בקבלת החלטות שכח ממבחן התוצאה



"להמתין כואב, ולשכוח כואב, אבל לא לדעת איזו החלטה לקבל כואב יותר" - חוזה נ. האריס


כולנו חווים כל יום את חוסר הוודאות שממנו מורכבת המציאות. למרות שרבים מאיתנו מאוד מתאמצים בחשיבה, בעשייה ובתפיסת המציאות לבנות סביבם עולם שהוא קבוע, בטוח, לא משתנה ושניתן לחזות בו את העתיד של מחר, עוד שבוע, עוד שנה ועוד עשור, במציאות, הוודאות הזו לא קיימת.

אנחנו גם יודעים שלא כל החלטה נכונה מביאה לתוצאה טובה, ולא כל החלטה שגויה, מביאה לתוצאה לא טובה. למעשה, לרוב אי אפשר למצוא קשר ישיר בין ההחלטה והתוצאה. דוגמה מאוד מוכרת לכולנו היא שלא כל פעם שעוברים על חוקי התנועה יש קנס או תאונה. ולעומת זאת, לא כל תאונה שעוברים היא בגלל שעברנו על חוקי התנועה. במערכת כזו, קשה לנו מאוד לשפוט את ההחלטות שלנו על פי תוצאה.

זמן ומשתנים אחרים

כאשר עובר זמן משמעותי מהחלטה לתוצאה או שקיימים הרבה משתנים, שחקנים אחרים ומרכיב של מזל, אי אפשר לדעת אם הצלחה או כשל נובעים מההחלטה. בהחלטות עסקיות, התוצאה תלויה ביכולת שלנו ליישם, בקולגות שלנו לעבודה, לחצים ארגוניים, החלטות אסטרטגיות אחרות, מימון, החלטות ומעשים של מתחרים, לקוחות וספקים, שינויים ברגולציה, שערי מטבע חוץ, אינפלציה, הריבית במשק, ועוד ועוד.

אם התוצאות של החלטה מופיעות תוך ימים בודדים ואין מרכיב משמעותי חיצוני, או מזל שמשפיע על התוצאה, אז ניתן להשליך מהתוצאה על איכות ההחלטה, אך אם עוברים חודשים או שנים, לא נוכל ללמוד מהתוצאות דבר.

אולי יעניין אותך לקרוא: 10 מנהגים למנהיג

התוצאה משפיעה על ההערכה

אחרי ידיעת התוצאה, כבר אי אפשר לעשות ניתוח אובייקטיבי של ההחלטה. אנשים מושפעים כל כך חזק מהתוצאה, שאין להם יכולת להסתכל באופן אובייקטיבי על תהליך ההחלטה ולהעריך את איכותו ונכונותו במועד בו התקבלה ההחלטה.

כשסטארטאפיסט מצליח לקבל מליונים באקזיט מוצלח, כולנו מתייגים אותו כאיש חזון וגאון, ולעומתו, כשמנהל ואיש עסקים מנוסה מגיע למצב של פשיטת רגל, אנחנו משוכנעים שזאת כתוצאה מניהול גרוע והחלטות גרועות. אין לנו שום דרך להתגבר על עוצמת הנטייה הזו, כשאנו מנסים לנתח את העבר.


מתי לנתח החלטה?

כדי לבצע ניתוח החלטה אובייקטיבי, נדרש לעשות זאת ללא ידיעת התוצאה. זה קשה. כי מי רוצה לעשות את זה בכלל? להתעמת עם ההחלטות שלך והמעשים שלך, יכול לאתגר את האגו שלך, ואם תגלה שטעית, תצטרך הרבה בטחון עצמי בכדי להמשיך ללא חששות.

לכן, חשוב שמנתחי ההחלטה יעשו זאת לפני שהם יודעים את התוצאות, או שהניתוח יעשה על ידי אנשים חיצוניים, לא מעורבים בעסקים השוטפים, ושאינם יודעים מה התוצאות שאליהם הובילה ההחלטה.

הפתרון בתהליך

כדי לבצע החלטות טובות על בסיס קבוע, נדרש לקיים תהליך קבלת החלטות אשר מגביר את הסיכוי להחלטה טובה.
אגו, פוליטיקה ארגונית, דוגמות, אמונות, חלומות, תקוות וחרדות, כולם פוגעים באופן חמור באיכות החלטות. התדמית של האדם או המנהיג, בעל החזון שרואה את העתיד ומקבל החלטות אמיצות ונכונות על בסיס קבוע, היא מיתוס מסוכן, שלמעשה מפחית את הביטחון העצמי שלנו ומונע ביצוע תהליך החלטה נכון.

אולי יעניין אותך לקרוא: תשע דרכים לגרום לאנשים לעשות כרצונך

הנהגה עם ביטחון

מנהיג שמקבל החלטות עם ביטחון עצמי, אינו חושש להיות מאותגר על ידי דעות שונות ומנוגדות. ללא שמיעה והבנה של הדעות השונות, לא תיתכן החלטה מאוזנת שלוקחת בחשבון את כל התנאים והאפשרויות. כשמנסים להבין דעה מנוגדת, חשוב להיות מסוגלים להסביר אותה למישהו אחר באופן משכנע.

עירוב כפיפים, קולגות ומומחים

האנשים שקרובים ביותר לזיהוי הבעיה, להכרת הנסיבות ולביצוע ההחלטה, הם בעלי התרומה הגדולה ביותר של ידע שתומך בקבלת החלטה. גם מקבילים בארגון או בקהילה, שנתקלו במצבים דומים, יכולים לתרום הרבה, ומומחים בעלי ידע ייחודי עקב השכלה וניסיון, הם מקור מצוין להעשרת ההבנה והאפשרויות.
חשוב לזכור שאם כפיפים יודעים מה הבוס רוצה, כבר לא ניתן לדעת מה דעתם האובייקטיבית. זאת עובדה מהיותנו חיית להקה בה רוב חברי הקבוצה שואפים להיות מסונכרנים עם שאיפות ואתגרי הקבוצה.

הורד חינם את האינפוגרפיק: כך תעבוד 18 שעות פחות בשבוע

להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית

החלטות אגרסיביות

אומרים שהמזל מאיר פניו לאמיצים. ואכן ליוזמה, ראשוניות, מקוריות והליכה במחויבות מלאה עד הסוף, יש השפעה חזקה על הצלחת יישום החלטה. אנשים רבים מפרשים ומיישמים זאת כהתנהגות אגרסיבית, כזו שיש בה דורסניות, השתקה של אחרים, חוסר התחשבות בדעות או השפעה על אחרים וכו'. נטייה לאגרסיביות בהחלטה מגבירה סיכוי להצלחה הרבה פעמים, אבל מול מתמודד טוב ומנוסה, החלטה אגרסיבית היא חיסרון ומקטינה הצלחה.
בהנחה שהמתחרים והמתנגדים הם מוכשרים ומנוסים, התנהגות אגרסיבית מידי ומוחצנת, תפגע בך יותר מאשר תועיל.

אולי יעניין אותך לקרוא: לשגשג בעולם האקראי כשמחפשים וודאות


החלטות קטנות

קבלה ויישום החלטות קטנות, החלטות ביניים וקידום שלבים בתכנית ביצוע יכולים לספק מידע נוסף מהר יותר ותוך סיכון מופחת משמעותית. לכן רצוי להתחיל להחליט ולבצע בהקדם האפשרי, ולהוסיף ואת המידע המתקבל מהפעילות לצורך קבלת החלטות אסטרטגיות וגדולות יותר. זו דרך טובה לשמור על גמישות ולנהל סיכונים.

מעוניינים ליישם בעסק ולהתקדם לקראת תוצאות עסקיות טובות יותר?
אוכל לסייע לכם, להכין תכנית פעולה ולעקוב אחר ביצוע.
צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר