התמודדות עסקים עם הסיכונים הבטחוניים


"אני חייב ללמוד פוליטיקה ומלחמה, כדי שלבני יהיה החופש ללמוד מתמטיקה ופילוסופיה ... כדי לתת לנכדיי את האפשרות ללמוד ציור, שירה ומוזיקה" - ג'ון אדמס


לאיומים הביטחוניים המתמשכים, איתם מתמודדת ישראל, יש השלכות משמעותיות על עסקים הפועלים במדינה.

מנהלי עסקים רבים מרגישים את ההשפעה על העסק, באופן ישיר או עקיף.ולמודי הניסיון כבר יודעים למה לצפות, כשאירועים בטחוניים פורצים למהדורות החדשות, והאולפנים משדרים באינטנסיביות.
ולפעמים ההשפעות פחות ישירות, ועדיים מאוד משמעותיות. 


לסיכונים הכרוכים בסכסוכים 
מרובי החיכוך עם עזה, לבנון והגדה יש מגוון השלכות כלכליות על עסקים. ההשפעה של איומים אלו על עסקים היא מורכבת, וחשוב לעסקים להבין את אופי האיומים הללו ואת הדרכים שבהן הם יכולים להיערך ולמזער סיכונים.


נעשה סקירה של האיומים הביטחוניים השונים ונציין את ההשלכות הכלכליות של איומים אלו על עסקים, לרבות שיבושים בפעילות, נזק לרכוש והשפעה על התנהגות לקוחות, פעילות סחר, בילויים ותיירות בינלאומיים. כמו כן, נזהה את סוגי העסקים הפגיעים ביותר והפחות פגיעים מסיכונים אלו.


לבסוף, כדי לעזור למנהלי עסקים להתכונן ולמזער את הסיכונים הקשורים לאיומים אלה, נציע כמה טיפים לשיפור החוסן, יישום תוכניות תגובה לשעת חירום ויצירת תוכניות המשכיות עסקית.


האיומים הבטחוניים

ישראל מתמודדת עם שורה של איומים ביטחוניים שיכולים להיות בעלי השלכות כלכליות וביטחוניות משמעותיות על עסקים הפועלים במדינה. איומים אלה כוללים:

התקפות רקטות: ישראל חשופה להתקפות רקטות מעזה ולבנון, שעלולות לגרום נזק לתשתיות, לשבש פעילות ולאיים על בטיחות העובדים ופעילות הלקוחות. לתקיפות אלו יכולה להיות השפעה משמעותית על התיירות והסחר הבינלאומי, כמו גם על עסקים הממוקמים באזורים שנפגעו ישירות מהתקיפות.

פיגועי טרור: ישראל עומדת בפני איום מתמשך של פיגועים, לרבות פיגועי התאבדות, דריסה, דקירות וירי. התקפות אלו עלולות לגרום לנזק משמעותי לרכוש ולתשתיות, וכן לבטיחותם ולרווחתם של העובדים והלקוחות.

התכתשויות גבול: ישראל עומדת גם בפני סיכון של התכתשויות גבול עם לבנון, רצועת עזה והגדה המערבית, שעלולות לשבש פעולות, לפגוע ברכוש ולאיים על ביטחונם של העובדים. להתכתשויות אלו עשויות להיות השפעה משמעותית על עסקים הממוקמים באזורי גבול, לרבות עסקי חקלאות וייצור.

מתקפות סייבר: מתקפות סייבר, גניבת מידע, חסימות רשתות ודרישות כופר, החדרת וירוסים וגנבת זהות הם חלק מאיומי הסייבר הנפוצים בימינו ומהווים איום ממשי על עסקים רבים. פגיעה מסוג זה יכולה להשבית עסק, לגרום לנזק כלכלי משמעותי ואף לפגוע במוניטין לטווח ארוך.

איומי בטחון אלו מהווים מקור לדאגה משמעותית עבור עסקים רבים. השיבוש בפעילות והפגיעה ברכוש ובתשתיות עלולים להוביל להפסדים כספיים משמעותיים, בעוד שהאיום על בטיחות העובדים והלקוחות עלול לגרום לדאגה וחרדה משמעותית.

בנוסף, לסכסוך המתמשך ולאיומים הביטחוניים באזור יכולה להיות השפעה רחבה יותר על הכלכלה, לרבות הפחתה בתיירות, ירידה באמון הצרכנים ועלייה בעלות עשיית עסקים עקב הגברת אמצעי האבטחה ושיבושים בשרשרת האספקה. .

חשוב לעסקים להיות מודעים לאיומי אבטחה אלו ולנקוט בצעדים להפחתת הסיכונים שלהם ולהגן על עובדיהם ופעילותם. זה עשוי להיות כרוך בשיפור אמצעי האבטחה הפיזיים, פיתוח תוכניות תגובה לשעת חירום ויצירת תוכניות המשכיות עסקית כדי להבטיח שהפעילות תוכל להמשיך במקרה של אירוע בטחוני.


פרק שיעניין אותך: המדריך הלא פופולרי לניהול עסק כשהשוק מתמוטט 


הנזקים הנפוצים לעסקים

התלקחות של אלימות עם עזה, לבנון או הגדה המערבית הביאה לכמה ביטויים של נזק כלכלי לעסקים. כמה דוגמאות כוללות:

הפרעה לפעילות: התקפות הרקטות התכופות וצורות אלימות אחרות עלולות לשבש את הפעילות העסקית, במיוחד עבור עסקים הממוקמים באזורים המושפעים. זה יכול להוביל לאובדן פריון, נזק לרכוש, ועלויות נוספות עבור אמצעי אבטחה ומיגון.

צמצום בתיירות: האלימות באזור עלולה להרתיע תיירים ואנשי עסקים מביקור בישראל, מה שמוביל להפחתה בהכנסות לעסקים הנשענים על תיירות. זה כולל בתי מלון, מסעדות ועסקים אחרים הקשורים לאירוח ושירותים נלווים.

צמצום בהוצאות בילוי: בתקופות של פיגועים ותחושת לחץ בטחוני אנשים נמנעים ממקומות הומי אדם, כולל הופעות, מועדונים ומסעדות, כדי לצמצם סיכונים. אנשים מרגישים פחות נכונות לחגוג ולהוציא על כך כספים, ומשקיעים קשב תודעתי ורגשי גבוה במעקב אחר האירועים.

השפעה על הסחר הבינלאומי: הסכסוך המתמשך עלול ליצור אי ודאות בסחר הבינלאומי, ולהקשות על עסקים לייבא ולייצא סחורות. זה יכול להוביל לעיכובים, לעלויות נוספות ולהפחתה בהכנסות לעסקים העוסקים בסחר בינלאומי.

אובדן השקעות: עסקים עשויים להפוך לפחות אטרקטיביים למשקיעים עקב סיכונים מוגברים הקשורים לפעילות באזור מועד לעימותים. הדבר עלול להוביל להפחתה בהשקעות ולהאטה בצמיחה הכלכלית.

פגיעה במוניטין: הסכסוך עלול לפגוע במוניטין של ישראל כמקום יציב ובטוח לעשות בו עסקים, ולהוביל להפחתה בהשקעות ולהאטה בצמיחה הכלכלית. זה יכול להשפיע על עסקים ברחבי הארץ, במיוחד אלה המסתמכים על משקיעים או לקוחות בינלאומיים.

עלות אמצעי אבטחה: עסקים עשויים להצטרך להשקיע באמצעי אבטחה נוספים, כגון מבנים מחוזקים, אנשי אבטחה וציוד מיגון, על מנת להגן על העובדים והלקוחות. זה יכול להיות יקר ולהפחית את הרווחיות של עסקים.

דאגות לבטיחות: בטיחות העובדים והלקוחות עלולה להיות בסיכון בתקופות של אלימות מוגברת. ייתכן שעסקים יצטרכו לנקוט באמצעי זהירות נוספים כדי להבטיח את בטיחות הצוות והמבקרים שלהם, דבר שעלול לעלות ביוקר ולהפריע לפעילות.


פרק שיעניין אותך: איך להתמודד עם עולם VUCA


עסקים בסיכון גבוה

מספר סוגים של עסקים ותעשיות פגיעים במיוחד לסיכונים הכרוכים באלימות באזור. אלו כוללים:

תיירות: ענף התיירות פגיע במיוחד לסיכונים הכרוכים באלימות. תיירים עשויים להירתע מביקור בארץ בתקופות של סכסוך מוגבר, מה שיוביל להפחתה משמעותית בהכנסות של בתי מלון, מסעדות ועסקים אחרים הקשורים לתיירות.

תרבות ובילוי: ענף הבילוי, כולל מועדונים, מסעדות ומוסדות תרבות, חווים קשיים בתקופות של סכנה בטחונית. אנשים נמנעים מהתקהלויות, כדי לא להיות במקומות שהינם יותר אטרקטיביים לפגיעה, ומרגישים פחות רצון לחגוג ולהנות בפרהסיה.

חקלאות: ענף החקלאות חשוף להתקפות רקטות וצורות אלימות אחרות, שעלולות לפגוע ביבול ולשבש פעילות. הענף פגיע במיוחד באזורי גבול, שבהם קיים סיכון גבוה יותר לסכסוך.

קמעונאות: עסקים קמעונאיים, במיוחד אלה הממוקמים באזורים שנפגעו ישירות מאלימות, עלולים לחוות שיבושים בפעילות ונזק לרכוש. בנוסף, ירידה באמון הצרכנים עקב הסכסוך המתמשך עלולה להוביל לירידה במכירות.

ייצור: עסקים יצרניים עלולים להיות פגיעים לשיבושים ועיכובים בשרשרת האספקה הנגרמים על ידי הגברת אמצעי האבטחה והפחתת קיבולת התחבורה בתקופות של סכסוך מתגבר.

סחר בינלאומי: עסקים המעורבים בסחר בינלאומי, לרבות יבואנים ויצואנים, עלולים להתמודד עם עלויות ועיכובים מוגברים עקב שיבושים בפעילות התחבורה ושרשרת האספקה ולעיתים חוסר רצון לשיתוף פעולה של גורמים בחו"ל.

נדל"ן: עסק נדל"ן עלולים להיות חשופים לפגיעה ברכוש ולהפחתת ערכי הנכס עקב הסכסוך המתמשך ותחושת סיכון מוגבר.


להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


עסקים בסיכון נמוך

בעוד שכל העסקים עשויים לעמוד בפני רמת סיכון מסוימת הקשורה לסכסוך המתמשך באזור, ישנם סוגים מסוימים של עסקים ותעשיות שנחשבים לפגיעים פחות. אלו כוללים:

טכנולוגיית מידע: תעשיית טכנולוגיית המידע חשופה פחות לסיכונים הכרוכים באלימות באזור, שכן היא נשענת פחות על תשתית פיזית ויכולה לפעול מרחוק.

פיננסים: תעשיית הפיננסים חשופה פחות לנזק פיזי ולשיבושים בשרשרת האספקה, ולעתים קרובות יכולה לפעול מרחוק.

שירותי בריאות: תעשיית הבריאות חשופה פחות לשיבושים בשרשרת האספקה ולעתים קרובות יכולה לפעול בתנאי אבטחה משופרים.

חינוך: אמנם החינוך עלול להיות מופרע בתקופות של אלימות, אך הוא נחשב לפגיע פחות מכיוון שהוא אינו תלוי בתשתיות פיזיות ולעיתים קרובות יכול לפעול מרחוק.

אנרגיה: תעשיית האנרגיה עשויה להיות פחות פגיעה מכיוון שחלק גדול מתשתיות האנרגיה של ישראל ממוקמות רחוק מאזורי סכסוך.

אבטחה וביטחון: עסקים המעורבים בהגנה ובביטחון עשויים להיות פחות פגיעים מכיוון שהם מצוידים לרוב לפעול בתנאי אבטחה משופרים.


פרק שיעניין אותך: שמונה טעויות שעושים עסקים קטנים ובינוניים


הדרך לצמצם סיכונים עסקיים

ישנן מספר דרכים שבהן עסקים יכולים להגן על עצמם מפני הסיכונים הכרוכים באלימות באזור:

להיות מעודכנים: עסקים צריכים להישאר מעודכנים בהתפתחויות האחרונות ובסיכונים הקשורים לאלימות באזור. זה יכול לכלול ניטור דיווחי חדשות והתייעצות עם מומחי אבטחה כדי להבטיח שיש להם את המידע המדויק והמועד ביותר הזמין.

לפתח תוכנית אבטחה: עסקים צריכים לפתח תוכנית אבטחה מקיפה המתייחסת לאיומים פוטנציאליים, מתווה של פרוטוקולי תגובה ולספק הדרכה לעובדים. תוכנית זו צריכה לכלול אמצעים לשמירה על האבטחה הפיזית של העסק וכן תוכניות מגירה להתמודדות עם שיבושים בפעילות.

לגוון פעולות: גיוון פעולות והשקעות יכול לעזור להפחית את הסיכונים הכרוכים באלימות מקומית. זה יכול לכלול הרחבת הפעילות לאזורים אחרים או פיתוח שותפויות עם עסקים במדינות אחרות.

לפתח מודל אלטרנטיבי: מודל עיסקי אלטרנטיבי יכול לאפשר שמירה על קיום תזרים מזומנים כאשר התנהגות הלקוחות משתנה עקב מצב בטחוני. משלוחים, שירות לקוחות און-ליין, מכירות ישירות ללקוחות, ומתן תמיכה או ביצוע מכירה בוידאו, הם כלים אפשריים לשילוב במודל.

לרכוש ביטוח: השקעה בכיסוי ביטוחי, כגון ביטוח רכוש, ביטוח אחריות וביטוח הפסקת עסקים, יכולה לסייע בהגנה על עסקים מפני הפסדים כספיים במקרה של נזק או הפרעה לפעילות.

לשמור על קשרים: בנייה ושמירה על קשרים טובים עם קהילות מקומיות, ספקים ולקוחות יכולים לעזור לעסקים להפחית את הסיכונים הכרוכים באלימות באזור ולהגביר את הערבות ההדדית בעת צרה. זה יכול לכלול השקעה בפרויקטים של פיתוח קהילתי, שמירה על קווי תקשורת פתוחים עם ספקים ולקוחות, והקמת תוכניות מגירה לשיבושים בשרשרת האספקה.


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להערות ותובנות או מידע על ייעוץ ומנטורניג 

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו