שלוש נקודות לפיתוח חוסן נפשי


"כשנראה שהכל פועל כנגדך, זכור שמטוסים ממריאים כנגד הרוח" - הנרי פורד


לא כל אחד נולד עם חוסן נפשי מפותח. לרבים קשה להשתחרר מרגעים קשים, וחווים אבדן ביטחון עצמי שלוקח הרבה זמן ומאמץ לשקם.

רגעים קשים נפוצים בעולם הניהול הבכיר כוללים,
- תכניות שמתמוטטות וכושלות
- פיטורים
- אי קבלת קידום
- עסקים שנקלעים לקשיים
- ביקורת אישית והאשמות
- עזיבת לקוח או ספק משמעותי

חוסן נפשי ניתן לפיתוח על ידי תשומת לב ואימון עצמי מתמיד. בכל עת שחווים כישלון או ירידה בביטחון העצמי כדאי להיות במודעות, ולתרגל את הנקודות הבאות בהשראת חשיבת הסטואיזם.

פרק שיעניין אותך: כללים לחיים ע"פ סטואיזם 


החשיבות של חוסן נפשי

סיבות מדוע חשוב לפתח חוסן:
  1. חוסן עוזר לך להתאושש מכשלונות. כאשר אתה חווה אתגר או נסיגה, החוסן מאפשר לך להתאושש ולהתקדם. זה חשוב כי החיים מלאים באתגרים, והיכולת להתאושש חיונית להצלחה.
  2. חוסן עוזר לך להתמודד עם לחץ. מתח הוא חלק מהחיים, אבל יותר מדי מתח יכול להזיק. חוסן עוזר לך לנהל לחץ בצורה בריאה, כך שהוא לא יכניע אותך.
  3. חוסן עוזר לך לשמור על השקפה חיובית. כשיש לך חוסן, סביר יותר שתראה את הטוב בכל מצב. זה יכול לעזור לך לשמור על מוטיבציה ואופטימיות, גם כשהדברים קשים.
  4. חוסן עוזר לך לבנות מערכות יחסים חזקות יותר. אנשים עמידים נוטים יותר לקיים מערכות יחסים חזקות. הסיבה לכך היא שהם מסוגלים לתקשר ביעילות, לפתור בעיות ולתמוך באחרים בזמנים קשים.
  5. חוסן עוזר לך להשיג את המטרות שלך. כאשר יש לך חוסן, יש לך סיכוי גבוה יותר להשיג את המטרות שלך. הסיבה לכך היא שאתה לא מתייאש בקלות ממכשולים, ואתה מסוגל להתמיד מול אתגרים.
  6. חוסן עוזר לך לחיות חיים בריאים יותר. אנשים עמידים נוטים יותר לדאוג לבריאותם הפיזית והנפשית. הסיבה לכך היא שהם מסוגלים לנהל מתח, להתמודד עם רגשות קשים ולעשות בחירות בריאות.
  7. חוסן עוזר לך להצליח יותר בחיים. אנשים עמידים נוטים יותר להצליח בחיים. הסיבה לכך היא שהם מסוגלים להתגבר על אתגרים, להשיג את מטרותיהם ולבנות מערכות יחסים חזקות.

שלוש נקודות לפיתוח חוסן נפשי

הסתכלות בהירה על המציאות
יש להביט במציאות כמו שהיא. לא לחפש אופטימיות היכן שאיננה, אלא הכרה מלאה במצב ובקשיים והבנת השלכותיהם. כדאי לראות בקשיים הזדמנות לשפר את החוסן ולחשוב על דרכים ופעולות לשיפור המצב ככל שניתן.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

נתינת משמעות למצב
משמעות נותנת מיקוד מחשבתי במטרה והשלמה. כשאנו נותנים לדברים משמעות, אנו יודעים למקם את עצמנו בתוך הסיטואציה ולהבין את התפקיד שעלינו למלא.

פרק שיעניין אותך: הדרך להישאר שקולים כאשר מסביב לחץ ובלגן


להסתדר עם מה שיש
חוסן נפשי, זה להסתדר עם מה שיש. אתה חייב למצוא דרכים לשפר את המצב ולנקוט בפעולות. אין טעם להיתפס לתכניות פעולה שאינן אפשריות או שלא ניתן לגייס עבורן משאבים. לכן מובן לבעלי חוסן נפשי שעליהם להבין את המצב לאשורו ולהסתדר עם מה שיש.


מדריך לפיתוח חוסן נפשי

מדריך כיצד לפתח חוסן רגשי המתאים להצלחה טובה יותר בעבודה:
  1. תכיר ברגשות שלך. הצעד הראשון לפיתוח חוסן רגשי הוא להכיר ברגשות שלך. זה אומר לזהות מתי אתה מרגיש לחוץ, כועס או מוטרד, ולאפשר לעצמך להרגיש את הרגשות האלה. חשוב לא להדחיק את הרגשות שלך, שכן זה יכול להוביל למנגנוני התמודדות לא בריאים.
  2. תייגו את הרגשות שלכם. לאחר שהכרת את הרגשות שלך, זה מועיל לתייג אותם. זה אומר לתת שם לרגש שאתה מרגיש. לדוגמה, אם אתה מרגיש לחוץ, אתה עשוי לתייג את הרגש שלך כ"מתח" או "חרדה". תיוג הרגשות שלך יכול לעזור לך להבין אותם טוב יותר ולהתמודד איתם בצורה יעילה יותר.
  3. הביעו את הרגשות שלכם בצורה בריאה. לאחר שהכרתם ותייגתם את הרגשות שלכם, חשוב לבטא אותם בצורה בריאה. המשמעות עשויה להיות שיחה עם חבר או בן משפחה מהימנים, כתיבה יומן או עיסוק בפעילות גופנית. חשוב למצוא דרך בריאה לבטא את הרגשות שלך שעובדת בשבילך.
  4. אתגר את המחשבות השליליות שלך. כאשר אנו מרגישים לחוצים או מוטרדים, יש לנו לעתים קרובות מחשבות שליליות על עצמנו או על המצב בו אנו נמצאים. חשוב לאתגר את המחשבות השליליות הללו ולהחליף אותן במחשבות מציאותיות וחיוביות יותר. לדוגמה, אם אתה מרגיש לחוץ לגבי מצגת שאתה מציג, אתה עשוי לאתגר את המחשבה השלילית "אני הולך להיכשל" במחשבה המציאותית יותר "התכוננתי היטב למצגת הזו ואני בטוח שאצליח ."
  5. תשמור על עצמך. כאשר אנו מרגישים לחוצים או מוצפים, חשוב לדאוג לעצמנו. משמעות הדבר היא שינה מספקת, אכילת מזון בריא ופעילות גופנית סדירה. חשוב גם למצוא דרכים להירגע ולהוריד מתח, כמו קריאה, האזנה למוזיקה או בילוי בטבע.
  6. להציב גבולות. חשוב להציב גבולות בעבודה ובחיים האישיים. זה אומר להגיד לא לדברים שאין לך זמן אליהם או שילחיצו אותך. חשוב גם להציב גבולות עם אנשים ששואבים את האנרגיה שלך או שאינם תומכים.
  7. פנה לעזרה מקצועית במידת הצורך. אם אתם נאבקים לפתח חוסן רגשי בעצמכם, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. מטפל יכול לעזור לך להבין את הרגשות שלך, לפתח מנגנוני התמודדות בריאים ולבנות חוסן.
ביצוע שלבים אלה יכול לעזור לך לפתח חוסן רגשי, שיכול להוביל להצלחה טובה יותר בעבודה. על ידי הכרה ברגשות שלך, תיוג אותם, הבעתם בצורה בריאה, אתגר למחשבות השליליות שלך, טיפול בעצמך, הצבת גבולות ופנייה לעזרה מקצועית במידת הצורך, אתה יכול להיות עמיד יותר ומצויד יותר להתמודד עם אתגרי העבודה.
הנה כמה טיפים נוספים לפיתוח חוסן רגשי בעבודה:
  • מצא מנטור או מאמן שיכול לתמוך בך. להיות עם מי לדבר שמבין מה אתה עובר יכול להיות בעל ערך רב.
  • הצטרף לקבוצת תמיכה. ישנן קבוצות תמיכה רבות הזמינות עבור אנשים הנאבקים במתח, חרדה או אתגרים רגשיים אחרים.
  • למד טכניקות הרפיה. ישנן טכניקות הרפיה רבות שיכולות לעזור לך להתמודד עם מתח ולהתמודד עם רגשות קשים. כמה דוגמאות כוללות מדיטציה, יוגה ונשימות עמוקות.
  • קח הפסקות במהלך היום. קום והסתובב, או צאו החוצה לשאוף אוויר צח. הקדשת כמה דקות לעצמך יכולה לעזור לך לנקות את הראש ולחזור לעבודה בתחושת רעננות.
  • אל תפחד לבקש עזרה. אם אתה מתקשה, אל תפחד לבקש עזרה מהמנהל שלך, עמית לעבודה או חבר.


פיתוח חוסן רגשי דורש זמן ומאמץ, אבל זה שווה את זה. על ידי ביצוע העצות האלה, אתה יכול להיות עמיד יותר ומצויד יותר להתמודד עם אתגרי העבודה.

רוצים תמיכה בשיפור החוסן והעלאת רמת הניהול?
אוכל לסייע לכם להכין תכנית פעולה ולעקוב אחר הביצוע.
צרו קשר בהקדם!

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו