הדרך ליישם את תהליך הפיתוח ההנדסי של NASA


"כל הידע שלנו מתחיל בחושים, מתפתח להבנה ומתממש בהיווצרות תבונת ההגיון. אין דבר נעלה מההיגיון" - עמנואל קאנט


לא מספיק כישרון הנדסי כדי לפתח פתרונות טכנולוגיים שיכולים להתממש במציאות ולהשפיע על חיינו ועל ההצלחה של מיזמים. נדרש תהליך אפקטיבי, שיודעים איך לתפעל וליישם.

נאסא"א זיקקו את התהליך שלהם לסדרת מהלכים פשוטים, שניתן ליישם בצוותים קטנים, במיזמים ואפילו בפעילות פנאי שטרם מתחברת לפעילות עסקית סדורה.


פרק שיעניין אותך:   מחזור ה-הייפ של Gartner התזמון של אימוץ חדשנות


על מודל הפיתוח ההנדסי של נאס"א

תהליך התכנון ההנדסי הטוב של נאס"א NASA's Best Engineering Design Process פותח על ידי הסוכנות כמסגרת מפושטת שמאפשרת ללמד ולהטמיע חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות באמצעות תכנון הנדסי ופעילויות בנייה גם עם ניסיון מועט או תשתית מינימלית.

זה מבוסס על עקרונות תהליך הנדסת המערכות של נאס"א עצמה המשמש את המהנדסים והמדענים בפרויקטי פיתוח אווירונאוטיקה וחלל אמיתיים. הנדסת מערכות שמה דגש על פירוק דרישות לגורמים, ניתוח בעיות, הערכת חלופות, הגדרת פתרונות ובדיקה איטרטיבית ושיפור תכנונים.

על ידי מיסוד הגישה ההנדסית במסגרת פשוטה ומובנית, אנו יכולים להבין ביתר קלות את אופן יישום החשיבה הביקורתית, הדמיון והאיטרציה הכרוכים בהנדסת טכנולוגיות חדשות. 


פרק שיעניין אותך:   הדרך לניתוח נתונים בעסקים קטנים ובינוניים


שלבי התהליך בתמצית

לִשְׁאוֹל

שלב ראשון הוא הגדרת הבעיה שרוצים לפתור או את הצורך שישה לטפל בו. לשאול שאלות כדי להבין היטב את הבעיות או הצרכים. לדוגמה, מהנדסי נאס"א עשויים לשאול "כיצד נוכל לשפר את יעילות הדלק של רכבי חלל?"

לדמיין

בשלב זה, מדמיינים פתרונות יצירתיים לבעיה. חשבו מחוץ לקופסה והעלו רעיונות מבלי לשפוט אותם מלכתחילה. זה סיעור מוחות שמעלה אפשרויות שונות.

לְתַכְנֵן

כעת מפתחים תוכנית למימוש הפתרון. מחליטים אילו משאבים, כלים, חומרים, ידע, תקציב או לוח זמנים צריך. לחשוב בשלבים עד להגדרת הפתרון.

לִיצוֹר

זה השלב שבו מפעילים התוכנית כדי לבנות אב טיפוס או דגם ראשון של הפתרון. השתמשו בחומרים ובמשאבים שתכננתם כדי לבנות את הרעיון היצירתי.

לבחון

לבדוק עד כמה הפתרון עובד. לערוך ניסויים, לעשות חישובים, להשתמש במודלים ממוחשבים או לבנות מודלים פיזיים. להשוות לדרישות או לצרכים המקוריים. להבין מה עובד ומה לא.

לְשַׁפֵּר

בהתבסס על הבדיקה, לחזור אחורה ולשנות, להתאים או לעצב מחדש את הרעיון המקורי כדי לשפר אותו. נדרשת איטרציה חזרתיתי של בדיקות ולאחר מכן חידוד נוסף כדי לקבל פתרון חזק וטוב.

לַחֲלוֹק

לתקשר את התוצאות עם בעלי העניין המתאימים. לבקש משוב מאחרים. הצעדים הבאים האפשריים הם יישום נרחב של הפתרון או שיתוף הידע.



לולאת התכנון

השלבים של תכנון, יצירה, בדיקה ושיפור יוצרים לולאה איטרטיבית קריטית בתהליך התכנון ההנדסי הטוב ביותר של נאס"א. הנה איך הם משתלבים:

לְתַכְנֵן

מהנדסים מכינים תוכניות מפורטות לתכנון כולל דרישות, שרטוטים, רשימת חומרים, תקציב, תפקידים, ציר זמן. תהליך התכנון שוקל את הגדרת הבעיה ואת הפתרונות המוצעים.

לִיצוֹר

הצוות בונה אבות טיפוס ומודלים, כותב קוד או עורך ניסויים בעקבות מה שהתווה בשלב התכנון. זה המקום שבו הפתרונות מתחילים להיות ממשיים.

לבחון

בדיקות מקיפות משוות אבות טיפוס מול הצרכים והדרישות שהוגדרו בשלב מוקדם. החסרונות מזוהים כאשר פתרונות תיאורטיים מתעמתים עם המציאות המעשית.

לְשַׁפֵּר

בהנחיית תוצאות הבדיקה, המהנדסים בוחנים מחדש את התוכניות ועוברים מחזורים של מידול משופר, ניתוח, חידוד ובדיקות נוספות המבקשים לשפר בהדרגה את התכנון לאורך זמן.

מחזור איטרטיבי זה מתרחש בתחילה על הנייר באמצעות תכנון, לפני יצירת פתרון מוקדם. לאחר בדיקת אבות טיפוס פיזיים ראשוניים, יש חידוד של מודלים וירטואליים ופיזיים בלולאות איטרטיביות של גרסאות משופרות עד לעמידה בדרישות.

האופי המחזורי של בדיקה הדרגתית של תצורות והרצה חוזרת של מודלים אנליטיים לפורמט מחדש של פתרונות הוא חלק בלתי נפרד מהתכנסות לעיצוב אופטימלי. כל מחזור מוביל לאבולוציה של העיצוב - עם שינויים, הגדלות או תצורה מחדש כדי לשפר את הביצועים.

חזרה מעגלית עם צבירת תובנות במטרה להתקדם בפיתוח כדי לעמוד טוב יותר ביעדי המשימה הוא חלק מהותי ב-DNA ההנדסי של נאס"א. כל סיבוב בלולאה נועד להתקרב למטרות הפונקציונליות וליעדים.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


תחומים ליישום בעסקים

מנהלי עסקים יכולים ליישם את תהליך התכנון ההנדסי הטוב ביותר של נאס"א בארגונים שלהם בכמה דרכים:

מסגור בעיות

הדרכת מנהלים למסגר בעיות כבעיות ספציפיות לפתרון ולא הנחיות רחבות. הגדירו בצורה ברורה את צרכי המשתמש ויעדיו.

תרבות של סיעור מוחות

ליצור צוותים צולבים וספק משאבי סיעור מוחות. עודדו יצירתיות על ידי אי-שיפוט של רעיונות ראשוניים. תמריץ חדשנות.

מחקר וניתוח היתכנות

לבצע מחקר שוק/טכני מפורט על בעיות שזוהו. ניתוח היתכנות, עלויות, משאבים ושיטות לאפשרויות פתרון.

תכנון פתרונות

לפתח תוכניות מובנות כולל היקף תכונות של ה- MVP (המוצר המינימאלי שמוכיח היתכנות ואפקטיביות), תוכניות פרויקט, הערכות תקציב, הקצאת משאבים, פרוטוקולי בדיקה. התייחסו לתוכניות כאל מסמכים חיים שמתעדכנים תדיר.

פיתוח זריז

להשתמש בטכניקות זריזות וגמישות כמו ספרינטים עיצוביים ואב-טיפוס מהיר כדי לפתח MVP של פתרונות איטרטיביים מהירים כדי לאמת מושגים. נצל את המשוב של המשתמשים.

בדיקה מבוקרת

לקבוע תוכניות בדיקה ובקרה מונעות מדדים. שלב בדיקות יחידה, אינטגרציה, שימושיות ומוצר בטא בכל שלב איטרטיבי כדי להבטיח איכות.

מחזורי שיפור מתמיד

לבנות יכולות כדי להמשיך ולשפר פתרונות באמצעות ניתוח שימוש, סקרי משתמשים, ניתוח מתחרים. חידוד פתרונות להשגת התאמה מקסימלית לשוק.


פרק שיעניין אותך:   מהפכת הדפוס של גוטנברג ותובנות למהפכת המידע


יתרונות לעסקים מיישום התהליך

יישום תהליך התכנון ההנדסי של נאס"א יכול לספק מספר יתרונות מרכזיים לעסקים:

חדשנות מובנית - התהליך נותן מסגרת מוכחת לתרגום רעיונות באופן שיטתי לפתרונות ברי קיימא ולא ניסיונות אקראיים לא מובנים בדיעבד שמזבזים משאבים.

רווחי התיעלות - מאמצים מתואמים בין תפקודיים מאפשרים שיתוף פעולה בין גורמים ואיחוד מיומנויות ומניעת יתירות המובילה לפיתוח מהיר יותר בעלויות נמוכות יותר.

הפחתת סיכונים - תכנון קפדני מראש וניתוח היתכנות ממזער שינויים במורד הזרם ומפחית את הסבירות לכישלון.

איכות משופרת - בדיקות איטרטיביות באופן מושמע, אימות וצבירת שכלולים מצטברים מביאים לפתרונות קצה חזקים יותר ובעלי ביצועים גבוהים יותר.

למידה מואצת - מחזורי בנייה-מדידה-למידה מהירים דוחסים ומצמצמים מסגרות זמן של פיתוח ומגבירים את הלמידה באמצעות משוב אמיתי של משתמשים.

תוצאות משופרות - פתרונות המתייחסים בצורה מדויקת יותר לצרכי הלקוח מובילים להפחתת העיבוד מחדש, לאימוץ מוגבר ולהגדלת החזר ה-ROI.

יתרון תחרותי - תהליך מובנה אך גמיש מביא לשיפור מהירות החדשנות, העלויות והאיכות - מקיים ומקדם בידול תחרותי.

שינוי תרבותי - משרה תרבות פתוחה, מונעת נתונים, ממוקדת משתמש המכוונת לפתרון בעיות יצירתי ושיפור מתמיד.


פרק שיעניין אותך:   מסע במרחבים מנתונים עד ידע ותבונה


דגשים להצלחה

שיטות עבודה מומלצות להצלחה בעת יישום תהליך התכנון ההנדסי של נאס"א:

הגדירו בבירור את הבעיה - הקדישו זמן מראש כדי לציין במדויק את הבעיה או הצורך. פרטו מי המשתמש ואת המטרות והאילוצים. להבין את ההקשר במלואו.

סיעור מוחות בפתיחות - ליצור רעיונות רחבי טווח מבלי לשפוט את הכדאיות הראשונית. לכו קודם על כמות רעיונות ולא דיוק או מעשיות. למנף את היצירתיות הקבוצתית באמצעות טכניקות כמו מיפוי מחשבות.

עשו שיעורי בית - חקרו פתרונות קיימים, עקרונות מדעיים רלוונטיים, חומרים ותהליכים זמינים. לאסוף מידע רקע טכני.

ליצור תוכניות מפורטות - פתחו דרישות, אילוצים, אבני דרך, תקציבים. מושגי סקיצה. קבעו שיטות וכלים אפשריים. תכנון מודלים וניתוח טכניקות.

בניית אבות טיפוס איטרטיביים - באמצעות מתודולוגיית אב טיפוס מהיר, לבדוק מושגים במהירות באמצעות מודלים פיזיים או וירטואליים מצטברים. להיכשל מוקדם ותחופות לפתח עיצובים נוספים.

אימות באמצעות בדיקה - בדיקה שיטתית באמצעות מתמטיקה תומכת, מודלים וניסויים. לוודא שחומרה וטכניקות אנליטיות מתאימות לדרישות.

צמצם באמצעות משוב - לקבל תובנות ממשתמשי הדגמה וקלט מומחים. לשלב נקודות מבט פנימיות וחיצוניות כדי לחדד ניסוחים.

שדרוגים חוזרים של הדגם - נצלו כל נטייה של דגם העיצוב על ידי שילוב לקחים שנלמדו בעדכוני דרישות ואילוצים.

שתפו תוצאות מתועדות - תיעוד כישלונות כמו גם הצלחות. לפרסם ממצאים כדי להוסיף למאגר ידע רחב יותר.


פרק שיעניין אותך:   מ-10 התאוריות המדעיות הגדולות להצלחה בעסקים ובחיים

 

מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

השיר שגרם לטוני רובינס להתייפח: הרצון לנצח - ווינס לומברדי