המציאות המאתגרת בעסק משפחתי

 


"אבני היסוד הגדולות של האושר הן, משהו לעשות, משהו לאהוב ומשהו לקוות לו" - צ'למרס

  

רוב העסקים מתחילים את דרכם כעסק משפחתי, בו עובד יותר מבן משפחה אחד.

ההתחלה האופיינית של עסק משפחתי היא שאדם יזמי, או בעל מקצוע שמגלה שיכול להיות עצמאי, או קבוצה של בני משפחה, מעלים רעיון לעסק ואז מפתחים תוכנית כיצד להרים את זה.

זה עשוי לכלול חקר השוק, כתיבת תוכנית עסקית, גיוס הון והעסקת עובדים או קבלנים.

טוב, זה אולי קצת פינטוז.
כי כמעט תמיד ההתחלה העסקית היא בלי כל התכנון הסדור הזה, אלא יותר מגיעה מתחושות בטן וניצול הזדמנויות.

לאחר מכן, וזה תמיד קורה,  המשפחה תעבוד יחד כדי להפוך את העסק להצלחה.

וכך חולפות השנים, בעבודה קשה, קצת ריבים, קצת הצלחות ועם קצת מזל, רווחים יפים.


אך המציאות המאכזבת היא שרק 30% מהעסקים המשפחתיים שורדים ומצליחים לעבור לידי הדור השני, 12% מגיעים בהצלחה לידי הדור השלישי ורק 3% מתוך כל העסקים המשפחתיים שהוקמו בעמל רב, מצליחים לשרוד לידי דור רביעי ויותר.

 בעוד שרוב בעלי העסקים מרגישים אופטימיים לגבי הסיכויים שלהם להצלחה ארוכת טווח, הסטטיסטיקה מעידה שהצלחה עקבית לאורך עשרות שנים, והעברת העסק לדורות הבאים, היא דבר נדיר.

יתכן גם שעם התחרות הגלובלית הגוברת, השינויים שעוברים תעשיות שלמות, טכנולוגיות שמשנות מקצועות, תנודתיות בכלכלות ובגיאו-פוליטיקה ותחומי העניין והרצונות המשתנים של בני הדורות הצעירים, כנראה שהסיכוי להצלחה ארוכת טווח ורב דורית לעסקים משפחתיים מתמעט עוד יותר. זאת ללא עשייה מכוונת כדי  שיקרה אחרת.


וצריך להכיר בכך, שרוב המשפחות פסיביות מדי לגבי התכנון האסטרטגי של מבנה הפעולה וההביטים העסקיים של העסקים המשפחתיים שלהן. לרוב זה נובע מכך שמנהיגי המשפחה לא רוצים להתמודד עם השיחות הקשות וההחלטות המורכבות שחייבות לקרות כדי להבטיח לעסק קיום עתידי של חוסן ושגשוג.


וכעת נעבור על הדברים בפירוט.


שיפור שיעור ההישרדות

הדבר החשוב הראשון למשפחות רבות המנהלות עסק הוא להבין את הסיכויים והסיכונים ארוכי הטווח ולא להסתפק בתקווה שבסוף הכל יסתדר. כי לרוב, כאמור, זה לא מסתדר מעצמו.

צריך להיות עם הסתכלות מפוכחת על המצב והדרך קדימה, ולעשות את הצעדים המקצועיים כדי לעזור למשפחה להתמקד בדברים שהם החיוניים ביותר כדי למנוע את הנפילה, ולהגביר את הסיכוי לשרידות והצלחה.

על המשפחה לזהות את התחומים מעוררי הדאגה העיקריים שלה. ולא מדובר על דאגה רגשית, אלא דאגה שמגיעה מתוך ניתוח עסקי וכלכלי. צריך לשאול הרבה שאלות, כולל,

האם מערבים מספיק ובאופן הנכון ביותר את בני משפחה השונים בקבלת החלטות ובתפקידים בעסק?

האם העסק מתפתח מספיק טוב כדי לעמוד בקצב השינויים שעובר הענף הספציפי או השוק הכולל בו העסק פועל?

מה חסר ואיך משלימים זאת באופן האפקטיבי ביותר?


פרק שיעניין אותך: איך להפוך את העסק לשיטתי בחמישה שלבים


מקורות הכישלון הנפוצים

- חוסר בתכנון שיווקי אסטרטגי, פיננסי, פיתוח צוות, תהליכים

- חוסר בפיתוח מקצועי מספק של הדורות הבאים

- חוסר ביכולת להתפתח ולחדש את העסק בקצב הזמנים

- חוסר במשאבים פיננסיים למימון הפרישה של דור הבעלות הנוכחי עם מספיק רזרבות לתפעול העסק העתידי

- קונפליקט משפחתי שפוגע בלכידות, בניהול, בקבלת ההחלטות ובביצוע מהלכים משמעותיים


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


דינמיקה בעייתית בעסקים משפחתיים

עסקים בבעלות משפחתית עלולים להתמודד עם אתגרים ודינמיקות ייחודיות שיכולות ליצור קשיים ולגרום לבעיות כרוניות.  כמה מהדינמיקות הבעייתיות הנפוצות ביותר כוללות,

אי תכנון ירושה - ההחלטה מי ישתלט על העסק והגדרת התפקידים והאחריות של בני המשפחה יכולה להיות תהליך מורכב ורגשי. חוסר בהירות בנושא יכולה ליצור הרבה אי שקט ומאבקים מיותרים.

תקלות בתקשורת - לבני הדורות השונים עשויים להיות סגנונות תקשורת שונים, ובני משפחה עשויים להתקשות לתקשר ביעילות ולקבל החלטות יחד.

מאבקי כוח - בעסק בבעלות משפחתית, מאבקי כוח יכולים להתרחש כאשר בני המשפחה מתחרים על שליטה והשפעה על העסק. כיוון שאף אחד לא חייב לעזוב, המצב יכול להישאר בעייתי שנים רבות.

ניגודי עניינים - לבני המשפחה עשויים להיות אינטרסים וסדרי עדיפויות מנוגדים שעלולים לגרום למתח בתוך העסק. אלו יכולים לנבוע מסביבת המשפחה המורחבת, או משאיפות אישיות שונות.

היעדר גבולות מקצועיים - בני משפחה עשויים לא להפריד בין מערכות היחסים האישיות ביניהם לבין מערכות היחסים המקצועיות ומתן כבוד לבעלי תפקיד ולהיררכיה הארגונית. מצב זה יוביל לקונפליקטים וכשלי תקשורת, כמו גם חוסר אפקטיביות של מבנה ארגוני ותהליכים ארגוניים.

בעיות פיננסיות - כסף יכול להיות מקור עיקרי למתח בעסקים בבעלות משפחתית, במיוחד כשמדובר בנושאים כמו משכורות, בונוסים וחלוקות רווחים. גם המצב ההפוך, כמו התמודדות עם הפסדים, מתן ערבות לחוב וצורך להתמודד עם נושים יכול לגרום לכשל הלכידות המשפחתית ולהשפיע לרעה על שרידות העסק.

יחס לא שוויוני לבני משפחה - בני משפחה עלולים להרגיש שהם לא זוכים ליחס שוויוני או הוגן בעסק, מה שמוביל למרמור וחוסר אמון. אנשים עשויים גם לצפות להשפעת יתר של ייחוסם המשפחתי על תפקידם או השפעתם בעסק.

היעדר תפקידים ואחריות ברורים - ייתכן שלבני המשפחה אין הבנה ברורה של התפקידים והאחריות שלהם בתוך העסק, מה שמוביל לבלבול וחוסר יעילות, כשלים תפעוליים, חוסר יכולת לקבל החלטות וכשל אסטרטגי.

 לדינמיקה בעייתית כמו אלו המתוארות יכולה להיות השפעה משמעותית לרעה על ההצלחה והשרידות של עסק משפחתי.  חשוב שההנהלה ובני המשפחה יטפלו בבעיות אלו וימצאו דרכים לעבוד יחד ביעילות כדי להבטיח את הצלחת העסק בטווח הארוך.


בחן את עצמך: באיזה שלב התפתחותי העסק שלך?  <לחץ>


גידול הדור הבא

דבר אחד שכל משפחה צריכה על בטוח הוא שיהיו בה מנהיגים, בעלי חזון, טובים, אנשי עסקים ממולחים, אמפטיים, אמינים, בעלי כריזמה ויוצרי עושר. הלוואי.
כל אחד מבני המשפחה צריך להסתכל על עצמו במראה ולשאול אם יש לו את מה שנדרש כדי להיות כזה, או לפחות חלק מזה, ולהיות חלק משמעותי בלשאת את העול כפי שיהיה בדור שלו.

זה לא ריאלי לצפות מכל בן משפחה להיות איש עסקים מוכשר, מנהיג מלידה ובעל מוטיבציה לכך. ברוב המשפחות יש שילוב של אנשים שונים, שהם בעלי סוגים שונים של אישיות ותחומי עניין לעיסוק ולמהלך קריירה. גם לא כל אחד שרוצה מתאים או יכול. ואין הבטחה לגבי אף אחד שאכן יצליח.
לכן משפחות מצליחות מתמקדות למשך שנים ארוכות בפיתוח בני הדורות הבאים, בחינוך, השכלה והתנסויות מתוכננות, כדי שיהפכו כולם לאנשים בעלי מוטיבציה שיכולים להפעיל את הכישרונות הטמונים בהם וליישם את הכישרונות הללו בצורה הטובה ביותר המתאימה והנדרשת עבור העסק, אם יבחרו בכך.


פרק שיעניין אותך: פירמידת הניהול הממוקד


גיזום העץ

ישנם משפחות , שהינן בעליהן של עסקים משפחתיים גדולים ומשגשגים שפיתחו מנגנונים שיוצרים הזדמנויות לרכישת הזכויות בני משפחה שאינם רוצים או אינם מתאימים להיות חלק פעיל בעסק.

קוראים לזה גיזום העץ המשפחתי. הצורך לגזום תלוי במצב ובצרכים הייחודיים של כל משפחה והמבנה הייחודי של כל עסק. יש עסקים בהם אפשר להקים סניפים חדשים, או שיש בהם מגוון גדול של תפקידים בתחומים מאוד שונים, ושם קל יותר לשלב את כל מי שמעוניין.

במקרים אחרים, זה בלתי אפשרי, ועלולים להיכנס למצבים לא נעימים מבחינה משפחתית. אבל חשוב לשמור על חשיבה עסקית, ואם יש צורך, לשלב בעלי מקצוע חיצוניים בתהליכי ניתוח המצב ובחירת פתרונות.

לא תמיד יש צורך לגזום את העץ אך במקרים לא מעטים יש צורך בכך.


קונפליקטים משפחתיים

קונפליקטים פנימיים שנוצרים בעסקים משפחתיים יכולים להיות קשים, ארוכים (מתמשכים שנים) ולהוות מעצור משמעותי בפני התקדמות העסק, יכולת השרידות שלו, ואף להכשיל מעבר דור בניהול ובעלות. הקונפילקטים יכולים להיות מגוונים אך קשורים לרוב לנושאים,

תכנון ירושה - מחלוקות על מי ישלוט על העסק ומתי

הגדרת תפקיד - חילוקי דעות לגבי אחריות וסמכות לקבלת החלטות

תקשורת - קיום אי הבנות או חוסר שקיפות לגבי מניעים או מידע בקרב בני המשפחה

סוגיות כספיות - אי הסכמות לגבי אופן הקצאת רווחים, חלוקה בהאחריות על התחייבויות או פתרון בעיות כספיות

מטרות או חזונות שונים - בני משפחה שיש להם מטרות או חזונות שונים עבור העסק

דינמיקה משפחתית - בעיות אישיות ורגשיות שזולגות מתחום יחסי המשפחה לתפקוד בעסק

השפעות מבחוץ - לחצים מצד עובדים שאינם בני משפחה, בעלי חוב או משקיעים חיצוניים

קונפליקטים אלו יכולים להיות מאתגרים במיוחד בעסקים משפחתיים בגלל היחסים האישיים הקרובים הכרוכים בכך והתלות ההדדית בין המשפחה והעסק. חשוב מאוד להתייחס אליהם, ולפתור אותם כך שיפסיקו להשפיע על העסק, גם אם הפתרון כואב.


וידאו: הדרך להפוך את העסק לנכס

 

מחזור החיים של העסק

לכל עסק יש מחזור חיים באופן דומה לאדם. למעשה ישנם שלבי התפתחות, שידועים מראש, שאפשר וצריך להתייחס אליהם באון מקצועי למען שגשוג העסק והמשפחה.

עבור חלק מהמשפחות וחלק מהעסקים, המודל העסקי או המבנה המשפחתי יוצרים התפתחות טבעית שבה הגיע הזמן לפרק את העסק באופן רשמי. וזה בסדר גמור אם כולם שלמים עם זה ויודעים איך להסתדר.

עבור משפחות שמפעילות עסק שיש עניין רב שיפעל למשך עשורים רבים ויהיה רב דורי, חשוב ליצור חזון עם תוכנית פעולה הכולל את היכולות שהעסק צריך כדי להמשיך ולהתפתח בהתאם להזדמנויות בשוק והצרכים והיכולות של המשפחה.

בהתאם לכך התוכנית מתייחסת לבניית ההון האנושי של המשפחה כדי שתיווצר המנהיגות העסקית הנדרשת כדי לקיים ולקדם את האינטרסים העסקיים. כך יצירת החזון המשפחתי יכול להוביל את זה שהעסק המשפחתי ימשיך להוות מקור ליצירת עושר עבור המשפחה במשך דורות רבים קדימה.


פרק שיעניין אותך: ששת שלבי התפתחות עסק ובעיות נפוצות


לעבור מסטטוס עובדים לבעלי מניות

עבור המשפחות הנדירות שמצליחות לשמר את הבעלות על עסק עד לדור שלישי או רביעי מדור המייסדים, ההתפתחות הטבעית כוללת מעבר מלהיות בעלים שעובדים בעסק ללהיות משקיעים, בעלי מניות.

דור המייסדים הם לרוב העובדים הראשונים של העסק, שסביב עבודתם נבנה העסק והם מעורבים עמוקות בפעילות השוטפת. אך כדי שתתבצע העברה בין דורית מוצלחת, משפחות רבות משנות את תפקידם בעסק והופכות ליותר בעלי מניות ומעסיקות הנהלה מקצועית שעובדת על התפעול השוטף.

כדי להגיע לזה, עסק צריך להשתנות ולהפוך ממקום עבודה לנכס, שמטופח ע"י בני המשפחה שעבורם הוא מייצר במידה רבה הכנסה פסיבית.

זה לא פוסל לא זה שבני משפחה יהיו בתפקידים שונים בעסק, כולל בהנהלה הבכירה ביותר, אך במקרה הזה הציפייה מבני המשפחה שיהיו מתאימים לתפקידם ויצטיינו בו.

כאשר העסק מתפתח לשלב שבו הבעלים מתפקדים בעיקר כבעלי מניות, העסק פחות תלוי במשפחה כדי לבצע את הפעילות השוטפת. בשלב זה המשפחה צריכה לפתח מיומנויות חדשות המתאימות לתפקידם כחברי דירקטוריון או שגרירים של מותג המשפחה והעסק.


פרק שיעניין אותך: השלבים להפיכת עסק ממקום עבודה לנכס

 

כל משפחה היא ייחודית

כל משפחה היא שונה וכל עסק משפחתי שונה. לכן גם לאחר התהליכים שיובילו לכך שהחברה תהיה בנויה נכון ותתפקד טוב למשך דורות לעתיד, לא יהיו שתי חברות שבנויות ופועלות אותו הדבר.

ולמרות זאת, הדברים שיש להתייחס אליהם כדי להגיע לרמה הזו כן דומים, ותהליך העבודה על השיפורים הנדרשים ייגע באותם נושאים ובשלבי עבודה דומים.

משפחות שמנהלות עסק יהיו יותר מתחשבות בצרכי העסק ובצרכי בני המשפחה העובדים בו, יפעלו מתוך מודעות ועם כוונה להגיע ליעדים תפקודיים ברורים. במהלך התהליך המשפחה צריכה להבין את האתגרים המובנים עבור הצלחה ארוכת טווח ואת השיקולים שהעסק המשפחתי מעמיד בפניהם ולגביהם נדרשת תמיכה או הכרעה,


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48