דיכוטומיה במנהיגות

"לעולם אל תתיר לדיכוטומיה לשלוט בחייך. חפש מצב שבו העבודה שלך ,תעניק לך אושר באותה המידה של זמן הפנאי שלך" - פאבלו פיקאסו

מנהיגים רבים מרגישים תחת לחץ מתמיד. הלחץ אינו נובע בהכרח מהקשיים להשיג את היעדים, או מההתמודדות עם משברים, אלא מכך שכדי להצליח, על המנהיג ליצור איזון בין תכונות הפוכות לכאורה ולכן הינו במאבק פנימי מתמיד. מנהיגים, יזמים ובעלי עסקים מרגישים איך הם נמשכים כל יום לכיוונים שונים, ומולחצים מכיוונים אחרים, ולעיתים רבות מרגישים את הסתירה שיכולה לפרום אותם לאט לאט, או דווקא להפוך אותם לאטומים לקולות ונושאים מסוימים, כך שהתפקוד עלול לדעוך.

חשוב לשים לב למתרחש ולפתח מודעות. לנסות להתמודד עם להיות קשוב לכל הסביבה, 360 מעלות סביב. ואם מורגש צורך, להיות צנוע מספיק בכדי לפנות לקבלת תמיכה והנחייה.

מוביל אבל גם להיות מובל
 מנהיג אחראי על התוויית הדרך, הגדרת היעדים וקביעת האסטרטגיה, אך לעתים גם ללכת אחרי אחרים, לשים בצד האגו כדי לעקוב אחר רעיונות טובים יותר שמגיעים מאנשים אחרים ולדעת למי כדאי לאפשר לקחת אחריות.

אולי יעניין אותך לקרוא: קח בעלות כדי לקבל את מה שאתה רוצה

רגוע, אבל לא רובוטי
מנהיג טוב נשאר ברוגע ובשליטה, גם בעתות משבר ולחץ כבד. עליו להיות תמיד בעל שיקול דעת לוגי אבל לא נטול רגשות. חברי הצוות צריכים לדעת שלמנהיג אכפת. אך, מנהיגים שמאבדים קור רוח, גם מאבדים כבוד. ומצד שני, אנשים לא הולכים אחרי אחרי רובוטים.

אמיץ אבל לא פזיז
לאנשים רבים פחד מכישלון, פחד מהצלחה או עמידות חלשה בתנאי לחץ והתפתחות חרדה.  על המנהיג לגלות אומץ בהובלת תהליכים, גם כשהתוצאה הסופית אינה מובטחת. לכן, על המנהיג להקטין את הסיכונים כך שניתן יהיה לשלוט בהם, או לפחות לגדר אותם לממדים שבארגון יכול לעמוד בהם אם יתממשו.

אגרסיבי אבל לא משתלט
האגרסיביות של מנהיג מגיעה מכך שהוא מעודד תמיד לפעולה יזומה. לכן עליו להיות אמיץ אבל לא מטורף. על המנהיג להיות עם סיבולת פיזית ונפשית. אך אם המנהיג ישתלט ויקבל עבור אחרים החלטות, וידחוף אותם לפעול, במקום שהם אמורים ליזום בעצמם, אז המנהיג ידכא יוזמה של הכפופים, יעודד למעשה פסיביות ויכבה כל ניצוץ ליצירתיות.

הורד חינם את חוברת העבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

מחובר לכפופים אבל לא קרוב מדי
מנהיג טוב מכיר את האנשים ואת המוטיבציה שלהם. אבל אסור למנהיג להיות קרוב יותר לחבר אחד כך שיהפוך להיות חשוב יותר מאשר אחרים. לכידות הצוות חשובה יותר מאשר המשימה, כיוון שללא צוות שמתפקד טוב, המשימה עלולה להיכשל.

בטוח אבל לא שחצן
אמון הוא מדבק. מנהיג בעל בטחון עצמי אמין, מעורר השראה ונותן בטחון לכלל הצוות. אך ביטחון יתר גורם לשאננות וליהירות, אצל המנהיג עצמו, וגם של חברי הצוות.

בעל רוח תחרותית אבל גם מפסיד אדיב
מנהיג תחרותי יודע לדחוף את הקבוצה כדי לבצע את הנדרש ברמות הגבוהות ביותר.  אבל אסור למנהיג, אף פעם, לשים את הרצון להצלחה אישית מעל הצלחת המשימה על ידי הקבוצה.
מנהיג טוב יודע להכיר במגבלות, להודות בטעויות ולקחת בעלות על טעויות.

אולי יעניין אותך לקרוא: שלש התנהגויות שישכנעו שאתה כוכב

קשוב לפרטים אבל לא אובססיבי
מנהיג טוב יודע ללמוד את החומר ולרדת לפרטים הקטנים בהכנת תכנית המשימה. אך מנהיג טוב אינו נבלע בפרטים הקטנים של בעיה טקטית על חשבון ההצלחה האסטרטגית.

שקט אבל לא דומם
מנהיג טוב יודע להיות שקט. לתת לצוות להתכונן ולעבוד ולתת לאנשים את המרחב הנדרש כדי להיות יוזמים, לקבל החלטות ולהיות יצירתיים. מנהיג טוב צריך לזהות את המצב ולדבר כאשר זה חשוב.

צנוע אבל לא פסיבי
מנהיג טוב צריך לפעול עם מקצועיות ולדעת להכיר אחרים על תרומותיהם. המנהיג הוא האחראי, אך כל הצוות לוקח יוזמה, פועל במקצועיות ופותר בעיות בדרך להגשמת המטרות. על המנהיג להיות מסוגל לבצע בעלות קיצונית תוך הפעלת פיקוד לא מרוכז, כדי להשיג את ההישגים הטובים ביותר עם הצוות שלו.

לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצ/י כאן


קישור לספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


קישור לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצ/י כאן


קישור לייעוץ, מנטוריג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ובכירים - לחצ/י: סטרטגו 360  

שלח/י לי אימייל לקשר מהיר לחצ/י כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו