הגבר את החוסן שלך מול לחצי העבודה


"צלקות מצביעות על קשיחות, על זה שעברת דברים ונשארת עומד" - ת'או רוסי


לחץ בעבודה הוא בלתי נמנע בתפקידים מלאי אחריות ואתגרים. הלחץ גורם לאנשים להיות תמיד דלוקים, תמיד זמינים ותמיד עם ראש מלא במחשבות על האתגרים, ההזדמנויות והקשיים שעומדים לפניהם. הלחץ הזה שוחק רבים וגורם להם לירידה בתפקוד ובמיוחד לירידה באושר ובאיכות החיים.

אנשים בעלי רמת חוסן גבוהה מתאפיינים בכך שכבר נפלו בעבר, נכשלו, עברו זמנים מאוד קשים, צלחו אתגרים בהם היו צריכים להפעיל מאמץ גדול במיוחד לאורך זמן רב, וכבר יודעים איך נראה ומרגיש להיות במצב הגרוע מכל.

לאחר 50 שנות תצפיות, חוקרים זיהו שחוסן נפשי וגופני אינם תכונה מולדת אלא נלמדת. חוסן הוא שילוב של תכונות אישיות, דרך להסתכלות ואבחון אירועים בחיים, וכלים לקבלת החלטות ובחירה באופני פעולה. אופטימיות חשובה, כמו גם שליטה עצמית ברגשות, תחושת ביטחון אישי ויכולת להתחבר למקורות תמיכה וכוח חברתיים.
ישנם כלים, הרגלים ותרגולים שניתן לאמץ בכדי להגביר את יכולות החוסן והעמידות.  כמו בכל רכישת מיומנות, צריך להבין שזה תהליך הדרגתי שמשפיע ובא לידי ביטוי על פני זמן ועם הרבה תרגול והתנסות.

פרק שיעניין אותך: הדרך בה משמעת מובילה לחופש

תרגל מודעות
גולת הכותרת של מודעות היא ללמוד להיות "ברגע". זוהי היכולת להתייחס להווה, ללא עירוב חשש או תקווה להשלכות בעתיד, וכן להיות ללא כעס, תסכול או רגשות אחרים לגבי העבר. התחושה של "להיות ברגע" מאוד חזקה ומאפשרת לרוב האנשים לפעול ברמה גבוהה ביותר. הכלי המפורסם ביותר להשגת רמת מודעות גבוהה היא מדיטציה, ובהחלט מומלץ לכל אחד ללמוד ולתרגל מדיטציה בסיסית. אולם יש גם כלים נוספים, שמטרתם להביא את עצמך לרוגע ושקט נפשי משמעותי והסתכלות אובייקטיבית ללא שיפוטיות על המצב ועל דרכי הפעולה האפשריות. אתה צריך להיות מסוגל להסתכל על עצמך מנקודת מבט חיצונית ולא מעורבת רגשית.  יש גם אפליקציות מצוינות לסמארטפון כמו Headspace ו- Calm.



להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

מיין נושאים למחיצות
נושאים שונים דורשים טיפול שונה, חשיבה שונה ועשייה שונה. אל תרשה לעצמך לחשוב, לתכנן או לפעול על נושאים שונים בתכלית, באותו הזמן.
אם יש לפניך אתגר משמעותי בניהול פרויקט אסטרטגי, משבר עם עובד, לחץ בתחום הכספים וגם עניין משפחתי, שכולם צריכים את תשומת הלב שלך עכשיו, תפעל ליצור סדר בבלאגן מהר. בחר את 3 הנושאים הדחופים ביותר, ואז מתוכם את המשמעותי ביותר וטפל רק בו. לאחר מכן, עבור לטפל בנושא הבא. אם יש נושא שמישהו אחר יכול לטפל בו, בקש את עזרתו בעניין. ואם יש עניין שניתן לדחייה למחר או מחרתיים, תרשום לעצמך מועד לטיפול ביומן, והסר את הנושא מדאגותיך להיום.

נהל הפסקות וזמנים להתנתקות
לכל אחד מאיתנו זרימה וקצב של עליה וירידה ברמת האנרגיה, הריכוז והכוחות לפעולה. ישנם ימים טובים ופחות, ובמיוחד ישנם שעות ביום בהם אנחנו במיטבנו ואחרות בהם אנחנו מרגישים מעט פחות.
כשמרגישים עם כוחות ובריכוז גבוה, חשוב לזהות זאת ולהתמקד בנושאים ובפעילויות החשובות ביותר. אם תעשה את המאמץ הגדול ביותר, במשימה החשובה ביותר, כאשר אתה במיטבך, זהו מכפיל כוח שיוביל אותך להצלחה בטוחה.
כשאתה מרגיש פחות מרוכז ופחות אנרגטי, הימנע מלעבוד על דברים קריטיים ובמקום זאת פעל בעניין אחר לחלוטין, בו תוכל לפעול ללא לחץ, כמו עבודה אדמיניסטרטיבית שגרתית. תרשה לעצמך לצאת להפסקה, לנשום אוויר צח, לעשות מעט פעילות גופנית, או לעשות משהו משעשע או מרגש, בכדי להחזיר לעצמך את הכוחות להיות במיטבך.

פרק שיעניין אותך: מנהגים של בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה

פתח גמישות מחשבתית
כשאתה מרגיש בלחץ מאוד גדול, כזה שמעסיק אותך מאוד, שעליו אתה מנהל דיאלוגים פנימיים ושמפריע לך לחשוב ולפעול בנושאים אחרים, ראשית, זהה זאת ועצור לחשוב על זה. ניתוח רציונלי של המצב יאפשר לך לנהל אותו, ליצור לעניין מחיצה ולטפל בו באופן הטוב ביותר עבורך.
ענה לעצמך על השאלות, מה כותרת הנושא שיוצר עליך לחץ גדול? ציין לעצמך את הרגשות שלך בעניין, האם אתה כועס, או חושש? ציין לעצמך מה המטרות שאתה רוצה להשיג כדי לפתור או לשפר את המצב. קבע לעצמך תכנית פעולה ראשונית, גם אם היא לא נראית כרגע מושלמת או בעלת סיכוי רב להצליח.
צור לעצמך מחיצה לעניין וקבע לעצמך מועד קרוב לעסוק בו שוב.  כך תחזיר לעצמך את השליטה ותוכל להתפנות לפעול ולהצליח בעניינים אחרים.

טפח חמלה
מחקרים מראים שאנשים שמחים יותר ומרגישים חזקים יותר כאשר הם חומלים לאחרים ולעיתים לעצמם.
לחמול הוא עיסוק של החזק, שמעניק חמלה לחלש ממנו. אם אתה מרגיש תחת לחץ כבד ומוחלש, קח פסק זמן קצר מהבעיות של עצמך וזהה את הקשיים של אחרים. דוגמאות להפעלת חמלה שזמינות לכולנו,
 - הושט יד לאחר, לעזרה. זהה מישהו אחר תקוע ומתקשה להצליח ותן לו סיוע.
 - תחמול למי שעובד איתך על עוול שאתה מרגיש שעשה כלפיך ונצל זאת לחיזוק שיתוף הפעולה ביניכם.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להערות ותובנות או מידע על ייעוץ ומנטורניג 

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו