כללים לחיים ע"פ סטואיזם


"אל תבזבזו זמן בדיון מיהו אדם טוב. פשוט היו אדם טוב" - מרכוס אוריליוס


דרך החיים על פי הסטואיזם נועדה לסייע לאנשים לחיות את חייהם כך שיהיו הטובים ביותר עבורם.

מקור הסטואיזם בפילוסיופיה יוונית ורומית עתיקה, והייתה מקובלת על ידי אריסטוקרטים רומים וקיסרים. 

כתבי הסטואיקה הידועים נכתבו על ידי פילוסופים וביניהם סנקה, אפיקטיטוס והקיסר מרכוס אוריליוס.

זוהי פילוסופיית חיים שמנסה למקסם רגשות חיוביים, להפחית רגשות שליליים ולתמוך בכך שאנשים יפעלו לטייב ולשפר את סגולות האופי שלהם.

בכל רגע, בכל מצב ובכל שלב בחיים, דרך החיים הסטואית מספקת מסגרת לחיים טובים. היא מזכירה לאנשים מה באמת חשוב, ומספקת אסטרטגיות מעשיות כדי להפיק יותר מהפעולות שלנו, באופן שהוא בעל ערך.


הפילוסופיה הסטואית נוצרה בכוונה כדי להיות מובנת, ניתנת למימוש ופעולה ולהיות שימושית ופרקטית. 

פעולה על פי הסטואיזם אינו מצריך לימוד לקסיקון פילוסופי חדש לחלוטין או לעשות מדיטציה במשך שעות ביום. 

להיפך, סטואיזם מציע דרך חשיבה ופעולה שניתנת לביצוע מיידי, כזו שמאפשרת למצוא שלווה בעולם וסגנון חיים שלעיתים כאוטי ותחרותי.


פרק שיעניין אותך: האדם הנעלה של אפלטון מאזן בין שכל רוח ותיאבון


מה זה סטואיזם?

האם אי פעם תהיתם מה נדרש כדי לנהל חיים מספקים ומוצלחים, גם מול אתגרים? עם כוח פנימי בלתי מעורער, יכולת חשיבה עוצמתית המאפשרת לנווט את העליות והמורדות של החיים בחן ובחוסן נפשי.

נציג את העולם המרתק של הסטואיזם.

מקורה של תורת הסטואיזם ביוון העתיקה והיא פרחה ברפובליקה ובאימפריה הרומאית, לכן הסטואיות היא לא רק עוד פילוסופיה מאובקת מהעבר. זהו מדריך נצחי כיצד לחיות חיים של מטרה, חוכמה ושלווה. והחלק הכי טוב? תורת הסטואיזם רלוונטית כיום כמו לפני מאות שנים.

מהי בעצם סטואיות?
בבסיסה, הסטואיות עוסקת במציאת אושר והגשמה אמיתיים על ידי התמקדות במה שאתה יכול לשלוט - המחשבות, המעשים והעמדות שלך. זה מלמד לנצל את הכוח העצום שבתוכך ולהתמודד עם אתגרי החיים חזיתית, באומץ בלתי מעורער.

זו היכולת למצוא שלווה בתוך כאוס, להישאר רגועים כשדברים לא מסתדרים, ולחבק שינוי בזרועות פתוחות. סטואיות מעצימה לעשות בדיוק את זה. מעודדת לאמץ הלך רוח שמפריד בין מה שאפשר להשפיע עליו ממה שלא, ומשחררת מדאגות וחרדה מיותרות.

סטואים מאמינים שהמפתח לחיים טובים טמון בטיפוח סגולות כמו חוכמה, חוסן, שליטה עצמית ורדיפת צדק. על ידי פיתוח סגולות אלו, אתה פותח את הפוטנציאל האמיתי שלך והופך לאדון לגורלך. נשמע די מעצים, לא?

באמצעות מיינדפולנס והתבוננות עצמית, הסטואיות מלמדת אותך להפוך לארכיטקט של האושר שלך. על ידי בחינת המחשבות והאמונות, אפשר לעצב אותן כדי להתאים למציאות, לשחרר מסבל ורגשות שלילה מיותרים.

סטואיות מלמדת לאמץ אתגרים כהזדמנויות לצמיחה, ומאפשרת לכשלים לחזק את אופיך במקום לשבור את רוחך. זה ללמוד לקבל את העולם כפי שהוא ולמקד את האנרגיה שלך במה שחשוב באמת.

הסטואיות מזכירה את ארעיותם של הדברים. היא דוחקת בנו להתנתק מנכסים חומריים ובמקום זאת להשקיע בבניית המעלות הפנימיות שלנו. על ידי שחרור מהחולף ואימוץ המתמשך, אתה מגלה תחושה עמוקה של מטרה והגשמה.


פרק שיעניין אותך:  ספר: הנסיך של מקיאוולי ותובנות לקריירה וניהול עסקים



בחנו את רשימת הכללים לחיים הבאה,


התמקדו רק בדברים שבשליטתכם

זוהי משימה מרכזית בחיים להפריד בין הדברים שהם חיצוניים ובלתי תלויים בנו, כולל המעשים, המחשבות והרגשות של אחרים, לבין הדברים עליהם יש לנו יכולת השפעה אמיתית, ויכולת לעשות שינוי שיוצר תוצאה. 

ניסיון לשלוט בדברים שאינם בשליטתנו גורם לתסכולים, כעסים, ייאוש והרבה אנרגיה וזמן מבוזבזים.

בדברים שכן בשליטתנו ומושפעים מהעשייה שלנו, צריך להתמקד ולעשות במרץ ובהתמדה. ומכל השאר, להתעלם.


אל תסבלו מבעיות מדומות

הרבה מאוד פעמים אנחנו מרגישים פגועים, למרות שאנחנו לא נפגענו פיזית או בדבר שאנחנו יודעים לזהות בו פגיעה ממשית. לפעמים הפגיעה בראש שלנו, ואנחנו למעשה אלו שיוצרים לעצמנו כאב, כעס או מדבילים לעצמנו את העשייה או היוזמה, בגלל פגיעה שהחלטנו שקרתה לנו.

חשוב להיות מודעים לזה, למען עצמנו.


תתעוררו לעשייה מוקדם

העבודה והמשימות שלנו הם הייעוד שלנו. הם המטרה שעבורה אנחנו קיימים, מתאמצים ומשתפרים. אי אפשר לברוח להיות מתחת לשמיכה ואפילו לא לחופשה, או לפעילות הרס עצמי כלשהיא. המשימות והעבודה שעלינו לעשות תהייה שם, ואנחנו צריכים להקדים לפעול ולטפל בהם למען ההצלחה שלנו ולמען היקרים לנו.


פרק שיעניין אותך: Memento Mori והחשיבות לזכור שאנו בני תמותה


תתפסו דברים בידית הנכונה

כלפי דברים רבים יש יותר מדרך אחת להתייחס, לטפל ולקדם. לפעמים יש דרך שתוביל לקונפליקט, לכעס, לחיכוך מיותר ולהערמת מכשולים מצד אנשים אחרים או היתקלות בהתנגדות ארגונית ובירוקרטית, ויש הרבה פעמים דרך אחרת. צריך להסתכל על המשימה, לחשוב איך מגייסים כלפיה תמיכה ושיתוף פעולה ואיך להימנע מהיתקלות במכשולים שניתן לצפות מראש.


תהפכו את היחס למכשולים

לפעמים מכשולים אינם מעצור, אלא פשוט חלק מהדרך. במקום להעצר בגלל הופעת מכשול, אפשר לחייך אל המציאות ולהפנים את מציאות המכשולים ולקבל בשלווה את ההתמודדות איתם.  הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מכשול שלא ניתן לעקוף או לבטל, היא עשייה, צבירת מומנטום והתמדה בלתי נגמרת.


פרק שיעניין אותך: אדם-על על פי אריסטו Aristotle's Superman


תעשו דבר אחד ביום

כל יום צריך לבחור דבר אחד משמעותי ולעשות אותו בכל הרצינות, בכל הכוח ולהשיג התקדמות נראית לעין. זה יכול להיות משהו לקריירה, משימה בעבודה, משהו למען הבריאות שלכם או למען מישהו או משהו שיקר לליבכם.

בחירת דבר אחד שבו תעשו התקדמות ברורה, יבטיח, עם הזמן, שתתקדמו לעבר הדברים שחשובים לכם.


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


היו קשוחים רק עם עצמכם

אינכם יודעים באמת מה עובר על אחרים. אינכם יודעים את הקשיים שלהם, או הדברים שעוצרים אותם או מגבילים אותם. סביר שאחרים לא באמת פועלים נגדכם. תנו לאנשים סיוע בלעשות דברים שהם גם למענכם. תהיו פחות שיפוטיים, ותנו לאנשים את האפשרות והסיכוי להצליח.

עם עצמכם, תהיו קשוחים כמה שצריך. כל אחד מאיתנו צריך בעיטה מעצמו מידי פעם כדי לשמור על מיקוד והתמדה.


תבחנו את המחשבות של עצמכם

אנחנו נוטים להיות דוגמטיים, מתנגדים לשינוי דעתנו, ודבקים בתפיסה שרכשנו מרושם ראשוני או שאינו מעמיק. תעמידו את המחשבות והתפיסות של עצמכם למבחן, ולא פעם. תנו לעצמכם רשות לשנות דעה, לשנות תפיסה ולשנות גישה לדברים. 

שינוי גישה נדרש לפעמים. זה יכול לאפשר דברים חדשים, לשפר את העבודה עם אנשים אחרים ופתוח הזדמנויות להישגים שישפיעו על חייכם מאוד.


התחברו לאנשים שיכולים לשפר אתכם

הימנעו מאנשים שמושכים אתכם לאחור או עוצרים את ההתקדמות שלכם.

התחברו לאנשים שיכולים לשפר אתכם או שאתם יכולים לשפר. לפעמים זה מאוד מאתגר, ולפעמים אפילו קשה, או לא נעים. אבל אם אתם רואים את הדרך לשיפור שלכם, שם אתם צריכים להיות. ואם אתם יכולים לסייע למישהו אחר להשתפר, אז תדעו שאין כמו ללמד אחרים, כדי לחדד לעצמכם את ההבנה והיכולת.


פרק שיעניין אותך: עשו את הדברים שבשליטתכם


תבחרו לעצמכם מודל לחיקוי

כשאנחנו יודעים איך אנחנו רוצים להיות, אנחנו יכולים לשאוף ולפעול כדי לאט לאט להתקרב ולהיות כאלו. כדאי להשקיע בזה מחשבה, ולבחור לעצמנו אנשים מהמציאות שלנו, או אפילו מהספרות או ההיסטוריה, שאנחנו רוצים לשאוף להיות כאלה.

כשיש לנו סטנדרט להשוואה, אנחנו יכולים למדוד את ההתקדמות שלנו. וכל דבר שנמדד ומוערך ניתן לקדם ולשפר.


אל תחששו להיראות טפשים

אם תנסו להסתיר חוסר ידע או חוסר מיומנות שלכם, לא תוכלו ללמוד ולהשתפר. תחששו לעשות דברים חדשים, שבהם אתם עלולים להיראות פחות מוצלחים, ובכלל, תכניסו לעצמכם מימד קבוע של חרדה.

אם אתם לא יודעים, תחשפו את זה ותחפשו מישהו שילמד אתכם, או שתתאמנו הרבה כדי לשפר את המיומנות. ובכלל, תעשו דברים חדשים, ותסכימו לכך שיתכן ותיכשלו.

רק כך תגיעו לדברים שאתם רוצים.


פרק שיעניין אותך:  3 סטואיקנים: מרקוס אורליוס, סנקה, ואפיקטטוס, על חוסן, הישגים ומנהיגות


תחיו כאילו שאתם עומדים למות

אגלה לכם משהו. אתם הולכים למות. ואי אפשר לדעת מתי זה יהיה, למה ואיך. אז תבינו שהזמן שלכם כאן, עם היקרים שלכם ובעשייה שלכם הוא מוגבל.

תפעלו באופן שתהיו מרוצים ממנו, אם תגלו פתאום שזה מהדברים האחרונים שתזכו לעשות.

תפעלו עם תחושת דחיפות. תפעלו עם תחושת שלמות במה שאתם עושים ומי שאתם.

זה לא יכול להידחות ליום לא ידוע בעתיד, כי היום היחיד שרלוונטי לכם ובשליטתכם הוא היום.


פרק שיעניין אותך:  הבודהיזם ששימושי למנהלי עסקים


מדריך לניהול קריירה סטואי

מדריך לניהול התקדמות הקריירה באמצעות עקרונות הפילוסופיה הסטואית:

  1. הבן את עקרונות הליבה של הסטואיות. סטואיות היא פילוסופיה המדגישה את החשיבות של לחיות ברגע הנוכחי, לקבל את מה שאינך יכול לשלוט בו ולהתמקד במה שאתה יכול לשלוט בו. זה גם מלמד את החשיבות של אומץ לב, חוכמה וצדק.
  2. זהה את יעדי הקריירה שלך. מה אתה רוצה להשיג בקריירה שלך? מהן היעדים שלך לטווח ארוך וקצר?
  3. צור תוכנית להשגת המטרות שלך. אילו צעדים עליך לנקוט כדי להשיג את המטרות שלך? אילו משאבים אתה צריך?
  4. היו מודעים למחשבות ולרגשות שלכם. שימו לב למחשבות ולרגשות שלכם בזמן שאתם עובדים לקראת המטרות שלכם. האם אתה מרגיש לחוץ, חרדה או המום? אם כן, מה אתה יכול לעשות כדי לנהל את הרגשות האלה?
  5. קבל את מה שאינך יכול לשלוט בו. יהיו דברים שיקרו בקריירה שלך שאתה לא יכול לשלוט בהם. קבל את הדברים האלה והתמקד במה שאתה יכול לשלוט.
  6. התמקד במה שאתה יכול לשלוט בו. מה הכישורים, הכישרונות והיכולות שלך? מה אתה יכול לעשות כדי לשפר את הכישורים והיכולות שלך?
  7. היה אמיץ. קח סיכונים וצא מחוץ לאזור הנוחות שלך. אל תפחד להיכשל.


פרק שיעניין אותך:  ספר: האלכימאי - פאולו קואלו


מדריך לניהול עסק עם עקרונות הסטואה

מדריך למנהל עסקי לניהול באמצעות עקרונות הפילוסופיה הסטואית:

  1. הבן את עקרונות הליבה של הסטואיות. סטואיות היא פילוסופיה המדגישה את החשיבות של לחיות ברגע הנוכחי, לקבל את מה שאינך יכול לשלוט בו ולהתמקד במה שאתה יכול לשלוט בו. זה גם מלמד את החשיבות של אומץ לב, חוכמה וצדק.
  2. זהה את התחומים בעסק שבהם תוכל ליישם עקרונות סטואיים. זה יכול לכלול את תהליך קבלת ההחלטות שלך, האינטראקציות שלך עם העובדים, או הגישה שלך להתמודדות עם כישלונות.
  3. תרגלו מיינדפולנס. מיינדפולנס הוא תרגול של תשומת לב לרגע הנוכחי ללא שיפוט. זה יכול לעזור לך להישאר רגוע וממוקד במצבי לחץ.
  4. קבל את מה שאינך יכול לשלוט בו. זהו אחד העקרונות הסטואיים החשובים ביותר. כשאתה מקבל שיש דברים בחיים שאתה לא יכול לשלוט בהם, אתה משחרר את עצמך מהלחץ והחרדה הנובעים מהניסיון לשלוט בהם.
  5. התמקד במה שאתה יכול לשלוט בו. לאחר שקיבלת את מה שאינך יכול לשלוט בו, אתה יכול להתמקד במה שאתה יכול לשלוט בו. זה יכול לכלול את הגישה שלך, המעשים שלך וההחלטות שלך.
  6. היה אמיץ. אומץ הוא מעלה סטואית חשובה נוספת. כשאתה אמיץ, אתה לא מפחד להתמודד עם אתגרים או כישלונות. אתה גם מוכן לקחת סיכונים כדי להשיג את המטרות שלך.
  7. היה חכם. חוכמה היא היכולת לקבל החלטות טובות על סמך הגיון והבנה. כשאתה חכם, אתה מסוגל לראות את התמונה הרחבה יותר ולקבל החלטות שהן לטובתך לטווח ארוך.

פילוסופיה סטואית יכולה להיות כלי רב ערך עבור מקצוענים ומנהלי עסקים. על ידי יישום עקרונות סטואיים, אתה יכול להיות יותר רגוע, ממוקד וחסון מול אתגרים. אתה יכול גם להפוך למנהיג ומקבל החלטות יעיל יותר.


רוצים לשנות גישה בניהול ולאמץ עקרונות סטואים?

אוכל לסייע להכין תכנית פעולה ולעקוב אחר הביצוע.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח