השלבים להפיכת עסק ממקום עבודה לנכס


"הדבר הגדול אינו קורה באופן פתאומי, אלא מגיע מרצף של דברים קטנים שמתחברים יחד" - ווינסנט וואן גוך


בעלות על עסק היא דרך מצוינת לייצר הכנסה ולבנות ביטחון כלכלי. פעמים רבות עסקים מוקמים על ידי בעלי מקצוע, בעלי מיומנויות ומומחים שונים, כדרך טובה יותר עבורם להתפרנס, לעומת האופציה הנפוצה יותר, של להיות עובד שכיר בחברה.

אם עסק לא מנוהל ומפותח באופן בו הוא הופך ממקום עבודה לבעליו, לנכס, המאמץ הגדול של הקמת עסק יכול להסתיים באופן מסוכן כלכלית. 

ההבדל בין מקום עבודה לנכס הוא שנכס שומר על ערכו ואף גדל בערכו, ללא תלות ישירה בהשקעת שעות עבודה ותשומות מצד בעליו.
למשל, כשעסק פועל כנכס, הבעלים יכולים לקחת חופשה לטיול של שלשה חודשים, בהם העסק ימשיך לייצר להם הכנסות, למרות העדרותם.


זהו אתגר שאני פוגש אצל לקוחות בהרבה עסקים, משגשגים ומצליחים כלכלית, בהם מקימים העסק, ולפעמים דור שני, מגיעים לגילאי ה-50 וה-60, ופתאום שמים לב שלמרות ההכנסות, ועשרות עובדים ומנהלים, והרבה פעילות, הם אינם יכולים להשתחרר.

אינם יכולים לטייל סביב העולם, לקחת חופשות ארוכות, למכור את העסק, או להעביר את הניהול לדור המנהלים או בעלים הבא.


הפיכת עסק ממקום עבודה לנכס יכול לספק מספר יתרונות לבעליו, לרבות הגדלת הכנסה, יצירת ביטחון כלכלי והגדלת ערך העסק למכירה עתידית.

ביצוע המהפך יאפשר לבעל העסק למכור את העסק לבעלים חדשים בעתיד וליהנות מהתמורה, או לחילופין להביא דור חדש של מנהלים ובעלים, או אפילו לגייס כסף להתרחבות באמצעות משיכת משקיע חיצוני.


במידה והשינוי לא נעשה כראוי, יכולות להיווצר בעיות. במקרים מסוימים, כי לעיתים לבעלים עלול להיות חסר הידע או המשאבים הדרושים לניהול נכון של העסק והיכולת להפוך אותו לנכס. בנוסף, ייתכן שהעסק אינו מוכן לניהול או העברת בעלות ודורש שדרוגים מבניים. 
זהו שלב בו כדאי להיוועץ במומחים.


נסקור את חשיבות הפיכת עסק ממקום עבודה לנכס עבור בעליו, כולל הדרך לעשות את זה נכון.


רוב בעלי העסקים לא מצליחים למכור את העסק

לרוב הבעלים של עסקים לא מצליחים למכור את העסק לבעלים חדשים כשהם חושבים שהגיע זמנם לפרוש, מסיבות שונות. אחת הסיבות הנפוצות היא שייתכן שלבעלים אין הבנה מדויקת של הערך האמיתי של העסק. לכן הם עלולים להעריך ביתר את שווי העסק וכתוצאה מכך, לא יצליחו למצוא קונה שמוכן לשלם את המחיר המבוקש.

ייתכן שלבעלים אין את המשאבים או הכישורים הדרושים כדי לשווק את העסק ולמשוך קונים פוטנציאליים. ופעמים רבות, המצב הכלכלי בשוק עשוי שלא לתמוך במכירת העסק, מכיוון שהקונים עשויים להיות לא מוכנים לקחת על עצמם את הסיכון הכרוך בהפעלת העסק.

ייתכן שהעסק לא יהיה רווחי או שאין לו מספיק תזרים מזומנים כדי לשלם חובות או לעמוד בהתחייבויות לעובדים, לקוחות או ספקים.

ייתכן שלעסק אין יתרון תחרותי בענף שלו או שאין לו אסטרטגיית צמיחה ברורה.

ייתכן שלעסק אין שירות לקוחות אפקטיבי, או שיש לו תוכנית שיווקית חלשה.

לבסוף, ייתכן שלעסק אין את המשאבים או הטכנולוגיה הדרושים כדי לעמוד בקצב המגמות בתעשייה ולהישאר תחרותי.

והסיבה הנפוצה ביותר היא שלרוב, ללא הבעלים שעובד בעסק, אין לעסק הרבה ערך. העסק לא עובד מעצמו באופן אוטומטי, והבעלים נדרש להיות מעורב בכל התהליכים, לכבות שריפות, לקבל את רוב ההחלטות המשמעותיות ולדחוף את הדברים קדימה. במצב הזה, העסק הוא מקום עבודה משודרג עבור הבעלים, ואין רוכש שמעוניין לשלם כדי לקבל עבור עצמו מקום עבודה.


פרק שיעניין אותך: איך להפוך את העסק לשיטתי בחמישה שלבים


עסק כנכס לעומת כמקום עבודה לבעליו

עסק שהופך לנכס הוא השקעה שיכולה לייצר הכנסה גם כשהבעלים פסיבי (רוב הזמן), בעוד שעסק כעבודה של הבעלים מספק הכנסה אך אינו מניב הכנסה או ערך בנוסף ללא השקעת שעות עבודה של הבעלים. הדבר מתקיים גם כשיש בעסק כמות נכבדת של עובדים בנוסף לבעלים.

נכס יכול לייצר הכנסה לבעליו בצורה של דיבידנדים מבעלות פסיבית, רווחי הון או שבח במכירת נכסים, או להימכר במלואו לבעלים חדש.

נכסים לרוב עולים בערכם לאורך זמן, ומספקים בכך ערך נוסף לבעלים, מעבר להכנסות ממכירות ומשכורת. לעומת זאת, עסק כמקום עבודה, הוא פשוט עבודה שמספקת הכנסה לבעליו. הבעלים אינו נהנה מהכנסה או ערך נוספים מהעסק, והעבודה עשויה שלא לספק ביטחון כלכלי לטווח ארוך.

במידה והבעלים לא יוכל להמשיך לעבוד מסיבה כלשהיא, תאונה, מחלה, גיל או שינוי בסדרי עדיפויות בחיים, עסק שאינו נכס לא ימשיך לספק לבעליו הכנסות.


המאפיינים של עסק כנכס

נזילות - עסקים הם נכסים נזילים שכן ניתן להפוך אותם לכסף מזומן במכירת העסק או הפעילות.

עליית ערך - לעסקים יש פוטנציאל לעלות בערכם לאורך זמן עם הגדלת הפעילות והגידול בשוק ובכלכלה.

הכנסה - עסקים מייצרים הכנסה מרווחים, דיבידנדים וצורות אחרות של הטבות, פעמים רבות באופן פסיבי לבעלים.

סיכון - בעלות על עסקים כרוכה בנטילת סיכון, שכן הרווחיות יכולה להיות מושפעת מגורמים שונים כמו תנאי שוק, תחרות ותנאים כלכליים מדינתיים וגאו-פוליטיים.

שליטה - בעלות על עסק מאפשרת לבעליהם לקבל החלטות ולשלוט בעסק, באסטרטגיה ובמנגנוני התפעול, וכך להיות בשליטה רבה יותר על גורלם.

מינוף - עסקים יכולים לשמש כנכס המשמש כבטוחה כדי ללוות כסף להמשך פיתוחו או כדי לרכוש נכסים נוספים, מה שמעניק לבעלים כוח רכישה מוגבר.


בחן את עצמך: באיזה שלב התפתחותי העסק שלך?  <לחץ>


התפקיד והאחריות של בעל העסק עם הפיכתו לנכס

התפקיד והאחריות של בעל העסק ישתנו באופן משמעותי על ידי הפיכתו ממקום עבודה לנכס.

במקום רק לעבוד בעסק בתפקיד כלשהו, הבעלים יהיה אחראי לניהול והגדלת ערך הנכס. זה יכלול תכנון אסטרטגי, פיקוח על הניהול הפיננסי, יצירת אסטרטגיה שיווקית ופעילויות אחרות שמעלות את ערך הנכס. הבעלים יצטרך גם להיות פרואקטיבי ביצירת תהליכים ונהלים שיטתיים ובמעקב תקופתי והערכת ביצועי הנכס כדי להבטיח שהוא עומד ביעדים. בנוסף, הבעלים יצטרך לנקוט בגישה של האצלת סמכויות לתפעול השוטף של העסק, שכן הנכס נועד לייצר הכנסה גם ללא מעורבות פעילה של הבעלים.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


הסיבה שרוב העסקים אינם הופכים לנכסים

רוב העסקים נשארים מקומות עבודה עבור בעליהם ואינם הופכים לנכסים מכיוון שלבעלים אין את הכישורים או המשאבים הדרושים כדי לשנות את העסק שלהם.

זה יכול לכלול חוסר ידע מקצועי בתחומים כמו יצירת אסטרטגיה, שיווק, ניהול פיננסי או יישום טכנולוגיה. זה יכול להיות גם בגלל גישה מוגבלת להון או משאבים להשקעה בעסק, או חוסר ידע בדרכים לגייס את ההון הדרוש.

יתכן ובעלי העסק אינם מכירים את המתודולוגיות לתיעוד תהליכים וליצירת שיטתיות תפעולית, אינם בקיעים בשיטות לפיתוח צוות, האצלת סמכויות ופיתוח מנהלים עצמאיים.

בנוסף, בעלי עסקים רבים עשויים להיות חסרים הזמן או המוטיבציה הדרושים לבצע את השינויים הדרושים כדי להפוך את העסק שלהם לנכס, כיוון שזה אינו מתאים לאופיים או בעיקר להרגלים שלהם ותפיסת עולם שבנוייה על מה שהם מכירים בידיים שעובד.


וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס


חשיבות תהליכים עסקיים שיטתיים

תהליכים עסקיים שיטתיים הם חלק מהותי בהפיכת עסק ממקום עבודה לנכס עבור בעליו.

הסיבה לכך היא שמערכת של תהליכים מתועדים וקבועים, שמלווים בהוראות, הכשרות והכלים המתאימים, יכולה לסייע להפחית עלויות ולשפר את היעילות, ובמקביל גם לפנות את הזמן של הבעלים להתמקד בהיבטים אחרים של העסק.

על ידי ייעול תהליכים, בעלים יכולים לצמצם את משך הזמן שהם מבלים בביצוע משימות, ולאפשר להם להתמקד בהגדלת העסק וערכו, בפיתוח מוצרים או שירותים חדשים, ובסופו של דבר להגדיל את ערך הנכס שלהם.

עסק שמתקיים בו תהליך פעיל של פיתוח עסקי נמצא במגמת התפתחות וצמיחה תוך כדי התאמה מתמדת לשינויים והזדמנויות בשוק.

כשעסק מנוהל ע"פ תהליכים, אפשר להחליף את הבעלים והעסק ימשיך לעבוד ללא הפרעה.


פרק שיעניין אותך: ניתוח ושיפור תהליכים עסקיים ליעילות ורווחיות


השלבים להפיכת עסק ממקום עבודה לנכס

1. הגדרת מטרות 

לפני שתוכלו להפוך את העסק ממקום עבודה לנכס, חשוב שתהיה לכם הדגרה ברורה של "למה" אתם רוצים לעשות את השינוי הזה ומה אתם רוצים להגשים בזכותו.


2. ניתוח עסקי

חובה להקדיש זמן לנתח עסקית, כלכלית, שיווקית ומשפטית את המצב הנוכחי של העסק ולזהות תחומים, נושאים ומשימות לביצוע למען שיפור. יש לקחת בחשבון את בסיס הלקוחות, מבנה התמחור, אסטרטגיות השיווק, המשאבים, הצוות, התפעול וכל גורם אחר שיכול להשפיע על העסק שלך.


3. פיתוח אסטרטגיה

לאחר שזיהיתם תחומי שיפור לביצוע, פתחו אסטרטגיה לטיפול בהם. באסטרטגיה נקבע סדרי העדיפויות, כדי לוודא שעובדים על הדברים להם תהיה ההשפעה הגדולה ביותר. זה יכול לכלול פיתוח מודל תמחור חדש, שיפור בשירות הלקוחות, יצירת תוכנית שיווק אפקטיבית יותר, הטמעת טכנולוגיה חדשה, תוכנית הכשרות לעובדים, הוספה או הפחתה של קו מוצרים, או כל שינוי אחר שיכול לסייע לעסק להיות יעיל, יציב ורווחי יותר.


4. השקעה בעסק

השקעה של משאבים בשיפור העסק יכולה לתרום להפיכתו לנכס. זה יכול לכלול רכישת ציוד חדש, העסקת אנשי צוות נוספים, גיוס מנהלים, השקעה ביצירת קניין רוחני, או רכישת תוכנה תפעולית חדשה.

השקעות מבוצעות מתוך כוונה לקבל החזר השקעה שהוא תשואה משמעותית, וליצור מכפיל כוח לעבודה הקשה שמתבצעת בשוטף.


פרק שיעניין אותך: האם העסק שלכם הוא נכס? (או התחייבות)


5. אוטומציה של תהליכים

תהליכים שמבוצעים באופן אוטומטי, על פי תהליך מתועד ונהלים ברורים, יכול לעזור להפחית עלויות ולשפר את היעילות על ידי נטילת משימות שבעבר בוצעו במאמץ ניהולי או שנעשו באופן ידני ורב זמן ואנרגיה. אוטומציה מורכבת מהנהלים עצמם בתוספת של כלים מתקדמים.

זה יכול לכלול שימוש בתוכנה לניהול ותפעול הזמנות לקוח או שימוש בטכנולוגיה לאוטומציה של תהליכי מכירה ושיווק, כמו גם מערכות אחרות, כשירותי ענן שונים וכיום גם העזרות בבינה מלאכותית. 


6. פיתוח צוות ומנהלים

צוות מקצועי ומחובר לעסק בשילוב עם מנהלים שיש להם את ההכשרה והסמכות להוביל ולקבל החלטות בהתאם לתהליכים ונהלים בחברה הם התשתית שתאפשר לבעל העסק להקטין את מעורבותו. האצלת סמכויות ויצירת יחסים מבוססי אמון הם מרכיב קריטי בתהליך.


7. בניית מערכות יחסים

חשוב לזהות הזדמנויות לבנות מערכות יחסים עם הלקוחות, ספקים ושותפים עסקיים שונים. קשרים אלו יכולים לסייע לך לבנות רמת אמון גבוהה עם הסביבה העסקית בתעשיה (אקוסיסטם) בו פועל העסק, כך שיהיו שם לטווח ארוח וגם בזמנים של קושי או שינוי. ככל שהעסק משמעותי יותר לסביבתו ובעל עמידות ויציבות רבה יותר, זה יעלה את ערכו.


8. מעקב והערכה

כלים מתאימים ושגרה של ניטור והערכת ההתקדמות של העסק הם גורם מפתח להבטחת הפיכת העסק לנכס. יש לבדוק את ססטוס העמידה ביעדים, לעקוב אחר ההתקדמות לבצע הערכה למנהלים, ולהתאים את האסטרטגיה לפי הצורך כדי להבטיח שהעסק ממשיך להתקדם בכיוון הנכון.

חשוב לפתח מדדים כמותיים KPI, ולבצע מעקבים בזמנים קבועים.


כמה טיפים לבעלי עסקים במהלך היישום

הנה כמה טיפים לבעלי עסקים כשהם מפקחים על יישום תהליך הפיכת העסק לנכס:

הגדר מטרות וציפיות ברורות. מה אתה רוצה להשיג עם השינוי? ברגע שאתה יודע את המטרות שלך, אתה יכול לפתח תוכנית להשגתן.

צור ציר זמן ותקציב. כמה זמן ייקח ליישם את השינוי? כמה זה יעלה? ציר זמן ותקציב יעזור לך להישאר על המסלול.

זיהוי מחזיקי העניין העיקריים. מי הם האנשים שיושפעו יותר מכל מהשינוי? הקפד לתקשר איתם באופן קבוע ולעדכן אותם בהתקדמות שלך.

היו מוכנים לאתגרים. יהיו אתגרים בדרך. היו מוכנים להתמודד איתם חזיתית.

תחגגו את ההצלחות שלכם. כשאתם משיגים אבני דרך, קחו את הזמן לחגוג את ההצלחות שלכם. זה יעזור לך לשמור על מוטיבציה ועל המסלול.

קבל עזרה ממומחים. אם אינך בטוח כיצד ליישם את השינוי, שקול להיעזר במומחים. ישנם יועצים ויועצים רבים המתמחים בסיוע לעסקים להשתנות.

להיות סבלני. טרנספורמציה לוקחת זמן. אל תצפה לראות תוצאות בן לילה. היו סבלניים ומתמידים, ובסופו של דבר תשיג את המטרות שלך.


בסיוע הטיפים האלה, תוכל להגדיל את סיכויי ההצלחה בהפיכת העסק לנכס.

תהנה במסע.

טרנספורמציה יכולה להיות חוויה מאתגרת אך מתגמלת.

הקפידו ליהנות מהטיול לאורך הדרך.

ואם תרצו ליווי והדרכה במהלך היישום, צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת הפרקים לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה