הצורך ‏שלנו להתמסר ‏למנהיג ואיך להיות כזה




"התמסרות אינה עוסקת בשליטה או צייתנות, אלא במערכות יחסים, אהבה וכבוד הדדי" - פול יאנג


אנו בעידן של אופציות בלתי מוגבלות. יש מעט מגבלות של מוסר חברתי, מעט ציפיות תרבותיות והרבה פתיחות למגוון תרבותי והתפתחותי לכוון את המסלול שלנו בחיים ובעבודה.  
לא ניתן לקחת שום מרכיב של זהות אישית כמובן מאליו, ויש לאנשים, לפחות באופן פורמלי, יכולת לבחור לעצמם את ההתנהגות וקבוצת הייחוס. במסגרת המגבלות המועטות של החוק, אפשר להתלבש, לומר, לחיות ולעשות כמעט כל מה שנרצה.
בקניות, המגוון הזמין לנו כמעט אינסופי, ואנחנו יכולים להכין או לרכוש מזון ומאכלים חוצי תרבויות ומנהגים.
על הנייר, חופש בלתי מוגבל נראה כמו ברכה בלתי מוגבלת.  בשטח, הוא נחווה כמתיש ולעיתים משתק או ממלא בחרדות, באופן מעשי.

איפה שיש לאנשים יותר מדי אפשרויות, לא נעשות אף אחת מהן, עקב חוסר החלטיות, חשש או בלבול.  לרצון האנושי, חזק ככל שיהיה, אין את היכולת גם להנדס ולתכנן, וגם להוציא לפועל, לבצע ולפקח על כל פרטי החיים.  
אנשים נאנקים תחת העומס להתעמק וללמוד, לחקור בביקורתיות, לבחור בין חלופות מורכבות וכמהים למנוחה נפשית. נסה להיות בשליטה על כל דבר קטן כגדול בחיים, והממלכה שלך הופכת לאבק.

ומה עם הבחירה בהתמסרות למנהיג?

פרק שיעניין אותך: חמש הרמות של ניהול

התמסרות שמובילה לחופש
כניעה למעמסה האינסופית ומעבר לתפקיד של מבצע, ממלא הוראות ומציית, עשויה להרגיש כמו תלות, חולשה, כניעה.  אבל דווקא בכניעה לסמכות גדולה יותר, אנחנו גם מקבלים סמכות, ובמיוחד ביטחון וחופש פעולה, בתחום מצומצם יותר, בו אנחנו כן מרגישים בשליטה עם כוונה ברורה.  
בשימוש באוטונומיה שלנו כדי לוותר על חלק מהאוטונומיה שלנו, אנחנו למעשה נהיים יותר ממי שאנחנו כשאנחנו לבד, ללא שייכות לקבוצה.

הספורטאים שבינינו יודעים, שכשאתה מתמסר לתוכנית כושר מוגדרת, אתה דוחף את עצמך חזק יותר באימונים, מאשר כשאתה מסתובב באקראי בחדר הכושר ומנסה להחליט כל רגע מחדש מה לעשות הלאה.  
כשאנחנו נכנעים למסורת והנחיות של מלאכה, אנחנו עובדים בצורה יצירתית יותר בתוכה.

כאשר אנחנו מתמקדים בסיבוב גלגל, במקום לנסות להמציא אותו מחדש, אנחנו מצליחים להתקדם באומץ, להשקיע באופן מלא יותר, ולהגשים מטרות בצורה יעילה יותר.
שכן בהאצלת האחריות להחליט למישהו אחר, אנחנו משחררים את כוחנו לפעול.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

למה שאנשים יקבלו את המנהיגות שלך?
כל אחד יכול להיות מנהיג.
ממנכ"ל חברה גדולה ועד לעובד בתפקיד יחסית זוטר, כל אחד יכול להיות מנהיג בארגון שלו. למעשה, כל אחד בארגון צריך להיות מנהיג וצריך לחשוב כמו מנכ"ל, בהתייחס לדברים שבאחריותו. חשיבה כזו מסייעת לאנשים להגיע להישגים, להתקדם, וגם מפשטת את התהליכים ומערכות היחסים בארגון.
מנהיגות כרוכה בגורמים רבים, אבל אחד הקריטיים ביותר שהתגלו הוא לתת לאנשים את מה שהם צריכים כדי שהם יוכלו להרגיש בטוחים כאשר הם פועלים תחת הנהגתך.

אמון
זהו הבסיס לכל מערכות יחסים מוצקה, המתפקדת היטב. היכולת לבטוח במנהיג חיונית כדי לטפח מערכות יחסים, והדבר היחיד שמנהיגים לא יכולים להרשות לעצמם לקחת כמובן מאליו. בסביבה עם רמת אמון גבוה, לא רק שיש פחות "רעש" ארגוני, אלא שמשימות יתבצעו מהר יותר, עם הרבה פחות מאמץ ובפחות זמן. 
אבל יצירת יחסי אמון היא לא תמיד פשוטה.
ראשית, מנהיג צריך לספק תוצאות בצורה איכותית, כך שאנשים יאמינו שהליכה בדרך בהנחיית המנהיג תביא אותם להישגים ויעדים בהם הם מעוניינים. 
מנהיגים צריכים לממש התחייבויות עסקיות ולהטיל על אחרים את האחריות להתחייבויות שלהם. 
שנית, מנהיג צריך להפגין יושרה. הם צריכים להתנהג באופן עקבי ואמין, להיות פתוחים עם מידע, ולהוות דוגמא אישית בכל הנוגע לאתיקה וערכים.
ושלישית, מנהיגים צריכים להראות דאגה לאחרים ואמפטיה, ולקדם את רווחתם של חברי הצוות שלהם.
וזה שברירי, כי מספיק שאחד מהגורמים האלה חסר, והמשוואה של רמת האמון עוברת לשווי אפס.

חמלה
אנשים רוצים מנהיגים שאכפת להם מהם כאנשים. 
כשאנשים מרגישים שלמנהיגים, למנהלים שלהם, לקולגות ולשותפים שלהם אכפת, לא רק שהם יותר מעורבים ופרודוקטיביים, אלא שהם יישארו יותר זמן, גם כשלא תמיד נוח להם.
לא צריך לרחם על אנשים, או להסכים לכל גחמה. להיפך, אנשים נהנים להיענות כשדורשים מהם מאמץ, הוכחת יכולות ומחויבות. במיוחד כשהם מסוגלים לעמוד בזה ויודעים איך לעשות זאת. ואם לא, אז הדבר הנכון הוא ללוות ולהדריך אותם, עד שירכשו את הביטחון והמיומנות.


יציבות
ביטחון, כוח, תמיכה ושלום. אנשים רוצים תחושה של יציבות בסביבת העבודה שלהם, ובמערכות היחסים שלהם. בזמנים כאוטיים, זה יכול להיות מאתגר עבור מנהיגים לספק את התחושות האלו, אך זהו בדיוק האתגר וההזדמנות להתעלות. 
כדי שהאמון יתקיים, אנשים צריכים לדעת שלמנהיג יש אחיזה איתנה בהגה גם בעיצומה של סערה. 
יציבות פיננסית היא חלק מכריע בצורך בביטחון, וביטחון רגשי עוד יותר. אנשים רוצים לדעת שהם בטוחים במקומם בקבוצה, והם יכולים להסתכן, בלי לשאת בתוצאות קשות מידי.
מנהיגים יכולים לספק יציבות זו אם הם בוחרים להיות פתוחים עם התוכניות שלהם, כנים לגבי המצב, ולהראות שיש אסטרטגיית פעולה ופתרון לבעיות.
אנשים מוכנים ללכת איתך באש ובמים, אם הם יידעו שלא תזנחו אותם ותתמכו בהם כשצריך.

תקווה
אנשים רוצים לדעת שיש עתיד, דרך וכיוון לפעילות החברה. 
עובדים מעורבים הם אלה שמאמינים בחזון המנהיגים שלהם, והם גם אופטימיים ובעלי פרודוקטיביות גבוהה יותר. 
ללא תקווה, אי ודאות ושיתוק יכולים להשתלט. ואם עובדים רק מיום ליום ובכיבוי שרפות, אין זמן ליצור תמונה גדולה יותר עבור הצוות שלך. 
תשקיעו ביצירת חזון ותמונה גדולה, ותציגו לאנשים שאיתכם דרך שבה החזון יכול להתממש, וכמה הם חשובים כחלק מזה.

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 

  http://www.ceo-360.net/
 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC