מאפיינים של מנהיגות רעה

 



"ארגונים כושלים סובלים לרוב מעודף ניהול ומחסור במנהיגות" - סטיבן קובי


הובלה נכונה של צוות היא אחד ההיבטים החשובים ביותר להשגת היעדים בעבודה ובקריירה.

מנהיג טוב תומך ביצירת מוטיבציה לחברי הצוות ויוצר סביבת עבודה טובה ופוריה. עם זאת, התפיסה של מנהיגות טובה נותרה מאוד סובייקטיבית. לכל אחד מאיתנו יש תמונה בראש של איך מנהיג טוב צריך או לא-צריך להיות.

לפעמים, התמונה שאנו רוצים להעביר לצוות שלנו היא לא אותה תמונה שנוצרת להם בפועל.

כולנו פגשנו בוס גרוע בשלב מסוים, ואנחנו יודעים איך מרגיש לנו ואיך נראה מנהיג רע. 

אם אתם רוצים לשפר את כישורי המנהיגות שלכם, חשוב לנסות להימנע ממאפיינים רעים. אם תעשו זאת, תוכלו לשפר את מערכת היחסים עם חברי הצוות שלכם ולהוביל אותם להצלחה.

שימו לב לא לעשות, או לתקן את הדברים הבאים:


חוסר אמפתיה

אמפתיה היא היכולת לשים את עצמך בנעליו של האדם האחר. זוהי מיומנות בסיסית למנהיגות טובה.

אם אינכם מצליחים להיות אמפתיים, יהיה קשה לצוות שלכם להחשיב אתכם כמנהיגים טובים, בעיקר בגלל שלא תצליחו לקחת בחשבון את הדעות של חברי הצוות כאשר אתם רוצים לפעול או להשפיע עליהם לעשות דברים בדרך חדשה.

חוסר אמפתיה יכול להופיע גם בפעולות של מנהיג. בשל העובדה שהם נמצאים בעמדה שהם יכולים לעשות זאת, הם יכולים להיות נוטים לנהוג בהתנהגות רעה, כמו הכחשה לסיכומים מפגישות קודמות או הפרעה לדוברים אחרים. זה ההיפך מלהיות פרודוקטיבי, וזה מעכב את ההתפתחות פגישות ומערכות יחסים.

מנהיגים לא טובים תמיד חושבים קודם כל על מה שמעניין אותם ולא שמים לב לצרכים של אחרים. 

אם זה נשמע לך כמוך, אז מומלץ לנסות לדבר עם חברי הצוות שלך ולהתייחס אליהם באופן אישי יותר. אתם יכולים ללמוד את החוזקות והחולשות של כל אחד מחברי הצוות, ולהתבסס על כך כדי לכוון אותם באופן הטוב ביותר לשיפור הביצועים שלהם והאווירה במקום העבודה.


פרק שיעניין אותך: הצורך ‏שלנו להתמסר ‏למנהיג ואיך להיות כזה


פחד משינוי

בזמנים מאתגרים, כשדברים לא הולכים כשורה או כשמגיעים שינויים, זה נורמלי להרגיש פחד וחרדה. העובדה היא שלפעמים אנחנו פשוט לא יכולים לשלוט בזה, ולא קיים מנהיג אמיץ שלא מפחד מכלום. 

כל המנהיגים, פשוט בגלל שאנחנו בני אדם, מפחדים ממשהו. וגם הפחד משינוי הוא מאוד נורמלי. עם זאת, הבעיה נהיית חמורה כאשר הפחד הזה גורם לכם לא לנסות דברים חדשים כי אתם לא רוצים לעזוב את אזור הנוחות שלכם.

כאשר אתם נמצאים בעמדת מנהיגות, סביר להניח שתצטרכו לקבל החלטות קשות בנוגע לעבודה או לחברי צוות מסוימים. אם אינכם מוכנים לבצע את השינויים הדרושים, זה יכול לפגוע בעסק, בצוות ובכם. האחריות שלך היא לעזור לצוות שלך לראות שהשינויים שאתם מיישמים הם למען החברה, ואינם מסיבה אישית. מי שצריך להסתגל ראשון לשינוי הוא אתם עצמכם, ואתם צריכים להנחיל לצוות שלכם את הביטחון לפעול לשינוי ללא היסוס ולקבל את הדרך הקשה והסיכון.


סמכותייות יתר

יש אנשים שהם קפדניים וסמכותיים מידי, וזה לרוב בגלל שאנשים מסוג זה מאמינים בטעות שתכונות אלה הופכות אותם למנהיגים חזקים. הם מרגישים שהם נאלצים להורות לכולם בדיוק מה עליהם לעשות, כל הזמן. זכשנמצאים בעמדת מנהיגות צריך להיות מסוגלים להשפיע על אחרים. אבל זו טעות להאמין שכדי להשיג את זה, נדרש להציק ללא הרף לחברים בצוות שלך.

שמירה על משמעת היא לא דבר רע, ולהיות קפדן עם אנשים במידה מסוימת היא התנהגות סבירה לחלוטין בתנאים מסוימים. אבל חשוב להכיר בכך שיש קו דק מאוד בין להיות אדם מאורגן וממושמע לבין להיות אדם שאינו מסתנכרן וזורם, ולכן מפעיל יותר מדי לחץ על אחרים. הפעלת לחץ מתמדת לא תגרום לך להיראות מנהיג טוב. למעשה, זה בדיוק הפוך. זה יגרום לאנשים לכעוס עליך ולא להרגיש בנוח לעבוד לצדך.

אחת הבעיות, היא שזה גורם לאנשים להיות ממוקדים בכסת"ח. הם משתדלים לפעול ככה שיקבלו פחות לחץ ופחות ביקורת. כדי לעשות את זה, הם יעשו את הדברים שיסייעו לכך, אך יזניחו דברים שאינם נבחנים באופן כה מדוקדק וקשוח.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


חוסר ענווה

אם אתם מאמינים שאתם הטובים ביותר ושאתם היחידים שעושים דברים נכון, ברור שחסרה לכם ענווה. כמנהיגים, אתם צריכים לסמוך על כך שגם אנשים אחרים מסוגלים לעשות דברים באופן טוב (או במקרים מסוימים, אפילו טוב יותר) ממה שאתה יכול, אפילו אם זה נעשה באופן שונה ובמיוחד, בסגנון שונה.

אם אתם מאמינים (ביהירות) שכולם צריכים עזרה, או מפשלים, כי הם לא טובים כמוכם, אתם עלולים למצוא את עצמכם עושים את העבודה של אחרים.

אתם צריכים ללמוד לסמוך על אנשים, במיוחד כשאתם יודעים שיש להם כישורים ומוטיבציות מתאימים, ולדעת שלכולם יש יכולות ומאפיינים שונים שבאים לידי ביטוי באופן שונה. 

אם תעזורו לאנשים לפתח את כל הכישורים שיאפשרו להם להצליח בתפקידם, אז תוכלו להאציל משימות טוב יותר. כשאתם מפתחים את האמון הנדרש עם חברי הצוות שלכם, אתם יכולים להרגיש בטוחים שניתן להשיג את המטרות שלכם. 

קשה מאוד לעבוד עם אנשים שגורמים לאחרים להרגיש נחותים. היו צנועים, ואל תשכחו שאתם תמיד יכולים ללמוד מכל אחד.


השפעה שלילית מלמעלה

מנהיגים טובים מסוגלים להפעיל, לשתף, לערב ולהתחבר רגשית לצוות שלהם. יכולת ההשפעה של מנהיג היא שילוב של תכונות, כולל יצירת אמון, מיומנויות תקשורת, ידע ויכולת לנהל משא ומתן. מנהיגים פחות טובים מוגבלים ביכולות למינוף הכוח והסמכות ההיררכיים בארגון, שהם מאפיינים הפוגעים בתפוקה של הצוות. 

מי שתלוי בסמכות הנובעת מהתפקיד שלו, לעומת היכולת לעסוק וליצור מוטיבציה טבעית אצל חברי צוות הוא מנהיג גרוע שמסתכן בהתנכרות של הצוות והחברים שלו וערעור סיכוי הצלחתם בטווח הארוך.

בנוסף לחוסר היכולת להניע עובדים באופן בר קיימא, מנהיגים רעים מרגישים שהם יכולים לפעול בכל דרך שהם רוצים, בשונה מעובדים מן השורה, כאשר המציאות היא שפעולותיו של מנהיג הן תחת ביקורת מתמדת של חברי הצוות. אינטראקציות קטנות ויומיומיות עם חברי צוות יכולות להבדיל בין מנהיגים גרועים למנהיגים טובים. 


פרק שיעניין אותך: תשעה צעדים ליצירת מנהיגות אותנטית


חוסר חשיבה אסטרטגית

מנהיגים שחסרים להם כישורי חשיבה אסטרטגיים, חסרים את היכולת לחשוב מעבר לאתגרים היומיומיים קצרי הטווח ולזהות צעדים מעשיים הנדרשים אשר מנותקים מהשיגרה, כדי להגשים את יעדיהם וצמיחה ארוכת טווח בתנאים משתנים. 

חוסר חשיבה אסטרטגית הוא סימן למנהיגות רעה. לאף אחד אין את כל התשובות הנכונות, אבל היכולת לחשוב אסטרטגית היא מיומנות שניתן לתרגל וללמוד אם היא לא מגיעה באופן טבעי. חלק גדול מהנפילה של מנהיג מתרחשת כאשר הם סומכים יותר מדי על עצמם כדי לקבל החלטות, במקום להיות שיטתיים ולערב אנשים עם נוקדת מבט שונה וארוכת טווח. חשיבה אסטרטגית לא מערבת רק את המנהיג אלא גם את הארגון, חברי הצוות והסביבה הסובבת אותו.

האתגר הוא שחשיבה ופעולה אסטרטגית נראים לאנשים משימתיים כדבר רחוק וארטילאי, וצריך לפעול כדי לסגור את הפער.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


ניהול זמן לקוי

ניהול זמן לקוי מתבטא בדרך כלל בזה שממהרים ברגע האחרון לעמוד בזמנים, אי עמידה בלו"ז, עומס יתר, ומנהלים שלוקחים על עצמם יותר מדי דברים. 

מנהיגים אפקטיביים מסוגלים לתכנן ולהאציל פעולות וסמכויות לאחרים, כך שלכל אדם יהיה ברור מה תפקידו ויבצע החלטות ופעולות בהתאם. לעתים קרובות אנשים מנסים להשקיע יותר מדי עבודה בעצמם, לקחת על עצמם יותר מידי, או לדחוף את כל העבודה שלהם על אחרים. בהאצלה יעילה של העבודה, כל אחד מחברי הצוות מסוגל לבצע את עבודתו בזמן.


חלקנו מנהיגים ילידי מלידה, ואחרים צריכים ללמוד כיצד להפוך למנהיגים לאורך זמן. זה יכול לדרוש תרגול, וזה נורמלי שיהיו טעויות בדרך. 

עם זאת, אם אינכם מצליחים לראות את החסרונות שלכם, זה יכול לעכב את ההתקדמות שלכם ולמנוע ממכם להיות סוג המנהיג שאתם שואפים להיות.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC