16 טיפים שיהפכו את העסק שלכם לנכס

 


"החיים הם מסע, ואם תתאהבו במסע, תהיו מאוהבים לנצח" - פיטר הגרטי


מהי מטרת בעלי עסק לאורך זמן ולטווח ארוך?

כיזמים ובעלי עסקים, יש לכם רק מטרה אחת שצריך לכוון אליה לאורך זמן.
המטרה שלכם היא להפוך את העסק לנכס בעל ערך, היוצר עושר גם כשתחליטו לא להשקיע בו אינסוף שעות עבודה.

 

לעסק שהוא נכס יש מאפיינים שונים, כולל,

  • העסק ניתן למכירה בעתיד
  • העסק ניתן למימון, בחוב או השקעה
  • העסק בנוי להמשכיות, ויכול להמשיך לפעול ולשגשג גם אחרי שבעליו יעזבו, ימכרו, יורישו או יחליטו לצמצם נוכחות
  • העסק פותר ללקוחות מוגדרים בעיה מסוימת בדרך מסוימת שיש בה ייחודיות
  • העסק אינו תלוי להתקיימותו ותפעולו בבעליו בכך שמבוסס על מערכות שיטתיות שפועלות ללא תלות באדם מסויים
  • העסק מלהיב את מנהליו, עובדיו ולקוחותיו והוא מכוון מטרה. המטרה למענה קיים העסק היא ערכית, ראויה, טובה ללקוחות, לעובדים ולקהילה
  • העסק יוצר מורשת ראויה ששווה להתאמץ עבורה ובכך הוא מותג
  • העסק יציב לאורך זמן ושורד אתגרים ותקופות שפל עם גיוון זרמי הכנסות וגמישות תפעולית

 

בעלות על עסק וניהול טוב, מאוד מאתגר ודורש חוסן רב, התמדה ולעיתים אומץ. צריך יכולת ארגון, מידה של מנהיגות, חשיבה לטווח ארוך ויכולת טובה לעבוד עם אנשים מאוד מגוונים.

כל בעל עסק רוצה להרוויח יותר מהמתחרים, אבל לא ניתן להגדיל את הרווחים באופן בר קיימא ללא אסטרטגיה ייחודית ועדיפה שתנצח את התחרות לפחות בפרמטרים החשובים בפעולה מול הלקוחות שהעסק בוחר בהם.
משתנים שונים קובעים את רמת הרווחיות של כל עסק. לכן, על מנת להגדיל את הרווחים באופן יציב ובר קיימא, נדרש לעבוד קשה כדי להשפיע ולשפר את המשתנים האלה. אבל לא מספיק לעבוד קשה.
חובה לעבוד על הדברים הנכונים.

 

נמשיך בלהבין איך עסק הופך לנכס, נסקור 16 טיפים שיסייעו לכם לשדרג את העסק לכיוון הפיכתו לנכס ונציג את התהליך ליישום בעסק שאתם עמלים לפתח.

 

תהליך הפיכת עסק לנכס


אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור עסקים הוא מסע מוצלח בשבעת שלבי הפיתוח העסקי.

עסקים רבים אינם מצליחים להתקדם בשלבים אלו בשל מגוון גורמים כגון חוסר הון, מנהיגות לקויה, תכנון לקוי ואסטרטגיות שיווק לא יעילות. התוצאה היא שיעור כישלון גבוה לעסקים חדשים בחמש השנים הראשונות לפעילות.

עם זאת, עסקים מצליחים נוקטים בגישה שיטתית כדי לנווט בכל שלב של פיתוח. תהליך זה כרוך בזיהוי שלב ההתפתחות בו נמצא העסק, זיהוי האתגרים וההזדמנויות הקיימות באותו שלב ויישום האסטרטגיות הדרושות כדי להתגבר על מכשולים ולהשיג הצלחה.

מנהיגות יעילה, תכנון אסטרטגי, תדמית מותג חזקה, ניהול פיננסי מוצק, טקטיקות שיווק ומכירה ממוקדות ותפעול יעיל הם כולם מרכיבים חיוניים להתקדמות מוצלחת בשלבים השונים של הפיתוח העסקי. עם הלך הרוח, המשאבים והתמיכה הנכונים, עסקים יכולים להתגבר על האתגרים העומדים בפניהם ולהשיג את יעדיהם בכל שלב של התפתחות.

ריכזנו 16 טיפים שיסייעו לכם להתקדם במסע הזה בהצלחה


בחן את עצמך: באיזה שלב התפתחותי העסק שלך?  <לחץ>


חדשנות

חדשנות היא מפתח להצלחה עבור כל עסק. בהתאם לאופי העסק והמומחיות שלכם, המשכו לחדש ולשפר את איכות המוצרים והשירותים שהעסק מציע ללקוחות. חדשנות מושכת יותר לקוחות ומקלה על תהליך השיווק בכך שיוצרת ייחודיות ורעננות. כאשר העסק חמוש ברמת איכות מעולה ובמוצרים ושירותים במחירים אטרקטיביים, העסק יהיה לרווחי יותר. חידושים ושיפורים, במיוחד עם התמקדות ספציפית בלקוחות הנישה של העסק והאתגרים הייחודיים שלהם, יכולים לעזור לעסק להתחרות ראש בראש גם עם שחקנים מובילים בשוק.

 

להגדיר ערכים

קבוצה של אנשים מגובשת, נאמנה, תומכת ומשקיעה מאמץ ניכר שכולל הקרבה הדדית, כאשר יש לכולם ערכים משותפים. כאשר לעסק יהיו ערכים מוגדרים, יהיה קל לזהות שאנשים מתאימים או שאינם מתאימים להיות חלק מהצוות. זה גם יסייע בחיבור ללקוחות הנכונים וליצור רמת נאמנות שתשפיע על ביצועי העסק לאורך זמן.

 

גיוס אנשים נכונים

אל תתמקדו רק בכישורים בסיסיים בעת גיוס עובדים לעבודה בארגון. אם רוצים לשפר את הרווחים והביצועים, חובה להעסיק צוות המונע על ידי תשוקה ומוטיבציה. העובדים צריכים להיות יצירתיים ונחושים להשיג את מטרות החברה. הבסיס לזה הוא הגדרת הערכים המשותפים לכלל עובדי החברה ומטרות גדולות שחשובות לכולם, שניתן להזדהות איתן, ושברור לכל אחד ואחת כיצד הם תורמים להשגת היעדים.


פרק שיעניין אותךאיך להפוך את העסק לשיטתי בחמישה שלבים

 

איתור ושימור לקוחות

רצוי מאוד להשתתף באירועי נטוורקינג של קהילת הלקוחות הפוטנציאלים, התעשייה ושל נותני שירות ומשווקים אחרים לאותו בסיס לקוחות. כדאי לעשות זאת באופן קבוע כדי להעמיק קשרים שיסייעו למשוך לקוחות חדשים. צריך להשקיע את רוב הזמן באינטראקציה עם הלקוחות וליידע אותם על מוצרים ושירותים ולקבל מהם משוב על הביצועים ועל כיווני ההתפתחות העתידיים. חובה להתייחס ללקוחות בכבוד באופן שישמר את הרושם הטוב שלהם ויגביר את הקשר שהם מרגישים לעסק. לקוחות שמרגישים כך יהפכו נאמנים למותג שלכם וימלאו תפקיד משמעותי בשיפור הרווחיות.


וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס

 

ביטול פעילויות שאינן מוסיפות ערך

כל חיסכון והתייעלות על ידי ביטול שלבי עבודה ופעילויות שאינן מוסיפות ערך לעסק או לשביעות רצון הלקוח משפרת ישירות את השורה התחתונה. זה נעשה על ידי ניתוח מעמיק של תהליכים ושרשראות ערך, תיעוד, סיעור מוחות, ניתוח כמותי, יצירת מדדים וכד'.

 

ליצור תהליכים שיטתיים

כל פעילויות העסק הן חלק מתהליכים שכוללים שלבי פעולה שונים, מעורבות של גורמים פנימיים וחיצוניים, שימוש בכלים והעברת מידע. תהליכים צריכים להיות מתועדים באופן גרפי ובתיאורי טקסט, עם הגדרות תשומות ותפוקות, תפקידים, כישורים ועוד. כאשר התהליכים מתועדים ושיטתיים יתן לשפר אותם, ניתן להכשיר אנשים לעשות אותם, משמרים ידע ארגוני, וניתן גם לשכפל אותם למקומות אחרים או לשנות בעלות תוך כדי שימור עסק שמתפקד ברמה גבוהה.

 

לשפר תמחור

אם העסק מחייב לפי שעה, נסו למצוא דרכים להעלות אות. אם העסק מוכר מוצרים, פיזיים או חבילות שרות, חפשו דרכים לקבל מחיר גבוה יותר. חפשו דרכים להוסיף ערך להצעתכם, כך שיצדיק מחיר גבוה יותר. אפשר לשפר מסר שיווקי ותסריטי מכירות כדי לשכנע בהצדקה לכך את הלקוחות. עסק חדש, מתחיל לרוב בתמחור נמוך כדי לחדור לשוק. ככל שהעסק מתפתח ומתייצב הרווחיות חייבת לצמוח וזה מגיע ממחיר טוב עבור ערך טוב, או רמת התייעלות גבוהה.

 

להפחית תקורה קבועה

הוצאות קבועות גבוהות הן אבן ריחיים על יכולת העסק לצמוח ולשרוד בזעזועים. חשוב לבחון את ההוצאות הקבועות ולמנוע הוצאות שאינן  מוסיפות ערך לחברה או ללקוח. קבעו רמות מלאי אופטימליות והיצמדו אליהן ואף חפשו דרכים לצמצם. חשוב לא להתרגל לפינוקים שאינם יוצרים ערך, ולא לעשות השקעות שאינן מגדילות רווחיות באופן ישיר וברור.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

 

לייחד את ההצעה

כדי לקבל את נאמנות הלקוחות ולאפשר לעסק להגיע לרווחיות מעל לממוצע בענף, עסק צריך להיות ייחודי בהצעה ללקוחות. רק עם ייחודיות אפשר להשפיע באופן אפקטיבי שלקוחות יקנו מהעסק ולא מהמתחרים. הבעלים, העובדים והלקוחות צריכים להיות מסוגלי לבטא את ה-למה שעבורו פועל העסק.

 

לגרום ללקוחות לרכוש יותר

חשוב להשקיע בפיתוח עסקי ולמצוא דרכים לעודד את הלקוחות לחזור לעתים קרובות יותר, לרכישות חוזרות וכן לרכישת מוצרים ושירותים משלימים או דומים לשימוש אחר. תשקלו לשלוח ניוזלטר באימייל או וואטסאפ, או לעשות קמפיין מדיה חברתית, כדי לגרום ללקוחות עבר או "כמעט לקוחות" לבקר אצלכם פיזית ודיגיטלית לעתים קרובות יותר.

 

לפרסם את המותג

ככל שגדלים ומתפתחים כדאי לשכור את שירותי משווקים מנוסים כדי ליצור מודעות למותג, לחזק אצל הלקוחות וליצור הכרות ואמון אצל הלקוחות הפוטנציאליים. אם רוצים לצמוח אז צריך להיות מוכנים להשתמש בטכניקות ייחודיות, ששונות מפעולות המתחרים, כדי להגיע לקהל היעד הייחודי והנאמן של העסק. אם עסק מצליח ליצור בסיס לקוחות טוב, שמותאם לו, ושהלקוחות מזהים את הערך שהם מקבלים מהעסק, אז הרווחים יגדלו.

 

להפחית עלויות

אחת האסטרטגיות המושלמות להפוך לרווחיות היא על ידי קיצוץ עלויות בעסק שלך. אתה צריך לקבל את חומרי הגלם שלך במחיר נמוך יותר. בנוסף, עליך לעבוד בצורה חכמה כדי למזער את עלויות הייצור. בעת שיווק, אתה יכול להתחיל על ידי שימוש במשאבים בחינם כמו אתרי מדיה חברתית כדי למנוע overspending. כאשר אתה מתחיל לקבל כסף טוב, עכשיו אתה יכול להתחיל להשקיע הרבה בשיווק ופעולות אחרות.

 

להניע ולהעצים עובדים

עובדים זקוקים לסביבה מתאימה ותומכת כדי לבצע את הפעילויות היומיומיות שלהם בעסק ברמת איכות ויעילות גבוהים. סביבה נקייה פיזית וחברתית, שיוצרת תחושה חיובית, תניע אנשים ותאפשר להגדיל את הפריון והרווחים של העסק. עובדים צריכים הכשרה כדי לשפר מיומנויות וכישורים ומסרים מעוררי השראה שמסייעים להם לשמר חוסן, מיקוד ומוטיבציה, באופן קבוע. רצוי לנהל מעקב אחר כישורים והכשרות ומשוב על ביצועים והתנהגות, כדי להתאים לאנשים את התנאים והתמיכה שהם צריכים.

 

לנתח את המתחרים

כדי שהעסק יישאר רלוונטי ומשגשג בשוק לאורך זמן, צריך ללמוד הרבה, גם מהמתחרים. מזהים מהן האסטרטגיות הטובות ביותר של מתחרים קרובים ורחוקים, ומיישמים את מה שמתאים לעסק באופן הייחודי אליו. כדי לגרום לעסק להתבלט לעומת המתחרים, נדרש להיות יצירתיים.

 

לספק שירות לקוחות מעולה

ללקוחות העסק מגיע לקבל שירות מעולה בכל פעם שהם רוכשים מוצרים ושירותים. בעסקים רבים, רמת שירות היא הגורם המבדל החזק ביותר. רצוי לגרום ללקוחות להרגיש מוערכים על ידי הצעת שירותים מותאמים אישית באופן ייחודי. שירות מעולה יגרום ללקוחות להיות נאמנים. יש לשים לב שרק עקביות לאורך זמן הופכת את רמת השירות הטוב למוניטין בעל ערך.

 

להיות במקום שבו הביקוש נמצא

ככל שיותר אנשים ירצו את המוצר או השירות, כך העסק יוכל וכל לגבות תשלום רווחי יותר, ואפשר יהיה למכור בנפח מכירות גדול יותר. עדיף לפעול בתוך שוק ולקהל לקוחות שנמצא בצמיחה. כשהגאות עולה ומפלס המים עולה, כל הספינות עולות. אפשר גם לנסות להרחיב פעילות וקהל לקוחות באמצעות קמפיינים שיווקיים, כדי לסייע ללקוחות המתאימים לזהות שהעסק נמצא שם כדי לשרת אותם.


פרק שיעניין אותך:  השלבים להפיכת עסק ממקום עבודה לנכס


יישום 16 הטיפים

ניתן לשלב את 16 הטיפים בתפיסה עסקית ובפילוסופיה תפעולית על ידי התאמתם לייעוד, חזון וערכי החברה. להלן דוגמה כיצד ניתן לשלב אותם:

חדשנות: לטפח תרבות של חדשנות ולעודד עובדים לשתף רעיונות ופתרונות חדשים.

קבע ערכים: קבע ערכי ליבה המנחים את קבלת ההחלטות וההתנהגות בתוך הארגון.

גיוס האנשים הנכונים: פתח תהליך גיוס וגיוס מקיף שיזהה את המועמדים הנכונים המתאימים לתרבות החברה ובעלי הכישורים והניסיון הדרושים.

איתור ושימור לקוחות: הטמעת מערכת לניהול קשרי לקוחות (CRM) כדי לעקוב אחר האינטראקציות וההעדפות של הלקוחות.

ביטול פעילויות שאינן מעניקות ערך מוסף: ערוך סקירות שוטפות של תהליכים עסקיים וביטול כל מיותר או שאינו מוסיף ערך.

צור תהליכים שיטתיים: פתח תהליכים ומערכות שניתנים לחזרה וניתנים להרחבה כדי להבטיח עקביות ויעילות.

שפר את התמחור: הערך באופן רציף את אסטרטגיות התמחור כדי להבטיח שהן תחרותיות ורווחיות.

צמצום תקורה קבועה: זיהוי הזדמנויות להפחתת עלויות תקורה קבועות כגון שכר דירה, שירותים והוצאות תפעוליות אחרות.

הבחנה בין ההצעה: הבדל את המוצרים או השירותים של החברה מאלה של המתחרים על ידי הדגשת תכונות או הטבות ייחודיות.

לגרום ללקוחות לקנות יותר: הצע מוצרים או שירותים משלימים המשפרים את חווית הלקוח ומגדילים את ההכנסה.

פרסם את המותג: פתח אסטרטגיית שיווק מקיפה הכוללת פרסום, מדיה חברתית וטקטיקות קידום אחרות.

הפחת עלויות: הערכת עלויות באופן רציף וזיהוי אזורים שבהם ניתן להפחית את ההוצאות מבלי לפגוע באיכות או בחוויית הלקוח.

להניע ולהעצים עובדים: צור תרבות מקום עבודה תומכת ומכילה המטפחת מעורבות, מוטיבציה והעצמה של העובדים.

נתח את המתחרים: בצע ניתוח תחרותי קבוע כדי להבין את מגמות השוק ולזהות תחומים לשיפור.

לספק שירות לקוחות מעולה: תעדוף את שביעות רצון הלקוחות ופתח תהליכים כדי להבטיח שהלקוחות יקבלו תמיכה מהירה ויעילה.

היה היכן שהביקוש נמצא: זהה שווקים חדשים והזדמנויות התרחבות המתאימות לייעוד, החזון והערכים של החברה.

על ידי שילוב טיפים אלו במסגרת עסקית ופילוסופיה תפעולית, חברה יכולה ליצור תרבות של שיפור וצמיחה מתמשכים התואמת את המטרות והיעדים שלה.


ליישם באופן סדור

יישום כל 16 הטיפים לקידום העסק יכול להרגיש מרתיע, אבל עם תהליך ברור ומובנה, זה יכול להיות בר ניהול. הנה תהליך לביצוע:

הערכת העסק: קבעו אילו תחומים בעסק טעונים שיפור והיכן תוכלו ליישם את 16 העצות.

צור תוכנית: צור תוכנית עם יעדים ספציפיים לכל אחד מ-16 הטיפים, תעדוף אותם וצור ציר זמן.

הקצאת משאבים: קבע את המשאבים הדרושים לכל טיפ, כולל משאבי אנוש, תקציב וטכנולוגיה.

הקצה תחומי אחריות: הקצה משימות ספציפיות ליחידים או לצוותים ותקשר את המטרות והציפיות.

מעקב אחר ההתקדמות: הגדר נקודות ביקורת קבועות כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולבצע התאמות במידת הצורך.

לחגוג הצלחות: לחגוג הצלחות ולהכיר אנשים או צוותים שגרמו לזה לקרות.

שיפור מתמיד: הערך באופן רציף את יישום הטיפים ובצע שיפורים במידת הצורך.

זכרו, יישום טיפים אלו לא צריך להיות אירוע חד פעמי אלא מאמץ מתמשך לקידום העסק. על ידי מעקב אחר תהליך ועקביות, מנהלי עסקים יכולים ליישם בהצלחה את העצות הללו כדי להתקדם בשלבי הפיתוח העסקי.


מצאתם את הטיפים רלוונטים ליישום בעסק? מרגישים מוכנים לקדם את העסק לשלב ההתפתחות הבא?

צרו קשר בהקדם!

נעבור על הדברים ונזהה את הדרך היעילה ביותר לשדרג את ביצועי העסק באופן האפקטיביו ביותר.



לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC