אלו הסיבות שאתם לא אנשים טובים



"קשה לגרום לאדם להבין משהו כאשר משכורתו תלויה בכך שאינו מבין זאת" - אפטון סינקלייר


רבים מאיתנו מרגישים שרק אנחנו מבינים נכון את מה שמתרחש בעולם, בקהילה שלנו או בסביבה העסקית, והאנשים שסביבנו לא מבינים (אדיוטים?), עיוורים, מתעלמים או חלק מעדר הנסחפים אחרי מנהיגים ונרטיבים שגויים או שקריים.

התפיסה שאנחנו מבינים את החיים בצורה שונה, שאף אחד אחר לא מזהה טבועה בפסיכולוגיה שלנו.
הנתק הזה שאנחנו מרגישים הוא אוניברסלי.
המוח האנושי לא התפתח להיות טוב בהבנת האמת (זה קשה מידי ודורש המון זמן, לימוד ומחקר)  אלא התפתח להיות טוב בהבנת מה הכי שימושי עבורנו עכשיו. למרות שמה ששימושי בדרך כלל אינו אמת מוחלטת ונכונה.

מצבי הרוח שלנו צובעים את החוויות שלנו. האישיות שלנו מכוונת את תשומת ליבנו. האינטרס שלנו מכתיב את הפרשנויות שלנו. וכל אלו די מקובעים, על ידי התרבות שהגענו איתה מהבית, הזיהוי הקבוצתי שלנו, תפישות העולם שפיתחנו בגיל צעיר, והתקוות והפחדים שלנו שהשתרשו כשלמדנו בבית הספר היסודי.
אף אחד לא אובייקטיבי, ולא תצליחו להיות גם עם תנסו בכל הכוח.

זה מה שפסיכולוגים מכנים "הטיות קוגניטיביות", ולכולנו יש אותן. להלן כמה מההטיות הקוגניטיביות הבולטות יותר והאופן בו הן משפיעות על תפיסותינו והתנהגותנו.


הטיית הצופה המשתתף

זה בלתי נמנע. אך כל אחד מאיתנו שם את עצמו במרכז, ולמעט המקרים בהם אנשים יורדים על עצמם, ומטילים פגמים על עצמם, רובנו נעדיף להאשים ולנכס תכונות שליליות לאחרים.

בפסיכולוגיה חברתית קוראים לזה "הטית הצופה המשתתף", אשר בקצרה היא הנטייה שלנו לתרץ לעצמנו אי הצלחה בנסיבות חיצוניות שהפריעו לנו, אך כשאחרים עושים משהו לא מוצלח, אנחנו משוכנעים שזה בגלל תכונות האופי שלהם, החינוך, התרבות והאישיות.

כנראה שההטיה נובעת מהנטייה הקיימת בבני אדם לסבור שאישיותם שלהם מורכבת ורבת פנים, ואילו אישיותם של אנשים אחרים פשוטה יותר. כל אחד אומר על עצמו, שהוא מורכב וקשה לתיוג או להבנה. ובאותו הזמן אנחנו ממהרים לתייג ולתת כותרות לאחרים, ולתמצת את אופים ופעילותם במילים בודדות.

מה זה: ההטיה של השחקן-צופה היא הנטייה להסביר את ההתנהגות השלילית שלנו על סמך סיבות חיצוניות שאיננו יכולים לשלוט בהן תוך הסבר על התנהגותן השלילית של אחרים על סמך סיבות פנימיות בהן הם יכולים לשלוט.

כשאני חותך מכוניות בפקק, זה בגלל שיש לי פגישה חשובה ואני לא יכול לאחר. אבל כשחותכים אותי, זה בגלל שהנהג החותך הוא מניאק אנוכי ופזיז חסר אחריות.

הטיית הצופה המשתתף הופכת אותך לצבוע. פשוט חרא אגוצנטרי של בנאדם.
- זה קורה כשאתה מתווכח עם בן / בת הזוג שלך, ומצדיק את ההתנהגות הרעה שלך ובכל זאת מגנה אותם בשל שלהם.
- זה קורה כשאתה מצדיק שרימית קצת בבחינה בבית הספר כי היו לך כל כך הרבה תחומי אחריות אחרים כך שלא יכולת ללמוד, אבל כשילד אחר נתפס בגלל רמאות, אתה שופט אותו על חוסר הגינות
- זה קורה כשאתה מופיע מאוחר ומאשים את התנועה, אבל כאשר החברים שלך מופיעים מאוחר אתה מתייחס לזה כעל פגיעה אישית בכבוד שלך כאדם.


פרק נוסף שיעניין אותך: הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים


הטיית האישור

הטיית אישור קורת כאשר אתה מחפש ומשתמש רק ב"עובדות" התומכות באמונותיך הקיימות, ובמקביל אתה מתעלם מכל מידע שמנוגד לאמונותיך. הטיית האישור מתרחשת באופן לא מודע. 

זה שאתה מוטה, לא אומר שאתה טועה. המון פעמים אנחנו פועלים על פי הטייה שלנו ובכל זאת חווים משהו חיובי.
הבעיה בהטיית אישור היא שאתה לא רואה את כל התמונה, ומידי פעם תיפול בגדול!

הטיית האישור דווקא משתוללת כאשר קיים יותר מידע זמין וליותר אנשים.
קל לראות את זה בעמדות פוליטיות, או בתגובת אנשים לנתוני קורונה. אנשים מופצצים במידע חדש בכמויות, כל יום, ונשארים בעמדות הייסוד שלהם, ללא כל שינו, כאשר מרגישים שהמידע החדש רק חיזק את עמדתם.

רמז, לנתונים ומידע אין עמדה.
מידע נוסף יוצר יותר הזדמנויות לבחור ב"עובדות "שאנו משתמשים בהן כדי לתמוך באמונותינו. לכן, חשיפה למידע נוסף מקטבת למעשה את האמונות.
וזאת התשובה לחידה הגדולה. למה בעידן האינטרנט והמידע, הקיטוב בחברה בנושאים שונים גדל?


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


הטיית השליליות

הטיית השליליות היא הנטייה לשים לב לפגמים ולמה שלא בסדר, במידה רבה ולעתים קרובות יותר מאשר לשים לב למה טוב במצב או מוצלח.
זה לראות דברים רעים כיותר חשובים וברורים מדברים טובים.

מבחינה אבולוציונית זו אסטרטגיה אדפטיבית. איש המערות שהבחין בכל בעיה או משבר פוטנציאלי הוא איש המערות ששרד. איש המערות שהיה אסיר תודה תמידית ליופיו של העולם, הוא זה שנאכל על ידי נמר שמתחבא בשיחים.
כיום, כשסכנת החיים היא לא כל כך מיידית וברורה, ואנחנו צריכים לאבד המון מידע כדי להבין סיטואציות מורכבות ולעבוד עם הרבה אנשים שונים, שחלקם מרוחקים, לאינסטינקט הזה יש עלות גבוהה מאוד שלרוב גדולה מהתועלת.

הטיית השליליות מופיעה בכל מיני צורות.
- אנו רואים באובדן משהו כואב יותר מאשר בשמחה להשיג אותו.
- אנו לוקחים משוב שלילי ברצינות רבה יותר מאשר משוב חיובי.
- אנו רואים בתחזיות פסימיות אינטליגנטיות ואמינות רבות יותר מאשר חיוביות.
- אנו יוצרים רשמים רעים ומאמינים לסטריאוטיפים שליליים מהר יותר מכפי שאנו מאמינים לחיובים.
- אנו שוקלים התנהגויות שליליות הרבה יותר בכובד ראש מאשר התנהגויות חיוביות כשאנו שופטים את האופי של מישהו.

אך ההטיה השלילית פוגעת בך ובסובבים אותך. הסכנה בהטיה השלילית היא שאנחנו מאבדים נקודת מבט מלאה על בעיות ומפספסים את התועלת הגדולה שניתן להפיק ממצבים מורכבים, ומאנשים.

ההטיה השלילית מתגנבת גם ליחסים האינטימיים ביותר שלנו בבית ובעסקים.
ההטיה השלילית פועלת באופן מלא כשאתה פוגש מישהו נפלא, אבל הנעליים המלוכלכות שלו גורמות לך לחשוב שהוא מוזנח ולעולם לא תדבר איתו יותר .8
ה שם כשאתה מתעלם ממאות התכונות המדהימות שבן הזוג שלך מביא למערכת היחסים, אובססיבי במקום זה על דבר אחד בו אתה רוצה שהם ישתנו.

ישנה אמירה ישנה בהנהלות, שגם כאשר הדברים משתפרים, העובדים המתלוננים "הקבועים" לעולם לא נעלמים. הם פשוט עוברים להתלונן על דברים שפעם נחשבו טובים.


פרק נוסף שיעניין אותך: בקבלת החלטות שכח ממבחן התוצאה


הטיה כתוצאה מתמריץ

בני אדם מגיבים מאוד לתגמולים ועונשים. אנחנו לא שונים מאמבות, חרקים וזוחלים בעניין הזה. כולם מנסים להתקרב לדבר מהנה ולהתרחק מדבר קשה או כואב.

הטיה הנגרמת על ידי תמריץ גורמת לנו לקבל החלטות לא רציונליות, טיפשות או לא מוסריות עם הצדקה, שזה למען מטרה טובה שעבורה אנחנו מתוגמלים.

אנחנו מרגישים רגשות טובים לגבי דברים שמועילים לנו. ואנחנו מרגישים רגשות רעים לגבי דברים שלא מועילים לנו.
באופן דומה, אנו נוטים לרציונליזציה של סיבות להמשיך ולפעול למען מה שמרגיש טוב ולהמציא סיבות להימנע ממה שמרגיש רע.

אנשים נורמליים מתעלמים באופן קבוע מדאגות חברתיות אתיות או רחבות יותר מכיוון שהם עומדים ליהנות מיידית מפעולה איומה כלשהי, שעבורה יקבלו תגמול.
רובנו היינו עושים זאת, ואין מה לנסות להתחסד או להתייפייף
אנחנו פשוט לא יכולים לראות איך אנחנו עושים את זה כי המוח שלנו מנתק אותנו מלראות את זה.

תחשבו על מנכ"ל שמתומרץ עם אופציות למניות או בונוסים בתקופת כהונתו, שיעדיף לקחת סיכונים לטווח הקצר על חשבון הבריאות ארוכת הטווח של החברה
המנכ"ל הזה מעדיף להבטיח לעצמו יותר כסף עכשיו, אבל שם את החברה ואת העובדים בסיכון גדול יותר בהמשך הדרך.

כך גם איש מכירות, שחשוב לו מאוד לסגור עיסקה החודש ולקבל עמלה, למרות שתנאי העיסקה יהיו לא טובים תזרימית או קשים מאוד לביצוע לחברה, ועלולים לגרום ללקוח מאוכזב מאוד.

אם ניקח לקיצוניותו ההטיה הנגרמת על ידי התמריץ יכולה להפוך אותנו לא רק לאנשים רעים, אלא למפלצות. תחשבו על חיילים או שוטרים שמנטרלים כל שיקול מוסרי, ורק ממלאים פקודות, כדי לא להסתבך.

אנחנו יכולים לתכנן מערכות חכמות יותר שמסירות תמריצים רעים ומקדמות פעילות חיובית וטובה. כפי שמראה לנו ההטיה שנגרמה כתמריץ, בני האדם מגיבים לגזרים ולמקלות. עלינו לחשוב טוב יותר מתי ואיך להשתמש בהם.


פרק נוסף שיעניין אותך: מידה כנגד מידה סלחנית, אסטרטגיה מנצחת!


הטיית הייחוס הקבוצתי

הטיית הייחוס הקבוצתי גורמת לנו להניח שתכונותיו של האדם דומות לתכונות של הקבוצות אליהן הם משתייכים . הדוגמאות הברורות ביותר להטיה של ייחוס קבוצתי הן סטריאוטיפים המבוססים על גזע, עדה או מגדר.

המוח שלנו צורך הרבה אנרגיה, ויש הרבה נתונים ומידע חושי לקלות ולעבד.
כל ההטיות הקוגניטיביות הללו הן "קיצורי דרך" שהמוח עושה כדי לחסוך לעצמו זמן ואנרגיה. בעבר הרחוק שלנו, בחברות שבטיות ומבודדות, הנמצאות במלחמת הישרדות תמידית, קיצורי דרך אלה היו שימושיים. אבל בהקשרים חברתיים מודרניים הם גורמים לבעיות, ובמיוחד ההטיה לייחוס קבוצתי.


הטיה לייחוס קבוצתי יכולה להפוך אותנו בקלות לגזענים, סקסיסטים או הומופוביים או כל דבר אחר, שכיום לא אטרקטיבי ואף מזיק מאוד.

הטיה של ייחוס קבוצתי היא תכונה כה מושרשת בטבע האנושי, שלא רק שאנו שופטים אחרים על היותם חלקים מקבוצות נתפסות אלא שאנו בעצמנו מנסים לשייך את עצמנו ולהזדהות עם קבוצות שונות כדי להעלות המעמד שלנו.

במילים אחרות, אנו מנסים לפעול באופן ממשי כדי לתפעל את ההטיה לייחוס קבוצתי של אנשים אחרים לטובתנו.
אנחנו קונים בגדים ומכוניות וחברות במועדון או לוקחים על עצמנו פעילות ספורטיבית או תרבותית, כדי להראות לעולם שאנחנו מתוחכמים או עצבניים או מגניבים  מסוג ששיך לקבוצה הנכונה כדי לקדם את המטרות שלנו.
אנו מסתובב בקבוצות שאנו רוצים שאחרים ישייכו אלינו. אנו משתמשים בסלנג ובניבים, בדיקציה, מבטא וביטויים התואמים את הקבוצה המועדפת עלינו בתקווה שאחרים יזהו אותנו כחלק מאותה קבוצה חברתית.

כשאנשים מנסים לעשות מניפולציה להטיית הייחוס הקבוצתי לתובתם, זה מובן, למרות שגם קצת מעורר רחמים.
אך כשאנשים נופלים לזה ומתייחסים רע לאחרים, או פוגעים ביכולת שלהם להתקדם ולהצליח, זה פשוט רע ואכזרי.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC