מסתבר שהסוד לחיים טובים אינו עושר, אושר או משמעות

 


"חיים טובים מקבלים השראה מאהבה, ומובלים על ידי ידע" - ברטרנד ראסל


חשבת פעם לעצמך, איך נראים לך חיים טובים?

איך הייתם מגדירים חיים כאלה?

עבור חלק מאיתנו הביטוי הזה עשוי להעלות תמונות בראש של משפחה קרובה, עבודה עם קביעות או בית פרטי עם גינה רחבת ידיים. 

אחרים, עשויים להתמקד במטרה כלכלית או אישית, קריירה, יצירה או ספורט. 

או במשהו רוחני כמו לשנות לטובה את העולם, בין אם במקצוע, בהתנדבות או באקטיביזם סביבתי או חברתי.


על פי הפילוסוף אריסטו, סוג החיים של דאגה לעצמך יסווג כ"הדוני", או המבוסס על הנאה, נוחות, יציבות וקשרים חברתיים חזקים. 

הסוג השני הוא "אודיימוני", ובו האדם עוסק בעיקר במימוש המטרה והגשמה על ידי תרומה לטוב גדול יותר שמשפיע על העולם או הקהילה. 

אריסטו תיאר את הרעיונות הללו במסכת האתיקה שלו, ומדע הפסיכולוגיה אימץ אותם כשדן באפשרויות של מה אנשים ירצו לעשות עם החיים שלהם, ואיך לחיות חיים טובים.


מאמר חדש, שפורסם באיגוד הפסיכולוגי האמריקאי, מציין שיש דרך אחרת לחיות חיים טובים. 

הוא אינו מתמקד בעושר, אושר או במטרה, אלא מגדיר שאנשים הכי מרוצים מחיים "עשירים מבחינה פסיכולוגית".

מהם חיים עשירים מבחינה פסיכולוגית?


חיים מעניינים ומגוונים

לדברי המחברים של המאמר, שיגה אוישי, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת וירג'יניה וארין ווסטגייט, (בטוויטר @ErinWestgate) פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת פלורידה,

חיים עשירים מבחינה פסיכולוגית מאופיינים ב"חוויות מעניינות שבהן החידוש ו/או המורכבות מלווים בשינויים עמוקים בפרספקטיבה על החיים"

לימודים בחו"ל, למשל, הם דרך שבה סטודנטים מכניסים לעיתים קרובות עושר פסיכולוגי לחייהם. זה יכול להגיע גם משירות בעל משמעות רבה בצבא, טיול אקזוטי עמוס חוויות אישיות מיוחדות או עבודה בסביבה חריגה ומאתגרת במיוחד.

במקרה של לימודים בחו"ל, ככל שסטודנטים לומדים יותר על מנהגים והיסטוריה של מדינה חדשה, הם לעתים קרובות בוחנים מחדש את המנהגים החברתיים של התרבויות שבהם גדלו. 

ההחלטה לצאת לדרך קריירה חדשה וקשה או להשקיע את כולך ביצירת אמנות אוונגרדית, או לקיחת תחביב לקצה, יכולים גם הם לגרום לאדם להרגיש כאילו חייו עשירים יותר מבחינה פסיכולוגית.


פרק שיעניין אותך: שלשת השלבים של טוני רובינס להשגת מה שתרצו


גם חיים קשים יכולים להיות עשירים

חוויה לא חייבת להיות מהנה על מנת להיות עשירה מבחינה פסיכולוגית. זה יכול להגיע אפילו ממצוקה, חיים בתקופת מלחמה או לחוות אסון טבע או להיות חלק מעליותו לשחקים או נפילתו המהדהדת של סטארטאפ. 

חוויה של דברים קשים עשויים להקשות על ההרגשה שאתה חי חיים מאושרים, אך אתה עדיין יכול לצאת מההתנסות הקשה עם עושר פסיכולוגי. פעמים רבות אנשים משתמשים בסיפורים הקשים שעברו כדי למנף את עצמם לדברים אחרים או ליצור לעצמם סיפור שממלא אותם בעוצמה ומשמעות.

הרבה חוויות ומצבים כואבים, כמו, עקרות, מחלות כרוניות, אבטלה, אבדן, חוויית פשע ועוד, יכולים להיות מתורגמים לעצמנו כאושר פסיכולוגי. אנחנו עשויים לחוות סבל, אך עדיין למצוא ערך כשחוויה לקשה מעצבת את ההבנה שלנו את עצמנו ואת העולם שסביבנו.

כמובן שזה לא קורה תמיד, ויש מקרים שאנשים נשארים מצולקים באופן קשה מידי. כשצריך, רצוי מאוד לבקש עזרה.


הרחבת ההגדרה של חיים טובים

ווסטגייט אומרת, שהוספת עושר פסיכולוגי לתפיסות שלנו לאיך "חיים טובים" יכולים להיראות, היא חשובה מכיוון שזה נותן מקום לאתגר וקושי. חיים טובים הם לא רק כשהכל מתנהל בצורה חלקה. מתיחות וחוויות לא נוחות הן בעלות ערך רב עבור רבים מאיתנו.

לעומת זאת, אם נאפשר לעצמנו רק מודלים צרים של מה הם חיים טובים, אנו עשויים לסיים בהנחה שמישהו שחייו אינם הדוניים או אודאימוניים אינו חי חיים טובים.


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


מי רוצה עושר פסיכולוגי

לחיות חיים הדוניים (של הנאה), אודאימוניים (של תרומה לאחרים) או עשירים פסיכולוגית (מאתגרים) אינם שוללים זה את זה, ואף אחד מהם אינו טוב יותר מהשני.

ווסטגייט מציינת, שכשלמישהו יש חיים שהם מגדירים טובים, הם נוטים להיות טובים בהרבה מובנים, ולא רק בצורה אחת. כך שאולי יהיו לך חיים מאושרים, תכליתיים ומלאים בחוויות משנות תפיסות עולם.

אנשים עשויים לבחור לתעדף סוג חיים אחד על פני סוג אחר של חיים, וזה לגמרי בסדר.

אבל לפעמים החיים שלנו מתגלגלים באופן מסויים, שאולי לא בדיוק כפי שציפינו או לימדו אותנו למדוד אותם. ולכן מועיל לנו להבין שיש מגוון אפשרויות לחיים טובים, וכדאי לנו להיות בעלי חמלה ופתיחות לעצמנו ולאחרים בשיפוט.

"יש תקופות בחיינו בהן אנו מקבלים אי נוחות ומתעדפים חקר", אומרת ווסטגייט, כשהיא נזכרת במסעותיה בהוסטלים זולים כשהיתה צעירה. 


גיל משפיע

מחקרים מראים שאנשים נוטים להיות מאושרים יותר ככל שהם מזדקנים, וזה קשור לעובדה שבמקום לתת עדיפות לחוויות מאתגרות, הם נותנים עדיפות לדברים מוכרים שמשמחים אותם.

במקום להכיר אנשים חדשים, אנשים מבוגרים יותר נותנים עדיפות למשפחה ולחברים קרובים. דברים אלה אכן מגבירים את האושר, אך עשויים להקטין את העושר הפסיכולוגי.


פרק שיעניין אותך: משל: איש העסקים והדייג


יש עוד אופציות

אם אתם מרגישים שחייכים טובים, אך באופן שאינו נכלל באחת משלוש הקטגוריות שתוארו, יתכן שיש עוד ממדים של חיים טובים שלא תוארו, כמו חיים אינטלקטואליים. , חיים יצירתיים, או חיים אוהבים ואכפתיים לאחרים.

הנקודה החשובה היא שחיים טובים לא מתקיים תחת הגדרה צרה, ושכל אחד ואחת מאיתנו יכולים בקלות להפוך את חיינו לטובים, בהגדרה שמתאימה למציאות שלנו.

ומעבר לכך, גם אם רוצים שינוי, הפערים לא מאוד גדולים, וניתן לבצע שינויים שייתנו לנו הרגשה הרבה יותר טובה לגבי החיים של עצמנו.


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 

  http://www.ceo-360.net/

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח