תכנון ויישום אסטרטגיה ע"פ קרל פון קלאוזביץ


"הדברים במלחמה, פשוטים מאוד. אבל הדבר הפשוט ביותר הוא קשה" - קרל פון קלאוזביץ


מנהלים מנוסים יודעים שקשה להוציא לפועל חזון עסקי בצורה מוצלחת וכמה קשה לעסק לשגשג ולהגשים את מטרות בעליו בסביבה תחרותית משתנה ומאתגרת.

אסטרטגיה, היא מילה גדולה, לעיתים מרתיעה, או שנשמעת "של הגדולים", אבל יצירתה חיונית לכל עסק שרוצה לשרוד כשקשה ואף להצליח בגדול.


זהו המשך לפרק שפירט את גישתו של קרל פון קלאוזביץ לתכנון אסטרטגי והרלוונטיות למאה ה-21 בכלל ולתכנון אסטרטגי עסקי בפרט.
(קישור לפרק המדובר בהמשך) 


אם כבר הפנמתם את החשיבות שבחשיבה ותכנון אסטרטגי כדי לממש את המטרות,

והכרתם עקרונות החשיבה והתכנון האסטרטגי ע"פ אחד מגדולי החושבים בתחום בהיסטוריה, קרל פון קלאוזביף, בספרו "על המלחמה",

אז תהנו ללמוד את אופן הביצוע של התכנון והיישום האסטרטגי בפועל.

נציג את התכנית ליישום, צעד אחר צעד, באופן ברור ותמציתי, ב-8 שלבים ו-43 צעדים.



העקרונות המנחים 

העקרונות המנחים מהספר "על מלחמה"  Vom Kriege ("On War") של קארל פון קלאוזביץ Carl von Clausewitz ליצירת התכנית ליישום עבור מנהלי עסקים כוללים את חשיבות ניתוח התחרות, זיהוי מרכז הכובד, פיתוח אסטרטגיה מאוזנת, תכנון מקרי מקרי ומעקב והתאמת האסטרטגיה לפי הצורך.

קלאוזביץ מדגיש גם את החשיבות של הבנת החוזקות והחולשות של האדם עצמו, כמו גם את אלו של המתחרים, ואת הצורך לבחון ולהתאים כל העת את האסטרטגיות שלו בתגובה לשינויים בסביבה העסקית.

בסך הכל, עקרונות המפתח שהנחו את יצירת תרשים זרימה זה מבוססים על התובנות של קלאוזביץ לגבי מהות הסכסוך, וכיצד ניתן ליישם תובנות אלו בעולם התחרותי של העסקים.


פרק שיעניין אותך (מקדים לפרק זה):  קרל פון קלאוזביץ על המלחמה ותובנות למנהלי עסקים


התכנית ליישום

להלן מדריך למנהלי עסקים ביישום משנתו של קלאוזביץ בספרו "על מלחמה" לתכנון אסטרטגיה וניהול עסקי:

1. הגדרת היעדים
    השלב הראשון ביישום תורתו של קלאוזביץ הוא הגדרה ברורה של יעדים. זה יעזור למנהל לפתח אסטרטגיות המתאימות למטרות ויעדי העסק.

1א. בצע ניתוח SWOT 

לפני הגדרת יעדים עסקיים, חשוב לבצע ניתוח SWOT. זה יעזור למנהלי עסקים לזהות את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים של העסק.

1ב. הגדר יעדים מציאותיים וברי מדידיה 

היעדים צריכים להיות ספציפיים, ניתנים למדידה, ניתנים להשגה, רלוונטיים ומוגבלים בזמן (SMART). זה יבטיח שהיעדים העסקיים ניתנים להשגה וניתן לעקוב אחריהם לאורך זמן.

1ג. התאם בין היעדים למשימה והחזון 

יש להתאים את היעדים העסקיים עם המשימה והחזון הכוללים של העסק. זה יבטיח שהעסק מתקדם בכיוון הנכון ופועל לקראת השגת היעדים הכוללים שלו.

1ד. עשו תעדוף בין היעדים 

חשוב לתעדף יעדים על סמך חשיבותם והשפעתם על העסק. זה יעזור למנהלי עסקים למקד את מאמציהם ביעדים הקריטיים ביותר ולהשיג אותם תחילה.

1ה. זהו מדדי ביצוע עיקריים (KPI) 

מדדי KPI הם מדדים המודדים התקדמות לקראת השגת יעדים עסקיים. מנהלי עסקים צריכים לזהות מדדי KPI עבור כל יעד כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולקבל החלטות מונחות נתונים.

 

2. ניתוח התחרות
    השלב הבא הוא לנתח את התחרות כדי לפתח אסטרטגיות אפקטיביות המאפשרות לחברה להתקדם בשוק.

2א. זהו מתחרים ישירים ועקיפים 

כדי לנתח את התחרות, מנהלי עסקים צריכים לזהות מתחרים ישירים ועקיפים כאחד. מתחרים ישירים הם עסקים המציעים מוצרים או שירותים דומים, בעוד מתחרים עקיפים הם עסקים המציעים חלופות למוצר או לשירות.

2ב. חקור את החוזקות והחולשות של מתחרים 

מנהלי עסקים צריכים לחקור את החוזקות והחולשות של המתחרים שלהם. זה יכול לכלול את איכות המוצר שלהם, אסטרטגיות תמחור, טקטיקות שיווקיות או שירות לקוחות.

2ג. עשו ניתוח לנתח השוק של המתחרים 

ניתוח נתח השוק של המתחרים יכול לספק תובנה לגבי הצלחתם ולזהות תחומי הזדמנויות עבור העסק.

2ד. עשו הערכה לאסטרטגיות השיווק של מתחרים 

הערכת אסטרטגיות שיווק של מתחרים יכולה לספק תובנות לגבי טכניקות שיווק יעילות ולעזור לעסק לזהות הזדמנויות לשיפור מאמצי השיווק שלו.

2ה. עשו הערכה למשוב הלקוחות של מתחרים 

ניתוח משוב לקוחות עבור מתחרים יכול לספק תובנה על חווית הלקוח ולזהות תחומים לשיפור עבור העסק.

2ו. לעקוב אחר מתחרים מתעוררים 

מתחרים מתעוררים יכולים לשבש את השוק ולהשפיע על הצלחת העסק. מנהלי עסקים צריכים להישאר מודעים למתחרים מתעוררים ולשקול את השפעתם הפוטנציאלית על העסק.


 להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


3. זיהוי נקודות החוזק והחולשה
    על ידי ניתוח נקודות החוזק והחולשה המרכזיות, מנהלים יכולים לזהות תחומים שבהם לחברה יש יתרון תחרותי ותחומים שבהם היא צריכה להשתפר.

3א. לעשות ביקורת פנימית 

עריכת ביקורת פנימית תסייע בזיהוי נקודות החוזק והחולשה של החברה. זה כולל ניתוח הכספים, התפעול, השיווק ומשאבי האנוש של החברה.

3ב. לאסוף משוב מעובדים ולקוחות 

עובדים ולקוחות יכולים לספק תובנות חשובות לגבי נקודות החוזק והחולשה של החברה. איסוף משוב מהם יכול לעזור למנהלי עסקים לזהות תחומים שבהם החברה מצטיינת ותחומים טעונים שיפור.

3ג. לעשות השוואה מול מתחרים 

השוואהמול מתחרים יעזור למנהלי עסקים לזהות תחומים שבהם החברה מציגה ביצועים טובים ותחומים שבהם היא מפגרת אחרי המתחרים.

3ד. לעשות תעדוף חוזקות וחולשות 

חשוב לתעדף את החוזקות והחולשות על סמך השפעתם על העסק. זה יעזור למנהלי עסקים למקד את מאמציהם בתחומים שיהיו בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על העסק.

3ה. לפתח תוכנית לטיפול בחולשות 

לאחר שחולשות זוהו ונעשה תעדוף, מנהלי עסקים צריכים לפתח תוכנית לטפל בהן. זה עשוי לכלול השקעה בטכנולוגיה חדשה, שיפור תהליכים או גיוס עובדים חדשים.

 

4. זיהוי מרכז הכובד
    באותו אופן שבו הדגיש קלאוזביץ את חשיבות זיהוי מרכז הכובד של האויב, מנהלי עסקים צריכים לזהות את מרכז הכובד של העסק שלהם. הכוונה היא לנקודה בה מרוכז כוחה של החברה.

4א. לעשות זיהוי של הגורמים המניעים העיקריים 

ניתן לזהות את מרכז הכובד על ידי הסתכלות על הגורמים העיקריים המניעים את העסק. גורמים אלה עשויים לכלול צרכי לקוחות, טכנולוגיה, מבנה עלויות, מוניטין מותג או מדדי ביצועים מרכזיים אחרים.

4ב. לנתח את הסביבה התחרותית 

מרכז הכובד יכול להיות מושפע גם מהסביבה התחרותית. מנהלי עסקים צריכים לנתח את המתחרים שלהם ולהבין את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים שלהם.

4ג. להעריך את המשאבים והיכולות הפנימיים 

מנהלי עסקים צריכים גם להעריך את המשאבים והיכולות הפנימיים שלהם לזהות מרכזי כובד פוטנציאליים. זה כולל הסתכלות על כוח העבודה שלהם, הקניין הרוחני, המשאבים הפיננסיים ונכסי מפתח אחרים.

4ד. להעריך את הסביבה החיצונית 

הסביבה החיצונית יכולה גם להשפיע על מרכז הכובד. זה כולל גורמים כמו תנאים כלכליים, יציבות פוליטית, התקדמות טכנולוגית ושינוי העדפות צרכנים.

4ה. לשקול את ההשפעה של מגמות מתעוררות 

מגמות מתעוררות יכולות להשפיע גם על מרכז הכובד. מנהלי עסקים צריכים להישאר מעודכנים במגמות בענף שלהם ולשקול כיצד מגמות אלו עשויות להשפיע על העסק שלהם.


פרק שיעניין אותך:  אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

 

5. פיתוח אסטרטגיה מאוזנת
    אסטרטגיה עסקית מוצלחת צריכה לכלול שילוב של טקטיקות התקפיות והגנתיות שעוזרות לחברה גם לצמוח וגם להגן על מעמדה בשוק.

5א. לזהות את משאבי החברה 

כדי לפתח אסטרטגיה מאוזנת, מנהלים צריכים לזהות את המשאבים העומדים לרשות החברה, לרבות משאבים פיננסיים, אנושיים וטכנולוגיים.

5ב. לזהות שווקי יעד ופלחי שוק מבוקשים 

אסטרטגיה מאוזנת צריכה לשקול את שווקי היעד והפלחים שהחברה שואפת לשרת. על מנהלים לזהות את הצרכים וההעדפות של השווקים הללו ולפתח מוצרים ושירותים העונים על הדרישות שלהם.

5ג. לקבוע את התמהיל של טקטיקות התקפיות והגנתיות 

אסטרטגיה מאוזנת צריכה לכלול שילוב של טקטיקות התקפיות והגנתיות. טקטיקות התקפיות יכולות לעזור לחברה להשיג יתרון תחרותי, בעוד שטקטיקות הגנתיות יכולות לסייע בהגנה על מעמדה של החברה בשוק.

5ד. לפתח תוכנית לצמיחה 

אסטרטגיה מאוזנת צריכה לכלול גם תוכנית לצמיחה. זה יכול להיות כרוך בפיתוח מוצרים או שירותים חדשים, כניסה לשווקים חדשים או הרחבת פעולות קיימות.

5ה. לפתח תוכנית לניהול סיכונים 

אסטרטגיה מאוזנת צריכה לכלול גם תוכנית לניהול סיכונים. זה יכול לכלול זיהוי סיכונים פוטנציאליים ופיתוח אסטרטגיות לצמצום, כגון גיוון היצע המוצרים של החברה או הקמת שותפויות עם עסקים אחרים.

 

6. תוכנית למקרי חירום
    בסביבה העסקית המשתנה במהירות של ימינו, חשוב למנהלי עסקים לפתח תוכניות מגירה העונות על אתגרים ושינויים פוטנציאליים בשוק.

6א. לזהות סיכונים ואתגרים פוטנציאליים 

מנהלי עסקים צריכים לזהות סיכונים ואתגרים פוטנציאליים שיכולים להשפיע על יישום האסטרטגיה. זה כולל שינויים בשוק, שיבושים בשרשרת האספקה והוצאות בלתי צפויות.

6ב. להעריך את ההשפעה של כל סיכון 

עבור כל סיכון שזוהה, הערך את ההשפעה הפוטנציאלית על העסק. זה כולל השפעה פיננסית, תפעולית ומוניטין.

6ג. לפתח תוכנית להפחתת כל סיכון 

לאחר זיהוי והערכת סיכונים, מנהלי עסקים צריכים לפתח תוכנית להפחתת כל סיכון. זה עשוי לכלול פיתוח תוכניות מגירה, גיוון ספקים או הגדלת עתודות המזומנים.

6ד. להקצות אחריות ולקבוע לוחות זמנים 

הקצאת אחריות ולוחות זמנים לכל תוכנית מגירה תבטיח כי התוכנית מיושמת בזמן ואפקטיבי.

6ה. לעשות מעקב ועדכון רציף של התכנית 

מנהלי עסקים צריכים לעקוב באופן רציף אחר התכנית ולעדכן אותה לפי הצורך בהתבסס על שינויים בסביבה העסקית. זה יבטיח שהתוכנית תישאר יעילה בהפחתת סיכונים ואתגרים פוטנציאליים.


פרק שיעניין אותך:  ספר: הנסיך של מקיאוולי ותובנות לקריירה וניהול עסקים

 

7. יישום האסטרטגיה
    לאחר שהאסטרטגיה פותחה, הגיע הזמן ליישם אותה. זה כולל הפעלת האסטרטגיה ופיתוח פעילויות מכירות ושיווק המתאימות למטרות ויעדי החברה.

7א. לפתח תוכנית יישום 

כדי ליישם את האסטרטגיה, מנהלי עסקים צריכים לפתח תוכנית יישום מפורטת המתארת את הפעולות הנדרשות להשגת התוצאות הרצויות. התוכנית צריכה לכלול לוחות זמנים, תקציבים ואחריות ספציפיים.

7ב. לתקשר את האסטרטגיה 

חיוני לתקשר את האסטרטגיה לכל העובדים ומחזיקי העניין. זה יבטיח שכולם יהיו באותו עמוד ומבינים את תפקידם ביישום האסטרטגיה.

7ג. לעקוב אחר ההתקדמות 

מנהלי עסקים צריכים לעקוב אחר ההתקדמות כדי להבטיח שתוכנית היישום עומדת על המסלול. עליהם לבדוק באופן קבוע את מדדי הביצועים ולהתאים את התוכנית במידת הצורך.

7ד. לטפל בחסמים ליישום 

עלולים להיווצר חסמים ליישום, ומנהלי עסקים צריכים להיות מוכנים לטפל בהם. חסמים אלו יכולים להיות פנימיים, כגון התנגדות של עובדים, או חיצוניים, כגון שינויים בסביבה התחרותית.

7ה. לספק הדרכה ותמיכה 

חשוב לספק הדרכה ותמיכה לעובדים כדי להבטיח שיש להם את הכישורים והידע הנדרשים כדי ליישם את האסטרטגיה בהצלחה.

7ו. לחגוג הצלחה 

חגיגת הצלחה יכולה להניע עובדים וליצור תרבות חיובית. מנהלי עסקים צריכים להכיר ולתגמל עובדים על תרומתם ליישום האסטרטגיה.

 

8. ביצוע מעקב והתאמה
    לבסוף, מנהלי עסקים צריכים לעקוב אחר יישום האסטרטגיה ולהתאים אותה לפי הצורך. זה כולל מעקב אחר התקדמות, ניתוח תוצאות וביצוע שינויים באסטרטגיה לפי הצורך.

8א. לפתח מדדי ביצועים מרכזיים (KPIs) 

פתח מדדי KPI שמתואמים ליעדים והאסטרטגיה העסקית. יש לעקוב אחר מדדי KPI אלה באופן קבוע כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולזהות אזורים שבהם ייתכן שיהיה צורך בשינויים.

8ב. לסקור ונתח נתונים באופן קבוע 

סקור ונתח נתונים הקשורים ל-KPI ולביצועים העסקיים הכוללים. זה כולל נתונים פיננסיים, משוב מלקוחות ומגמות שוק.

8ג. לזהות תחומים לשיפור 

בהתבסס על ניתוח הנתונים, זהה תחומים שבהם ניתן לבצע שיפורים. זה עשוי לכלול התאמת האסטרטגיה או יישום יוזמות חדשות.

8ד. לפתח תוכנית פעולה 

לפתח תוכנית פעולה ליישום שינויים ושיפורים. הקצה אחריות ולוחות זמנים לכל פעולה.

8ה. לעשות מעקב והערכת התקדמות באופן רציף 

מעקב והערכת התקדמות ברציפות לקראת תוכנית הפעולה. התאם את התוכנית לפי הצורך בהתבסס על התוצאות.

8ו. להעביר שינויים ושיפורים 

לעשות העברת שינויים ושיפורים רצויים, שנעשו ושיש לבצע, לבעלי עניין, לרבות עובדים, לקוחות ומשקיעים.


פרק שיעניין אותך:  ספר: גלגל התנופה - מטוב למצוין Good to Great מאת ג'ים קולינס


לסיכום

על ידי יישום תכנית פעולה זו ליישום תורתו של "על מלחמה" של קלאוזביץ בתכנון וניהול אסטרטגיה עסקית, מנהלי עסקים יכולים לנתח בצורה יעילה את התחרות, לזהות את מרכז הכובד, לפתח אסטרטגיה מאוזנת, ליישם את האסטרטגיה, לתכנן מקרים ותגובות, ולפקח ולהתאים לפי הצורך. הנה כמה טיפים נוספים כדי להבטיח שימוש מוצלח בתרשים זרימה זה:

  • שיתוף בעלי עניין מרכזיים:
    שלבו בעלי עניין מרכזיים בתהליך תכנון האסטרטגיה, כולל עובדים, לקוחות ומשקיעים. זה יבטיח שהאסטרטגיה תואמת לצרכים ולציפיות שלהם.
  • היו גמישים:
    הסביבה העסקית משתנה כל הזמן, אז היו מוכנים להתאים את האסטרטגיה לפי הצורך.
  • לסקור ולנתח נתונים באופן קבוע:
    סקור ונתח באופן קבוע נתונים הקשורים ל-KPI ולביצועים העסקיים הכוללים כדי לזהות אזורים לשיפור.
  • העברת שינויים ושיפורים:
    לעשות העברת שינויים ושיפורים לבעלי עניין, לרבות עובדים, לקוחות ומשקיעים. זה יעזור לבנות אמון ותמיכה באסטרטגיה.

על ידי ביצוע טיפים אלו, מנהלי עסקים יכולים ליישם בהצלחה את תורתו של "על מלחמה" של קלאוזביץ בתכנון האסטרטגיה העסקית שלהם ובניהולם, ולהגיע להצלחה רבה יותר בתפעול, במכירות ובפעילויות השיווק שלהם.


רוצים להכין תכנית אסטרטגית לעסק וליישם אותה כדי להשיג את היעדים והמטרות בהצלחה?

ברור שרוצים. אבל אולי קשה להתחיל? או לדעת שעושים את זה נכון?

צרו קשר ונעבור על זה, נעשה תכנית עבודה ונוציא אותוה לפועל בהקדם האפשרי.


לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48