6 תרגולים יומיים לשקט נפשי


"למרות שלא תמיד נוכל להימנע ממצבים קשים, אפשר לשנות את המידה בה נסבול מהקושי, לפי האופן שנבחר להגיב למצב" - הדלאי לאמה


 6 התרגולים היומיומיים שנסקור הם כמו אבני דריכה על הנתיב שאנחנו יכולים ללכת בו כדי להגיע לשלווה פנימית.

כל אחד מהתרגולים נותן סוג ייחודי של תמיכה שמובילה לרמות גבוהות יותר של כוח פנימי, שליטה עצמית ויכולת לרמה גבוהה של ביטחון עצמי וקור רוח, אפילו בזמן לחץ כבד.


היתרונות של שקט נפשי

לשקט נפשי יש חשיבות עצומה לחיינו.

שקט נפשי אינו מצב של אושר תמידי, אלא הבנה וקבלה של כל ספקטרום הרגשות האנושיים תוך שמירה על תחושת יציבות פנימית. נוכל לא רק לשפר את רווחתנו אלא גם לתרום לעולם שליו ובר-קיימא יותר לכולם.

תועלות אישיות:

  • בריאות נפשית ופיזית משופרת: מחקרים הראו ששקט פנימי קשור להפחתת מתח, חרדה ודיכאון. זה יכול לחזק את המערכת החיסונית ואף להוריד את לחץ הדם.
  • בהירות ומיקוד גדולים יותר: ראש שליו הוא ממוקד. כאשר לא נאבקים כל הזמן בסערה פנימית, אפשר להתרכז טוב יותר במשימות העומדות על הפרק ולקבל החלטות ברורות.
  • יצירתיות משופרת ופתרון בעיות: כשרגועים ומרוכזים, המוח פנוי לחקור רעיונות חדשים ולמצוא פתרונות חדשניים לאתגרים.
  • מערכות יחסים חזקות יותר: שלווה פנימית הופכת אותנו לסבלנים יותר, מבינים ורחומים יותר, מטפח מערכות יחסים בריאות ומספקות יותר עם אחרים.
  • אושר ורווחה מוגברים: בסופו של דבר, שלווה פנימית היא מציאת נחת ושמחה ברגע הנוכחי, ללא קשר לנסיבות חיצוניות. זה מוביל לתחושה גדולה יותר של רווחה כללית והגשמה.

יתרונות לקהילה:

  • הפחתת עימותים ואירועי אלימות: אנשים המטפחים שלווה פנימית נוטים להיות פחות מונעים מכעס, פחד וטינה, ותורמים לחברה שלווה והרמונית יותר.
  • אמפתיה וחמלה רבה יותר: שלווה פנימית מאפשרת תחושה של חיבור הדדי עם אחרים, וגורמת לנו להיות פתוחים יותר להבנה ולעזרה של הסובבים אותנו.
  • עניין מוגבר בקיימות: סביר יותר שעם ראש שליו נעשה בחירות המתחשבות ברווחה ארוכת הטווח של הקהילה, כדור הארץ והדורות הבאים.


פרק שיעניין אותך:   הבודהיזם ששימושי למנהלי עסקים


1. לעצור, לנשום ופשוט להיות

זהו הבסיס למיינדפולנס. לקחת רגעים במהלך היום כדי פשוט לעצור ולהתבונן בנשימה מעגן אותנו ברגע הנוכחי, משקיט את הפטפוט העצמי בתוך המוח ומאפשר לשקט פנימי לפרוח. זו עצירה ממחול המחשבות המתמיד כדי להעריך את השקט ולתת לנו מרחב להתפתח ולפרוח.

מיינדפולנס:
עיגון תשומת הלב לרגע הנוכחי באמצעות התבוננות בנשימה משבש את מעגל הדאגות וההרהורים, ומחליף אותו בתחושה של מודעות רגועה.

הפחתת מתח:
נשימה ממוקדת מפעילה את פעילות מערכת העצבים הפארא-סימפתטית, מה שמוביל להורדת קצב פעימות הלב ולהרפיה פיזיולוגית, באופן שמנוגד למתרחש בתגובה ללחץ.

בהירות ומיקוד:
התבוננות בנשימה ללא שיפוט מנקה את העומס הנפשי, משפר את הריכוז ומאפשר מעורבות מודעת יותר בחיים של עצמנו.

טיפים ליישום

  • להגדיר מיני הפסקות, מתי שאפשר: לקבוע 3-5 הפסקות קצרות לאורך היום שלך (2-5 דקות כל אחת) כדי פשוט לעצור, לעצום עיניים ולהתמקד בנשימה.
  • לתרגל רגעי תשומת לב: שלבו מיינדפולנס בפעילויות יומיומיות כמו שטיפת כלים, הליכה, או אפילו המתנה בתור (במקום להרגיש לחוצים שמבזבזים זמן). שימו לב לחוויה החושית במקום ללכת לאיבוד במחשבה וברגשות גואים.
  • להוריד ולהשתמש באפליקציית מדיטציה: אפליקציות רבות מציעות מדיטציות מודרכות למתחילים, מה שמקל על ההתחלה וההתאמה האישית של התרגול שלך. יש כמה חינמיות שוות. אני ממליץ לבדוק את Insight Timer


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


2. הפחת הסחות דעת

מוח שמופגז בגירויים חיצוניים מגיע למצב של כאוס פנימי. מזעור הסחות דעת כמו התראות מיותרות, ריבוי משימות ושימוש מוגזם במדיה חברתית עוזר לנפך להתיישב ולהרגע, ונותן מקום לפריחת שלווה. תחשבו על זה כמו לפנות חדר עמוס כדי ליצור מקום מקלט לשלווה.

מרחב נפשי:
מזעור גירויים חיצוניים מפחית עומס קוגניטיבי, ומאפשר לנפש להתיישב ולמצוא את מצב השלווה הטבעי שלה.

מיקוד פנימי:
על ידי הגבלת הסחות דעת, יוצרים מקום להתבוננות פנימית ומודעות עצמית, מה שמאפשר הבנה עמוקה יותר של המחשבות והרגשות שלנו.

נוכחות משופרת:
עם פחות דרישות חיצוניות שמתחרות על תשומת הלב, הופכים ליותר נוכחים ברגע, ומטפחים תחושת קשר עם עצמנו ועם הסביבה.

טיפים ליישום

  • לפשט את סביבת העבודה: להסיר הסחות דעת מיותרות כמו עומס, התראות ממדיה חברתית והודעות פוש וצמצום מספר כרטיסיות פתוחות של הדפדפן.
  • להשתיק את הטלפון: להגדיר את הטלפון במצב שקט או "נא לא להפריע" במהלך זמני עבודה ממוקדים ולהקדיש שעות ייעודיות לבדיקת מיילים והודעות.
  • להשתמש בכלי מיקוד: לחקור אפשרות לשימוש בתוספי דפדפן או אפליקציות שחוסמות אתרים שמסיחים את הדעת או שמתזמנים הפסקות עבור "גמילה דיגיטלית" לאורך היום.


פרק שיעניין אותך:   20 הפרדוקסים של החיים והדרך לאזן אותם


3. לשחרר את הדאגה

היצמדות לחרדות מהעתיד או חרטות על העבר היא כמו נשיאת משקל כבד על הכתפיים כל הזמן. למדו להכיר ולשחרר דאגות באמצעות כתיבה ביומן, מדיטציה, או פשוט לקבל את מה שאינך יכולים לשלוט בו. דמיינו את זה כפריקה ממטען מיותר, שאפשר ללכת קל יותר ולחוות שלווה פנימית בחופשיות רבה יותר.

קבלה:
הכרה בחרדות ללא שיפוט עוזרת להמיס את כוחן, ומונעת מהן לצרוך את המרחב הנפשי שלנו.

שחרור:
טכניקות כמו כתיבה יומית ביומן או מדיטציה מספקות מוצא בטוח לעיבוד ושחרור דאגות, ומפחיתות את הנטל שלהן על המוח והלב.

התמקדות בהווה:
שחרור מחרדות מהעתיד והחרטות על העבר משחרר להתמקד ברגע ההווה, שבו שוכן שלווה אמיתית, כיוון שכרגע ממש, הכל בסדר ואין סכנה מיידית או משהו שחייבים לעשות כרגע.

טיפים ליישום

  • לנהל יומן דאגות: לפני השינה, לרשום את הדאגות והחרדות. הכירו בהם ללא שיפוט, ואז שחררו אותם על ידי רישום ביומן, קריעת הנייר (מעשה סימבולי) או דמיינו לשחרר אותם כמו בלונים.
  • תרגול הכרת תודה: הקדישו 5 דקות בכל בוקר או ערב לכתיבה ביומן או להרהר בדברים שאתם אסירי תודה עליהם. זה מעביר את המיקוד לחיובי ומפחית את הדאגה לגבי העתיד.
  • לאתגר מחשבות שליליות: כאשר דואגים, לשאול את עצמך: "האם המחשבה הזו מועילה? האם היא מבוססת על המציאות?" אתגרו מחשבות שליליות על ידי החלפתן במחשבות מציאותיות וחיוביות יותר.


פרק שיעניין אותך:   שישה דחפים שמחבלים בהצלחה ובאושר שלנו


4. לקדם שינה שלווה

שינה היא זמן חיוני להתחדשות נפשית ופיזית. יצירת הרגלי שינה בריאים כמו שגרת שינה קבועה, יצירת סביבת שינה מרגיעה והימנעות ממסכים לפני השינה תורמים רבות לשקט הפנימי. דמיינו זאת כמעניקים לנפש ולגוף את המנוחה הדרושה כדי לפרוח בשלווה בשעות הערות.

התחדשות פיזית ונפשית:
שינה טובה ועמוקה מאפשרת למוח ולגוף לתקן את עצמם ולהיטען מחדש, זה מאפשר לשפר את החוסן הרגשי ולהפחית את רמות הלחץ.

ויסות רגשי משופר:
חוסר שינה משבש את הוויסות הרגשי, הופך אותנו לפגיעים יותר ומגביר בנו רגשות שליליים ומפריע לשקט הפנימי.

הכנה לשלווה:
שנת לילה טובה מכינה את הקרקע ליום שליו יותר, או לפחות נשלט יותר, על ידי טיפוח בהירות נפשית, יציבות רגשית ורווחה ועוצמה גופנית.

טיפים ליישום

  • ליצור שגרת שינה: קבעו שעת שינה ושעת השכמה קבועים עד כמה שניתן, אפילו בסופי שבוע. הירגעו בשעה שלפני השינה עם פעילויות מרגיעות כמו קריאה, רחצה או צפיה או האזנה במשהו שאינו אקטואלי לחיים עצמם.
  • למטב את סביבת השינה: ודאו שחדר השינה חשוך, שקט וקריר. הימנעו ממסכים ופעילויות מעוררות מידי לפני השינה.
  • להגביל צריכת קפאין ואלכוהול: הימנעו מקפאין ואלכוהול בשעות שלפני השינה (עדיף כ-8 שעות), מכיוון שהם עלולים לשבש את איכות השינה.


פרק שיעניין אותך:   הפרדוקס אכילס והצב ומשמעותו בחיים ועסקים


5. להיות אדיבים ונדיבים

טוב לב פנימי מתפרץ כלפי חוץ, גורם לנו ליצור עם אחרים קשרים חיוביים ומטפח בנו תחושת רווחה. מעשי נדיבות, קטנים ככל שיהיו, יכולים להביא שלווה פנימית עצומה. זכרו, שאף מעשה חסד, קטן ככל שיהיה, אינו מתבזבז לעולם. תחשבו על זה כזריעת זרעים של שלום ואחווה שפורחים בתוכך ובסביבתך.

תחושת מטרה ומשמעות:
מעשים של טוב לב ונדיבות מחברים אותך למטרה גדולה יותר, מטפחים תחושת משמעות והגשמה התורמים לשלווה פנימית.

לולאת משוב חיובי:
אדיבות מפעילה בנו את שחרור האנדורפינים הגורמים לנו להיות מרגישים בטוב, ויוצרת לולאת משוב חיובית שמעלה את מצב הרוח ומקדמת שלווה פנימית.

קשר עם אחרים:
מעשי חסד מטפחים בנו אמפתיה וחמלה, חיזוק מערכות יחסים ויצירת תחושת שייכות וביטחון, חיוניים לשלום פנימי.

טיפים ליישום

  • להתחיל בקטן: בצעו מעשים קטנים של חסד מדי יום, כמו להחזיק את הדלת פתוחה למישהו אחר, להחמיא למישהו או להושיט יד לעזרה גם כשלא מבקשים מאיתנו.
  • נדבו מזמנכם: הקדישו כמה שעות בשבוע למטרה שאכפת לכם ממנה ומסייעת לאחרים. חיבור עם הקהילה ועזרה לאחרים מטפח שלווה פנימית והגשמה.
  • לעשות מעשי חסד אקראיים: הפתיעו מישהו במתנה קטנה, עזרה שלא התבקשתם לתת, השאירו פתק חיובי לעמית, גשו ותנו מילת הערכה או שלמו על הקפה של מישהו שלא ציפה לזה.


פרק שיעניין אותך:   7 משפטים לדיבור עצמי אפקטיבי של מנכ"ל


6. אל תצפו למשהו בתמורה

פעולה מתוך מניעים חסרי אנוכיות, מבלי לצפות לתמורה, משחררת אותך מאכזבה ומטפחת שלווה פנימית. מדובר בנתינה חופשית מהלב, במציאת שמחה במעשה עצמו ולא בתגמולים פוטנציאליים. דמיינו את זה כהשתחררות מהחזקות ומאפשרת לפעולת הנתינה להיות הפרס שלה, ומביאה לכם שלווה בתהליך.

פעולה מנותקת מתמורה:
פעולה ללא ציפייה משחררת אותך מההיקשרות לתוצאות ומאכזבה פוטנציאלית, מטפחת שלווה פנימית ללא קשר לתוצאות חיצוניות.

התמקדות בהווה:
נתינה ללא תנאי שומרת את תשומת הלב שלכם ברגע הנוכחי, בו שוכנים שמחה וסיפוק אמיתיים, במקום להתעכב על תגמולים עתידיים.

מוטיבציה טהורה:
פעולה ממקום של נדיבות טהורה מטפחת כבוד עצמי ושלווה פנימית, בידיעה שמעשיך השפיעו לטובה ללא קשר להכרה.

טיפים ליישום

  • התמקדו במעשה עצמו: כשאתם עושים משהו טוב, עשו זאת אך ורק בשביל שמחת הנתינה, בלי שום ציפייה לקבל משהו בתמורה.
  • תרגלו ניתוק נפשי: הכירו בכך שאתם יכולים לשלוט בפעולות שלכם אך לא בתוצאה. לעזוב כל התקשרות לאופן שבו הפעולות מתקבלות על ידי אחרים, ולהתמקד במה שאתם עושים והסיבה לכך.
  • שנו את הלך הרוח: התמקדו בערך הפנימי של הפעולות ובהשפעה החיובית שיש להן, ללא קשר לתגמול חיצוני כלשהו.


פרק שיעניין אותך:   3 סטואיקנים: מרקוס אורליוס, סנקה, ואפיקטטוס, על חוסן, הישגים ומנהיגות


שיפור שקט נפשי בעסקים

קידום שלווה פנימית במקום העבודה יכולה להועיל הן לעובדים והן לארגון ולקהילה. הנה כמה דרכים שבהן מנהלים יכולים להוביל את הדרך:

רמה אישית

  • עודדו שילוב מיינדפולנס:
    הציעו שיעורי מדיטציה באתר עם הדרכה או מקוונים, סדנאות על ניהול מתחים וויסות רגשי, ולוחות זמנים גמישים להפסקות רוגע והרהור אישי.
  • תעדוף איזון בין עבודה לחיים:
    ליישם סידורי עבודה גמישים, עודדו עובדים לנצל את זמן החופשה שלהם ותמכו בגבולות בריאים בין העבודה לחיים האישיים.
  • טפחו תקשורת פתוחה:
    ליצור תרבות שבה העובדים מרגישים בטוחים ומעודדים להביע את חששותיהם ורעיונותיהם בפתיחות, ללא חשש משיפוטיות.
  • קדמו הכרת תודה והערכה:
    הכירו וחגגו את הישגי העובדים, הציעו מילות עידוד ויצירת תרבות של כבוד הדדי ותמיכה.
  • השקיעו ברווחת העובדים:
    הציעו גישה לשירותי בריאות הנפש, תוכניות ויוזמות כמו אתגרי כושר גופני צוותיים עם ערבות הדדית, או הצעת אפשרויות לאכילה בריאה לחברי הצוות.

רמה ארגונית

  • ליצור סביבה רגועה יותר:
    לספק מידי פעם גישה לטבע, ליישם מדיניות צמצום רעש ולעצב חללי עבודה אסתטיים ומתאימים להתמקדות.
  • הגדירו ציפיות ועומס עבודה מציאותיים:
    הימנעו מניהול מיקרו, האצילו משימות ביעילות ואפשרו אוטונומיה ושליטה על העבודה היומיומית. תקופות לחץ מגיעות באופן טבעי, צריך לאפשר גם תקופות רוגע.
  • לקדם שיתוף פעולה ועבודת צוות:
    לעודד וליזום פעילויות לבניית צוות, טיפוח תחושת קהילה ולחגוג הישגים קבוצתיים.
  • הובילו בדוגמה:
    הפגינו תשומת לב לצרכים שלכם ושל אחרים ושימוש במנגנוני התמודדות בריאים, נהלו את המתח שלכם ביעילות ותעדפו את הרווחה שלכם כשאפשר.
  • למדוד ולעקוב אחר התקדמות:
    השתמשו בסקרים או במשוב אנונימי כדי לאמוד את רווחת העובדים ושביעות הרצון, ולהתאים את הגישה על סמך הנתונים.


פרק שיעניין אותך:   שליטה באגו בעזרת מיינדפולנס למנהיגות טובה

 

מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

השיר שגרם לטוני רובינס להתייפח: הרצון לנצח - ווינס לומברדי