סגולות ותובנות עם 7 מגיבורי מערכות ישראל


"בלילה אנשים ישנים בשלווה במיטותיהם, רק בגלל שיש אנשים מחוספסים שמוכנים לפעול באלימות בשמם" - ג'ורג' אורוול


לישראל היו ועודם, כמה מהגיבורים הצבאיים האיקוניים של ההיסטוריה העכשיווית. האנשים הללו הפגינו אומץ, חוסן ומנהיגות יוצאי דופן מול במצבי מצוקה וסכנה לעצמם, לחבריהם בלוחמה ולאזרחי המדינה.

אבל מה זה רלוונטי לנו? איך יכולים מנהלי עסקים ואנשים שמעוניינים לשגשג בקריירה ללמוד מהדוגמה שלהם?


כפי שיתברר בהמשך, את המעלות הטובות שהפגינו גיבורי צבא ישראלים רבים ניתן ליישם במגוון רחב של מסגרות מקצועיות, לרבות בעולם העסקים במגוון אתגרים ותפקידים. על ידי לימוד על סיפור מעשיהם והדגשת התכונות שהפגינו, מנהלים ומקצוענים יכולים ללמוד על חשיבה אסטרטגית, תקשורת יעילה, ניתוח מידע ופעולה בחוסר אנוכיות.


בפרק זה נסקור את המעלות הבולטות שהפגינו שבעה מגיבורי הצבא הישראלים (יש הרבה שראויים לציון, אבל היה צריך לבחור כמה בודדים), חיים בר-לב, יצחק רבין, אריאל שרון, אברהם "ברן" עדן, יהונתן "יוני" נתניהו, אביגדור קהלני ורועי קליין, ונראה כיצד מנהלי עסקים ומקצוענים יכולים לאמץ את המעלות הללו כדי להשיג הצלחה רבה יותר בקריירה ובעסקים שלהם.


בין אם אתם מנהלים ותיקים או מקצוענים בתחילת הקריירה, הכרת הדוגמא שהציגו גיבורים ישראלים יביאו לכם תובנות חשובות לגבי מה שנדרש כדי להצליח בתפקיד מאתגר ומנהיגותי.
אז קחו כמה דקות ותקראו, עם כוס קפה (אם צריך) והתכוננו לקבל השראה מהסיפורים המדהימים של האנשים יוצאי הדופן האלה.


למה ללמוד מגיבורי מלחמה?

לימוד על חייהם וסגולותיהם של גיבורים צבאיים יכול להועיל למנהלי עסקים, מכיוון שהוא יכול לספק להם תובנות וכלים יקרי ערך לשיפור כישורי המנהיגות ולהשיג הצלחה רבה יותר בקריירה.

ראשית, גיבורים צבאיים מפגינים לעתים קרובות אומץ, חוסן וחשיבה אסטרטגית יוצאי דופן מול מצבי לחץ ומצוקה. על ידי למידה מהדוגמא שלהם, מנהלי עסקים יכולים לפתח את הכישורים בתחומים אלה, וליישם אותם כדי לנווט את האתגרים ואי הוודאות של העולם העסקי.

שנית, לימוד על גיבורי צבא יכול לספק למנהלי עסקים נקודות מבט חדשות על תקשורת יעילה, עבודת צוות וחוסר אנוכיות. על ידי טיפוח תכונות אלו בעצמם ובצוותים שלהם, מנהלים יכולים לבנות קשרים חזקים יותר עם העובדים, וליצור סביבת עבודה חיובית ותומכת המקדמת שיתוף פעולה, חדשנות וצמיחה.

לבסוף, על ידי גילום סגולותיהם של גיבורים צבאיים, מנהלי עסקים יכולים להפוך למודל לחיקוי עבור עובדיהם, ולעורר בהם השראה למצות את הפוטנציאל. זה יכול להוביל להגברת הפרודוקטיביות, המוטיבציה והמעורבות בקרב העובדים, כמו גם לשיפור הביצועים והרווחיות העסקיים הכוללים.

בסך הכל, על ידי למידה על גיבורים צבאיים ועל המעלות שהם מגלמים, מנהלי עסקים יכולים לקבל תובנות ואסטרטגיות חשובות לשיפור כישורי המנהיגות שלהם ולהשגת הצלחה רבה יותר בקריירה.


פרק שיעניין אותך: מסתבר שהסוד לחיים טובים אינו עושר, אושר או משמעות


כמה גיבורי מלחמה ישראלים ללמוד מהם

לישראל היו גיבורי מלחמה מפורסמים רבים לאורך ההיסטוריה שלה. הנה כמה דוגמאות:

חיים בר-לב: בר-לב היה גנרל ופוליטיקאי שמילא תפקיד מרכזי במספר מערכות צבאיות גדולות, כולל מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. הוא שימש גם כרמטכ"ל צה"ל ולאחר מכן כשר בממשלה. בר-לב נודע במנהיגותו בעלת החזון, בעיקר בפיתוח האסטרטגיה הצבאית והיכולות של ישראל.

יצחק רבין: רבין היה גם מנהיג צבאי ששירת בצה"ל והיה הרמטכ"ל במלחמת ששת הימים ב-1967. לימים נבחר להיות ראש ממשלת ישראל, פעל למען שלום עם הפלסטינים ואף זכה בפרס נובל לשלום בשנת 1994. רבין נרצח בשנת 1995 על ידי ישראלי ימני קיצוני (שלא אזכיר את שמו).

אריאל שרון: שרון היה דמות שנויה במחלוקת בהיסטוריה הישראלית, אבל גם מנהיג צבאי מוערך. הוא שירת בצה"ל מראשיתו, היה מפקד יחידה 101, הסיירת הראשונה שלאחר מכן פורקה ושימשה בסיס להקמת חטיבת הצנחנים. שרון מילא תפקיד מרכזי במבצע סיני בשנת 1956, מלחמת ששת הימים 1967 ומלחמת יום הכיפורים ב-1973 כולל חציית התעלה במבצע מדהים ובהתעלמות מהוראות הפיקוד העליון. לימים הפך לראש ממשלת ישראל ונודע בעמדתו הנחרצת בנושאי מדינה וביטחון ופעולה אמיצה.

אברהם "ברן" עדן: ברן היה גנרל בולט שמילא תפקיד מרכזי במספר מערכות צבאיות גדולות, כולל מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. ברן נודע בתכנון האסטרטגי ובמומחיותו הטקטית, והיה חלק מרכזי בתכנון תוכניות קרב מוצלחות שהובילו לניצחונות ישראלים.

יונתן "יוני" נתניהו: יוני היה מפקד צבאי ששירת ביחידת העילית, סיירת מטכ"ל. הוא ידוע בעיקר בהובלת המבצע לשחרור בני ערובה במטוס החטוף מנמל התעופה של אנטבה באוגנדה בשנת 1976. יוני נהרג במהלך המבצע, אך גבורתו היוו השראה לרבים בישראל ובעולם.

אביגדור קהלני: קהלני הוא אלוף בדימוס שמילא תפקיד מרכזי במלחמת יום הכיפורים ב-1973. הוא פיקד על גדוד טנקים וסייע בבלימת ההתקדמות הסורית ברמת הגולן, שהיווה נקודת מפנה במלחמה. לימים כיהן כחבר כנסת ונחשב כגיבור ישראל. קהלני מדליק משואה בטקס יום הזיכרון ב 2023.

רועי קליין: קליין היה רב סרן שנהרג במלחמת לבנון השנייה ב-2006. הוא ידוע בכך שהקריב את חייו כדי להציל את חייהם של חבריו ליחידה בקפיצה על רימון שהושלך לעמדתם. מעשה הגבורה שלו הפך לסמל של חוסר אנוכיות וגבורה.


להורדה חינם, דף עבודה: תבנית תמצית מנהלים One Pager


תכונה לאימוץ מכל גיבור

סגולות המפתח שהפגינו כל אחד משבעת גיבורי המלחמה הישראלים שהוזכרו, יחד עם סגולה שונה לכל גיבור:

חיים בר-לב: חזון - בר לב היה ידוע בחשיבה קדימה ויצירת אסטרטגיות חדשניות. כמנהיג צבאי מרכזי בצה"ל, לבר-לב היה תפקיד מרכזי בעיצוב הדוקטרינה הצבאית של ישראל וגיבוש יכולותיה.

יצחק רבין: דיפלומטיה - רבין היה ידוע בכישוריו הדיפלומטיים וביכולתו לנהל משא ומתן עם מנהיגים ישראלים ופלסטינים כאחד. הוא היה מחויב למצוא פתרון בדרכי שלום לסכסוך ופעל ללא לאות למען מטרה זו.

אריאל שרון: אומץ - שרון היה מנהיג חסר פחד שלא פחד לקחת סיכונים כדי להשיג את מטרותיו. הוא הוביל את חייליו לקרב בביטחון ובנחישות, ואומץ ליבו העניק השראה לסובבים אותו.

אברהם "ברן" עדן: חקרנות - ברן היה ידוע בתכנון האסטרטגי והמומחיות הטקטית שלו במספר ששילב במערכות צבאיות גדולות. הוא נודע ביכולתו לנתח מצבים מורכבים ולתכנן תוכניות קרב מוצלחות שהובילו לניצחונות ישראלים.

יהונתן "יוני" נתניהו: מנהיגות - יוני היה מנהיג כריזמטי שנתן השראה לכוחותיו ללכת בעקבותיו לקרב. הוא הצליח לגייס את המוטיבציה של אנשיו ולהוביל אותם לניצחון, אפילו בנסיבות המאתגרות ביותר.

אביגדור קהלני: חוסן - קהלני הפגין חוסן מדהים מול מצוקה. על אף היותו נחות בהרבה ממספרם של הסורים וחסר תותחן במהלך קרב הבלימה במלחמת יום הכיפורים, הוא סירב לוותר והצליח לעכב את התקדמות האויב.

רועי קליין: חוסר אנוכיות - קליין הפגין רמה יוצאת דופן של חוסר אנוכיות כאשר קפץ על רימון כדי להציל את חייהם של חבריו החיילים. הוא שם את הצרכים של אחרים לפני שלו, שהוא המעשה האולטימטיבי של אומץ וגבורה.


פרק שיעניין אותך: להיות דאגנים יוזמתיים. איך ולמה


לאמץ סגולות בעסקים

הנה כמה דרכים שבהן מנהל עסק יכול לנצל כל אחת מהסגולות להצלחה עסקית רבה יותר וכיצד הוא יכול לטפח את ההרגל לגלם את המעלות הזו:

חזון: מנהל עסק יכול להפעיל את מעלת החזון על ידי פיתוח חזון ברור ומשכנע עבור החברה שלו. חזון זה צריך לשרטט את המטרות, הערכים והייעוד של החברה, ויש להעבירו ביעילות לכל מחזיקי העניין. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול להקדיש זמן להרהר בתמונה הגדולה ולחשוב בצורה יצירתית על עתיד החברה שלו.

דיפלומטיה: מנהל עסקי יכול להפעיל את מעלת הדיפלומטיה על ידי בניית קשרים חזקים עם לקוחות, ספקים ובעלי עניין אחרים. הם צריכים להיות מיומנים במשא ומתן ובפתרון סכסוכים, וצריכים לפעול למציאת פתרונות מנצחים עבור כל הצדדים המעורבים. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול לתרגל הקשבה אקטיבית, לבקש משוב מאחרים ולהישאר עם ראש פתוח וגמיש.

אומץ לב: מנהל עסק יכול להפעיל את מעלת האומץ על ידי נטילת סיכונים מחושבים וקבלת החלטות נועזות. הם צריכים להיות מוכנים לצאת מאזור הנוחות ולרדוף אחר הזדמנויות חדשות, אפילו לנוכח חוסר הוודאות. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול לחפש מצבים מאתגרים, לתרגל קבלת החלטות תחת לחץ ולהרהר בהצלחות וכישלונות העבר שלו.

חקרנות: מנהל עסקי יכול להפעיל את מעלת החקרנות על ידי איסוף וניתוח נתונים כדי לקבל החלטות מושכלות. הם צריכים להיות מיומנים בניתוח ופרשנות נתונים, וצריכים להיות מסוגלים להשתמש במידע זה כדי לזהות מגמות ולקבל החלטות אסטרטגיות. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול להשקיע בהשכלה ובהכשרה, לחפש חונכות מעמיתים מנוסים יותר ולהישאר סקרן ופתוח.

מנהיגות: מנהל עסק יכול להפעיל את סגולת המנהיגות על ידי השראה והנעה לעובדיו למיצוי הפוטנציאל שלהם. הם צריכים להיות מסוגלים לתקשר חזון ברור, להגדיר יעדים שאפתניים ולספק את המשאבים והתמיכה הדרושים להשגת יעדים אלו. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסקי יכול לחפש הזדמנויות לפיתוח מנהיגות, לתרגל תקשורת יעילה ולהוות דוגמה.

חוסן: מנהל עסק יכול להפעיל את סגולת החוסן על ידי שמירה על ריכוז והתמדה מול מכשולים ואתגרים. הם צריכים להיות מסוגלים להסתגל לנסיבות המשתנות, להישאר רגועים תחת לחץ ולחזור במהירות מכישלונות. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול לתרגל טכניקות מיינדפולנס והפחתת מתחים, לחפש תמיכה מעמיתים ומנטורים, ולהישאר אופטימי וממוקד על מציאת פתרונות.

חוסר אנוכיות: מנהל עסק יכול להפעיל את הסגולה של חוסר אנוכיות על ידי העמדת הצרכים של העובדים והלקוחות שלו לפני הצרכים שלו. הם צריכים להיות מסוגלים להזדהות עם אחרים, לתקשר ביעילות ולקבל החלטות המועילות לטוב יותר. כדי לטפח את ההרגל לגלם סגולה זו, מנהל עסק יכול לתרגל הקשבה פעילה, לבקש משוב מאחרים ולהישאר צנוע ופתוח לנקודות מבט חדשות.


האם אתם מוכנים לקחת את הכישורים העסקיים והניהוליים שלכם לשלב הבא?

צרו איתי קשר כדי לעבוד יחד על יישום סגולותיהם של גיבורי ישראל כדי להתגבר על האתגרים הגדולים שלכם, להשיג את המטרות ולהגדיל את הרווחיות. 

אני אעבוד איתכם על פיתוח אסטרטגיות ושיטות עבודה המותאמות לצרכים ולמטרות העסקיות הייחודיות של העסק שלכם.

אפשר לשפר את כישורי המנהיגות, לשפר יכולות תקשורת ועבודת צוות, וליצור תרבות של חוסן, חדשנות וחוסר אנוכיות בצוות.

בין אם אתם מתמודדים עם חוסר יעילות תפעולית, תחלופת עובדים גבןהה או תכנון אסטרטגי טעון שיפור, אפשר לעבוד על להתגבר על המכשולים ולהפוך את העסק לנכס רווחי עם ביצועים טובים.

אז אל תחכו - פנו אלי לקביעת פגישת ייעוץ ויחד, נוכל להשיג הצלחה גדולה יותר.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

להערות ותובנות או מידע על ייעוץ ומנטורניג 

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"