עשר עצות להכנת העסק למכירה


"רכישת הון ונכסים אינה פותרת בעיות, אלא משנה אותם" - לוציוס אנאוס סנקה


כדי למכור עסק בהצלחה נדרשים תכנון והכנה. כבעל עסק, אתה יודע שלביצוע החלטות משמעותיות נדרש תהליך חשיבה ותכנון מסודר והכנה מתאימה. החלטה על מכירת העסק הינה החלטה המשמעותית מכולם.
אם בתכנון שלך מכירת העסק בעתיד, אל תודיע על כך יום אחד ותנסה לקבל הצעות. ישנם מספר דברים שעליך לתכנן ולבצע מראש, לעשות שיקולים ובחירות ולקבל החלטות בעלות משמעות אסטרטגית, שתכליתן להקל על תהליך המכירה עם מטרה להגדיל ככל האפשר את ערך התמורה.

תאר את החזון שלך
רוכשים יודעים לזהות עסקים טובים, אבל אתה צריך "להראות להם את החלום" כדי לקבל את הערך הרב ביותר. נצל את ההזדמנות על ידי ביטוי סיפור הגדילה שלך לרוכשים ועזור להם להבין את החזון ואת המטרות שהגדרת עבור העסק. תאר את התרבות הארגונית של החברה  כדי לעזור להם להבין מה העסק יכול להגשים בעתיד.

עשה את עצמך מיותר
אתה מוכר את החברה, לא את עצמך. רוכשים פוטנציאלים יבקשו לראות צוות הנהלה מוכשר ואפקטיבי. כך יובטח כי החברה תמשיך לתפקד טוב ולהצליח לאחר פרידת הבעלים מהחברה.
עליך להביא את החברה למצב בו תוכל להעדר ולא להיות מעורב בחברה במהלך חופשה של מספר חודשים, ללא השפעה שלילית על ביצועיה.
דאג לכך שיש מי שיכול לבצע ברמה גבוהה כל פעולה שהיא בתחום אחריותך, ושחלוקת קבלת ההחלטות ברורה ומתפקדת היטב. אליך להיות מסוגל להוכיח לרוכש הפוטנציאלי את תפקוד החברה ויכולותיה, כאשר אתה מחוץ לעניינים.

להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

התחל בהכנות מוקדם

הרוכשים יחפשו רווחים. עליך להתחיל לבחון דרכים להגדיל את ריווחיות העסק ו/או את נכסיו, ככל האפשר. ככל שתגיע לתחילת תהליך המכירה מוכן יותר, כאשר היוזמות שלך פועלות ומתגשמות, כך תוכל להצביע על ערך רב יותר לחברה.

טוב יהיה אם העסק יראה מגמה של גידול ברווחים ובנכסים לתקופת המכירה, לעומת תקופות קודמות. התמקד בהתייעלות תפעולית, קיצוץ עלויות מיותרות, שותפויות, פתיחת שווקים ופיתוח עסקי. בחר פעילויות שתוצאותיהם יהיו ניכרות וגלויות לרוכשים.


בצע התייעלות וחיסכון
חפש מקומות להתייעלות וחיסכון. אל תמתין למועד העסקה כדי לשפר את המאזן על ידי חיסכון והתייעלות. חפש הזדמנויות להסרה ומכירת נכסים שאינם תורמים לעסקים.  בטל או מכור ציוד או פעילויות עסקיות שאינן ריווחיות. שים דגש על קיצוץ  ושליטה בהוצאות ובקרה על הוצאות מזדמנות.

פרק נוסף שיעניין אותך: תהליך רכישת עסק

קיים תהליכים קפדניים למעקב ובקרה פיננסית
מנהל הכספים יכול להיות גורם קריטי ומכריע להצלחת העסק. העסקת מנהל כספים/חשב/CFO טוב היא התחלה טובה ליישום בקרות פיננסיות חזקות. השקע זמן כדי באמת להבין את הפעילות העסקית שלך ולראות את הרווחיות מנקודת מבט אובייקטיבית.
דוחות כספיים מדויקים ואמינים, שמוגשים בזמן מהווים בסיס שמגדיל אטרקטיביות של חברה, ולעתים קרובות ישפיעו על החלטת הרוכש. הצגת העסק שלך עם תזרים מזומנים חיובי ויציב, צוותי ניהול מיומנים ודרישת הוצאות הון נמוכות יותר, ימקם את העסק שלך לרכישה אטרקטיבית.

הפחת תלות בלקוחות בודדים ותחומים מעטים
ביזור הזדמנויות וסיכונים חשוב בהרבה תחומים, ולא רק בניהול תיק ההשקעות שלך. עבור רוכשים רבים, לעסק אידאלי קיים בסיס לקוחות רחב ומגווןריכוז מסוים של הלקוחות עשוי להיות בלתי נמנע. זו המציאות עבור עסקים רבים. חתימת חוזי התקשרות ארוכי טווח עם לקוחות ולהיות ספק מאושר ללקוחות רבים ומשמעותיים, מספק לרוכשים פוטנציאליים, ביטחון כי הלקוחות ישמרו על ידי העסק גם לאחר העברת הבעלות.

הצג תחזית מציאותית וניתנת ליישום, שנתמכת בנתונים
אתה מוכר למרבית הרוכשים את העתיד ובמיוחד את תזרימי המזומנים העתידיים. הצג תחזית מציאותית שנתמכת על ידי מידע ונתונים מהשטח. זה יצביע על אמינות צוות הניהול ועל איכות העסק. הצגת  תחזיות סבירות, אמינות וברות השגה, יוכיח לרוכש את הערך היסודי של העסק.

פרק נוסף שיעניין אותך: כמה שווה העסק שלך?

אל תערב ענייני משפחה
כאשר יגיע הזמן למכור את העסק, אתה צריך להוציא את "המשפחה" מתוך העסק המשפחתי. נקה הוצאות והתחייבויות הקשורות למשפחה ככל שניתן. מנקודת המבט של הרוכש, ענייני משפחה מרתיעים מאוד, ולכן טיפול וניקוי הבעיות מראש יגביר את האמון בעסק ובמוכר ונותן וודאות רבה יותר אשר תתמוך במשא ומתן ותהליך קבלת החלטות.

צמצם את הצורך בהון חוזר
הון חוזר הוא לעתים קרובות מקור נעלם של ערך, שקשה לתפיסה עבור הבעלים. הון חוזר הוא נשמת אפו של העסק, כיוון שמהווה המשאב המרכזי לרכישות סחורה ושירותים, תשלום משכורות ומתן אשראי ללקוחות. הרוכשים רוצים לקבל לידם עסק עם רמה נמוכה ככל שהאפשר של צורך בהון חוזר. עסקים פרטיים רבים לוקים באופן בו הם ממנים ומטפלים בהון חוזר ויש בתחום הזה פוטנציאל שיפור רבניהול ההון החוזר דורש מאמץ ותשומת לב, ויכול לשחרר את כסף "לכוד".

השתמש בייעוץ מקצועי
שימוש ביועצים מנוסים יכול לספק לך חיסכון ניכר בזמן והימנעות מטעויות, ולהוסיף ערך. ודא שיש לך את הצוות הנכון של אנשי מקצוע תומך בך עם חשבונאות, יעוץ מס, יעוץ משפטי, ויעוץ מסחרי וארגוני ספציפי למיזוגים ורכישות. לכל יועץ תפקיד בתהליך המכירה שיספק פרספקטיבה ומומחיות בתחומים שלו.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני
לאימייל: לחצו כאן

למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר להתייעצות ללא עלות: לחצו כאן

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן
התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן
עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן
עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן
עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 

#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity
#strategy #negotiation #personaldevelopment #networking #lean
 #projectmanagement #gettingthingsdone #business 
#operationsmanagement #grit #stoicism #sales #profit
 #businessstrategy #entrepreneurship
 #startups #bodylanguage #leanstartups #israel #startupnation
 #personalbranding

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!