תובנות מהספד משה דיין לרועי רוטברג בקיבוץ נחל עוז


"איך עצמנו עינינו מלהסתכל נכוחה בגורלנו, מלראות את ייעוד דורנו במלוא אכזריותו?" - משה דיין


נתעמק הפעם כדי לקבל תובנות ערכיות, אישיותיות ורטוריות מהספד משה דיין לרכז הביטחון של קיבוץ נחל עוז, רועי רוטברג, לאחר שנרצח ע"י מסתננים פלסטינים מרצועת עזה.

ההיסטוריה חוזרת.


פרק שיעניין אותך:  מגילת העצמאות - חזון משימה וערכים למיקוד והשגת יעדים


חשיבות הספד משה דיין לרועי רוטברג

 הספד משה דיין לרועי רוטברג הוא אחד הנאומים המפורסמים בתולדות מדינת ישראל. רועי רוטברג, חבר קיבוץ נחל עוז ורכז הבטחון של הקיבוץ, נרצח ב-1956 על ידי מסתננים פלסטינים מרצועת עזה. ההספד שנשא דיין על קברו של רוטברג ב-30 באפריל 1956, נחשב למופת של רטוריקה נוקבת ועמוקה, והשאיר רושם עמוק על הציבור בישראל.

בהספד, דיין דיבר על המציאות הקשה שבה נאלצים תושבי הגבול לחיות, ועל הצורך בהתמודדות עם האיום המתמיד מצד הפלסטינים ומצרים. הוא גם התייחס למורשת ההתיישבות ולחשיבות ההגנה על המדינה. הנאום מציג את המתח בין הרצון לשלום לבין המציאות הביטחונית האלימה, ומדגיש את הצורך בערנות ובהכנה להגנה על המדינה.


פרק שיעניין אותך:   משה דיין אסטרטגיה וטקטיקה לניצחון


נוסח ההספד

אתמול עם בוקר נרצח רועי. השקט של בוקר האביב סִנוורוֹ, ולא ראה את האורבים לנפשו על קו התלם. אל נא נטיח היום האשמות על הרוצחים. מה לנו כי נטען על שנאתם העזה אלינו? שמונה שנים הינם יושבים במחנות הפליטים אשר בעזה, ולמול עיניהם אנו הופכים לנו לנחלה את האדמה והכפרים בהם ישבו הם ואבותיהם.

לא מהערבים אשר בעזה, כי אם מעצמנו נבקש את דמו של רועי. איך עצמנו עינינו מלהסתכל נכוחה בגורלנו, מלראות את ייעוד דורנו במלוא אכזריותו? הנשכח מאיתנו כי קבוצת נערים זו, היושבת בנחל עוז, נושאת על כתפיה את שערי עזה הכבדים, שערים אשר מעברם מצטופפים מאות אלפי עיניים וידיים המתפללות לחולשתנו כי תבוא, כדי שיוכלו לקרענו לגזרים – השכחנו זאת? הן אנו יודעים, כי על מנת שתגווע התקווה להשמידנו חייבים אנו להיות, בוקר וערב, מזוינים וערוכים.

דור התנחלות אנו, ובלי כובע הפלדה ולוע התותח לא נוכל לטעת עץ ולבנות בית. לילדינו לא יהיו חיים אם לא נחפור מקלטים, ובלי גדר תיל ומקלע לא נוכל לסלול דרך ולקדוח מים. מיליוני היהודים, אשר הושמדו באין להם ארץ, צופים אלינו מאפר ההיסטוריה הישראלית ומצווים עלינו להתנחל ולקומם ארץ לעמנו. אך מעבר לתלם הגבול גואה ים של שנאה ומאוויי נקם, המצפה ליום בו תקהה השלווה את דריכותנו, ליום בו נאזין לשגרירי הצביעות המתנכלת, הקוראים לנו להניח את נשקנו. אלינו זועקים דמי רועי מגופו השסוע. על אף שאֶלֶף נָדַרנו כי דמנו לא יוגר לשווא – אתמול שוב נתפתינו, האזנו והאמנו. את חשבוננו עם עצמנו נעשה היום. אל נירתע מלראות את המשטמה המלווה וממלאת חיי מאות אלפי ערבים, היושבים סביבנו ומצפים לָרגע בו תוכל ידם להשיג את דמנו. אל נסב את עינינו פן תחלש ידנו. זו גזרת דורנו. זו ברירת חיינו – להיות נכונים וחמושים חזקים ונוקשים או כי תישמט מאגרופנו החרב – וייכרתו חיינו.

רועי רוטברג, הנער הבלונדיני הצנום, אשר הלך מתל אביב לבנות ביתו בשערי עזה, להיות חומה לנו. רועי – האור בלבו עיוור את עיניו, ולא ראה את בְּרק המאכלת. הערגה לשלום החרישה את אוזניו, ולא שמע את קול הרצח האורב. כבדו שערי עזה מכתפיו ויכלו לו.


 

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


מה עשה את ההספד למכונן ומשפיע?

משה דיין היה דמות מפתח בתולדות ישראל ובעיצוב זהותה הלאומית והביטחונית. מעמדו כלוחם ממלחמת העצמאות, כמצביא במלחמת סיני וכשר ביטחון בזמן מלחמת ששת הימים, העניק לדבריו משקל רב. ההספד על רועי רוטברג הפך לטקסט מכונן בשל מספר סיבות עיקריות:

התפיסה הלאומית-קיומית
דיין ביטא בהספד את התפיסה שישראל נלחמת על קיומה הפיזי לנוכח האיום הקיומי מהעולם הערבי והפלסטיני. הוא ראה את מאבק ההתיישבות בשטחים כהמשך ישיר למאבק בהקמת המדינה.

הצורך בכוח צבאי
דיין הדגיש את הצורך להיות "ערוכים וחמושים חזקים ונוקשים" ולא להפנים אשליות שלום, מתוך הכרה שרק הכוח יבטיח את קיומה של ישראל. תפיסה זו עיצבה את הלך הרוח הביטחוני בישראל.

השליחות ההיסטורית
דיין תיאר את "דור ההתנחלות" כממשיך את שליחות היהודים להקים ולבצר את בית הלאומי לאחר שנות גלות וזוועות. הוא ליבה את המאבק הקונקרטי בהשגת יעד היסטורי רחב.

האופי הנדרש
דיין שיבח את אומץ הלב, הנחישות, המסירות וההקרבה של רוטברג כתכונות הכרחיות למנהיגות ולמאבק. ערכים אלו הפכו למודל לחיקוי.

הכריזמה והסגנון
דיין ידע לשלב בין הממד האישי-אנושי לבין המסרים הערכיים והלאומיים בסגנון ספרותי כריזמטי שהפך את ההספד לדרמטי ומשפיע.

ההספד הפך לאיקוני משום שביטא בסגנון דרמטי את התפיסות הערכיות והלאומיות הבסיסיות שעיצבו את תפיסת הביטחון וגבולות הפעולה של ישראל מאז קום המדינה.


פרק שיעניין אותך:   ליברליזם קלאסי עקרונות תרבותית, פוליטית, כלכלית שטובים עבורך


כלים ספרותיים ורטוריים בהספד

משה דיין נקט במספר כלים ספרותיים ורטוריים מרשימים בהספדו על רועי רוטברג, אשר תרמו לאפקטיביות ולכוח ההשפעה של דבריו:

שילוב המישור האישי והלאומי
דיין החל בתיאור הטראגי של מותו של רוטברג באופן אישי, אך מיד הרחיב את הנרטיב אל המישור הלאומי-היסטורי של המאבק הקיומי של העם היהודי ומדינת ישראל. השילוב הזה יצר רבדים של משמעות ועומק.

רטוריקה דרמטית ומטאפורית
דיין נקט בשפה דרמטית ורווית מטאפורות כמו "השקט של בוקר האביב סִנוורוֹ", "אל תחלש ידנו", "ים של שנאה" ועוד. רטוריקה מסוג זה מעצימה את ההשפעה הרגשית.

סגנון כתיבה פיוטי ועשיר
דיין הציג מבע ספרותי וירטואוזי עם תיאורים ציוריים, צירופים ייחודיים והגייה צלולה ומנומקת. הסגנון המשכנע מקנה משקל לדברים.

התייחסות היסטורית ומיתוסית
דיין נתלה את דמותו של רוטברג במיתוסים היהודיים העתיקים על הגלות והשואה, תוך העלאת תחושת שליחות היסטורית להתיישבות. כך הקנה ממד על-זמני להספד.

שימוש בקונטרסטים
דיין יצר קונטרסטים חדים בין דימוי הנוער והחלוציות של רוטברג לעומת האלימות הערבית והסכנות המרחפות. קונטרסטים כאלו מדגישים את העוצמה הטרגית.

קריאה לפעולה
בסיומו הטיף דיין שחובתנו להישאר נכונים וחמושים. הקריאה הישירה והמשמעותית הופכת את ההספד למסר משכנע יותר.

בשילוב מיומן של רגש, התייחסות להיסטוריה, אמונות ערכיות, רטוריקה חזקה ופיוט, הפיח דיין בהספדו כוח דרמטי וכריזמתי שהפך אותו למכונן ומשפיע על התודעה הישראלית.


פרק שיעניין אותך:   סגולות ותובנות עם 7 מגיבורי מערכות ישראל


ערכים מרכזיים בהספד

בהספדו לרועי רוטברג, משה דיין התייחס למספר ערכים ונושאים מרכזיים שעומדים בלב הזהות הישראלית והמאבק על קיומה של מדינת ישראל. הערכים העיקריים שהוא נגע בהם הם:

  • הכרח ההתמודדות עם המציאות הביטחונית: דיין דיבר על הצורך להיות מוכנים ומזוינים בכל עת כדי להתמודד עם איומים ביטחוניים.
  • הזיקה לאדמה ולהתיישבות: הוא הדגיש את חשיבות ההתיישבות והגנת האדמה כחלק מהמאבק לשמירה על המדינה.
  • הזיקה להיסטוריה ולמורשת: דיין קרא לזכור את היהודים שנספו בלי ארץ ולקחת מכך לקח להתנחלות ובניית הארץ.
  • המתח בין שאיפה לשלום לבין המציאות האלימה: הוא תיאר את המתח בין הרצון לחיים של שלום לבין הצורך להיאבק על הקיום.
  • הקריאה לערנות ולאחריות אישית: דיין קרא לא להסתיר את העיניים מהמציאות ולקחת אחריות על הגורל הלאומי.


פרק שיעניין אותך:   ניהול ומנהיגות של חמישה ראשי ממשלה ישראלים


תכונות אישיות חיוניות

בהספדו, משה דיין התייחס למספר תכונות אופי ואישיות חשובות שבלטו אצל רועי רוטברג ובאות לידי ביטוי בדבריו:

אומץ לב ונחישות
דיין מתאר את רוטברג כ"גיבור אמיתי", איש צבא נועז ומסור שהלך להתיישב בשערי עזה למרות הסכנות. אומץ והעזה להתמודד עם אתגרים הם תכונות מפתח לכל מנהיג ואדם השואף להגשים יעדים.

מסירות ונכונות להקרבה
בדבריו עולה תיאור של רוטברג כמי שהקריב את חייו למען מטרה גדולה יותר - בניין והגנת הארץ. מסירות והכנה להקרבה עצמית הן תכונות חיוניות לכל מאבק ארוך טווח.

שאיפה וחלוציות
דיין מתאר את רוטברג ודורו כ"דור ההתנחלות" שיוצאים לפרוץ דרך ולבסס את הבית הלאומי. חזון, יוזמה וחלוציות הן תכונות הכרחיות לפריצת דרך ולהתפתחות אישית וציבורית.

ערנות ודריכות
למרות שאיפתו לשלום, דיין מאשים את רוטברג בחוסר ערנות שעלה לו בחייו. ערנות, זהירות וחשדנות כלפי סכנות הן כלים חיוניים למנהיג.

תכונות אלו יכולות לסייע לאדם להתמודד עם אתגרים, לפרוץ גבולות ולהגיע להישגים. במישור המנהיגותי, הן מאפשרות לצאת לדרך חדשה, להוביל שינויים ולהשיג יעדים לטובת הכלל.


פרק שיעניין אותך:   התמודדות עסקים עם הסיכונים הביטחוניים


פיתוח התכונות החיוניות

להלן כמה דרכים מומלצות לפתח את התכונות שהוזכרו:

אומץ לב ונחישות
אתגר את עצמך לצאת ממנוחתך. קבל על עצמך משימות או יעדים קשים שיחייבו אותך להתגבר על חששות. התמודד עם פחדים באופן הדרגתי דרך חשיפה מבוקרת. למד מדמויות אמיצות היסטוריות ובנ"א בסביבתך.

מסירות והקרבה
הגדר מטרות ערכיות גדולות מעבר לאינטרסים צרים. זכור שלעתים צריך לוותר על נוחות ורצונות פרטיים למען מטרות נעלות יותר. התנדב למען קהילתך, יהיה פעיל חברתית/פוליטית למען ערכים חשובים לך.

חזון וחלוציות
קרא והשכל על אנשים וארגונים שהובילו שינוי וחידושים. פתח חשיבה יצירתית ועצמאית. אל תפחד ממורכבות או מלצעוד בדרכים חדשות. חפש הזדמנויות ליזום ולהוביל יוזמות.

ערנות ודריכות
התאמן להיות קשוב וער לסביבתך, לאפשרויות ולסכנות. פתח חשיבה ביקורתית ותהלי"ך קבלת החלטות מושכל. למד להסתכל על דברים מזוויות שונות וציני אשליות המציאות.

דמויות מופת ומנטורים
חפש דמויות מופת ומנטורים שמגלמים את התכונות הללו ושאף ללמוד מהם. למד את סיפורם, התבונן בהתנהגותם ובחר בצורת חיים ראויה להערכה.

לימוד והתנסות
קרא, למד והתנסה. דרך ניתוח אירועים היסטוריים, לימוד מסיפורי חיים והתנסות בפועל בדרך של ניסוי וטעייה, תוכל לפתח ולשכלל את התכונות האלה לאורך זמן.

העיקר הוא להתמיד, ללמוד ממצבים ולהיות מודע למטרה ולצורך בתכונות אלו. כך תוכל לפתח אותן באופן מכוון.


פרק שיעניין אותך:   הדרך לנהל עסק ולשרוד בעת מלחמה


מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס?

מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!

 

לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

חוזקות האופי שלנו ע"פ VIA

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

ניהול איכות מוחלט - אדוארדס דמינג ומהפכת ה TQM

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!