מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC


"אישיות היא הנכס האישי המקורי" - נורמן בראון


מבחני אישיות שימושיים לשיפור המודעות העצמית, המאפשרת לך להבין טוב יותר את היכולות והנטיות שלך ולמנף אותן לשדרוג התפקוד השוטף ודרך ההתנהלות והתקשור כך שתתקבלנה התוצאות הטובות ביותר.

כמו כן, הם מקלים עליך לזהות את החוזקות והחולשות שלך, כך שתוכל לפתח קריירה המבוססת על החוזקות שלך ולחפש שיתופי פעולה שיחפו על החולשות.

זהו אחד הכלים שאני משתמש בהם בתהליכי ייעוץ ואימון כדי לסייע לחברי צוות שעובדים ביחד להכיר אחד את השני טוב יותר ולהכיר בהבדלי האישיות, כך שכל אחד יידע מתי יוכל להיעזר שמישהו אחר, שמביא חבילת כישורים וחוזקות משלימה.
כך שהשלם גדול מסך חלקיו.

סקרתי את מבחן האישיות MBTI של Mayer's Briggs בפרקים קודמים, אשר מתייחסים בעיקר לתהליכים הפנימיים, והאופן שבו הם באים לידי ביטוי. והפעם את האבחון בשיטת DISC

השימושים של אבחוני אישיות בעסקים

למבחני אישיות יכולים להיות מספר יישומים שימושיים בעסקים, כולל:
גיוס עובדים: מבחני אישיות יכולים לעזור למעסיקים לזהות מועמדים בעלי תכונות אישיות המתאימות לתרבות החברה ולדרישות התפקיד. על ידי שימוש בהערכות אישיות במהלך תהליך הגיוס, עסקים יכולים להפחית את הסיכון להעסיק אנשים שאינם מתאימים לתפקיד.
פיתוח עובדים: מבחני אישיות יכולים לעזור למנהלים להבין את החוזקות והחולשות של העובדים שלהם, מה שיכול להיות שימושי בפיתוח תוכניות הכשרה ופיתוח אישיות. על ידי שימוש בהערכות אישיות, עסקים יכולים גם לזהות מנהיגים פוטנציאליים וליצור תוכניות לפיתוח מנהיגות.
בניית צוות: מבחני אישיות יכולים לעזור לחברי הצוות להבין זה את החוזקות והחולשות של זה, מה שיכול לשפר את התקשורת ושיתוף הפעולה. על ידי שימוש בהערכות אישיות, עסקים יכולים גם ליצור צוותים עם מיומנויות ותכונות אישיות משלימות.
פתרון קונפליקטים: מבחני אישיות יכולים לעזור למנהלים לזהות את גורמי השורש של קונפליקטים בין עובדים. על ידי הבנת תכונות האישיות הכרוכות בקונפליקט, מנהלים יכולים לפעול לפתרון הבעיה באופן שיענה על הצרכים של כולם.
תכנון ירושה בעסק: מבחני אישיות יכולים לעזור לעסקים לזהות יורשים פוטנציאליים לתפקידי מפתח. על ידי שימוש בהערכות אישיות, עסקים יכולים לזהות אנשים עם תכונות אישיות נכונות וכישורי מנהיגות כדי לקחת על עצמם תפקידים חשובים בעתיד.

חשוב לציין שבעוד שמבחני אישיות יכולים להיות שימושיים בהקשרים אלו, הם לא צריכים להיות הגורם היחיד המשמש בקבלת החלטות. חשוב לקחת בחשבון גורמים נוספים, כמו כישורים, ניסיון וביצועים, בנוסף לאישיות. בנוסף, חשוב להשתמש בהערכות אישיות מאומתות ומהימנות כדי להבטיח שהתוצאות מדויקות ובלתי משוחדות.




ארבעת הנטיות

מבחן בשיטת DISC קצר יותר, ומתמקד בתפקוד בסביבה נתונה, למשל סביבת העבודה.
הפסיכולוג מאוניברסיטת הארווארד ד"ר וויליאם מורטון מרסטון, פיתח את התאוריה בשנות ה 1920, שאנשים מפתחים אישיות שמבוססת על ארבע נטיות,
  • Dominance - דומיננטיות
  • Inspiring - השפעה
  • Steadiness  - יציבות
  • Cautious - זהיר

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

מבחן ה DISC מתבסס על שני כוחות מרכזיים שמשפיעים על התנהגות אנושית ויוצרים נטיות. בכל אחד מאיתנו קיים תמהיל של דרגות שבאים לידי ביטוי במצבים שונים באופן שונה.

דחף מוטורי, או קצב

דחף חזק מייצג מוחצנות, רצון לקדם עשייה, פעולה מהירה יותר, דיבור מהיר יותר.
דחף חלש מייצג מופנמות, האטה, שיקול דעת ודיבור בסגנון רך יותר.

דחף כיווני, או סדרי עדיפויות

דחף חזק מייצג מיקוד משימה, מידע, תוצאות, לוגיקה ופרויקט.
דחף חלש מייצג מיקוד באנשים, חוויות, רגשות, מערכות יחסים וקשרים עם אנשים.

אולי יעניין אותך לקרוא: הגיע הזמן להמציא את עצמך מחדש

מודל DISC

במודל דיסק מתקבל ציון בכל אחד מארבעת הצירופים שנוצרים מהשילובים בשני סוגי הדחפים. מארבעת הציונים נוצרת מפה המכסה את הרבעונים באופן גרפי, המציג את הכיסוי של מנעד המאפיינים של הנבחן.



ביצוע הבחינה

מאמן העל טוני רובינס, ממליץ על מבחן DISC כדרך טובה להבין את הנטיות והחוזקות שלך, באופן שיאפשר לך למנף אותם להצלחה בחיים ובקריירה.
לעשיית הבחינה וקבלת תוצאות מפורטות לחץ כאן



לסיכום, מבחני אישיות יכולים להיות כלי רב ערך לעסקים עבור שיפור תהליך גיוס עובדים, פיתוח עובדים, בניית צוות, פתרון קונפליקטים ותכנון ירושה לתפקידי מפתח.

על ידי שימוש בהערכות אישיות, עסקים יכולים ליצור צוות מגובש ואפקטיבי יותר שיכול להוביל להצלחה רבה יותר עבור הארגון.


בתפקידי כיועץ עסקי, אני יכול לעזור לך להשתמש באבחון והערכות אישיות כדי לשפר את הצוות שלך ולהשיג הצלחה גדולה יותר עבור העסק שלך. בעבודה משותפת, נוכל לזהות את תכונות האישיות וכישורי המנהיגות הדרושים לבניית צוות חזק ואפקטיבי ולוודא שהצוות מתאים ומגוון.

חלק מהיתרונות של שיתוף פעולה זה כוללים שיפור בתקשורת ושיתוף פעולה בתוך הצוות, הגברת מעורבות העובדים ושביעות הרצון מהעבודה, ובסופו של דבר, רווחיות רבה יותר של העסק.


התהליך ליישום בעסק

תהליך של מנהל עסק להשתמש במבחני אישיות לפיתוח עובדים ובניית צוות:

  1. בחר את מבחן האישיות הנכון. ישנם מבחני אישיות רבים ושונים, לכן חשוב לבחור אחד המתאים לצרכים שלך. כמה גורמים שיש לקחת בחשבון כוללים את מטרת הבדיקה, רמת הפירוט הדרושה לך, והזמן והמשאבים העומדים לרשותך.
  2. בצע את המבחן לעובדים שלך. ניתן לעשות זאת באופן מקוון, באופן אישי, או באמצעות שילוב של שתי השיטות. חשוב לוודא שהבדיקה מתבצעת באופן הוגן ועקבי לכל העובדים.
  3. לפרש את תוצאות הבדיקה. ניתן לעשות זאת לבד או בעזרת איש מקצוע מוסמך. חשוב להבין את המשמעות של תכונות האישיות השונות וכיצד הן יכולות להשפיע על ביצועי העובדים והדינמיקה של הצוות.
  4. תן משוב לעובדים שלך. זה צריך להיעשות בצורה בונה ותומכת. המטרה היא לעזור לעובדים להבין את האישיות שלהם וכיצד זה יכול לעזור להם להצליח בתפקידיהם.
  5. לפתח תוכניות פיתוח אישיות. על סמך תוצאות מבחן האישיות, תוכלו לעבוד עם כל עובד לפיתוח תכנית לפיתוח המקצועי שלו. תוכנית זו אמורה לעזור לעובדים לבנות על החוזקות שלהם ולטפל בכל התחומים שבהם הם זקוקים לשיפור.
  6. השתמש בתוצאות המבחן כדי לשפר את הדינמיקה של הצוות. על ידי הבנת סוגי האישיות השונים בצוות שלך, אתה יכול ליצור צוות מגובש ופרודוקטיבי יותר. אתה יכול לעשות זאת על ידי הקצאת משימות המתאימות היטב לסוג האישיות של כל עובד, מתן הזדמנויות לחברי הצוות ללמוד אחד מהשני ופתרון סכסוכים באופן שמכבד את האישיות של כולם.
  7. חזור על התהליך על בסיס קבוע. מבחני אישיות אינם פתרון חד פעמי. חשוב לחזור על התהליך על בסיס קבוע כדי לעקוב אחר שינויים באישיות העובד ולזהות את כל התחומים בהם יש צורך בפיתוח נוסף.

טיפים נוספים לשימוש במבחני אישיות לפיתוח עובדים ובניית צוות:

  • קבל תמיכה מהעובדים. חשוב להסביר את מטרת מבחן האישיות וכיצד ישמשו לפני ביצוע המבחן. זה יעזור להבטיח שלעובדים יש מוטיבציה להשתתף ושהם מוכנים לחלוק את התוצאות שלהם.
  • כבדו פרטיות. מבחני אישיות יכולים לחשוף מידע אישי רגיש. חשוב לכבד את פרטיות העובדים שלך ולשתף רק את התוצאות שלהם איתם או עם אנשים אחרים שיש להם צורך לגיטימי לדעת.
  • השתמש בחוכמה בתוצאות הבדיקה. אין להשתמש בתוצאות של מבחן אישיות כדי לקבל החלטות לגבי גיוס עובדים, פיטורים או קידום. יש להשתמש בהם רק כדי לעזור לעובדים להבין את עצמם טוב יותר ולפתח את הכישורים והיכולות שלהם.

על ידי ביצוע שלבים אלה, תוכל להשתמש במבחני אישיות כדי לשפר את פיתוח העובדים ובניית הצוות בארגון שלך.


תוכניות פיתוח אישיות לעובדים

  1. התחל בזיהוי נקודות החוזק והחולשה של העובד. מהם הכישרונות והיכולות הטבעיים של העובד? מהם התחומים שבהם הם צריכים להשתפר?
  2. שקול את יעדי הקריירה של העובד. מה העובד רוצה להשיג בקריירה שלו? מהן היעדים לטווח ארוך וקצר הטווח שלהם?
  3. שוחח עם העובד על תחומי העניין והמניעים שלו. מהם הדברים שהעובד מתלהב מהם? מה מניע אותם ללמוד ולצמוח?
  4. השתמש בתוצאות מבחן האישיות כדי לזהות יעדי התפתחות ספציפיים. מהם התחומים בהם אישיותו של העובד יכולה לסייע לו להצליח בקריירה? מהם התחומים שבהם האישיות שלהם יכולה לעכב אותם?
  5. הציבו יעדים ריאליים ובר-השגה. המטרות צריכות להיות מאתגרות, אבל הן צריכות להיות גם משהו שהעובד יכול להשיג באופן ריאלי.
  6. צור תוכנית להשגת היעדים. אילו צעדים יצטרך העובד לנקוט כדי להשיג את מטרותיו? אילו משאבים הם יצטרכו?
  7. עקוב אחר התקדמות העובד וספק משוב. חשוב לעקוב אחר התקדמות העובד ולספק משוב על התפתחותו. זה יעזור לשמור על מוטיבציה ועל המסלול.

הנה כמה דוגמאות של יעדי פיתוח שיכולים להתבסס על תוצאות מבחן אישיות:

  • עובד מופנם יכול להציב מטרה לשפר את כישורי הדיבור שלו בפני קהל.
  • עובד בעל אוריינטציה לפרטים יכול להגדיר מטרה להיות יותר אסטרטגי ותמונה גדולה יותר.
  • עובד שהוא מנהיג טבעי יכול להציב מטרה לפיתוח כישורי האצלה שלו.


שיפור עבודת הצוות

טיפים נוספים כיצד להשתמש בתוצאות של מבחן אישיות כדי לשפר את הדינמיקה של הצוות:

  1. הבן את סוגי האישיות השונים בצוות שלך. מהן החוזקות והחולשות השונות של כל סוג אישיות? איך הם מעדיפים לתקשר ולעבוד?
  2. הקצה משימות שמתאימות לסוג האישיות של כל חבר צוות. זה יעזור להבטיח שכל אחד יוכל להשתמש בחוזקות שלו ולתרום לצוות בצורה משמעותית.
  3. לספק הזדמנויות לחברי הצוות ללמוד אחד מהשני. זה יכול להיעשות באמצעות תרגילי בניית צוות, הדרכה, או פשוט על ידי מתן הזדמנות לחברי הצוות לעבוד יחד על פרויקטים שונים.
  4. פתרו קונפליקט באופן שמכבד את האישיות של כולם. המשמעות היא להבין את הדרכים השונות שבהן אנשים מתקשרים ומטפלים בקונפליקט, ומציאת דרך לפתור את הסכסוך שעובדת עבור כל המעורבים.
  5. ליצור תרבות של אמון וכבוד. זה חיוני לכל צוות, אבל זה חשוב במיוחד כאשר יש לך צוות עם מגוון סוגי אישיות.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו אתה יכול להשתמש בתוצאות של מבחן אישיות כדי לשפר את הדינמיקה של הצוות:

  • אם יש לך צוות עם הרבה מופנמים, אולי תרצה ליצור עבורם הזדמנויות לעבוד על פרויקטים באופן עצמאי או בקבוצות קטנות.
  • אם יש לך צוות עם הרבה מוחצנים, אולי תרצה ליצור עבורם הזדמנויות לעבוד על פרויקטים הכוללים דיבור בפני קהל או אינטראקציה עם לקוחות.
  • אם יש לך צוות עם הרבה אנשים שמתמקדים בפרטים, אולי תרצה ליצור עבורם הזדמנויות לעבוד על פרויקטים הכוללים ניתוח נתונים או בקרת איכות.
  • אם יש לך צוות עם הרבה אנשים בעלי אוריינטציה של תמונה גדולה, אולי תרצה ליצור עבורם הזדמנויות לעבוד על פרויקטים הכוללים תכנון אסטרטגי או סיעור מוחות של רעיונות חדשים.


אם אתם מעוניינים ללמוד עוד על האופן שבו הערכות אישיות יכולות להועיל לעסק, אל תהססו לפנות אלי.

בואו נעבוד יחד לבנות צוות שמוכן להצלחה!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

ניהול איכות מוחלט - אדוארדס דמינג ומהפכת ה TQM