חמש הרמות של ניהול

 


"שינוי הוא בלתי נמנע, התפתחות היא בחירה" - ג'ון מקסוול


רבים מאיתנו בתפקידים בהם אנחנו משפיעים על אנשים במנהיגות.

מנהלים, יועצים, מאמנים, הורים, מורים, מדריכים וגם חברי צוות, נדרשים או יכולים לשנות את ההתנהגות של אנשים, את המעשים שלהם ואת סדרי העדיפויות שלהם.

ככל שנהייה מנהיגים ברמה גבוהה יותר, נוכל להשפיע על אנשים רבים יותר ובאופן משמעותי יותר, וגם לאורך זמן רב יותר.

איפה אתם במסע המנהיגות שלכם? 

ג'ון מקסוול הציג מודל 5 רמות של מנהיגות שיכול לשמש אותנו בכדי להעריך את רמת התפתחותנו כמנהיגים ומנהלים, ולזהות את הדברים שצריך לעבוד עליהם כדי להתקדם בדרך למנהיגות טובה. 

מנהיגות טובה היא כזו שגורמת לדברים להתבצע באופן מעולה, ולארגון להתפתח, עד לרמה שממשיך להתקיים ולהתפתח מעצמו.

כשאנחנו עובדים על פיתוח מנהלים, ליווי הנהלות, פיתוח דור המשך, או שינויים והתאמות בעסק לקראת העתיד, עלייה ברמת הניהול היא חלק מרכזי. זהו חלק מרוב תהליכי הייעוץ העסקי והאימון.

וכעת נציג ונפרט את אפיון חמש הרמות.



רמה 1 - תפקיד 

תפקיד הוא רמת המנהיגות הבסיסית ביותר. זו הרמה היחידה שלא דורשת שום יכולת או מאמץ להשגה. כל אחד יכול להתמנות לתפקיד. לא טוב לסמוך רק על תפקיד כמקור למנהיגות, ומנהיג טוב לא מצפה שאנשים יתיחסו אליו כמנהיג רק מסיבה זו. ברמת מנהיגות זו, אנשים פועלים על פי הנחיית המנהיגות רק אם הם מאמינים שהם חייבים.

אנשים שנשארים ברמת מנהיגות של תפקיד עשויים להתקשות לעבוד עם אנשים שרואים את עצמם מתנדבים לעבודה או שיתוף פעולה מתוך רצונם החופשי. זאת מכיוון שתפקיד לא גורם באופן אוטומטי להשפעה, ומתנדבים מודעים לכך שהם לא מחוייבים לפעול על פי מנהיגות של אף אחד. הם באמת מונהגים רק אם הם רוצים.

אבל החדשות לא כל כך רעות עבור מי שנמצא ברמה הזו, כי זהו המקום הרבה מתחילים את דרכם כמנהיגים. השתמשו בזמן שלכם ברמה זו ללמידה, כדי להוביל את עצמכם באמצעות סדרי עדיפויות ומשמעת עצמית ותהיו מוכנים לעבור לשלב הבא.


פרק שיעניין אותך: פירמידת הניהול הממוקד


דרגה 2 - הרשאה

רמה 2 מבוססת על מערכות יחסים שאנחנו בונים ומטפחים. ברמה זו, אנשים בוחרים לפעול על פי הנחיות המנהל מכיוון שהם רוצים בכך. במילים אחרות, הם נותנים למנהיג הרשאה להוביל אותם. 

כדי לצמוח ברמה זו, מנהיגים עובדים על היכרות עם אנשי הצוות שלהם והתחברות עימם. לא ניתן להוביל בלי אנשים שמסכימים להיות מובלים. מה שאומר שצריך ללמוד לאהוב אנשים ולהתחבר אליהם ברמה רגשית. אם אתם רוצים להיות מובילים טובים.

כשאתם אוהבים אנשים ומתייחסים אליהם כבעלי ערך, אתם מתחילים לפתח כלפיהם השפעה חיובית, שמובילה לעשיה. האמון גדל, מה שמוביל בדרך כלל לכבוד הדדי, והסביבה הופכת להיות הרבה יותר חיובית. זה פועל בבית, בעבודה, במשחק או בזמן התנדבות. רמה 2 היא המקום בו נבנים מערכות יחסים איתנות ומתמשכות היוצרות את הבסיס לרמה הבאה.

דרגה 2 יכולה להיות בהחלט מספקת לרוב המנהלים, ועבור הרבה זהו אזור הנוחות.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


דרגה 3 - תפוקה

המנהיגים הטובים ביותר יודעים כיצד להניע את אנשיהם לעשות דברים! 


ברמה זו, מנהלים המייצרים תוצאות בונים השפעה ואמינות. אנשים פועלים בהשפעת המנהל כי הם רוצים בכך, אבל הם עושים את זה בגלל יותר מאשר היחסים בלבד, אלא גם בגלל הרקורד שלהם. הם מתחברים להישיגים ועשייה בעבר וכן לחוויות העבודה המשותפת והישגים משותפים.

העבודה נעשית, המורל משתפר, הרווחים עולים, החיכוך יורד והמטרות מושגות. ככל שאתה מייצר יותר תפוקה משותפת, כך המנהל מסוגל להתמודד עם בעיות קשות ולהתמודד עם בעיות עוקצניות או מורכבות. הובלה והשפעה על אחרים הופכת למהנה, מכיוון שכשכולם מתקדמים יחד, הצוות עולה לרמת יעילות גבוהה ומספקת לכל.

הערה:  חשוב לציין כאן שהמטרה במודל 5 הרמות היא לא להתנתק מרמה אחת כדי לצמוח ברמה חדשה. במקום זאת, חמש רמות הניהול הללו בונות זו על זו. במילים אחרות, מנהיגי רמה 3 עדיין צריכים לעשות את הדברים שגורמים לרמה 2 לקרות. הם פשוט מוסיפים אסטרטגיות ברמה 3 שכוללים מעורבות גבוהה יותר. ככל שמנהלים יעילים ברמה 3, הם מוכנים להתמודד עם המטרות של הרמות הבאות.


פרק שיעניין אותך:
ארגון מצליח צריך מנכ"ל ברמה 5


דרגה 4 - פיתוח מנהלים

ניתן לסכם את רמה 4 כיצירה ופיתוח. המטרה שלך ברמה זו היא לזהות את היכולות והפוטנציאל של אנשים ולפתח כמה שיותר מנהיגים בתוך הצוות, על ידי השקעה בהם, בהדרכה, הכשרה ואימון, ולסייע להם לצמוח.

הסיבה היא שכשיש יותר מנהיגים פנימיים, ניתן לממש יותר משימות ועשייה בארגון. 

האנשים שתבחרו לפתח עשויים להראות פוטנציאל גדול למנהיגות, או שיתכן שהם עדיין מחוספסים ודורשים זמן לצבירת ניסיון, הנחייה והבשלה. הרעיון העיקרי הוא שכאשר אתם משקיעים באנשים, ההשפעה שלכם יכולה להתפתח ולקבל מכפילי כוח.

ככל שתגדלו יותר מנהיגים חדשים כך תשנו את החיים שלהם, ושל כל חברי הצוות. כתוצאה מכך, אנשים יהיו מעוניינים ללכת אחרי המנהיגות שלכם ולקבל אתכם כמנהלים בכירים, בגלל מה שאתם עשיתם עבורם באופן אישי. וכבונוס נוסף, סביר להניח שחלק מאותם יחסי חונכות, יהפכו ליחסים מקצועיים ארוכי טווח, עד כדי שיחזיקו מעמד לכל החיים.

כדי לצמוח דרך פיתוח אנשים, אתם צריכים לתת עדיפות להשקעה במנהיגים ומנהלים מתפתחים ולנקוט בצעדים מכוונים מדי יום כדי לעזור להם לצמוח. עשו זאת בעקביות, במשך תקופות ארוכות, ואתם עשויים להתחיל לקצור את הפירות של הרמה הבאה.


פרק שיעניין אותך:
עשר תכונות נדרשות למנכ"ל מצליח


רמה 5 - פסגה, טיפוח מנהלים שמפתחים מנהלים

מנהיגות וניהול ברמה הגבוהה ביותר היא גם המאתגרת ביותר להשגה. הגעה לזה דורשת התמדה ואריכות ימים בתפקיד, כמו גם כוונה אמיתית ומלאת תשוקה.

לא ניתן להגיע לרמה 5 אלא אם כן אתם מוכנים להשקיע את חייכם בחייהם של אחרים לטווח הארוך. אבל אם תישארו על זה, כולל התמקדות כל הזמן גם בהתפתחות עצמכם בכל רמה, וגם בפיתוח מנהיגים שמוכנים ומסוגלים לפתח מנהיגים אחרים, אתם עשויים למצוא את עצמכם בפסגה.

המחויבות להפוך למנהיג בפסגה משמעותית, אך כך גם התמורה. מנהיגים ברמה 5 מפתחים ארגונים ברמה 5. הם יוצרים הזדמנויות שמנהיגים אחרים לא מסוגלים ליצור. הם יוצרים מורשת על ידי העשייה והיצירה שהם עושים. אנשים הולכים אחריהם בגלל מי שהם ומה שהם מייצגים. הנהגתם צוברת מוניטין חיובי, כי הם חיים את התפקיד, 24/7 וכל הזמן.

מנהיגים ברמה 5 יכולים לעזוב את הארגון, והוא ימשיך לפעול ברמה מאוד גבוהה, בזכות המנהלים שהם פיתוחו, שכבר מפתחים מנהיגים ומנהלים חדשים בעצמם, ובזכות התהליכים ושגרות הניהול המצוינות שיצרו וטיפחו, ופועלות ללא תלות בהם.


סרטון הדרכה: הפיכת העסק להיות נכס לבעליו


מזהים את הצורך לעלות ברמת הניהול?

אוכל לסייע לכם לזהות את הפערים, ליצור תכנית עבודה ולעקוב אחר ההתקדמות.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48