הצלחה בהעברת ניהול עסק משפחתי לדור הצעיר


"כאשר דלת אחת נסגרת נפתחת דלת אחרת. אך לרוב אנו מסתכלים כל כך הרבה זמן ובצער על הדלת הסגורה, עד שאיננו רואים את זו שנפתחה עבורנו" - אלכסנדר בל


ככל שמדובר בהעברת עסק לדור חדש, אל תאלתרו. זה לא מסוג הדברים שכדאי לזרום איתם, או לצפות שיסתדרו מעצמם
 
לפחות מחצית מהחברות הקיימות ופעילות בשוק, הן עסקים בבעלות משפחתית.
זה קורה מהטעם הפשוט שעסקים מוקמים על ידי מישהו, או מספר אנשים, שיתכן והם מראש בני משפחה.
במשך הזמן העסק מתפתח ומוכנסים לעסק בני זוג, אחים ואחריות, בני דודים, צאצאים ולעיתים גם בני ובנות זוגם של הצאצאים. היזמים אוהבים להכניס לעסק אנשים שהם מרגישים שיהיו מחויבים אליהם, ומי מחוייב יותר מבני משפחה?

עסקים אלה הם לא רק רבים בכמות, אלא גם נוטים להניב ביצועים טובים יותר מחברות שאינן משפחתיות במהלך תקופות מאתגרות במיוחד ובמשברים כלכליים. הלכידות המשפחתית, החיבור למשאבים עקיפים והנכונות של המשפחה לשאת בעול כדי לשרוד, עושים בכך הבדל מאוד משמעותי.

אך כאשר המייסדים מעוניינים לפרוש ולהעביר את המושכות לדור הבא, הדבר כרוך באחד התהליכים המורכבים ביותר שעסק יכול לעבור ומייצר אתגרים עצומים, עבור עסקים משפחתיים רבים
.

זהו תהליך שדורש  תכנון, הכנה וביצוע מדוקדק נסקור כאן את התנאים הנדרשים ותהליך הביצוע.
 
מעבר בין דורי יכול להיות מוצלח כאשר עושים הכנה נכונה, שיכולה לכלול, מוכנות גבוהה של העסק והמערכות בו, עסק שבנוי באופן סדור ושיטתי, שבני הדור הצעיר הוכשרו לנהל את העסק בהשכלה וחונכות, שיש להם עניין רב בעבודה ובהמשך פיתוח החברה, וכמו כן בני הדור הממשיך כבר הוכיחו, לפני קבלת האחריות, שהם ראויים לתפקיד בהשקעת מאמץ ועבודה קשה, ולא רק בהיותם הילדים של הבוס.
 
לפני שמובילי עסק משפחתי עושים את תהליך ההכנה להעביר את העסק לידי הדור הבא, עליהם למסד את התהליכים בעסק באופן שיהיה סדור ושיטתי. התהליך חייב לכסות את הצד המשפטי, הפיננסים של העסק, חשבונאות ומימון, סוגיות בקשרים הפנים משפחתיים והמשכיות בתהליכי שיווק, מכירות ותפעול.
 
בהמשך נפרט את ההיבטים החשובים ביותר במעבר דורות בניהול של עסק משפחתי.

 

אתגרי המעבר

ישנן סיבות רבות לכך שמעבר דורי בעסק משפחתי יכול להיות מאתגר. הנה כמה מהנפוצים ביותר:

  • היעדר תכנון ירושה ברור. לעסקים משפחתיים רבים אין תוכנית ברורה כיצד יועבר העסק לדור הבא. זה יכול להוביל לקונפליקט וחוסר ודאות, מכיוון שלבני משפחה שונים עשויים להיות רעיונות שונים לגבי מי צריך להיות המנהיג הבא.
  • ערכים ומטרות שונות. לדור המבוגר והצעיר יותר עשויים להיות ערכים ומטרות שונות עבור העסק. זה יכול להוביל למתח וקונפליקט, שכן כל דור מנסה להעמיד את החזון שלו לגבי עתיד החברה.
  • מטען רגשי. לעסקים משפחתיים יש הרבה מטען רגשי הקשור אליהם. זה יכול להקשות על הדור המבוגר לשחרר את השליטה, ועל הדור הצעיר לעלות שלב ולקחת אחריות.
  • חוסר אמון. אם יש היסטוריה של סכסוכים או חוסר אמון במשפחה, זה יכול להקשות על המעבר של העסק לדור הבא. ייתכן שהדור המבוגר לא יסמוך על הדור הצעיר שינהל את העסק, והדור הצעיר עלול שלא לסמוך על הדור המבוגר שישחרר את השליטה.
  • חוסר הכנה. ייתכן שהדור הצעיר לא יהיה מוכן כראוי להשתלט על העסק. ייתכן שאין להם את הכישורים, הניסיון או הידע הדרושים כדי לנהל את העסק בהצלחה.
כדי שעסק משפחתי יעבור בהצלחה לניהול ע"י הדור הבא, חשוב לטפל באתגרים הללו בשלב מוקדם. על ידי תכנון רצף ברור, תקשורת פתוחה לגבי ערכים ומטרות, התייחסות למטען רגשי, בניית אמון והכנת הדור הצעיר, עסקים משפחתיים יכולים להגדיל את סיכוייהם למעבר חלק.
 

תכנן מוקדם

חשוב שהמעבר להעברת בעלות ו/או ניהול העסק לדור הבא יתוכנן כשלוש עד חמש שנים מראש. זה יתן משך זמן מספק לכל המעורבים, כולל המוביל הנוכחי, המנהיג/ה הפוטנציאלי, ככל הארגון והמשפחה, להתכונן לשינויים שיגיעו. תכנון מאפשר התייחסות מראש לבעיות שצפויות להופיע בתהליך ומאפשר להתייחס ולטפל בהן וכן יפחית מאוד את אי הוודאות שגורם ללחץ אצל בני משפחה, עובדים שכירים, ספקים ולקוחות.

 

הכנת תכנית עסקית

לכל עסק מועיל וחשוב שתהיה תכנית שמסתכלת שנים קדימה, לוקחת בחשבון שיקולים אסטרטגיים, מגדירה את היעדים והפעילות וכוללת תכנון של המשאבים שיהיה צורך בהם כדי לאפשר לעסק להצליח. מתחבר עם זה שיש לתכנן היטב את המעבר מדור לדור בניהול העסק.
לצורך כך, ולאחר עבודת הכנה מתאימה ברמה המקצועית והניהולית, על המשפחה והמעורבים להיפגש כדי להגדיר היכן החברה נמצאת כעת מבחינת הפעילות העסקית ולאן היא רוצה להגיע בעתיד. חשוב להתייחס לתחומי הפעילות, לאסטרטגיה השיווקית, לטכנולוגיה שתידרש, לדרישות המימון וההון, למשאבי האנוש שיידרשו ועוד.
 

לדרוש מחויבות אמיתית

אסור שהדור הצעיר יחשוב שמקומו בחברה מובטח רק כי הם חלק מהמשפחה. עבודה בעסק משפחתי חייבת להיות עבורם הזדמנות שהם מאוד חפצים בה, והבעלים חייבים להיות ברורים מאוד לגבי תנאי העסקתם של ילדיהם וקרובי משפחה אחרים, מהשכר וההטבות ועד מדיניות מדידה ותגמון על ביצועים.
חשוב גם להימנע מלתת לשאר העובדים השכירים את התחושה שבני המשפחה הם בעלי פריבילגיות שחורגות מהיכולות, הביצועים והתפקידים שלהם בארגון.



וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס

 

המשפחה והעסק ישויות נפרדות

בחיים האמיתיים ברור שתהיה הצלבה טבעית בין שיקולים משפחתיים ועסקיים. ולכן הכנות שכוללות תוכנית ירושה סדורה שלוקחת בחשבון את הצרכים של הסק במעבר הדורות היא חיונית. אחד השיקולים המרכזיים הוא לשמור על בהירות לגבי האפשרויות והכוונות של הבעלים לגבי מה שעומד לקרות לעסק כשיפרוש מרצון או יעבור הלאה מכורח הנסיבות.
בעלי עסקים משפחתיים רבים חוששים אם בני הדור הבא יתעניין בעסק, שאולי קצת מתיישן. זהו מצב אפשרי. יש פוטנציאל שלא יהיה יורש ברור לעסק, ויכול להיות קשה לבעלים לקבל זאת, שכן רבים הבעלים שמעוניינים לשמר את מורשת העסק המשפחתי לדורות הבאים.
בין אם העסק נמכר, או שהדור הבא יקבל את המנהיגות, הניהול והבעלות, זה חייב להיות ברור ומוסדר. לכן ניהול השיחות הללו במשפחה, מוקדם ככל האפשר היא בעלת ערך רב.

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית
 

ניסוח חזון ברור

חזון עסקי ברור שמציג את מהות העסק וכיוון ההתפתחות המתוכנן לשנים הבאות, כולל יעדים מדידים וברי השגה, שמשותף לכל בעלי העניין בעסק, כולל כל בני המשפחה הרלוונטים, מפגיש את כולם ורותם את כוח המשפחה להשגת יעדים ארגוניים.
תוך כדי פיתוח החזון המשותף, זו היזדמנות בה הציפיות של כל בני המשפחה באות לידי ביטוי וניתן לאתר יעדים שאינםמתאימים או הנחות עבודה לא נכונות. למשל כי בני משפחה שונים רואים את רמת המחוייבות שלהם או תכנון הקריירה שלהם באופן שונה מאשר רואים אותם. לא צריך להניח מה אנשים רוצים, או חולמים, או שואפים אליו או מרגישים. ההזדמנות מגיעה מכך שכולם זוכים באפשרות להציג את שאיפתם, רצונם ועמדתם בנושאים השונים.
תהליך כזה מתבצע באופן פנימי, או בסיוע ליווי חיצוני, ויכול לכלולל הצגת מידע של העסק וכן מתן הזדמנות לבעלי העניין השונים לענות על שאלות אחידות באופן מובנה, ולסיום להגיע לסיכומים בסדרת מפגשים.
תהליך זה יחזק את הקשר המשפחתי ויעמיק את רמת המעורבות של בני דור העתידבעסק.
 

לחנך את הדור הבא

חינוך, השכלה, הכשרות והתנסות הם מרכיב קריטי כדי להבטיח מעבר בין דורי חלק ומוצלח.
הדור הבא חייב להיות מוכן, בכל המובנים, לקחת על עצמו את התפקידים והאחריות. לכן יש צורך שייקח על עצמו את הצורך ללמוד כישורי המנהיגות, ניהול עסקים, כספים, משפטים, נושאים טכנולוגיים, וכישורי משא ומתן, ככל שידרש ובהתאם לתחום וגודל העסק.
להשכלה פורמלית ורכישת תארים אקדמיים השפעה מהותית על הצלחת תהליך ההכנה.
 

להכין את הדור הבא

חשוב להפוך את חברי הדור הבא למוכשרים ומנוסים לנהל את העניינים העסקיים לפני שהם מקבלים את האחריות. כדי לפתח חושים פיננסיים ועסקיים נדרש תהליך למידה והכשרה מובנ וחווייתי.
התהליך הטוב ביותר כולל התקדמות מלמטה. מילוי מספר תפקידים בארגון על פני זמן ממושך, בו מקבלים חונכות מבעלי התפקידים הוותיקים. כאשר ההתקדמות במעלה התפקידים נעשית על בסיס מוכנות, רכישת כישורים והפגנת יכולות מוצלחת.

 
קודם ניהול, אחר כך בעלות

העברת החברה לדור הבא אינה רק עניין של הפיכת הילדים לבעלים.
השלב המקדים, לאחר רכישת ההשכלה ותהליך ההכשרה, הוא העברת יותר ויותר חלקים מניהול החברה וחונכות שכוללת הדרכות ומשובים לתפקוד הניהולי. ככול שההנהגה החדשה תתחזק ביכולותיה והבעלים, העובדים והלקוחות יראו שהם מוכשרים ומצליחים, אז תהליך המעבר לבעלות על הנכסים יכול להתקדם. במידת הצורך, ניתן להעסיק מנהלים מקצועיים לתקופות מעבר, עד שבני המשפחה המיועדים יהיו מוכנים למלא ולבצע את התפקידים באופן מיטבי.
 

לתקשר במשפחה

תוכניות מעבר בין דורי חייבות להיות מחוברות למציאות באופן ברור ושקוף ומתוקשרות בבירור בתוך המשפחה, כך שלכולם יהיה ברור לגבי התהליך והתפקידים והאחריות של עצמם ושל של בני הדור הבא שישאו תפקידים ויהיו בעלי אחריות חדשה.
תקשורת טובה מפחיתה אי ודאות וחרדות, ובכך יוצרת ציפיות ריאליות עבור כל בני המשפחה. תקשורת ברורה ממזערת את הרעש ומפחיתה קונפליקטים פוטנציאליים לפני ואחרי המהלך.
הדבר הכי גרוע הוא ליצור הפתעה, ואז שמנהיגי העסק החדשים והעסק עצמו יספגו חוסר מיקוד, הפרעות ופגיעה בתפעול בגלל בעיות אנושיות שמתפוצצות מעבר לנדרש
 

לעבור מפערים לתהליכים

הדינמיקה המשפחתית מתערבבת לעתים ביחסים בתוך העסק ולהיפך.
בשל כך, הרבה פעמים סכסוכים בתוך עסקים משפחתיים אינם מטופלים בצורה מקצועית ולא מגיעים לכדי סיום שלם. חשוב לוודא שכל קונפליקט שפוגע בתפקוד יטופל במהירות וביעילות ובאופן שאינו רק משקיט אותו זמנית, אלא מתייחס לשורש הבעיה.
יצירת מערכות ניהוליות, נהלים ותהליכים מקצועיים מתועדים ומבוקרים באופן פורמלי המביאים יחס אובייקטיבי לניהול העסק יכול לסייע לעסק משפחתי להימנע מעימותים פוטנציאליים רבים. חברות משפחתיות יכולות להיעזר במומחים חיצוניים, יועצים או מנחים בפתרון קונפליקטים שיש בהם פוטנציאל לסכן את המעבר הדורי, ובמיוחד להסתייע ביצירת המערכות, הנהלים והתהליכים, שיהוו את התשתית פתפעול העסק שנים רבות קדימה.

 

מסמכי מפתח משפטיים

עבור תהליך חילופי דורות מוצלח בניהול עסק משפחתי, נדרשים מסמכים שחשוב לשים אליהם לב ולהכין אותם מבעוד מועד. מעבר דור מוצלח בעסק משפחתי מצריך לרוב שילוב של מסמכים עסקיים ומשפטיים. להלן כמה מהמסמכים המרכזיים שעשויים להידרש'
תוכנית ירושה -  זו מתארת את השלבים להעברת אחריות, בעלות וניהול לדור המנהלים הבא.
הסכם קנייה-מכירה -  מסמך משפטי זה מתאר את התנאים לפיהם תועבר הבעלות על העסק, לרבות המחיר ותנאי התשלום, ככל שיהיו.
תכנית עיזבון - זה כולל צוואה, הסכם נאמנות או כל מכשיר משפטי אחר המתאר כיצד יחולקו נכסי בעל העסק עם פטירתו.
הסכם בעלי מניות - זה מתאר את הזכויות והחובות של בעלי המניות, לרבות הוראות להעברת בעלות ושליטה בניהול.
ייפוי כוח - מסמך זה מעניק סמכות לאדם מהימן לפעול בשמו של בעל העסק במקרה של עובדן כושר.
הסכם התאגדות - זה מתאר את המבנה העסקי ואת מעמדו המשפטי של התאגיד, כחברה בע"מ או כסוג אחר של ישות עסקית.
הסכמי העסקה - זה מתאר את השכר וההטבות המוצעות לעובדים, לרבות תוכניות פרישה, ביטוח ואופציות למניות.
הסכם קניין רוחני - זה מתאר את הבעלות והשימוש בכל קניין רוחני, כגון פטנטים, סימנים מסחריים וזכויות יוצרים, הקשורים לעסק.
הסכם תפעול או תקנון - מתווה את הכללים והתקנות לתפעול העסק, לרבות תהליך קבלת ההחלטות ומבנה הניהול.
תכנון מס -  זה כולל תכנון מס מתמשך ועמידה בחוקי המס החלים כדי להבטיח העברת בעלות חלקה ולמזעור חבות המס של כל הצדדים.
חשוב להתייעץ עם עורך דין עסקי מוסמך כדי להבטיח שהמסמכים המשפטיים והעסקיים המתאימים יהיו במקום כדי להקל על מעבר דור מוצלח.

מסמכי מפתח עסקיים

בנוסף למסמכים המשפטיים המפורטים, ישנם מספר מסמכים ודוחות פיננסיים חשובים לתפעול עסקי, ניהול שיווק, שמאוד מומלצים להיות נוכחים למעבר בין דורי מוצלח בעסק משפחתי.
תוכנית עסקית - מסמך מקיף המתאר את יעדי החברה, האסטרטגיות והביצועים הפיננסיים החזויים של החברה.
תקציב - תוכנית פיננסית המתארת את ההכנסות וההוצאות הצפויות של החברה, וכן את תזרים המזומנים החזוי שלה.
תוכנית שיווקית - מסמך המתאר את האסטרטגיות והטקטיקות השיווקיות של החברה, כולל קהל יעד, מסרים ותקציב. 
דוחות כספיים - דוחות כספיים המעודכנים באופן שוטף, כגון מאזנים, דוחות רווח והפסד ודוחות תזרים מזומנים, כדי לספק תמונה ברורה של הביצועים הפיננסיים של החברה.
מדדי ביצועי (KPI) - קבוצה של מדדים המשמשים למדידה ומעקב אחר ביצועי החברה, לרבות שביעות רצון לקוחות, מכירות ורווחיות.
מערכת ניהול קשרי לקוחות (CRM) - מערכת המאפשרת מעקב אחר אינטראקציות ומידע מהתקשורת עם לקוחות, שמאפשרת ניהול תהליכי מכירה ותקשורת לקוחות יעילים.
מערכת ניהול מלאי - מערכת למעקב אחר רמות המלאי, דפוסי המכירה והקנייה, להבטחת ניהול מלאי יעיל ואפקטיבי.
מערכת ניהול שרשרת אספקה - מערכת לניהול קשרי החברה עם הספקים, לרבות רכש, בקרת איכות ומועדי אספקה.
מערכת ניהול פרויקטים - מערכת לניהול פרויקטים של החברה, לרבות תקציב, לוח זמנים והקצאת משאבים.
מדריך נהלים - מדריך מקיף לעובדים המתאר את המדיניות, הנהלים והיתרונות של החברה. זה כולל תיעוד של כל התהליכים העסקיים, העץ הארגוני וחלוקת התפקידים, כולל תשומות, תפוקות וצמתי קבלת החלטות.
קיום המסמכים והדוחות הללו יסייע להבטיח שהעסק המשפחתי מנוהל היטב, יציב כלכלית וערוך לצמיחה עתידית.

 

תוכנית גמישה ורלוונטית

תוכנית מעבר בין דורי היא יצור חי. כללי המס השונים והתנאים העסקים ימשיכו להשתנות כל הזמן, היחסים הפנים משפחתיים ישתנו, יהיו לידות, ומוות, נישואים וגירושין, ואירועי חיים אחרים שישנו את הדינמיקה במשפחה.
גם אירועים גלובליים ימשיכו להגיע בהפתעה כדי להשפיע ולגום לשינוי גם של התוכניות הטובות ביותר. לכן משפחות שמתחדשות מידי פעם ובוחנות מחדש את התכנון ככל שנדרש, מסתדרות הכי טוב כשהזמן לביצוע התוכנית מגיע.

טיפים אחרונים

הנה כמה טיפים נוספים למעבר דור מוצלח בעסק משפחתי:
  • התחל את השיחה מוקדם. ככל שתקדימו לדבר על תכנון הירושה, כך יהיה לכם יותר זמן להתמודד עם אתגרים פוטנציאליים.
  • קחו עזרה מקצועית. ישנם משאבים רבים זמינים כדי לעזור לעסקים משפחתיים בתכנון הירושה. יועץ טוב יכול לעזור לך לנווט בתהליך ולזהות מלכודות פוטנציאליות.
  • תהיה פתוח לשינוי. עולם העסקים משתנה כל הזמן, ולכן חשוב להיות פתוחים לרעיונות וגישות חדשות. לדור הצעיר עשוי להיות רעיונות טריים שיכולים לעזור לעסק לשגשג בעתיד.
  • להיות סבלני. המעבר לדור הבא הוא תהליך, וזה לוקח זמן. אל תצפה שהכל יקרה בן לילה.
עם תכנון וביצוע קפדניים, מעבר דורי יכול להיות תהליך חלק ומוצלח. על ידי התמודדות עם האתגרים בשלב מוקדם ופתיחות לשינויים, עסקים משפחתיים יכולים להבטיח שהמורשת שלהם תימשך לדורות הבאים.


תהליך מעבר דור ליישום

תהליך מפורט ורציף בן 15 שלבים למעבר דורי של ניהול עסק משפחתי:

  1. זהה את ערכי הליבה שלך. מהם הדברים החשובים לך ולמשפחתך בעסק? מה אתה רוצה שיישמר כשהעסק יעבור לדור הבא?
  2. זהה את היורשים. מי הם היורשים הפוטנציאליים לעסק? מה הכישורים, תחומי העניין והמטרות שלהם?
  3. הערך את הבריאות הפיננסית של העסק. איך העסק מסתדר כלכלית? האם זה בר קיימא לטווח ארוך?
  4. פתח תוכנית ירושה. תוכנית זו אמורה לשרטט את הצעדים שינקטו כדי להעביר את העסק לדור הבא. זה צריך לכלול ציר זמן, תקציב ותוכנית ברורה להעברת בעלות וניהול.
  5. להעביר את תוכנית הירושה למשפחה. חשוב לשים את כולם על אותו עמוד לגבי התוכנית ולטפל בכל חששות שעלולים להתעורר.
  6. לספק הכשרה ופיתוח ליורשים. היורשים צריכים להיות מוכנים לקחת על עצמם את ההנהגה של העסק. הם צריכים לקבל הכשרה בכל ההיבטים של העסק, כולל ניהול, תפעול וכספים.
  7. הגדר מערכת יחסים של חונך-חניך. הדור הנוכחי של מנהיגים יכול לספק הדרכה ותמיכה יקרי ערך ליורשים. יחסי חונך-מנטיר יכולים לעזור ליורשים ללמוד את החבלים ולקבל החלטות מושכלות לגבי עתיד העסק.
  8. להקים ועדת מעבר. ועדה זו יכולה לעזור לפקח על תהליך המעבר ולהבטיח שהוא חלק ומוצלח. הוועדה צריכה לכלול את בני הדור הנוכחי והדור הבא של המשפחה כאחד.
  9. לטפל בכל נושא משפטי או תכנון מס. עשויות להיות השלכות משפטיות או מיסוי על הירושה של העסק. חשוב להתייעץ עם עו"ד ורו"ח כדי לוודא שהמעבר נעשה בצורה נכונה.
  10. חוגגים את המעבר. המעבר של עסק משפחתי הוא אירוע משמעותי. חשוב לחגוג את הישגיו של הדור הנוכחי ולקבל את פני הדור הבא להנהגת העסק.
  11. להעריך כל הזמן את התוכנית. תוכנית הירושה לא צריכה להיות חצובה בסלע. חשוב להעריך כל הזמן את התוכנית ולבצע התאמות לפי הצורך.
  12. היו גמישים ומסתגלים. תהליך הירושה אינו תמיד חלק. יהיו אתגרים ואירועים בלתי צפויים. חשוב להיות גמישים ומסתגלים על מנת להתגבר על אתגרים אלו ולהבטיח מעבר מוצלח.
  13. לערב את כל המשפחה. הירושה של עסק משפחתי איננה רק על היורשים. זה גם קשור לכל המשפחה. חשוב לערב את כל המשפחה בתהליך תכנון הירושה ולקבל את הרכישה שלהם.
  14. להיות סבלני. תהליך הירושה יכול לקחת זמן. חשוב להתאזר בסבלנות ולאפשר לתהליך להתגלגל באופן טבעי.
  15. תהנה במסע. רצף של עסק משפחתי הוא מסע, לא יעד. חשוב ליהנות מהדרך וללמוד מהחוויה.

זהו תהליך מפורט ורציף למעבר דורי של ניהול עסק משפחתי. השלבים ממוספרים לפי הסדר שיש לנקוט בהם, אך חשוב לציין שלא תמיד התהליך יהיה ליניארי. ייתכן שיהיה צורך לחזור על כמה שלבים או לחזור עליהם, וייתכן שיש צורך לבצע צעדים אחרים שאינם רשומים כאן.

כמו כן, חשוב לזכור כי כל עסק משפחתי הוא ייחודי, ולכן הצעדים הספציפיים שיש לנקוט ישתנו בהתאם לעסק ולמשפחה הבודדים. עם זאת, תהליך זה יכול לספק מסגרת מועילה להבטחת מעבר חלק ומוצלח.


האם העסק נדרש להכנה למעבר דור בניהול?

בין אם בטווח קצר או בתהליך הדרגתי שיקח מספר שנים, רצוי להתכונן ולפעול ללא דיחוי.

יש לי ניסיון בזה, עם לקוחות וגם על בשרי.
אוכל לסייע באבחון הפערים, הכנת תוכנית פעולה וליווי היישום עד ההצלחה.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ספר: השפעה - הפסיכולוגיה של השכנוע - רוברט צ'לדיני