדים ולטפח תרבות שיתופית וחדשנית יותר?


פרק שיעניין אותך:   קרל פון קלאוזביץ על המלחמה ותובנות למנהלי עסקים


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ספר: השפעה - הפסיכולוגיה של השכנוע - רוברט צ'לדיני