הדרך להבין ולפתור דחיינות


"אנחנו מוגדרים על ידי מה שאנחנו עושים שוב ושוב, ולכן מצוינות היא הרגל, ולא מעשה" – אריסטו


האם אי פעם מצאת את עצמך דוחה משימה לרגע האחרון, למרות שאתם יודעים שהייתם צריכים להתחיל אותה מזמן?

אם כן, אתם לא לבד. דחיינות היא התנהגות נפוצה המשפיעה על אנשים בכל תחומי החיים, מסטודנטים ועובדים ועד יזמים ומנהלים.


תשאלו, למה קיימת דחיינות? 

דחיינות היא אתגר עתיק יומין, שאפילו קיבל כמה התייחסויות בתנ"ך. במיוחד בספרים משלי וקהלת.

בדחיית משימות, אנשים עשויים לחוות הקלה זמנית ממתח או חרדה. אך, תועלת קצרת טווח זו מובילה לעיתים קרובות להשלכות שליליות בטווח ארוך. כגון החמצת מועדים חשובים, הפחתת תפוקה ופריון והגברת הלחץ על עצמנו ורגשי אשמה.


נזקי הדחיינות חורגים מאי נוחות אישית ומגיעים עד לכשלים מקצועיים. בניהול עסק, דחיינות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות, ירידה ברווחיות וחוסר בלקיחת אחריות.

החדשות הטובות הן שאנשים יכולים ליצור הרגלים לעצמם, כדי למזער את הדחיינות ואת ההשפעות המזיקות שלה. 


בפרק זה נסקור בפירוט את הטכניקות השונות שיכולות לסייע בהפחתת הדחיינות.

למידע זה יכולה להיות השפעה חיובית ומשמעותית על חייך האישיים והמקצועיים.


מהי דחיינות?

דחיינות היא פעולה של עיכוב או דחיית משימה או פעילות, לעיתים עד כדי אי השלמתה או החמצת מועדים חשובים. להתנהגות זו יכולות להיות השלכות שליליות בהתפתחות אישית ובניהול עסק או קריירה.

בהתפתחות אישית, דחיינות יכולה למנוע מאנשים להשיג את מטרותיהם ולממש את הפוטנציאל שלהם. זה יכול להוביל להגברת הלחץ, החרדה ורגשי האשמה, וכן לירידה בתפוקה ובהערכה העצמית. דחיינות עלולהה ליצורהרגלים עם דפוס התנהגות שלילי ולהגביל את הצמיחה ומידת ההתפתחות האישית.

בניהול עסק, לדחיינות יכולה להיות השלכות חמורות על הפריון, היעילות והרווחיות. דחיית משימות או החלטות חשובות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות, אובדן הכנסה וירידה בשביעות הרצון של לקוחות. דחיינות יכולה גם להשפיע לרעה על מורל הצוות ולהוביל לחוסר לקיחת אחריות.

כדי להתמודד עם דחיינות בהתפתחות אישית ובניהול עסקי, חשוב לזהות את סיבות הבסיס ולפתח אסטרטגיות להתגבר עליהן. על ידי נקיטת צעדים יזומים לטיפול בדחיינות, אנשים וארגונים יכולים להגדיל את הפריון, להשיג את מטרותיהם ולשפר את ההצלחה הכוללת.


חרדה ולחץ כגורמים לדחיינות

דחיינות יכולה להיגרם ממגוון גורמים, כולל פחד, מתח וחרדה. רגשות אלו עלולים להקשות על התחלה או השלמת משימות, מה שמוביל לדחיינות.

פחד יכול להיות כוח רב עוצמה בגרימת דחיינות. כאשר אנו חוששים להיכשל, לעשות טעויות או להתמודד עם ביקורת, אנו עלולים להימנע מלנקוט פעולה לחלוטין. זה יכול להוביל לדפוס של דחיינות, מכיוון שאנו דוחים משימות כדי למנוע תוצאות שליליות אפשריות. פחד יכול להיות גם גורם בפרפקציוניזם, שבו אנו דוחים משימות כדי להפוך אותן ל"מושלמות" לפני הגשתן או שיתופן.

גם מתח וחרדה יכולים לתרום לדחיינות. כאשר אנו מרגישים מוצפים או חרדים לגבי משימה, אנו עלולים לדחות אותה כדי להפחית את רמות הלחץ שלנו. זה יכול להוביל לעוד יותר מתח וחרדה ככל שהמועד מתקרב, מה שמקשה עוד יותר להתחיל או להשלים את המשימה.

בנוסף, דחיינות עלולה ליצור מעגל עם היזון חוזר, של מתח וחרדה, ככל שאנו נהיים יותר ויותר לחוצים מהדדליין הממשמש ובא וחוסר ההתקדמות שלנו. זה יכול להוביל לתחושת אשמה או בושה, מה שעלול להחמיר עוד יותר את הלחץ והחרדה שלנו.


פרק שיעניין אותך:  דרכים להפגת מתח במקום העבודה


התייחסות לדחיינות בתנ"ך

"אַל-תֹּאמַר כַּאֲשֶׁר עָשָׂה-לִי, כֵּן אֶעֱשֶׂה-לּוֹ; אָשִׁיב לָאִישׁ כְּפָעֳלוֹ" - משלי כ"ד כ"ט

מזכיר לנו לא להתעכב בפעולה בכל הנוגע לחיפוש צדק או תיקון. דחיינות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות לפתרון או למנוע ריפוי.

" שֹׁמֵר רוּחַ לֹא יִזְרָע וְרֹאֶה בֶעָבִים לֹא יִקְצוֹר" - קהלת יא, ד

מדגיש את הסכנות שבהמתנה לרגע ה"מושלם" לפעולה. דחיינות יכולה להיות סוג של פרפקציוניזם, שיכול לעכב אותנו מלהשיג את המטרות שלנו.

"הָכֵן בַּחוּץ, מְלַאכְתֶּךָ וְעַתְּדָהּ בַּשָּׂדֶה לָךְ; אַחַר, וּבָנִיתָ בֵיתֶךָ" - משלי כ"ד, כ"ט

מדגיש את חשיבות התכנון וההכנה. על ידי הקדשת זמן להתכונן ולארגן את המשימות שלנו, נוכל להימנע מדחיינות ולהגדיל את התפוקה שלנו.

"כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה" - קהלת ט, י

מעודד אותנו לפעול מתוך תחושת דחיפות ומטרה. דחיינות עלולה להוביל לחוסר פריון ולתחושת חוסר תכלית.

ציטוטים אלו מזכירים לנו שדחיינות אינה דבר חדש שבני אדם נאלצים להתמודד איתו. גם בתקופת התנ"ך הכירו בכך שדחיינות עלולה להוות מכשול לצמיחה אישית ורוחנית, וכי נקיטת פעולה עם מטרה ובדחיפות היא חשובה להשגת המטרות שלנו ולהגשמת הפוטנציאל.


האם יש בדחיינות תועלת אבולוציונית?

כנראה שאין הצדקה אבולוציונית ברורה לקיום דחיינות. למעשה, ייתכן שהדחיינות הייתה בעייה עבור בני אדם לאורך מרבית ההיסטוריה האבולוציונית שלנו, שכן היא עשויה הייתה להפריע ליכולתנו לצבור משאבים, למצוא מזון ולהגן על עצמנו מפני סכנה.

דחיינות היא התנהגות מורכבת המושפעת ממגוון גורמים, כולל הבדלים אינדיבידואליים באישיות, במוטיבציה ובתהליכים קוגניטיביים. ייתכן שדחיינות התפתחה כתוצר לוואי של מערכות קוגניטיביות ומוטיבציוניות, ולא כהתאמה השרדותית בפני עצמה.

הסביבה המודרנית עשויה לתרום לדחיינות, מכיוון שלעתים קרובות אנו מתמודדים עם כמות עצומה של מידע והסחות דעת שעלולות להקשות על התמקדות במשימות חשובות. אנחנו גם מוקפים במכשירים וערוצים שממהרים לתגמל אותנו במנות דופמין (הורמון התגמול), תופעה שמושכת אותנו לדברים פחות טובים לנו ויותר ממכרים.

למרות שאין הצדקה אבולוציונית ברורה לקיום תופעת הדחיינות, הבנת הגורמים התורמים לה יכולה לעזור לנו לפתח אסטרטגיות להתגבר עליה ולשפר את התפוקה שלנו.


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


הנזק מדחיינות

דחיינות עלולה לגרום למגוון השלכות שליליות שעלולות להוביל לכאב פיזי ורגשי. כמה מהכאבים הנפוצים ביותר הקשורים לדחיינות כוללים:

מתח וחרדה: דחיינות עלולה ליצור תחושת לחץ ודחיפות, מה שמוביל ללחץ וחרדה מוגברים. זה יכול לגרום לתסמינים פיזיים כמו כאבי ראש, מתח שרירים ועייפות.

אשמה ובושה: דחיינות עלולה להוביל לרגשות אשמה ובושה על אי השלמת משימות בזמן. זה יכול לשחוק את ההערכה העצמית ולהוביל לדימוי עצמי לקוי.

פריון מופחת: דחיינות עלולה להוביל לירידה בתפוקה, מכיוון שהמשימות מתעכבות ומחמיצים מועדים. זה יכול לגרום למתח וחרדה נוספים, ולהשפיע לרעה על איכות העבודה או הביצועים האקדמיים.

בעיות בריאות: לדחיינות כרונית יכולה להיות השפעה שלילית על בריאות גופנית, שכן אנשים עלולים לעסוק במנגנוני התמודדות לא בריאים כגון אכילת יתר, חוסר פעילות גופנית והתמכרויות.

בעיות במערכות יחסים: דחיינות עלולה להוביל גם לבעיות במערכות יחסים, מכיוון שאנשים עלולים לעכב שיחות חשובות או לא לעמוד בהתחייבויות, ולהוביל כך לאי הבנות ולקונפליקטים.

חשוב להכיר בהשלכות השליליות של דחיינות ולנקוט בצעדים כדי לטפל בה, למשל בקשת תמיכה מחברים, משפחה או אנשי מקצוע, קביעת יעדים ומועדים ברי השגה ופיתוח מנגנוני התמודדות בריאים.


לפעמים הדחיינות משרתת אותנו

בעוד שדחיינות נחשבת להתנהגות שלילית שעלולה להוביל ללחץ, חרדה וביצועים גרועים, ישנם כמה יתרונות פוטנציאליים שאנשים מסוימים עשויים להרוויח מדחיינות במצבים מסוימים:

יצירתיות מוגברת: דחיינות עשויה לאפשר יותר זמן ליצור רעיונות יצירתיים או פתרונות לבעיות. כאשר אדם מתעכב בעבודה על משימה, המוח שלו עשוי להמשיך לעבוד על הבעיה באופן לא מודע, מה שיוביל לתובנות או קשרים בלתי צפויים.

לחץ מופחת: במקרים מסוימים, דחיינות עשויה למעשה להפחית את רמות הלחץ. לדוגמה, אם אדם מרגיש מוצף ממשימה, הפסקה או דחייתה לזמן קצר עשויה לאפשר לו לחזור למשימה עם מחשבה צלולה יותר והפחתת מתח.

קבלת החלטות משופרת: דחיינות עשויה גם לאפשר יותר זמן לשקול אפשרויות ולקבל החלטה מושכלת יותר. על ידי עיכוב החלטה, לאדם יכול להיות זמן לאסוף מידע נוסף או לשקול נקודות מבט שונות.

חשוב לציין שהיתרונות הפוטנציאליים של דחיינות הם ספציפיים ועשויים שלא לחול על כולם וממש לא בכל המקרים. בנוסף, אין להשתמש בהם כצידוק לדחיינות כרונית, מכיוון שההשלכות השליליות של דחיינות לרוב עולות על כל התועלת שמתרחשת מידי פעם.


גורמים שמעודדים דחיינות

ישנם מספר גורמים שעשויים לתמרץ אנשים לדחיינות:

חוסר מוטיבציה: אם לאדם אין מוטיבציה לבצע משימה, הוא עלול לעכב אותה לטובת פעילויות מהנות יותר.

פחד מכישלון: דחיינות יכולה להיות דרך להימנע מהאפשרות של כישלון. אם אדם חושש לא להצליח במשימה, הוא עלול לעכב את העבודה עליה כדי לא להתמודד עם הסיכון לכישלון.

פרפקציוניזם: אנשים מסוימים עשויים להתמהמה כי יש להם סטנדרטים גבוהים ורוצים להפיק תוצאה מושלמת. זה יכול להוביל לחרדה מאי-יכולת לעמוד בסטנדרטים הללו, ולגרום לאדם לעכב את המשימה.

עומס עבודה מוגזם: אם לאדם יש עומס עבודה גדול או דרישות שונות שמתחרות על זמנו, הוא עלול להרגיש מוצף ויש לו סיכוי גבוה יותר להתמהמה כדי להימנע מהלחץ שיוצר המצב.

הסחות דעת: נוכחות של הסחות דעת, כגון מדיה, או רשתות חברתיות, יכולה להקל על אנשים לדחות על ידי הפניית תשומת הלב שלהם מהמשימה שעל הפרק.


פרק שיעניין אותך:  בהכי פשוט, הדרך לחיות במודעות  Mindfulness


הדרך בה אנו מתגמלים דחיינות

אנשים עלולים, ללא כוונה, לתגמל את עצמם על דחיינות על ידי עיסוק בפעילויות מהנות או מסיחות דעת במקום לעבוד על המשימה החשובה. זה יכול ליצור מעגל של דחיינות שבו האדם מקשר בין הפעילות המהנה לעיכוב של המשימה, מה שמוביל להרגל של דחיינות. לדוגמה, מישהו עשוי לדחות את העבודה על פרויקט ואז לתגמל את עצמו בכמה שעות של צפייה בטלוויזיה, מה שיוביל אותו לשייך דחיינות להנאה שבצפייה בטלוויזיה.

בנוסף, אנשים עלולים להאמין בטעות שהם עובדים טוב יותר תחת לחץ ולהנות מהאדרנלין, וכך מתגמלים את עצמם על ההמתנה עד הרגע האחרון להשלמת משימה. זה יכול ליצור מעגל של דחיינות שבו האדם מקשר את הלחץ של דד-ליין עם פריון ויעילות מוגברת, מה שמוביל אותם להסתמך על דחיינות כדי להניע את עצמם.

כדי לשבור את מעגל הדחיינות, חשוב להכיר באמונות והתנהגויות מוטעות ולהחליף אותן בהרגלים פרודוקטיביים יותר. על ידי בניית הרגל של התנהגות נכונה, אנשים יכולים להפחית את הסבירות להתקע במעגל הדחיינות ולהגדיל את התפוקה הכוללת שלהם.


טכניקות לצימצום הדחיינות שלנו

להלן 5 הטכניקות המובילות  לצאת מהרגל של דחיינות, להימנע מדחיינות מתגמלת ולתגמל פעולה בזמן:

הגדירו יעדים ודדליינים ברי השגה: חלקו את המשימות לשלבים קטנים יותר שניתנים לניהול, וקבעו מועדים לביצוע כל שלב. זה יוצר תחושה של ארגון ואחריות שיכולים לעזור להפחית את הסיכוי לדחיינות.

מיינדפולנס: תרגול מיינדפולנס יכול לסייע בהפחתת חרדה ומתח, ומקל על ההתמקדות במשימה שלפנינו. קחו כמה נשימות עמוקות, התמקדו ברגע הנוכחי והזכירו לעצמכם שאתם מסוגלים להשלים את המשימה.

הסירו הסחות דעת: זהו והסירו הסחות דעת פוטנציאליות, כגון מדיה, רשתות חברתיות או טלוויזיה, בזמן שעות העבודה. יצירת סביבה נטולת הסחות דעת יכולה לסייע בשיפור המיקוד והפריון.

צרו סביבה תומכת: בקשו תמיכה מחברים, בני משפחה או עמיתים שיכולים לעזור לכם לקחת אחריות על השלמת משימות. בנוסף, להקיף את עצמכם באנשים פרודוקטיביים ובעלי מוטיבציה יכול לעזור לחזק התנהגויות חיוביות.

פתחו מנגנוני התמודדות בריאים: במקום להתדרדר למנגנוני התמודדות לא בריאים כמו אכילת יתר, אלכוהול, הימורים, משחקים או סמים, פתחו הרגלים בריאים כמו פעילות גופנית, מיינדפולנס או רישום קבוע ביומן. הרגלים אלה יכולים לעזור להפחית מתח ולהגביר את המוטיבציה.

תגמלו פעולה בזמן במקום לתגמל דחיינות: במקום לתגמל את עצמכם על דחיינות, צרו מערכת של תגמולים לעצמכם על השלמת משימות בזמן או לפני המועד שנקבע. זה יכול לעזור לחזק התנהגויות חיוביות וליצור תחושת הישג.

על ידי שילוב טכניקות אלו ביומיום, אנשים יכולים לצאת ממעגל הדחיינות ולפתח הרגלים פרודוקטיביים וחיוביים יותר. חשוב לזכור שלפתור בעיית דחיינות לוקח זמן ומאמץ, ועשוים להיות כשלונות בדרך. חשוב לשמור על מחויבות ומוטיבציה על מנת להגיע להצלחה בטווח ארוך.


מרגישים שדחיינות פוגעת בביצועים שלכם או של אנשים קריטיים אחרים בעסק?

זה מאוד נפוץ, ואתם לא לבד. וכפי שראיתם, אפשר לעבוד על זה ולצמצם את הנגע עם מיקוד, תשומת לב, הבנת המנגנונים ויצירת הרגלים.

תרצו שנעבוד על יצירת שיפור משמעותי במהרה?

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי