7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים


"וְאַלְמָנָה וְיָתוֹם גֵּר וְעָנִי אַל-תַּעֲשֹׁקוּ וְרָעַת אִישׁ אָחִיו אַל-תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם" - זכריה ז' 10

  

האם אתם מנהלי עסקים שמחפשים ללמוד מהמנהיגים הגדולים ביותר בכל הזמנים?

אפשר ללמוד מעיון בתנ"ך, המכיל סיפורים על כמה מהמנהיגים בעלי החזון והמשמעות הגדולה ביותר בהיסטוריה.

 

מאברהם ויעקב אבינו ועד דוד המלך, מנהיגי התנ"ך התגברו על אתגרים מדהימים והשיגו הצלחה חסרת תקדים באמצעות סגנונות הניהול והפילוסופיות הייחודיים שלהם.

בפרק זה נסקור 7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך, סגנונות הניהול שלהם והעצות שהם היו נותנים למנהלי עסקים כיום.

 

בין אם אתם רק מתחילים את הקריירה בניהול, או ותיקים שמחפשים לקחת את העסק לשלב ההתפתחות הבא, תובנות של משה, יהושע, גדעון ושאול המלך בטוח יצליחו לעורר השראה ולהאיר את עיניך, וגם להציע לך כמה מודלים לחיקוי ראויים מההיסטוריה של ישראל העתיקה.

 

אז שבו, תפתחו את הראש למסר מקורי, והתכוננו ללמוד מהטובים ביותר.

עד סוף פרק זה, תהיה לך הערכה חדשה לנצחיות של מנהיגות ועצות מנהיגות מעשיות שיעזרו לך להצליח במאמצים העסקיים.


פרק שיעניין אותך:  אגדת המלך ארתור וכמיהת אנשים למנהיגות

  

אברהם אבינו 

וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל, לִסְפֹּר אֹתָם; וַיֹּאמֶר לוֹ, כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ. - בראשית ט"ו 5

אברהם נחשב לאבי העם היהודי ולדמות מרכזית ביהדות, בנצרות ובאסלאם. על פי התורה, אלוהים ציווה עליו לעזוב את מולדתו ולנסוע לארץ כנען. אברהם ידוע באמונתו הבלתי מעורערת באלוהים ובנכונותו להקריב את בנו יצחק כאקט של ציות.

אירוע מנהיגותי - ציות לקריאת ה' לעזוב את מולדתו באור כשדים וללכת לארץ כנען

פעולה מנהיגותית - הפגנת אמונה בלתי מעורערת וביטחון בה', גם אל מול חוסר ודאות ומצוקה. הוא היה מוכן להקריב את בנו יצחק כאשר האמין שאלוהים ציווה עליו לעשות זאת, ובכך הראה את מסירותו ונאמנותו לאלוהים.

סגנון ניהול – מאמין ובוטח ב-ה', שהנחה את החלטותיו ומעשיו. מכניס אורחים ונדיב, כפי שניתן לראות ביחסו לזרים שביקרו בביתו. נכונותו להקשיב בקול אלוהים ולדבוק בהדרכתו יכולה להיתפס היא צורה של מנהיגות משרתת, שבה המנהיג מעדיף את צרכיהם ורווחתם של אחרים על פני צרכיו.

כמנהל עסקים – שם בראש סדר העדיפויות את רווחת עובדיו ולקוחותיו, כמו גם את העקרונות האתיים של הגינות ונדיבות. הוא מתמקד בבניית מערכות יחסים חזקות עם לקוחותיו וספקיו, ומבקש ליצור תרבות של אמון וכבוד הדדי בין עובדיו.

העצה העסקית שלו - "זכור כי העסק שלך הוא לא שם רק כדי להרוויח כסף, אלא לשרת את הצרכים של אחרים. התייחס לעובדים וללקוחות שלך בהגינות ובנדיבות, ותמיד תעדיף את רווחתם על פני שלך. בנו מערכות יחסים חזקות המבוססות על אמון וכבוד הדדי, ותרוויחו את הנאמנות והתמיכה של הסובבים אתכם".

  

פרק שיעניין אותך:  דווייט אייזנהאואר - מפקד צבאות בנות-הברית האגדי ומופת למנהלים


יעקב אבינו

 וַיִּיקַץ יַעֲקֹב, מִשְּׁנָתוֹ, וַיֹּאמֶר, אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי  - בראשית כ"ח 16

יעקב, הידוע גם בשם ישראל, היה בנם של יצחק ורבקה ונכדו של אברהם. היו לו 12 בנים, שהפכו לראשי 12 שבטי ישראל. יעקב ידוע בקרב ההיאבקות שלו עם מלאך ובהיותו מאבות העם היהודי.

אירוע מנהיגות - המאבק עם אחיו עשו ואביו יצחק על ברכת הבכור

פעולה מנהיגותית - הפגנת תושייה וחשיבה אסטרטגית, כמו כאשר ניהל משא ומתן עם דודו לבן על שכר הוגן ולבסוף בנה עסק משפחתי מצליח. הוא נודע גם ביכולתו להסתגל לנסיבות משתנות, כמו כאשר התפייס עם עשו לאחר שנים רבות של ניכור.

סגנון ניהול – מתמיד ונחוש, כפי שניתן לראות בקרב ההיאבקות שלו עם המלאך. פיקח ובעל תושייה, כפי שניתן לראות ביחסיו עם אביו יצחק ואחיו עשיו. סבל גם מסכסוכים משפחתיים וחוסר שיוויון בהעדפת בניו, שניתן לראות בהם חולשה במנהיגותו.

כמנהל עסקי – מתעדף תכנון אסטרטגי וניהול משאבים, ואת החשיבות של בניית קשרים חזקים עם בעלי עניין מרכזיים. מייחס ערך גבוה לחדשנות ויצירתיות, ומבקש להתאים ולפתח את העסק כדי לענות על דרישות השוק המשתנות.

העצה העסקית שלו - "כדי להצליח בעסקים, אתה חייב להיות אסטרטגי וממושמע בקבלת ההחלטות. נהל את המשאבים בחוכמה, ותמיד עקוב אחר המטרות ארוכות הטווח של החברה. אל תפחדו לקחת סיכונים ולחדש, אבל תמיד הישארו מחוברים לקרקע של המציאות של השוק. ומעל לכל, בנה מערכות יחסים חזקות עם הלקוחות והספקים, שכן הם נשמת אפו של העסק".


פרק שיעניין אותך:  טכניקת המשא ומתן של משה רבנו בסיפור יציאת מצרים

  

משה רבנו

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם - שמות ג' 14

משה הוא אולי המנהיג הידוע ביותר בתורה. הוא נולד למשפחת עבדים במצרים, התחנך בבית פרעה ומאוחר יותר הפך למנהיג שהוביל את עם ישראל מעבדות אל הארץ המובטחת. לזכותו של משה נזקפת קבלת עשרת הדיברות מאלוהים על הר סיני ומסירתם לבני ישראל.

אירוע מנהיגות - הוצאת בני ישראל מעבדות במצרים וקבלת עשרת הדיברות מאלוהים על הר סיני

מעשה מנהיגותי - הפגין ענווה, אומץ לב וחזון, כשהוביל את בני ישראל במדבר והקים חברה חדשה המושתתת על צדק ומוסר. הוא היה ידוע גם ביכולתו לעורר השראה ולהניע את חסידיו, גם לנוכח אתגרים ומצוקות גדולות.

סגנון ניהול – ענו וצייתן לאלוהים, כמו גם מעורר השראה ומנהיג קבוצה גדולה של אנשים בנסיבות מאתגרות. ידוע בתורתו המשפטית והמוסרית, כפי שהיא מגולמת בעשרת הדיברות ובחוקים אחרים שקיבל מאלוהים. סגנון הניהול שלו יכול להיתפס כמנהיגות מעצבת, שבה המנהיג מעורר השראה ומניע את חסידיו לעבוד לקראת חזון משותף.

כמנהל עסקי – שם בראש סדר העדיפויות אחריות אתית וחברתית, ואת החשיבות של בניית תרבות ארגונית חזקה המבוססת על ערכים ומטרות משותפות. מייחס ערך גבוה להכשרה ופיתוח מנהלים, ומבקש להעצים את עובדיו לקחת על עצמם תפקידי מנהיגות ולקבל החלטות התואמות את המשימה והחזון של החברה.

העצה העסקית שלו - "כמנהל עסקים, יש לך אחריות לפעול בצורה אתית ועם אחריות חברתית. בנה תרבות של ערכים ומטרות משותפים בין העובדים, והעצם אותם לקבל החלטות התואמות את המשימה והחזון של החברה. השקיעו בהכשרה ופיתוח מנהלים כדי לעזור לעובדים לממש את מלוא הפוטנציאל, ושאפו תמיד לשרת את טובת החברה והקהילה".

  

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


יהושע בו נון

הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ אַל-תַּעֲרֹץ וְאַל-תֵּחָת כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ - יהושע א' 9

יהושע היה יורשו של משה והוביל את בני ישראל אל הארץ המובטחת. הוא ידוע במנהיגותו הצבאית ובחצייה של נהר הירדן, שאפשרה לבני ישראל להיכנס לארץ כנען ולנהל בה מסע כיבושים.

אירוע מנהיגות - כיבוש כנען והקמת ממלכת ישראל

פעולה מנהיגותית - הפגנת חשיבה אסטרטגית, משמעת ואומץ, כאשר הוביל את צבאו בקרב וביסס את כוחו על הארץ. הוא היה ידוע גם ביכולתו לעורר נאמנות ומסירות בקרב חסידיו, ובמחויבותו לשמירה על החוקים והמסורות של עמו.

סגנון ניהול – גיבור ומנהיג צבאי, כמו גם חזק באמונתו. מסוגל להוביל את בני ישראל לקרב ולהשיג ניצחונות משמעותיים, למרות היותו נחות במספרם וביכולתם הצבאית. סגנון הניהול שלו יכול להיתפס כמנהיגות עסקית, שבה המנהיג מציע תגמולים ותמריצים להשגת מטרות ספציפיות.

כמנהל עסקי – מתעדף הגעה לתוצאות, ואת החשיבות של קבלת החלטות ממושמעת ואסטרטגית. מייחס ערך גבוה לעבודת צוות ושיתוף פעולה, ומבקש לבנות תחושה חזקה של קהילה ומטרה משותפת בקרב עובדיו.

העצה העסקית שלו - "כדי להוביל עסק מצליח, אתה חייב להיות מונע תוצאות וממושמע בגישה. הגדר מטרות ויעדים ברורים, ועבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הצוות כדי לפתח תוכנית אסטרטגית להשגתם. טפחו תחושה של עבודת צוות ושיתוף פעולה בין העובדים, ועודדו אותם לקחת בעלות על תפקידם ותחומי האחריות שלהם. ותמיד להיות מסתגלים ומוכנים לשנות כיוון בתגובה לתנאי השוק המשתנים".


פרק שיעניין אותך:  ספר: הנסיך של מקיאוולי ותובנות לקריירה וניהול עסקים

  

גדעון בן יואש

וַיֵּרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהוָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל - שופטים ו' 12

גדעון היה שופט ישראל ונודע בעיקר כמי שהוביל צבא קטן נגד המדיינים והשיג ניצחון ניסי בעזרת ה'. גדעון זכור בזכות אמונתו ואומץ ליבו.

אירוע מנהיגות - תבוסת המדיינים מידי חבורה קטנה של לוחמים

פעולה מנהיגותית - הפגנת יצירתיות וחדשנות, יכולת הסתגלות ואומץ, כאשר הוא השתמש בטקטיקות ואסטרטגיות לא קונבנציונליות כדי להתגבר על אויב גדול ומצויד הרבה יותר. הוא היה ידוע גם ביכולתו לעורר השראה ולהניע את חסידיו, ובמחויבותו לצדק.

סגנון ניהול – מאמין ומסתמך על תמיכת אלוהים, ועל יכולתו להוביל קבוצה קטנה של חיילים לניצחון מול כוח אויב גדול בהרבה. היה מוכן לקחת סיכונים ולבטוח בהדרכתו של אלוהים, גם כשלא נראה היה בבטחון שהוא יצליח. ניתן לראות את סגנון הניהול שלו כמנהיגות מצבית, שבה המנהיג מתאים את גישתו להקשר ולצרכים הספציפיים של המצב.

כמנהל עסקי – מתעדף לקיחת סיכונים וקבלת החלטות נועזת, ואת החשיבות של תחושת מטרה חזקה ואמונה במשימת החברה. מייחס ערך גבוה ליכולת הסתגלות וחוסן, ומבקש לבנות תרבות ארגונית המסוגלת להגיב במהירות וביעילות לתנאי השוק המשתנים.

העצה העסקית שלו - "כדי להגיע לגדולה בעסקים, אתה חייב להיות נועז ולקחת סיכונים. האמינו בחזון ובצוות, ואל תפחדו לנסות דברים חדשים. היו גם גמישים ומסתגלים, שכן מכשולים ואתגרים יצוצו באופן בלתי נמנע. ומעל לכל, הישארו ממוקדים במטרה שלכם ובערכים שלכם, ולעולם אל תשכחו את מה שחשוב באמת בעסק שלכם".


פרק שיעניין אותך:  קרל פון קלאוזביץ על המלחמה ותובנות למנהלי עסקים

  

שאול המלך

וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לַיהוָה בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל יְהוָה  הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים - שמואל א' ט"ו 22

שאול היה המלך הראשון של ישראל, שנבחר על ידי אלוהים, דרך שמואל הנביא, להנהיג את העם. הוא ידוע במנהיגותו הצבאית ובהבסת אויבי ישראל, אך תקופת מלכותו התאפיינה גם בתנודתיות, בקנאה ואי ציות להנחיית ה' מפורשת, בהליכה לבעלת האוב.

אירוע מנהיגות - הקמת הממלכה הישראלית הראשונה

פעולה מנהיגותית - הפגנת משמעת, סדר וסמכות, תוך ביסוס כוחו על שבטי ישראל והקמתו שלטון ריכוזי. הוא נודע גם ביכולותיו הצבאיות ובמחויבותו לשמירה על החוקים והמסורות של עמו, גם לנוכח פיתויים אישיים ועמימות מוסרית.

סגנון ניהול – מנהיג הצבאי ומצליח בקרב, אך גם בעל חוסר ביטחון ונטייה לקנאה ואי ציות לאלוהים. סגנון הניהול שלו יכול להיתפס כמנהיגות סמכותית, שבה המנהיג שומר על שליטה קפדנית על חסידיו ודורש ציות ונאמנות.

כמנהל עסקי – שם בראש סדר העדיפויות יעילות ופריון, ואת החשיבות של שמירה קפדנית על שליטה וסדר בתוך הארגון. מייחס ערך גבוה למשמעת וצייתנות, ומבקש לבסס שרשרת ברורה של פיקוד ומערכת של תגמולים ועונשים כדי להניע את עובדיו.

העצה העסקית שלו - "כדי להיות מנהל עסקים יעיל, עליך לשמור על שליטה וסדר קפדניים בתוך הארגון שלך. הגדירו ציפיות ברורות לעובדים שלכם, והקימו מערכת של תגמולים ועונשים כדי להניע אותם. התמקד ביעילות ובפרודוקטיביות, והיה תמיד ערני להזדמנויות לשיפור תהליכים וייעול התפעול. ומעל לכל, שמור על משמעת וצייתנות בקרב הצוות שלך, כי זה המפתח להצלחה".


פרק שיעניין אותך:  ניהול ומנהיגות של חמישה ראשי ממשלה ישראלים

  

דוד המלך

מִזְמוֹר לְדָוִד, יְהוָה רֹעִי לֹא אֶחְסָר - תהילים כ"ג 1

דוד היה המלך השני של ישראל ונחשב לאחד המנהיגים הגדולים בהיסטוריה היהודית. הוא ידוע בעוצמתו כמנהיג צבאי, בשירתו המופיעה ע"פ המסורת בספר תהילים ובביסוס ירושלים כבירת ישראל. דוד זכור גם בשל הרומן שלו עם בת שבע ובחזרתו בתשובה לאחר שהתעמת על כך עם נתן הנביא.

אירוע מנהיגות - כינון תור זהב ושושלת של מלכי ישראל, כולל כיבוש ירושלים והר הבית.

עשייה מנהיגותית - הפגנת חזון, יצירתיות ואינטליגנציה רגשית, תוך בניית ממלכה חזקה ומשגשגת המבוססת על תחושה חזקה של קהילה וערכים משותפים. הוא נודע גם בכישרונו הצבאי, בכישרונו הפיוטי והמוזיקלי ובמחויבותו לצדק, גם אל מול חולשה אישית ופיתוי.

סגנון ניהול – מנהיג צבאי ומצליח בקרב, כמו גם שר ובעל כשרונות מוסיקליים. ידוע גם ביכולתו לאחד את שבטי ישראל ולהקים שלטון חזק וריכוזי בירושלים. סגנון הניהול שלו יכול להיתפס כמנהיגות כריזמטית, שבה המנהיג מעורר השראה ומניע את חסידיו באמצעות תכונותיו האישיות והכריזמה שלו.

כמנהל עסקי – שם בראש סדר העדיפויות חדשנות ויצירתיות, ואת החשיבות של בניית תחושה חזקה של קהילה ומטרה משותפת בקרב עובדיו. מייחס ערך גבוה ליחסים אישיים ולהפעלת אינטליגנציה רגשית, ומבקש לבנות תרבות של אמון וכבוד הדדי בתוך הארגון.

העצה העסקית שלו - "כדי לבנות עסק גדול באמת, אתה חייב לטפח תרבות של חדשנות ויצירתיות. עודדו את העובדים לחשוב מחוץ לקופסה, ותנו להם את החופש להתנסות ולקחת סיכונים. אבל גם לבנות תחושה חזקה של קהילה ומטרה משותפת בתוך הארגון, כי זה יעזור לצלוח את האתגרים הבלתי נמנעים ואת המכשולים. ותמיד לתת עדיפות ליחסים אישיים ולהפעלת אינטליגנציה רגשית, כי אלה הם הבסיס לצוות חזק ועמיד".


פרק שיעניין אותך:  מהרצל לניצחון: תהליך הקמת המדינה ותובנות לניהול עסקים

  

אם נהניתם לקרוא על 7 מהמנהיגים המובילים של התנ"ך וצברתם כמה תובנות לשיפור התפתחות המנהיגות שלכם, אל תעצרו שם.

עדיף ליישם הרגלי מנהיגות חדשים כאשר הם טריים במוחך, ולהתחיל לתרגל בפרקטיקות הניהול העסקי שלך.

אשמח לתמוך בכם בהדרכה ומשוב, כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר בקרוב.

צרו איתי קשר בהזדמנות הקרובה, ונוכל להתחיל לעשות שיפור ו התקדמות להצלחה באופן מיידי.


פרק שיעניין אותך:  חד גדיא - תובנות ללמידה, קריירה ועסקים

 

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו