הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים


"ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים" - ווינסטון צ'רצ'יל


במלחמת העולם השנייה הייתה לחיל האוויר האמריקאי בעיה קשה.

הפצצות העומק היו מרובות מטוסים, בכדי לאפשר כיסוי שטח גדול בהפצצה אינטנסיבית בפצצות לא מדויקות. אש הנ"מ מירי קרקעי הייתה מסיבית ומטוסים רבים נפלו ולא חזרו לבסיס.
המטוסים שחזרו בשלום לבסיס, היו ברובם גם פגועים מאש נ"מ, ובבדיקה התברר שהאזורים הפגועים היו תמיד גוף המטוס והכנפיים.
המסקנה של קציני הצבא הייתה שצריך למגן את ההגוף והכנפיים במטוסים.



אברהם וואלד היה יהודי אוסטרי שהיגר לארה"ב בעקבות עליית הנציזם. אברהם היה חבר בקבוצת מחקר סטטיסטי SRG, שגויסה ע"י הצבא האמריקאי כדי להכניס כלי ניתוח מדעי לתהליכי קבלת ההחלטות בצבא.
כשהציגו את המידע על הפגיעות במטוסים, אברהם וואלד פנה לקצינים ואמר להם שהם טועים.
במקום למגן את הכנפיים של המטוסים, עדיף למגן את המנועים.


הבעיה שעמדה לפני הצוותים הייתה התמודדות עם הטיית השורדים, או הטיית השרידות.
אמנם המטוסים ששרדו נפגעו בעיקר בגוף המטוס ובכנפיים, אך הם הגיעו בשלום לבסיסם. אברהם וואלד והצוות למחקר סטטיסטי הבינו שהם לא מנתחים את הפגיעות במטוסים שלא שרדו את המשימות, ולכן חשוב להעריך כיצד אילו שלא שרדו נפגעו, כשהמסקנה הברורה היא שהם נפגעו במנועים, ולכן נפלו.


הטיית השורדים היא בעיה שכולנו מתמודדים איתה לעיתים קרובות, וחשוב לפתח מודעות אליה, בכדי להסתכל נכון על המציאות ולקבל את ההחלטות הנכונות.

יזמים, בעלי עסקים ומנהלים עלולים לעשות טעויות קשות שיסכנו את העסקים שלהם, אם לא יהיו מודעים לקיום הטיית השורדים וההשפעה עליהם, כולל הדרכים להתמודד איתה.

וכעת נפרט את הבעיות, הסיכונים והדרכים הנכונות להתמודדות.

תרופות סבתא, רפואה אלטרנטיבית, קמעות, ברכות וכישופים

בכותרת, אספתי יחד תחומים שעשויים להיות מקוממים לאנשים מסוימים, אבל חשוב להבין איך המערכת עובדת.
בכל טיפול, בין אם הוכח מדעית ובין אם אינו מבוסס על דבר ואינו מוכח, ישנם אנשים שעבורם הטיפול "יצליח" וישם אנשים שעבורם הטיפול "ייכשל". כאשר רק לעיתים רחוקות נדע את הסטטיסטיקות. 
מהו אחוז האנשים שנרפאו משפעת אך ורק בזכות מרק עוף?
מהו אחוז מקבלי הברכות והקמעות שמשאלתם התגשמה?
באילו אחוזים התגשמה התחזית של מיפוי אסטרולוגי? או טיפול אנרגטי?

בפועל, אחוזי ההצלחה של כל הנ"ל גדולים מ-אפס.
וזה הרי ברור, כי תמיד לחלק מהאנשים הדברים מסתדרים מעצמם, או שהמזל מאיר להם פנים, או שעשו את המעשים הנכונים (בלי לדעת או עם) כדי להתגבר על הבעיה.

האנשים האלה, הם השורדים, והם יספרו להרבה אנשים אחרים כמה הטיפול שעשו היה מוצלח ועזר להם.


ניתוח ברך מול פלסבו

ב-2002 פרסמו החוקרים מוסלי, אומאלי ופיטרסון מחקר בו הישוו את השיפור במצב חולים שעברו ניתוח ארתרוסקופי לתיקון בעיה בברך (ניתוח פיזי/מכאני לחלוטין), לבין חולים שעברו ניתוח מדומה, פלסבו, בו נעשה רק חיתוך דמה בעור הברך, ללא טיפול בברך עצמה.
לחוקרי התגלה, שלא היה כל הבדל באחוזי החולים שדיווחו על שיפור ניכר במצבם בין אלו שעברו את ניתוחי האמת לבין אלו שנעשה להם ניתוח הפלסבו.
זוהי הוכחה מעשית לכך שלא ניתן לדעת את ההצלחה של כל טיפול שהוא, ללא מחקר סטטיסטי מאוד מקיף, שגם משווה לאנשים שלא עברו את הטיפול כלל. כלומר לקבוצת ביקורת.

להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

שוק ההון
אני בטוח שנחשפתם לפרסומים של בתי השקעות, קרנות נאמנות, קרנות פנסיה ובנקים שמציעים לכם להשקיע אצלם, כי הם הכי מצליחים. תמיד יוצגו לכם רצף של תוצאות עבר מוצלחות.
יתרה מכך, אנשים מסוימים מקבלים תדמית של גורואים של השקעות.

בפועל, המון אנשים נכנסים לעבוד בשוק ההון, וגם כמות הקרנות השונות גדול מאוד.

אם תיקחו, למשל, קבוצה גדולה של קופים (דוגמא מפורסמת), בלי לפגוע בקופים, ותתנו להם לבחור בהשקעות דרך קליעת חיצים בדפים שתלויים על הקיר ועליהם שמות אפשרויות ההשקעה השונות. תבדקו איך הביצועים של הקופים, ותנפו מהקבוצה את אלו שההשקעות שלהם כשלו.
עם הקופים שהצליחו בהשקעות תעשו סבב נוסף, וכך חוזר חלילה חמישה סבבים.
תישארו עם קבוצה קטנה של קופים שהצליחו ברציפות בחמישה סבבי השקעה. האם תמליצו לחברים שלכם להשקיע על פי המלצת הבחירות של הקופים "המוצלחים" שלכם?
זוהי דוגמה לסיטואציה בה אנו מייחסים להצלחה אקראית משמעות וחשיבות רבה מידי, בלי לשים לב למנגנון המערכתי שפועל ולזה שהמערכת היא שיצרה את המצליחנים.

יזמים ומנהלים

בעסקים קטנים, 50% כושלים תוך 5 שנים ו-70% כושלים תוך 10 שנים.
בתחום המסעדנות, 80% מהעסקים כושלים כבר בשנה הראשונה.
ביזמות טכנולוגית הסיכונים גבוהים אף יותר. 92% מהסטרטאפים כושלים. ויש לכך המון סיבות. 
בתחום היזמות לפיתוח ציוד רפואי ותרופות, המצב אפילו גרוע יותר. אחוז קטן מהיזמויות מצליח להוכיח את הטכנולוגיה ולקבל את אישור מנהל הבריאות בארה"ב FDA. ורק 10% מאלו מצליח לשרוד ולהגיע להצלחה מסחרית.

ואף על פי כן, אנחנו בולעים בשקיקה את סיפורי ההצלחה של הגיבורים (אכן גיבורים מבחינת התמדה ואומץ) שהצליחו, ואנחנו מנסים ללמוד מהם איך עושים את הקסם הזה.
אך כאן הכשל, כי במציאות ישנם מיליוני משתנים ואלפי דברים קטנים קורים כל שבוע בחיי המיזם, שאף אחד לא יכול לעקוב אחריהם.

לכן כשמחברים לנו הכל לראיון בתקשורת, הרצאה של שעתיים או ספר, רוב הפרטים מושמטים, הקשיים, הסיכונים העצומים, הפשלות והטעויות לא מוזכרות, ובוודאי שאין התייחסות נכונה למזל, מקריות, פעולות של אנשים וארגונים חיצוניים וכד' שהשפיעו אולי הרבה יותר מהנרטיב והסטורי האלגנטי שמוצג לנו.

אותם מצליחנים, הם כמו מטוסי ההפצצה שחזרו לבסיס פגועים אך בחיים. הם אלו שלא קיבלו פגיעה אנושה במנוע או במקום חיוני אחר. אברהם וואלד היה מדריך אתכם לשאול את עצמכם למה האחרים, שלא שרדו, לא הצליחו, ופחות לבדוק למה המצליחנים כן הצליחו.

פרק נוסף שיעניין אותך: הספר ברבור שחור של נאסים טאלב - ההשפעה של הבלתי צפוי

הסכנה לבעלי עסקים ומנהלים

הטיית השורדים היא כשל שיכול להשפיע על בעלי עסקים בכך שתגרום להם להתמקד בלימוד וחיקוי המקרים המוצלחים בשוק שלהם ולהתעלם מהכשלים.
זה יכול להוביל לעודף ביטחון עצמי ופזיזות החלטה, ציפיות לא מציאותיות ממהלכים והשקעות וקבלת החלטות לקויה. לדוגמה, בעל עסק עשוי לחקות את האסטרטגיות של חברה מפורסמת שתופסת כותרות, מבלי להתחשב בהקשר, באתגרים ובגורם המזל שהשפיעו על הצלחתה. כדי להימנע מהטיית השורדים, בעלי עסקים צריכים לחפש ראיות ממקרים מוצלחים והן ממקרים לא מוצלחים וללמוד גם מטעויות שלהם ושל מתחרים.

דוגמאות לכשלים עסקיים כתוצאה מהטייה

  • אנליסטים עסקיים ופיננסיים עשויים להסתכל רק על הביצועים של חברות או קרנות נאמנות מצליחות ולהתעלם מאלה שנכשלו או נסגרו כשהם יוצרים המלצות פעולה. זה יכול ליצור תמונה מעוותת של השוק ולהוביל למסקנות או המלצות שגויות.
  • יזמים עשויים להעריץ מפורסמים שנשרו מאוניברסיטאות, כמו מארק צוקרברג, סטיב ג'ובס או ביל גייטס ולחשוב שחינוך פורמלי אינו חשוב להצלחה. ייתכן שהם לא ישקלו את הגורמים הרבים האחרים שתרמו להצלחתם של המפורסמים, כגון כישרון, תזמון, מזל ורשת קשרים. הם עלולים גם להתעלם ממיליוני נושרים שלא זכו להצלחה דומה.
  • מעצבי מוצר עשויים להתמקד רק במשוב מלקוחות מרוצים ולהזניח את התלונות או ההצעות של לקוחות לא מרוצים. זה יכול למנוע מהם לשפר את המוצרים או להפסיד הזדמנות למתן מענה לצרכים של שוק גדול יותר.

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

הסיפור של וורן באפט

בסיפרו מ 1984, מספר וורן באפט סיפור חביב.
באפט טוען שאם היינו לוקחים 220 מליון אמריקאים ומבקשים מהם להשתתף במשחק בוא הם צריכים להשקיע $1, ומבקשים מכל אחד מהם בכל יום לבחור צד ולהטיל מטבע. אלו שטועים מפסידים את כספם, ואלו שצדקו מקבלים את הכסף של אלו שהפסידו.
לאחר יום אחד, יהיו לנו 110 מיליון אמריקאים עם $2 כל אחד.
לאחר 10 ימים יהיו 220,000 אמריקאים, שכל אחד הרוויח כ- $1,000
ולאחר 20 ימים, יהיו לנו כ-215 אמריקאים, שכל אחד הרוויח כ-$1,000,000 
בשלב הזה, בטוח שההצלחה כבר עלתה לאנשים האלו לראש, ויתחילו להיכתב ספרים כגון "כך הרווחתי $1,000,000 ב-20 ימי עבודה של 30 שניות עבודה ביום".

פרק נוסף שיעניין אותך: תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

הטיית הישרדות בהחלטות עסקיות

כמה דוגמאות להטיית הישרדות בהחלטות עסקיות:
  • השקעה בחברות מצליחות. כאשר משקיעים מסתכלים על שוק המניות, הם רואים לעתים קרובות את החברות שהצליחו ומבצעים השקעות על סמך אותן חברות. עם זאת, ייתכן שהם מתעלמים מהחברות שלא הצליחו ומאז יצאו מהעסק.
  • העתקת האסטרטגיות של עסקים מצליחים. עסקים מסתכלים לעתים קרובות על עסקים אחרים שהצליחו ומנסים להעתיק את האסטרטגיות שלהם. עם זאת, ייתכן שהם מתעלמים מהגורמים שתרמו להצלחתם של אותם עסקים, כמו תנאי השוק הספציפיים או הכישורים הייחודיים של המייסדים.
  • התמקדות בהצלחות של מחלקה או חטיבה מסוימת. כאשר עסקים מסתכלים על הביצועים שלהם, הם מתמקדים לעתים קרובות בהצלחות של המחלקות או החטיבות המצליחות ביותר שלהם. עם זאת, ייתכן שהם מתעלמים מהכישלונות של המחלקות או החטיבות הפחות מוצלחות שלהם.
הטיית הישרדות יכולה להוביל לעסקים לקבל החלטות שאינן לטובתם. לדוגמה, עסק שמשקיע בחברה מצליחה עשוי להתעלם מהסיכונים הכרוכים בהשקעה זו. לחלופין, עסק שמעתיק את האסטרטגיות של עסק מצליח עשוי להתעלם מהגורמים שתרמו להצלחת העסק.

כדי למנוע הטיית הישרדות, עסקים צריכים לשקול את כל הנתונים, לא רק את הנתונים התומכים בדעותיהם הקדומות. כמו כן, עליהם להיות מודעים למגבלות הנתונים שלהם ולוודא שהם אינם מסיקים מסקנות שאינן נתמכות בנתונים.

איך מתמודדים עם הטיית השורדים?

- פרופסור כהנמן, זוכה פרס הנובל, מזכיר שוב ושוב בספרו "לחשוב מהר ולאט" שתמיד צריך לזכור את סיכויי הסטטיסטיקה הבסיסית של המערכת שבה אנו נמצאים, ולדעת שלא נוכל להימלט ממנה.
אז לא לחשוב שלנו זה לא יקרה.


- לזכור שהדרך והמהלכים שהצליחו לאדם אחד, לא בהכרך יצליחו לאדם אחר. כולנו שונים, ובמצבים שונים. האימרות וציטוטים של אלו שהצליחו בענק, לא יניבו לכם את אותן תוצאות.
ועל כל אחד שהצליח בענק, יש כנראה אלפים שניסו לעשות בדיוק אותו הדבר, ולא הצליח להם, והם נשכחו.


- להיות סקפטיים כלפי אלו שטוענים שיש להם נוסחאות להצלחה, או שהם ידריכו אתכם לשם, או שאם תשמעו את הסיפור שלהם, תבינו שגם אתם יכולים. כי זה לא יהיה כך.
הדרך שלכם תהיה שונה לחלוטין, ואת התוצאות לא תדעו עד שתגיעו אליהם.


- הכירו בכך שלמזל ולמקריות יש חלק גדול בתהליך שאתם עוברים ובתוצאות שאליהם תגיעו.
בדיעבד, המסלול שעברתם יראה לכם ברור ומובן, פשוט סיבה ותוצאה.
אבל במבט נוקב אל תוך הפרטים, תראו שלא ניתן היה לחזות מראש כיצד יתגלגלו הדברים.


- על תהיו שבויים במחשבה שכישרון או תכנון גאוני הוא שיוצר לאנשים הצלחה. לכולם יש כשלונות ובעיות קטנות וגדולות בדרך, ומה שהכי קובע זה היכולת להתמיד, לסלוח לעצמך על כישלון ולמצוא את הדרך להמשיך.
ואם מגיע כישלון גדול מידי, אז לדעת גם מתי להפסיק.


- הכירו והעריכו את היחודיות שלכם ושל האתגרים, המשאבים, החוזקות, חולשות, סיכונים והזדמנויות הייחודיים שלכם. אף אחד לא היה בדיוק במקום שלכם, אין לכם אפשרות של העתק הדבק מפיתרון של אחרים.
חשוב להבין את הסיבות לכישלון של אחרים וללמוד מניסיונם, אך הפתרון שלכם לעצמכם יהיה תמיד ייחודי.

תהליך להימנעות מהחלטות מוטעות בגלל הטיית הישרדות

תהליך בן 7 שלבים לעסק כדי להימנע מהחלטות רעות עקב הטיית הישרדות:

  1. זהה את הנתונים שבהם אתה משתמש. באילו נתונים אתה משתמש כדי לקבל החלטות? האם מדובר בנתונים על עסקים מצליחים, או שמדובר בנתונים על עסקים מצליחים ולא מצליחים כאחד?
  2. היו מודעים למגבלות הנתונים שלכם. מהן המגבלות של הנתונים שלך? האם ייתכן שהנתונים מוטים לעסקים מצליחים?
  3. שקול את כל הנתונים, לא רק את הנתונים שתומכים בדעות הקדומות שלך. תסתכל על הנתונים על עסקים מצליחים ולא מוצלחים כאחד. אל תתמקד רק בנתונים שתומכים בחשיבה הנוכחית שלך.
  4. חפש דפוסים בנתונים. האם יש דפוסים כלשהם בנתונים שיכולים לעזור לך להימנע מהטיית הישרדות? לדוגמה, האם יש גורמים שנראים קשורים להצלחה או לכישלון?
  5. דבר עם אנשים שיש להם ניסיון בתעשייה. מה הם חושבים על הנתונים? האם יש להם תובנות שאתה יכול להשתמש בהן כדי להימנע מהטיית הישרדות?
  6. קבל משוב מאחרים. בקש מאחרים לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות שלך. האם הם מודאגים מהטיית הישרדות?
  7. היו פתוחים לשנות את דעתכם. אם אתה רואה שהנתונים שלך מובילים אותך לקבל החלטה גרועה, היה פתוח לשנות את דעתך.
על ידי ביצוע שלבים אלה, עסקים יכולים להימנע מהטיית הישרדות ולקבל החלטות מושכלות יותר.

להלן כמה טיפים נוספים למניעת הטיית הישרדות:

  • השתמש במגוון מקורות נתונים. אל תסתמך רק על מקור נתונים אחד. הסתכלו על נתונים ממקורות שונים, כולל עסקים מצליחים וגם עסקים לא מוצלחים.
  • השתמש בשיטות סטטיסטיות כדי לנתח את הנתונים שלך. שיטות סטטיסטיות יכולות לעזור לך לזהות דפוסים בנתונים ולהימנע מקבלת החלטות המבוססות על הטיה.
  • היו מודעים להטיות שלכם. לכולנו יש הטיות, לכן חשוב להיות מודעים להטיות שלך ולנקוט צעדים כדי להימנע מהן.
על ידי ביצוע טיפים אלה, עסקים יכולים להימנע מהטיית הישרדות ולקבל החלטות מושכלות יותר.


מזהים פוטנציאל לשיפור בשגרת קבלת ההחלטות שלכם בניהול העסק?
עומדים בפני הכרעות קשות ורוצים לוודא שעושים זאת נכון?
אוכל לסייע לכם באבחון הצרכים ויצירת תוכנית פעולה מתאימה ולאחריה מעקב אחר ביצוע.
צרו קשר בהקדם!



לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!