ארגון מצליח צריך מנהל ברמה 5


"גדולה אינה תוצאה של הנסיבות. מסתבר שגדולה נובעת מבחירות מודעות ומשמעת" ג'ים קולינס


מנהיגים עסקיים בדרגה 5 הם אנשים מיוחדים. הם מגיעים לרמת המנהיגות הגבוהה בשילוב של תכונות אישיות, למידה והתנסות, שמזקקת מהם תמהיל של ענווה אישית ניכרת עם נחישות מקצועית בולטת.
המאפיינים של מנהיגות בדרגה 5 הוצגו על ידי ג'ים קולינס Jim Collins ברב המכר מ-2001 Good to Great
1,435 חברות טובות נבדקו, אך רק ב-11 מתוכם נמצאו מנהלים שניתן להגדיר אותם ברמה 5.

מנהיגים ברמה 5 אינם שואפים להצלחה והישגים עבור עצמם, אלא לטובת הארגון כולו בלבד. הם לוקחים על עצמם אחריות לבעיות וכישלונות, וממהרים לחלוק עם אחרים את ההצלחות. 
חלק מהם עשויים להיות ביישנים או מופנמים, אך בקבלת החלטות וטיפול בסוגיות מקצועיות ואסטרטגיות לחברה, הם אמיצים והחלטיים.

בעבודה עם עסקים ומנהלים על התפתחות אישית, פיתוח כישורים או ייעוץ ואימון להתמודדות עם אתגרים עסקיים, שדרוג הרמה בה מנהלים פועלים הוא מרכיב חשוב ומאתגר.
מנהלים ברמה גבוהה יכולים לשנות את פני העסק ולהקפיץ אותו כמה שלבים קדימה, עם משמעויות להצלחה בטווח הקצר ולטווח ארוך, בניצול הזדמנויות לצמיחה וגידול, וכן בהתמודדות עם משברים.

רמות המנהיגות על פי קולינס מוגדרות כך שבכל רמה, האוחז בתפקיד מכיל גם את המתואר ברמות הקודמות.

רמה 1 - יחיד בעל יכולות גבוהות

התרומה שלך משמעותית וטובה לארגון, יש לך את ההשכלה והידע הנדרשים, הכישרון והאישיות שמאפשרים עמידה בדרישות התפקיד בצורה טובה.
זהו לרוב הרקע לקידום בדרגות הניהול הבסיסיות.

רמה 2 - חבר צוות תורם

בעל יכולת טובה לעבוד בצוות ולתרום באופן יזום ופעיל למען הגשמת יעדי הצוות והצלחת חבריו. יודע להפעיל אחרים תוך שמירה על מערכת יחסים חברית ולוקח אחריות מלאה על משימות.
כאן באה לידי ביטוי רמה של מנהיגות, אינטליגנציה רגשית והתבונה של עבודה בקבוצה, כך שכל חבריה יהיו בעלי מוטיבציה, מחוברים ורתומים להצלחה.

רמה 3 - מנהל קבוצה טוב

מנהלים מוכשרים יכולים לפקח ולנהל ביעילות אנשים ומשאבים, ובכך לסייע בהשגת מטרות שנקבעו מראש. הם יודעים להניע אנשים ולשמר דבקות במטרה ומוטיבציה.
המנהל מתמודד בהצלחה עם כך שהמשאבים בזמן, אנשים וכסף מוגבלים, ותמיד נדרש לוותר במקומות מסוימים, להימנע או לחסוך, בכדי לקדם את הדברים המהותיים שיביאו להצלחה.

פרק שיעניין אותך: חמש הרמות של ניהול


רמה 4 - מנהיג אפקטיבי

מנהיגים אפקטיביים יכולים לנווט את החברות שלהם לעבר מטרות מוגדרות ומשכנעות. הם גם יודעים לשמור את הארגונים שלהם מתפקדים ברמה גבוהה.
למובילי ארגונים יש לעיתים נטייה להתקדם עם מבט צר לעבר המטרה, תוך הזנחת פעילות שנדמת כשולית, ואנשים שאינם חלק מאותו מאמץ, עם תוצאה של חוסר יעילות, ירידת מוטיבציה של חלק מהצוות ואכזבת לקוחות ובעלי עניין.
המנהיג האפקטיבי מבין שכל אדם בארגון וכל פעילות יכולים להשפיע מהותית על גורלה של החברה.

רמה 5 - מנהל על

מנהיגים שמשלבים ענווה אישית עם נחישות מקצועית. מנהלים אלו עושים מהפכות בשקט, והן משפיעות מאוד למשך תקופות ארוכות. אלו מנהלים שקטים, שאינם מחפשים את התהילה ואור הזרקורים בארגון, ונותנים לאחרים לקחת את הכבוד.

אגו, הוא המכשול הגדול ביותר בפני מנהלים מצליחים. כשהאגו מתרומם, אנשים עוסקים בהגנה על הטריטוריה שלהם, על ההשפעה, ועל המראית עין של הנוכחות שלהם. הגנה על האגו דורשת ממנהלים המון אנרגיה ומיקוד, ובהכרח פוגעת בתפקוד שלהם.
אך ככל שמגיעים לראש הפירמידה, ופוגשים את הבדידות שבפסגה, יותר קשה לוותר על האגו.
לכן האנשים ששמים את האגו בצד ומרוכזים רק בהצלחת הארגון, ובעיקר בהצלחת האנשים בארגון, בזכות עצמם, הם כל כך מיוחדים וחיוניים לעסקים שיודעים לזהות אותם ולתת להם את המושכות.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

מנהלים ברמה 5 יודעים להפוך חברה טובה למשהו מיוחד, כזו שמצטיינת ובה עובדים מחויבים. ה-DNA שהם מכניסים לחברה נשאר שנים רבות לאחר שהם כבר לא נמצאים. לא מדובר במנהל שכשהוא עוזב אנשים עוזבים איתו אלא שהחיבור של העובדים הוא אל הארגון, ולא אליו אישית.

לאנשים האלו יש נחישות מקצועית להגשמת מטרות ללא מגבלות. כאן מופיעה היצירתיות הניהולית שלהם. כשחסר תקציב הם משיגים מקורות חלופיים, במידה והאנשים אינם מתאימים הם יחליפו, ידריכו או יקדמו את הקיימים, וגם למגבלות פיזיות ותנאי עבודה הם ימצאו פתרונות אחרים.

אולי יעניין אותך לקרוא: מטריצת גידול/רווח – הצג בפשטות אם העסק בדרך להצלחה

האנשים האלו צנועים וענווים והאגו שלהם לא נוכח בכל ישיבה או דיון. מנהיגים ברמה 5 מתעלים את צורכי האגו שלהם ולא מתמקדים בעצמם אלא מפנים אותם לעבר המשימה הגדולה יותר של בניית חברה מצוינת. עדיין הם שאפתנים מאוד, אבל השאפתנות שלהם מופנית בראש והראשונה כלפי הארגון ולא כלפי עצמם.

עבור רוב המנהלים, תהליך ההתפתחות הוא הדרגתי, ומלווה בהדרכה ע"י מנטורים לאורך הקריירה.
כאשר תהליך ההתפתחות של מנהלים לרוב נעצר במסגרת המגבלות האישיות והסביבתיות שלהם, ועצירה במודעות העצמית ובנכונות ללמוד ולפתח יכולות נוספות, ולהשתנות.

תהליך התפתחות לניהול ברמה 5

תהליך עבור מנהל עסקי לפתח את עצמו למנהל ברמה 5:
  1. להבין את המאפיינים של מנהלים ברמה 5. מנהלים ברמה 5 הם צנועים, בעלי רצון חזק, מוכשרים, מחויבים והוגנים. הם גם מתמקדים בטובתו הגדולה של הארגון, לא בתהילה האישית שלהם.
  2. תחשבו על החוזקות והחולשות שלכם. מה החוזקות שלך כמנהל? מה החולשות שלך? איפה צריך לשפר?
  3. הציבו לעצמכם יעדים. מה אתה רוצה להשיג כמנהל ברמה 5? אילו צעדים עליך לנקוט כדי להגיע לשם?
  4. חפשו משוב מאחרים. שוחח עם עמיתיך, המנהל שלך והדיווחים הישירים שלך על מה שאתה עושה כמנהל. קבל את המשוב שלהם על החוזקות והחולשות שלך, ועל איך אתה יכול להשתפר.
  5. לפעול. ברגע שאתה יודע מה אתה צריך לעשות כדי להשתפר, בצע פעולה. פתח את הכישורים שלך, בנה את הידע שלך ועבוד על החולשות שלך.
  6. להיות סבלני. להתפתח למנהל ברמה 5 לוקח זמן ומאמץ. אל תתייאש אם אינך רואה תוצאות מיד. פשוט תמשיך לעבוד קשה, ובסופו של דבר תשיג את המטרות שלך.
כמה טיפים נוספים להתפתח למנהל ברמה 5:
  • ללמוד לכל החיים. עולם העסקים משתנה כל הזמן, ולכן חשוב להתעדכן בטרנדים ובטכנולוגיות העדכניות ביותר. קרא ספרים, השתתף בכנסים ולקחת קורסים מקוונים כדי לשמור על כישוריך חדים.
  • תתקשרו טוב. תקשורת אפקטיבית חיונית לכל מנהיג. להיות מסוגל לבטא בבירור את החזון, המטרות והציפיות שלך. כמו כן, היה מאזין טוב והיה פתוח למשוב.
  • תהיו שחקנים קבוצתיים. אף אחד לא יכול להגיע להצלחה בעצמו. למד לעבוד ביעילות עם אחרים ולבנות מערכות יחסים חזקות.
  • היה נלהב מהעבודה שלך. למי שלא נלהב מהעבודה, יהיה קשה להיות מנהיג מצליח. מצא משהו שאתה נלהב ממנו והשתמש בתשוקה הזו כדי להניע אחרים.
על ידי ביצוע שלבים אלה, תוכלו להתפתח למנהל ברמה 5 שיכול להוביל את הארגון שלך להצלחה.

מרגישים מוכנים להתקדם לרמת הניהול הבאה?
אוכל ללוות אתכם בתהליך, להכין יחד תכנית ביצוע ולעשות מעקב אחר ההתקדמות עם סיוע בשיפורים.
צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!