ספר: אבא עשיר אבא עני - רוברט קיוסאקי

 


"אתם עניים רק אם אתם מוותרים. הדבר החשוב ביותר הוא לעשות משהו" - רוברט קיוסאקי


כשגדל, לרוברט קיוסאקי Robert Kiyosaki היה אבא עשיר (אבא של החבר הכי טוב שלו) ואבא עני (האבא האמיתי שלו). Rich Dad Poor Dad


אביו העני עשה הכל כפי שמלמדים את רובנו.

הוא קיבל השכלה באוניברסיטה, מצא עבודה יציבה כשכיר, עבד קשה, לקח ושילם משכנתא וכן הלאה. 

לעומת זאת, אביו העשיר, לא הלך בדרך הרגילה. הוא התחיל בקטן והתמקד בבניית נכסים מניבים, הוא השתמש בהקמת חברות כדי להפחית את חבות המס, הוא שילם לעצמו לפני הכל. 


האבא העשיר לא חושש להתחיל מלמטה, ובהדרגה בונה לעצמו חופש כלכלי. האבא העני נראה כלפי חוץ בתפקידים מכובדים וברמת חיים גבוהה, אך אינו יכול, אפילו לרגע לעצור, כיוון שהוא רץ בלולאה אינסופית של עבודה כדי לממן הוצאות.


בספר אבא עשיר אבא עני, קיוסאקי מציג את התובנות המרכזיות שלמד מאביו העשיר כדי שנוכל להימנע מגורלו הכלכלי של אביו העני.


אבא עשיר אבא עני תקציר

אבא עשיר אבא עני הוא ספר על ניהול כספים אישי והשגת עושר שנכתב על ידי רוברט קיוסאקי ושרון לכטר שיצא לאור לראשונה בשנת 1997. הספר מבוסס על התבגרותו של קיוסאקי וחוויותיו עם שני אבות, אביו הביולוגי (אבא עני) ואביו שאימץ (אבא עשיר). קיוסאקי טוען כי לעשירים ולעניים יש חשיבה שונה בכל הנוגע לכסף, וניתן ללמוד את עקרונות החשיבה הללו.

הספר מחולק לתשעה פרקים, שכל אחד מתמקד בתפיסה פיננסית אחרת. נושאי המפתח בספר כוללים:

  • ההבדל בין נכסים והתחייבויות
  • חשיבותו של חינוך פיננסי
  • כוחה של ריבית דריבית
  • החשיבות של השקעה בנכסים שעולים בערכם
  • הסכנות של החוב
  • היתרונות של פתיחת עסק משלך

אבא עשיר אבא עני היה ספר מצליח מאוד, שנמכר ביותר מ-32 מיליון עותקים ברחבי העולם. הוא תורגם ל-51 שפות ונמצא ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס כבר למעלה משש שנים. הספר זכה לשבחים על הייעוץ הפיננסי הפשוט והישר שלו, כמו גם על התובנות שלו לגבי הלך הרוח של העשירים.

עם זאת, הספר זכה לביקורת גם על השקפותיו הפשטניות על כסף ועל קידום השקעות בנדל"ן. כמה מבקרים טענו גם שעצת הספר לא מתאימה לכולם, שכן היא מבוססת על חוויותיו האישיות של קיוסאקי עצמו.

למרות הביקורות הללו, אבא עשיר אבא עני נשאר ספר פופולרי עבור אנשים שמחפשים לשפר את האוריינות הפיננסית שלהם. העצות הפשוטות של הספר יכולות להוות נקודת התחלה מועילה לאנשים שחדשים בתחום ניהול הפיננסים האישיים.

הנה כמה מהדברים החשובים ביותר מהספר:

  1. העשירים לא עובדים בשביל כסף. הם גורמים לכסף לעבוד עבורם.
  2. מערכת החינוך לא מלמדת אותך איך להיות עשיר. אלא מלמדת אותך איך להיות עובד טוב.
  3. ההבדל בין נכס להתחייבות הוא חשוב. נכסים מכניסים כסף לכיס, בעוד שהתחייבויות מוציאות כסף מהכיס.
  4. כוחה של ריבית דריבית מדהים. ככל שתתחיל להשקיע מוקדם יותר, יש יותר זמן לכסף שלך לצמוח.
  5. חוב גרוע. זו התחייבות שמוציאה כסף מהכיס שלך.
  6. בעלות על עסק משלך היא דרך מצוינת לבנות עושר. זה נותן לך יותר שליטה על ההכנסה שלך ועל הגורל שלך.


העשירים לא עובדים בשביל כסף

תמצאו עבודה בטוחה וטובה בחברה גדולה. זהו הנתיב שאנו מחונכים ללכת בו כדרך בטוחה וברורה לביטחון כלכלי ונוחות.

אבל העשירים הולכים בדרך אחרת. במקום לעבוד בשביל כסף, הם לומדים איך כסף עובד כדי שהם יוכלו לגרום לו לעבוד בשבילם.

הסיבה שרבים מאיתנו בוחרים לעבוד בחברה כשכירים היא כי הפחד הוא הרגש המוביל שלנו. רבים נותנים לדאגות בעניין כסף לשלוט ברגשותיהם ובנפשם ולמנוע מהם לקחת על עצמם אחריות ולנהוג ביזמות. כדי להימנע ממלכודות רגשיות ותסכולים של פחד ותשוקה למה שאין לנו, עלינו להשתמש בהן לטובתנו. ללמוד להשתמש ברגשות כדי לחשוב, לא לחשוב בניהול על ידי הרגשות.

העשירים כותבים לעצמם את התסריט הפנימי שלפיו הם משחקים במשחק של החיים. במקום פשוט לקום ולצאת לעבודה כי אי תשלום החשבונות מפחיד אותך, הם שואלים את עצמם האם עבודה קשה יותר היא באמת הפתרון הטוב ביותר. 

אומר קיוסאקי, "עבודה היא פתרון לטווח הקצר, לבעיה ארוכת טווח"


פרק שיעניין אותך: ספר: לעולם אל תאכל לבד - קית' פראזי 


הבית שלך אינו נכס

אם אתה רוצה עושר בר קיימא, הדבר הראשון שאתה צריך לעשות הוא לבנות לעצמך יסודות באמצעות השכלה פיננסית. ומתוך השכלה פיננסית, כנראה שהעיקרון החשוב ביותר, הוא הבנת ההגדרה האמיתית של נכס.

קיוסאקי מגדיר נכסים בצורה פשוטה: נכסים יוצרים הכנסה ותזרים מזומנים, ואילו התחייבויות יוצרות הוצאות ותזרים שלילי.

לפי הגדרה זו, הבית שאנשים רוכשים כדי לגור בו הוא התחייבות, ולא נכס, מכיוון שהוא יוצר הוצאות, כמו לתחזוקה ולשדרוג, ולא הכנסה.

ברוב המשפחות, העבודה הקשה להתקדם והצלחה לקבל הכנסה גבוהה יותר מתועלת לכיוון ליצירת התחייבויות במקום לצבירת נכסים. 

העשירים, לעומת זאת, מתמקדים ברכישת ויצירת נכסים. הם מכירים בכוח יצירת הכנסה מהשקעה. הם מכירים בכך שהכסף שלהם יכול לעזור להם לשבור את המעגל של עבודה קשה בשביל כסף שמיועד לצריכה עכשיווית, שמצריכה עוד עבודה קשה.

לא כל כך חשוב כמה כסף אתם מרוויחים. כן חשוב, כמה כסף אתם שומר והופכים לנכסים.

זוהי סוגיה קריטית מכיוון שתתקלו באנשים רבים בעלי השכלה גבוהה או הכנסה מאוד גבוהה, אך אנאלפבתים כלכלית ובעלי התנהלות פיננסית גרועה . אנשים אלו לכודים במעגל ההכנסה-הוצאה ואולי אפילו חיים ברמת חיים גבוהה ונוצצת, אך אינם עשירים במושגים שלנו כאן. 

אנשים אלו קונים בית יקר מדי, במקום להקים לעצמם תיק השקעות בנכסים. עלויות ההזדמנות המפוספסות הינן ניכרות.

האמת היא שכשכיר וכבעל בית עם משכנתא, אתה עובד בחברה, אתה עובד עבור הממשלה (לתשלום מיסים), ואתה עובד עבור הבנק (להחזר ריבית).

הדרך הפשוטה ביותר להגיע לעושר היא לשמור על הוצאות נמוכות, להפחית התחייבויות ולבנות בסיס נכסים מוצק. 

קיוסאקי מגדיר נכסים אמיתיים כעסקים ורכוש מניב שאינם דורשים את נוכחותך, מניות, איגרות חוב, נדל"ן מניב, נכסים דיגיטליים, תמלוגים על יצירה וכל השקעה פסיבית מניבה אחרת.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק


דוגמאות לנכסים

מניות - המחיר של מניות נקבע בשוק המניות והוא מושפע מהיצע וביקוש. ציפיות להצלחה עתידית מעלה את ערך המניות, כמו גם ריבית נמוכה, ירידה בשער החליפין או אינפלציה. בנוסף לעליה בערך המניות על פני זמן, חברות מבוססות רבות מפרישות לבעלי המניות דיווידנדים בשיעור מספר אחוזים בשנה. מניות הן נזילות וניתן לממש אותן במכירה בכל עת.

אגרות חוב - אגרות חוב מונפקות על ידי הממשלה, חברות ובחו"ל גם עיריות כדי לממן פעילות כלכלית על ידי קבלת הלוואה מהציבור תמורת החזר ריבית מובטח. מידת הסיכון תלויה בגורם המנפיק את איגרת החוב, כאשר ממשלות כמו ישראל, ובוודאי ארה"ב נחשבות מאוד בטוחות ולכן התשואה קטנה יותר מאשר אגרות חוב של גורמים בהם הסיכון רב יותר. לכולנו זכורות ה"תספורות" שעשו חברות למחזיקי האג"ח לאחר המשבר הפיננסי ב- 2009.

נדל"ן - היתרונות של השקעה בנדל"ן הם שההשקעה לא יכולה ליפול לאפס ושניתן לקבל בקלות מימון בנקאי המעניק מינוף, כך שהתשואה על ההון העצמי מאוד גבוהה, למרות שנדל"ן באופן כללי מניב פחות ממניות ופחות מהרבה אגרות חוב של חברות. החסרונות של נדל"ן הם שיש עלויות תחזוקה, שינויי המחירים בטווח ארוך נתונים להשפעות בלתי צפויות, והנכס אינו נזיל ולעיתים קשה למכור בזמן שרוצים.

עסק (צדדי) - בזכות האינטרנט והעולם הווירטואלי ישנם כיום אינסוף אפשרויות להקמת עסקים, גם ללא מקום פיזי וגם ללא מפגש אישי או אפילו צורך במשרה מלאה. עסק הוא פעילות כלכלית מניבה, והוא הופך לנכס כאשר קיימים בו נכסים ותהליכים שמאפשרים ביום עתידי למכור אותו ולהעביר לבעלות וניהול של מישהו אחר, ללא פגיעה בפעילות.


העשירים חכמים על הממשלה

בעלי הכנסות גבוהות משכר משלמים המון מיסים, אך אנשים עשירים משלמים פחות מיסים. באמצעות תאגידים, הכרות של חוקי המס, יצירת מבני בעלות מורכבים וכלים משפטיים, הם יכולים לשלוט ברמת המס שהם משלמים לממשלה.

בתורן, ממשלות בחרו לגבות מס ממעמד הביניים ואוכלוסיית השכירים, כדי לתמוך בצרכים הציבוריים, כי זה פשוט יותר לביצוע. 

כדי להערים על הממשלה או לפחות לנצל את המנגנונים והמערכות החוקיות הקיימות, כמו העשירים, עלינו לפתח את מה שקיוסאקי מכנה "מנת המשכל הפיננסי" שלנו. בהגדרת קיוסאקי, IQ פיננסי מורכב מידע בחשבונאות, בהשקעות, ידע באופן פעולת השווקים ובמשפטים.

חלק מהעניין הוא הבנת יתרונות המס של תאגידים, כמו חברה בע"מ, ופרצות המס השונות שקיימות במערכות המס שלנו.


עשירים יוצרים כסף

בעולם האמיתי, ביטחון עצמי, אומץ ויכולת לפעול חשובים הרבה יותר מאשר ציונים באוניברסיטה. רוב האנשים נופלים לעבודה קשה, ומנסים לחסוך. אבל העשירים רואים הזדמנויות ומוכנים לקחת סיכונים מחושבים כדי שהכסף שלהם יעבוד בשבילם.

העשירים יוצרים כסף, ולא מרוויחים אותו מעבודה. הם משקיעים את האינטליגנציה הפיננסית שלהם כדי לעשות בחירות מודעות להתקדם באומץ ולא להישאר מאחור עם ההמונים.

ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתקדם במהירות, יהיו יותר הזדמנויות להמציא כסף מאי פעם. אך אנו זקוקים לאומץ לשם כך. 

ככל שאתה מפתח את האינטליגנציה הפיננסית שלך, כך מוצגות לך יותר הזדמנויות. לכן עלינו תמיד להמשיך בעבודה שתעזור לנו ללמוד יותר ולגוון את הידע שלנו.

כשמחפשים עבודה, עדיף לבחור לפי מה שנלמד בה, יותר מאשר מה שנרוויח בה משכר.

תסתכלו על הכישורים שאתם צוברים בעבודה ולרווח לטווח הארוך שניתן לקבל, במקום להיות במיקוד צר שמשאיר אותך לכוד במעגל העבודה-הוצאה-חוב. בנו לעצמכם כישורים מגוונים ובעלי ערך גבוה שמאפשרות יצירת נכסים, והימנעו ממלכודת ההתמחות שתמורתה מקבלים רק שכר.

כדאי להקפיד לפתח את 3 כישורי הניהול העיקריים: ניהול תזרים המזומנים, יצירה וניהול מערכות וניהול צוותים ואנשים.


פרק שיעניין אותך: ספר: Mindset מצב תודעה - קרול דואק 


העשירים משתמשים בחרדה ותשוקה ליצירת יתרון

אוריינות פיננסית וידע טכני עדיין לא יספיקו ללא ניהול נכון של הרגשות שלנו.

לדברי קיוסאקי, ישנן חמש סיבות עיקריות לכך שאפילו אנשים בעלי השכלה כלכלית אינם מצליחים להצמיח את נכסיהם:

חרדה - לרוב האנשים, הכאב במצב של אובדן כסף גדול יותר מהשמחה של להרוויח או אפילו להתעשר. כדי להתגבר על חוסר איזון זה, עלינו לקבל ולאמץ כישלון לפרקים, כחלק טבעי מהמסע. קיוסאקי מציע גם להתחיל כשצעירים ולהתרגל לכך שכשלוקחים סיכונים, לפעמים מפסידים. ההבדל העיקרי בין אדם עשיר לאדם עני הוא האופן שבו הם מנהלים חרדה, שהיא רגש ותחושה תקינים וטבעיים ביותר.

ציניות - משקיעים מנוסים יודעים כי זמנים רעים הם בדרך כלל התקופות הטובות ביותר להשקיע ולהרוויח כסף. הם יודעים כיצד לנקוט פעולה, דווקא כשכל השוק והמתחרים חרדים מכדי לפעול. אל תתנו לציניות שמורידה מערך דברים והישגים ולתחושה של התקרבות לאבדון להפריע להתקדמות כלכלית. בכל הנוגע לכסף, רגשות חזקים נוטים להוריד את האינטליגנציה הפיננסית. תעצרו רגע, ותפעלו מהראש.

עצלות - אל תגיד לעצמך "אני לא יכול להרשות לעצמי". שאל את עצמך "איך אני יכול להרשות לעצמי את זה?" רוב האנשים מאפשרים לתודעה המקובעת שלהם לשלוט בהרגלי ההתנהלות עם הכספים האישיים שלהם. אמצו תודעת צמיחה. הכירו בכך שמאמץ מתמשך, למידה, ניסוי והתמדה הם אלו שמביאים תוצאות.

אל תאמרו "אי אפשר", אלא "אפשר, במידה והיה לי קודם את ____", ותחשבו צעד נוסף.

הרגלים רעים - צאו מההרגל לשלם לעצמכם אחרונים. שלמו קודם כל לעצמכם. בזמנים קשים, גישה זו מאלצת אותנו לחשוב על דרכים חדשניות למימוש ההתחייבויות הפיננסיות שלנו כלפי אחרים. דוגמא לכך היא להפריש לחיסכון ולהשקעה, לפני שמתחילים להוציא הוצאות על דברים שרוצים.

יהירות - זהה את הפערים שלך בהרגלים ובידע, וחנך את עצמך. היו פתוחים לרעיונות חדשים וללמידה. חשפו את הרעיונות הקיימים שלכם לבחינה, ותמיד תניחו שאולי אתם לא צודקים, ויש לכם עוד צורך במידע טוב יותר או למידה. הרגע בו תתחילו לחשוב שאתם כבר יודעים את כל מה שאתם צריכים לדעת, הוא הרגע בו אתם בסכנת התדרדרות ונפילה.


פרק שיעניין אותך:  ספר: חשוב והתעשר - נפוליאון היל


ביקורות על הגישה של אבא עשיר אבא עני

אבא עשיר אבא עני ספג ביקורת ממגוון נקודות מבט, כולל אסטרטגיית השקעות, ניהול פיננסי, התפתחות אישית, ניהול קריירה, פסיכולוגיה ופילוסופיה.

אסטרטגיית השקעה

מבקרים טענו כי ייעוץ ההשקעות של קיוסאקי הוא פשטני ומיושן. לדוגמה, הוא דוגל בהשקעה בנדל"ן, אך שוק הנדל"ן השתנה באופן משמעותי מאז פרסום הספר ב-1997. בנוסף, עצתו של קיוסאקי להשקיע בזהב זכתה גם לביקורת, שכן זהב אינו נכס נזיל ויכול להיות תנודתי במחיר.

ניהול פיננסי

מבקרים טענו שהייעוץ לניהול פיננסי של קיוסאקי לוקה בחסר. לדוגמה, הוא דוגל בשימוש בחוב להשקעה, אבל זה יכול להיות מסוכן אם ההשקעות לא עולות בערכן. בנוסף, העצה של קיוסאקי להימנע מתשלום מסים אינה תמיד נכונה תמיד, מכיוון שניתן להשתמש במסים כדי לקזז הפסדי השקעה.

התפתחות אישית

מבקרים טענו שעצות ההתפתחות האישית של קיוסאקי מבוססת על דיכוטומיה כוזבת בין "העשירים" ל"עניים". הם טוענים שיש ספקטרום של הצלחה כלכלית, ושהעצות של קיוסאקי לא ישימות לכולם. בנוסף, העצה של קיוסאקי "להתעשר מהר" אינה מציאותית ויכולה להוביל לאכזבה קשה.

ניהול קריירה

מבקרים טענו שהייעוץ של קיוסאקי לניהול קריירה מיושן. לדוגמה, הוא דוגל בהקמת עסק משלך, אך שוק העבודה השתנה באופן משמעותי מאז פרסום הספר ב-1997. בנוסף, העצה של קיוסאקי "לפטר את הבוס שלך" אינה תמיד מציאותית, שכן אנשים רבים צריכים לעבוד לפרנסתם במקום קבוע משיקולי אישיות או צרכים כלכליים.

פסיכולוגיה

מבקרים טענו שהפסיכולוגיה של קיוסאקי לוקה בחסר. לדוגמה, הוא דוגל בפיתוח "מחשבה של עשיר", אך חשיבה זו עלולה להזיק אם היא מובילה לציפיות לא מציאותיות או לתחושת זכאות. בנוסף, העצה של קיוסאקי "לחשוב כמו אדם עשיר" יכולה להתפרש כאליטיסטית.

פילוסופיה

מבקרים טענו שהפילוסופיה של קיוסאקי לוקה בחסר. לדוגמה, הוא דוגל במנטליות של "המנצח לוקח הכל", אך מנטליות זו עלולה להוביל לחמדנות ואנוכיות. בנוסף, העצה של קיוסאקי "לעשות כל מה שצריך כדי לנצח" יכולה להתפרש כלא אתית או אפילו לא חוקית.

בסך הכל, אבא עשיר אבא עני ספג ביקורת ממגוון נקודות מבט. בעוד שחלק מעצותיו של קיוסאקי עשויות להיות נכונות ומאוד מועילות, חשוב לשקול את כל הביקורות לפני שעוקבים אחר עצותיו באופן אוטומטי.


תכנית עבודה להפוך מעני לעשיר

כמה צעדים שתוכלו לנקוט כדי להפוך את עצמכם מחיים כמו אבא עני להיות כמו אבא עשיר, מבוסס על הספר אבא עשיר אבא עני מאת רוברט קיוסאקי:

למד את ההבדל בין נכסים להתחייבויות

נכסים הם דברים שמכניסים כסף לכיס, בעוד שהתחייבויות הם דברים שמוציאים כסף מהכיס. העשירים מתמקדים ברכישת נכסים, בעוד העניים ומעמד הביניים מתמקדים ברכישת התחייבויות.

כמה דברים שכדאי לזכור כשלומדים את ההבדל בין נכסים והתחייבויות:

  • נכסים הם דברים שמכניסים כסף לכיס. זה כולל דברים כמו מזומן, השקעות, נדל"ן ועסקים.
  • התחייבויות הן דברים שמוציאים כסף מהכיס. זה כולל דברים כמו חובות, תשלומי רכב ומשכנתאות.
  • המטרה היא שיהיו יותר נכסים מאשר התחייבויות. זה יעזור לך לבנות עושר ולהשיג חופש כלכלי.

חשוב לציין שלא כל הנכסים נוצרים שווים. חלק מהנכסים, כגון מזומנים והשקעות, נזילים יותר מאחרים. המשמעות היא שניתן להמיר אותם בקלות למזומן. נכסים אחרים, כמו נדל"ן ועסקים, פחות נזילים. המשמעות היא שייקח להם יותר זמן למכור ואולי לא יהיו שווים כמו ששילמת עבורם במקור.

כשמדובר בהתחייבויות, חשוב להתמקד קודם כל בתשלום חובות בריבית גבוהה. זה יעזור לך לחסוך כסף בתשלומי ריבית ולפנות יותר תזרים מזומנים להשקעה בנכסים.

לצאת מהחובות

חובות הם מכשול מרכזי לחופש כלכלי. ככל שתוכל להיפטר מהחובות מוקדם יותר, כך תוכל להתחיל לבנות עושר מוקדם יותר.

כמה טיפים להיפטר מחובות:

  • צור תקציב. הצעד הראשון להיפטר מחובות הוא יצירת תקציב. זה יעזור לך לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות שלך כדי שתוכל לראות לאן הכסף שלך הולך.
  • הגדל את ההכנסה שלך. אם אינך יכול לקצץ בהוצאות שלך מספיק כדי לכסות את תשלומי החוב שלך, ייתכן שתצטרך להגדיל את ההכנסה שלך. זה יכול להיות משרה חלקית, התחלת הבלאגן צדדי או בקשה להעלאה בעבודה.
  • שלם תחילה חובות בריבית גבוהה. ברגע שיש לך תקציב, התמקד קודם כל בתשלום החוב שלך בריבית גבוהה. זה יחסוך לך כסף על תשלומי ריבית ויפנה יותר תזרים מזומנים כדי לשלם את החובות האחרים שלך.
  • בצע תשלומי מינימום על כל שאר החובות. לאחר ששילמת את החוב שלך בריבית גבוהה, שלם תשלומים מינימליים על כל החובות האחרים שלך. זה יעזור לך להישאר על המסלול ולהימנע מפיגור.
  • הימנע משימוש בכרטיסי אשראי. אחת הדרכים הטובות ביותר להתרחק מחובות היא להימנע משימוש בכרטיסי אשראי. אם אתה משתמש בכרטיסי אשראי, שלם את היתרה במלואה בכל חודש.
  • קבל עזרה אם אתה צריך את זה. אם אתה נאבק לצאת מהחובות בעצמך, ישנם משאבים רבים זמינים כדי לעזור לך. אתה יכול לדבר עם יועץ פיננסי, יועץ אשראי או עורך דין פשיטת רגל.

תתחילו לחסוך ולהשקיע

הדרך הטובה ביותר לבנות עושר היא לחסוך ולהשקיע את הכסף שלך. ככל שתתחיל מוקדם יותר, יש יותר זמן לכסף שלך לצמוח.

כמה טיפים להתחלת חיסכון והשקעה:

  • הגדר יעדים פיננסיים. הצעד הראשון לחיסכון ולהשקעה הוא הצבת יעדים פיננסיים. מה אתה רוצה להשיג עם הכסף שלך? רוצים לקנות בית? לחסוך לפנסיה? לשלם עבור מכללה? ברגע שאתה יודע מה אתה רוצה להשיג, אתה יכול להתחיל ליצור תוכנית להשגת היעדים שלך.
  • הפוך את החסכונות לאוטומטיים. אחת הדרכים הטובות ביותר לחסוך כסף היא להפוך את החסכונות שלך לאוטומטיים. משמעות הדבר היא הגדרת הפקדה חוזרת מחשבון העובר ושב שלך לחשבון החיסכון שלך. כך, אפילו לא תפספסו את הכסף ותגיעו בדרך להשגת היעדים הפיננסיים שלכם.
  • השקיעו לטווח ארוך. כשזה מגיע להשקעה, חשוב לחשוב לטווח ארוך. שוק המניות תנודתי בטווח הקצר, אך הוא עבר מגמת עלייה היסטורית בטווח הארוך. המשמעות היא שאם אתה משקיע לטווח ארוך, סביר יותר שתראה את ההשקעות שלך צומחות.
  • גיוון ההשקעות. אל תשים את כל הביצים שלך בסל אחד. כאשר אתה מגוון את ההשקעות, אתה מפיץ את הסיכון שלך. המשמעות היא שאם השקעה אחת מאבדת מערכה, ההשקעות האחרות שלך עשויות לפצות על כך.
  • איזון מחדש את תיק ההשקעות שלך באופן קבוע. ככל שההשקעות שלך יגדלו, תצטרך לאזן מחדש את תיק ההשקעות שלך. זה אומר למכור חלק מהמנצחים שלך ולקנות יותר מהמפסידים שלך. זה יעזור לך לשמור על התיק בקנה אחד עם סובלנות הסיכון והיעדים הפיננסיים.
  • קבל עזרה אם אתה צריך את זה. אם אינך בטוח כיצד להתחיל לחסוך ולהשקיע, יש
  • נם משאבים רבים זמינים שיעזרו לך. אתה יכול לדבר עם יועץ פיננסי, יועץ אשראי או עורך דין פשיטת רגל.


למדו על כסף

ככל שאתה יודע יותר על כסף, כך תהיה מצויד יותר לקבל החלטות פיננסיות נכונות. ישנם משאבים רבים זמינים כדי לעזור לך ללמוד על כסף, כולל ספרים, אתרים ויועצים פיננסיים.

כמה דרכים לקבל השכלה על כסף:

  • קרא ספרים ומאמרים על מימון אישי. יש הרבה ספרים ומאמרים מעולים שיכולים ללמד אותך על מימון אישי. כמה מהמועדפים שלי כוללים:
    • האיש העשיר ביותר בבבל מאת ג'ורג' ס. קלסון The Richest Man in Babylon by George S. Clason
    • המיליונר האוטומטי מאת דיוויד באך The Automatic Millionaire by David Bach
    • המיליונר השכן ליד מאת תומאס ג'יי סטנלי וויליאם ד' דנקו The Millionaire Next Door by Thomas J. Stanley and William D. Danko
    • מהפך הכסף הכולל מאת דייב רמזי The Total Money Makeover by Dave Ramsey
    • אני אלמד אותך להיות עשיר מאת רמית סטי I Will Teach You to Be Rich by Ramit Sethi
    • בחר להיות עשיר - נפוליאון היל
  • קח קורס מימון אישי. ישנם קורסי מימון אישי רבים זמינים באינטרנט ובמכללות הקהילתיות. קורסים אלה יכולים ללמד אותך את היסודות של מימון אישי, כגון תקציב, חיסכון, השקעות ותכנון פרישה.
  • דבר עם יועץ פיננסי. יועץ פיננסי יכול לעזור לך ליצור תוכנית פיננסית ולוודא שאתה בדרך להשגת היעדים הפיננסיים שלך.
  • הצטרף לפורום פיננסי או לקהילה. ישנם פורומים וקהילות מקוונים רבים שבהם אתה יכול לדון על מימון אישי עם אנשים אחרים. פורומים אלו יכולים להוות משאב מצוין ללמידה על מימון אישי ולקבלת עצות מאחרים.
  • השתתף בסמינר פיננסי. ישנם סמינרים פיננסיים רבים זמינים שיכולים ללמד אותך על מימון אישי. סמינרים אלו יכולים להיות דרך מצוינת ללמוד על מוצרים ושירותים פיננסיים חדשים.

הפוך ליזם

העשירים הם יזמים. הם יוצרים את העושר שלהם על ידי הקמת וניהול עסקים. אם אתה רוצה להתעשר, אתה צריך לחשוב כמו יזם.

כמה טיפים להפוך ליזם:

  • תעלה רעיון. הצעד הראשון להפוך ליזם הוא להמציא רעיון לעסק. איזה סוג של עסק אתה רוצה לפתוח? אילו מוצרים או שירותים תציעו? מי שוק היעד שלך?
  • תעשה את המחקר שלך. ברגע שיש לך רעיון, חשוב לעשות את המחקר שלך. זה כולל חקר השוק, המתחרים שלך והדרישות המשפטיות והפיננסיות לפתיחת עסק.
  • כתוב תוכנית עסקית. תוכנית עסקית היא מפת דרכים לעסק שלך. זה צריך לכלול את המטרות, האסטרטגיות והתחזיות הפיננסיות שלך.
  • קבל מימון. אלא אם כן חסך את הכסף לפתיחת העסק שלך, תצטרך למצוא דרך להשיג מימון. זה יכול לכלול קבלת הלוואה מבנק, גיוס משקיעים או אתחול העסק שלך.
  • בנה צוות. אף אחד לא יכול לבנות עסק מצליח לבדו. תצטרך לבנות צוות של אנשים מוכשרים ומסורים שחולקים את החזון שלך.
  • שיווק את העסק שלך. ברגע שיש לך מוצר או שירות, אתה צריך לגרום לאנשים לדעת עליהם. זה כולל פיתוח תוכנית שיווקית וביצועה.
  • לספק שירות לקוחות מעולה. בשוק התחרותי של היום, שירות לקוחות חשוב מתמיד. ודא שאתה מספק שירות לקוחות מעולה ללקוחות שלך.
  • היו סבלניים ומתמידים. להקים ולנהל עסק זה לא קל. יהיו תקלות ואתגרים בדרך. אבל אם אתה סבלני ומתמיד, בסופו של דבר תצליח.

להיות יזם היא דרך מצוינת להשיג חופש כלכלי ולבנות עסק מצליח. אבל חשוב לזכור שזה לא קל. זה דורש עבודה קשה, מסירות והתמדה. אם אתה מוכן להשקיע בעבודה, תוכל להגשים את החלומות שלך להיות יזם.

להלן מספר טיפים נוספים כיצד להפוך ליזם:

  • היה נלהב מהעסק שלך. אם אתה לא נלהב מהעסק שלך, יהיה קשה להצליח. ודא שאתה מתלהב מהמוצרים או השירותים שאתה מציע ומהאנשים שאתה משרת.
  • תהיה מוכן ללמוד. עולם העסקים משתנה כל הזמן, ולכן חשוב להיות נכונים ללמוד דברים חדשים. קרא ספרים ומאמרים, השתתף בסמינרים ושוחח עם יזמים אחרים כדי להישאר מעודכן בטרנדים האחרונים.
  • תהיה מוכן לקחת סיכונים. יזמות היא כולה לקיחת סיכונים. אם אתה לא מוכן לקחת סיכונים, לעולם לא תממש את מלוא הפוטנציאל שלך. היו מוכנים לצאת מאזור הנוחות שלכם ולנסות דברים חדשים.
  • תהיה מוכן להיכשל. כולם נכשלים בשלב מסוים במסע היזמות שלהם. אל תיתן לכישלון להרתיע אותך. למד מהטעויות שלך ותמשיך להתקדם.
  • להיות עקבי. יזמות היא מרתון, לא ספרינט. יהיו תקלות ואתגרים בדרך. אבל אם אתה מתמיד, אתה בסופו של דבר תצליח.

לקחת סיכונים

העשירים לא מפחדים לקחת סיכונים. הם יודעים שכדי להשיג דברים גדולים, אתה צריך להיות מוכן לצאת מאזור הנוחות שלך ולקחת כמה סיכונים.

כמה טיפים לנטילת סיכונים כיזם:

  • תעשה את המחקר שלך. לפני שאתה לוקח סיכונים, חשוב לעשות את המחקר שלך ולהבין את הסיכונים והתגמולים הפוטנציאליים. זה כולל חקר השוק, המתחרים שלך וההשלכות המשפטיות והפיננסיות של הפעולות שלך.
  • צור תוכנית. לאחר שתבינו את הסיכונים, חשוב ליצור תוכנית להפחתתם. זה יכול לכלול דברים כמו כר פיננסי, תוכנית גיבוי או צוות מומחים שיעזור לך.
  • היו מוכנים להיכשל. גם אם תעשה הכל נכון, תמיד יש סיכוי שתיכשל. היו מוכנים להיכשל וללמוד מהטעויות שלכם.
  • אל תפחד לבקש עזרה. יש הרבה אנשים שמוכנים לעזור ליזמים לקחת סיכונים. שוחח עם המנטורים, היועצים ויזמים אחרים שלך לקבלת ייעוץ ותמיכה.

לקיחת סיכונים היא חלק חשוב ביזמות. אבל חשוב לזכור שלא כל הסיכונים נוצרים שווים. סיכונים מסוימים מסוכנים יותר מאחרים. חשוב לשקול את הסיכונים והתגמולים הפוטנציאליים לפני נקיטת פעולה כלשהי.

הנה כמה דוגמאות לסיכונים שיזמים עשויים לקחת:

  • פתיחת עסק חדש. זהו סיכון גדול, שכן הוא כרוך בהשקעת זמן, כסף ואנרגיה במשהו שאולי לא יצליח.
  • מתרחבים לשווקים חדשים. זה יכול להיות מהלך מסוכן, מכיוון שהוא כרוך בכניסה לטריטוריה חדשה שבה החברה אולי לא מוכרת או מובנת.
  • השקת מוצרים או שירותים חדשים. זה יכול להיות מהלך מסוכן, שכן הוא כרוך בהשקעת זמן וכסף במשהו שאולי לא יצליח.
  • רכישת חברה אחרת. זה יכול להיות מהלך מסוכן, שכן מדובר במיזוג של שתי חברות בעלות תרבויות ונהלי פעולה שונים.

להיות סבלני

בניית עושר דורשת זמן ומאמץ. אל תצפה להתעשר בן לילה. פשוט המשיכו לעבוד קשה, לחסוך, להשקיע וללמוד, ובסופו של דבר תגיעו ליעדים הפיננסיים שלכם.

בטח, הנה כמה טיפים להתאזר בסבלנות בכל הנוגע להשגת יעדים פיננסיים:

  • הציבו יעדים ריאליים. אם אתה מציב מטרות לא מציאותיות, אתה מציב את עצמך לאכזבה. הציבו יעדים מאתגרים אך ניתנים להשגה.
  • חלק את המטרות שלך לצעדים קטנים יותר. זה יגרום להם להיראות פחות מרתיע ויותר ניתנים להשגה.
  • חגגו את ההצלחות שלכם לאורך הדרך. זה יעזור לך לשמור על מוטיבציה ועל המסלול.
  • אל תשווה את עצמך לאחרים. כל אחד במסע שלו. התמקד ביעדים שלך ואל תדאג לגבי מה שאחרים עושים.
  • זכרו שסבלנות היא סגולה. לוקח זמן להשיג משהו שווה. אל תוותר. פשוט תמשיך לעבוד קשה ובסופו של דבר תגיע ליעדים שלך.
  • הימנע מקבלת החלטות אימפולסיביות. כאשר אתה מרגיש חסר סבלנות, קל לקבל החלטות אימפולסיביות שבהמשך תתחרט עליהן. תן לעצמך זמן לחשוב על דברים לפני קבלת החלטות פיננסיות חשובות.
  • אל תתייאש. יהיו נסיגות בדרך. אל תתנו לכשלים הללו להרתיע אתכם. פשוט תמשיך לעבוד קשה ובסופו של דבר תגיע ליעדים שלך.
  • תישאר חיובי. גישה חיובית יכולה להגיע רחוק בכל הנוגע להשגת יעדים פיננסיים. תאמיני בעצמך וביכולת שלך להצליח.


מרגישים מוכנים לצאת לדרך ולשנות תפיסה, מחשבה ופעולה כדי להפוך מעניים לעשירים?

זה הזמן להתחיל לעשות את מה שצריך, באופן סדור ובהתמדה.

אשמח ללוות אתכם, לאבחן את המצב הקיים ולהכין יחד תכנית לביצוע, עם מעקב תקופתי כדי להבטיח את מימוש פוטנציאל ההצלחה.

צרו קשר בהקדם!



לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

חיפושים קשורים: אבא עשיר אבא עני להורדה, אבא עשיר אבא עני סיכום, אבא עשיר אבא עני, כך תהיה עשיר, אבא עשיר אבא עני דיגיטלי, אבא עני אבא עשיר, ספר אבא עשיר אבא עני, המדריך להשקעות של אבא עשיר אבא עני, אבא עשיר אבא עני pdf, אבא עשיר אבא עני לקריאה, אבא עשיר, אבא עשיר אבא עני תקציר, אבא עשיר אבא עני ספר, הספר אבא עשיר אבא עני, ספר איך להיות עשיר, אבא עשיר אבא עני להאזנה, אבא עשיר אבא עני אודיו, אבא עשיר אבא עני משחק, אבא עשיר אבא עני pdf להורדה, איש עשיר איש עני, אבא עשיר אבא עני ספר דיגיטלי, אבא עני אבא עשיר pdf


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC