הדרך בה משמעת מובילה לחופש


"משמעת היא הידיד הטוב ביותר שלך. היא תדאג ותטפל בך באופן ששום דבר אחר אינו מסוגל" - ג'וקו ווילניק


ג'וקו ווילניק היה ביחידת אריות הים 20 שנה והיה מפקדו של צוות בוזר, הצוות המאותר ביותר בין היחידות המיוחדות האמריקאיות ששירתו בעירק. לאחר פרישתו הקים חברת ייעוץ למנהיגות בעלת מחזור של מיליוני דולרים, כתב את רב המכר "לקיחת בעלות מוחלטת" ומנחה פודקאסט מעולה (בעיניי) בשם Jocko Podcast

כשהתחלתי לשמוע את ג'וקו מדבר על כך שמשמעת מובילה לחופש, מיד הבנתי על מה הוא מדבר, כי גם אותי הכתה התובנה הזו לפני כ-25 שנה, בשנים הראשונות של הקריירה.

פרק נוסף שיעניין אותך: לקיחת בעלות מוחלטת - ג'וקו ווילינק 

הפרדוקס של משמעת וחופש
רוב האנשים לא יצליחו לעבור את המשוכה הפשוטה של חיבור בין משמעת לחופש. הרי זה נשמע הפוך לגמרי. רוב האנשים יאמרו שכשיש חופש, לא צריכים להיות כפופים למשמעת, ואפשר לעשות מה שרוצים.

כאן הבלבול, כי עבור רבים מאיתנו, משמעת היא דבר שאחרים, כמו בני משפחה, בוסים, מעסיקים, חוקים, תקנות, ארגונים ומערכות עכיפה כופים עלינו. ואז אנשים מגדירים חופש, כבריחה מהגורמים שכופים עליהם פעולה לפי כללים ומשמעת.
אבל מה לגבי הגשמת המטרות שלנו? מימוש היכולת שלנו לעשות את הדברים שחשובים לנו? לפנות לעצמנו זמן וקשב ולשלוט בחיים של עצמנו?
עבור כל אלו, צריך משמעת עצמית, כזו שמביאה אותנו למקומות שאנחנו רוצים להגיע אליהם, מאפשרת לנו להתמיד, להשתפר ולהתפתח לאורך זמן, לפעול על פי סדרי העדיפויות של עצמנו ולחיות חיי שאנחנו מרוצים מהם.
המשמעת היא זו שיוצרת את המרחבים בהם החופש יכול להתקיים.

ניהול זמן
לכולנו אותם 24 שעות ביום, או 168 שעות בשבוע, צרכי שינה ואכילה די דומים, וכו'. אבל אנשים נבדלים מאוד בתפוקה שלהם בזמן נתון, ביכולת הלמידה שלהם בזמן נתון וביכולת שלהם לפנות זמן עבור דברים שחשובים לה כמו פעילות בקהילה, תחביבים, כושר, זמן עם המשפחה וכד.
כדי לקבוע סדרי עדיפויות ולממש משימות על פי סדרי העדיפויות, דורש משמעת עצמית משמעותית. 
כדי לא להיסחף אחרי דברים נוצצים (כמו רשתות חברתיות), להימנע מלפעול על פי העדפות של אחרים (חלקם סתם נודניקים), ולשים את הזמן והקשב שלך על הדברים הכי הכי חשובים ומשמעותיים לך, דורש משמעת עצמית וחוסן נפשי.

משמעת שמובילה להרגלים
כדי להגשים יעדים שלוקח הרבה זמן ומאמץ להגיע אליהם, צריך משמעת והתמדה, ואילו הופכים במשך הזמן להרגלים. בספורט, בעבודה, בהשקעות ובתזונה, שום הישג משמעותי לא מגיע מהר ובקלות.
ג'וקו אומר, שהכי טוב זה לגלות בהקדם מה הדבר הכי מבאס בתהליך שצריך לעבור, ולעשות כמה שיותר את הדבר המבאס הזה, עד שנהיים בו ממש טובים.
זאת המשמעות של להתגבר על מכשולים, לעבור דרך קירות ולהפוך את עצמנו להכי טובים שאנחנו מסוגלים להיות. וזה בא לידי ביטוי, כשלעשות את הדברים הקשים והמבאסים הופך להיות הרגל שלנו, ואז אנחנו פתאום מגלים שאנחנו מתקדמים במקום שאנישם אחרים נעצרים, ויום אחד מישהו מסב את תשומת ליבנו שאנחנו ברמה גבוהה ויוצאת דופן, שהרבה אנשים לא מבינים איך אפשר להגיע אליה.

קריירה
בעבודה הראשונה אחרי הלימודים, גוייסתי לחברת ייעוץ, ודי מהר שמתי לב שהאנשים הכי נחשבים בחברה, אלו שקיבלו את המשימות המעניינות ומאתגרות ביותר ואילו שהתקדמו הכי הרבה שמדרגי הניהול, היו אלו שהגיעו מוקדם לעבודה, עזבו בין האחרונים, אף פעם לא התלוננו, ותמיד מוכנים לקחת יותר אחריות.
נפל לי האסימון, ונהייתי גם כזה. והתוצאות הגיעו מהר!
הייתי הראשון ממגוייסי המחזור שלי לקבל ניהול פרויקטים, ניהול לקוחות ולבסוף ניהול אזור גיאוגרפי ויחידת רווח והפסד עצמאית.
גם בהמשך הקריירה הדפוס הזה המשיך. ואני בעצמי מייחס ליכולת המשמעת העצמית, ההתמדה והחוסן לעמוד בלחצים את רוב התרומה. הרבה יותר מאשר יכולת מולדת, אישיות, כשרונות, חוכמה או משהו כזה.
כמובן שצריך להיות במקום הנכון כדי לקבל הזדמנות, ואומץ לקפוץ לתוך ההזדמנות וגם די הרבה מזל כדי להצליח. אבל המשמעת היא התשתית הבסיסית שעליה הכל צומח.

להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

בריאות
כאמור, בשנות הקריירה הראשונות, הייתי מרוכז לחלוטין בעבודה, ובלי לשים לב התדרדרתי פיזית. עליתי במשקל, הרגשתי טיפה שמנמן והכושר הגופני התדרדר.
יום אחד הסתכלתי על עצמי במראה, ואמרתי די. התחלתי להקפיד על תזונה, וזה לא היה פשוט, ראשית כי לא הבנתי בזה, ושנית כי היו לי הרגלים רעים. התחלתי ללכת כל שבוע לחדר כושר ונרשמתי לשיעורי אומנויות לחימה, שמאוד אהבתי עוד מימי התיכון.
כך בבגרות, עם לעבוד בכל הכוח ולסייע בגידול הילדים עשיתי בשתי אומויות לחימה שונות את הדרך הארוכה מחגורה לבנה עד שחורה (כל אחד לקח 6 שנים), והצלחתי להגדיל מסת שריר באופן משמעותי.
להסתדר עם הזמן לא היה פשוט, כי רציתי להמשיך להשקיע הרבה בעבודה, וגם להיות שם כאב תומך ומתפקד בשנים הצעירות של הילדים.
הפתרון היה להכניס את הפעילויות כפגישות ביומן, לקבוע תפריטי תזונה יומית וכו', ופשות לעשות ולהתמיד.
תכל"ס, אני מתמיד בכל זה מאז ועד היום. עשיתי שינויים במשך הזמן, בהתאם להבנה שלי את הנושאים והתאמות לדברים אחרים בחיים, אבל באותם עקרונות.
כל מדדי הבריאות השתפרו, כולל התוצאות בבדיקות דם. אחוזי השומן ירדו מאוד, המראה מצא חן בעיניי, וההרגשה העצמית הפכה מצויינת.

פרק נוסף שיעניין אותך: שאלות על מחויבות לייעוד שלך

השקעות ועצמאות כלכלית
הבסיס ליכולת לבצע השקעות ולהגיע לעצמאות כלכלית, הוא לחסוך בהוצאות, כך שייווצר לך כסף פנוי, ואת הכסף הזה להשקיע, כל חודש ובמשך הרבה מאוד שנים.
כדי לחיות באופן הזה נדרשת משמעת ברמה גבוהה.
צריך לדעת להתמיד גם כשהולך טוב וגם כשנראה שהכל מתמוטט. לא להיבהל לרעשים כמו עצות חבריות או כותרות בעיתונים, אלא להתמיד בדרך שקבעת לעצמך מתוך למידה ושיקול דעת בגלל שידעת שלטווח ארוך, זו הדרך הנכונה.
כך הדבר גם בניהול עסק או עבודה במכירות. ישנ המון הסחות דעת, המון סיבות להיות באופוריה או להיות בייאוש, והמון דברים נוצצי שנראים טוב יותר (בסגנון הדשא של השכן) וקל מאוד לשנות כיוון יותר מידי פעמים או לדלג על שלבים ופעילויות חשובות ולשרוף זמן כסף ואנרגיה, שיכלו להיות מכוונים באופן פורה יותר לעבר המטרות האמיתיות.

תרגול
כדי לנכס לעצמך את ההרגלים של משמעת שיוצרת חופש, מתחילים בדברים הכי בסיסיים.
קודם כל לקום מוקדם, וזה לא חייב להיות 4 או חמש בבוקר, אבל כן מוקדם, ולא ברגע האחרון לפני שצריך לצאת לעבודה או ללימודים.
רצוי להכין מראש רשימת דברים שרוצים לבצע, חלקם ממש אחרי שקמים, וזה צריך לכלול משהו פיזי, שמניע אותך.
כל הפואנטה היא להתחייב לעצמך על דברים לביצוע ותכלס לעמוד בזה ולבצע אותם. זה כלכ כך בסיסי.
אם מרגיש לך שמשהו הוא החולשה שלך, אינטואיטיבית, בורחים מזה. במקום לברוח, צריך לתקוף את החולשה של עצמך, ולתרגל דברים שבהם נדרש להשתמש בחולשה, עד שהיא לא מרגישה חולשה.

זה נשמע מאוד קשוח, ובטח לא נשמע כיפי או נעים כל הזמן.
הדבר הנעים הוא התוצאה.
זה תכל"ס, אמיתי ועם רגליים על הקרקע. דברים שכל אחד באמת מסוגל לעשות עבור עצמו. 

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC