כך תסייעו לאנשים לקחת אחריות

 


"אני לא מושלם. אני עושה טעויות כל הזמן. כל מה שאני יכול לעשות זה לנסות כמיטב יכולתי ללמוד מהטעויות שלי, לקחת אחריות עליהן ולעשות עבודה טובה יותר מחר" - לאנה


כדי להצליח כקבוצה וצוות, אנשים חייבים לקחת אחריות.

לעיתים אנשים נמנעים מלקיחת אחריות, וזה התפקיד של מנהלים ומנהיגים, ליצור את הסביבה, אווירה ומוטיבציה שתעודד לקיחת אחריות למרות שאנשים שלוקחים אחריות, גם לוקחים סיכון.

כשאנשים לוקחים אחריות, הם מפעילים את מלוא היכולות שלהם, עם מחויבות ויכולת להתמודד עם קשיים.

באותו הזמן, אנשים שלוקחים אחריות גם מסכנים את שמם הטוב, את המיתוג שלהם ואת המעמד שלהם בעיניי המנהלים שלהם, המקבילים וכלל העובדים והשותפים.

לקיחת אחריות היא מרכיב מרכזי אצל אנשים בעלי יכולת להשפיע באופן משמעותי וחיובי על ההצלחה.

לכן, יצירת סביבה ותרבות ארגונית של לקיחת אחריות הינם אחריות ואתגר ניהולי משמעותי.


להורדה חינם חוברת עבודה: להפוך את העסק למערכת שיטתית


יתרונות לעסק מלקיחת אחריות

יתרונות לעסק כאשר סגנון הניהול והתרבות מעודדים עובדים לקחת אחריות רבה יותר:

  1. הגברת המעורבות והמוטיבציה של העובדים. כאשר עובדים מרגישים שיש להם דעה בהחלטות המשפיעות על עבודתם, יש סיכוי גבוה יותר שהם יהיו מעורבים ומוטיבציה. זה יכול להוביל להגברת הפרודוקטיביות, היצירתיות והחדשנות.
  2. קבלת החלטות משופרת. כאשר ניתנת לעובדים הזדמנות לתרום את הרעיונות שלהם, החברה יכולה להפיק תועלת ממגוון רחב יותר של נקודות מבט. זה יכול להוביל לקבלת החלטות טובה יותר, מה שיכול בסופו של דבר לשפר את השורה התחתונה.
  3. תחלופה מופחתת. עובדים שמרגישים שהם מוערכים ומועצמים נוטים פחות לעזוב את מקום עבודתם. זה יכול לחסוך לחברה כסף בעלויות גיוס והכשרה.
  4. שירות לקוחות משופר. כאשר עובדים מוסמכים לקבל החלטות ולפתור בעיות, הם מסוגלים יותר לענות על צרכי הלקוחות. זה יכול להוביל להגברת שביעות הרצון והנאמנות של הלקוחות.
  5. תרבות ארגונית משופרת. תרבות המעודדת אחריות עובדים היא תרבות הבנויה על אמון וכבוד. זה יכול ליצור סביבת עבודה חיובית ופרודוקטיבית יותר לכולם.
  6. חדשנות מוגברת. כאשר עובדים מעודדים לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יעלו רעיונות חדשים וחדשניים. זה יכול לעזור לחברה להישאר לפני המתחרים.
  7. חוסן גדול יותר. כאשר עובדים מוסמכים להתמודד עם אתגרים ולפתור בעיות, יש סיכוי גבוה יותר שהם יוכלו לעמוד בסערות בלתי צפויות. זה יכול לעזור לחברה להישאר צף בזמנים קשים.

יש הרבה סיבות טובות לכך שעסקים צריכים לעודד עובדים לקחת יותר אחריות. על ידי כך, עסקים יכולים לקצור את היתרונות של מעורבות עובדים מוגברת, קבלת החלטות משופרת, תחלופה מופחתת, שירות לקוחות משופר, תרבות חברה משופרת, חדשנות מוגברת וחוסן רב יותר.


פרק שיעניין אותך: ממחקר מילגרם - הטיפים לניהול עובדים


קשיים בעידוד עובדים לקחת אחריות

קשיים וסיבות לכישלון כאשר מנסים לעודד עובדים לקחת אחריות רבה יותר:

  1. חוסר אמון וכבוד: אם העובדים לא מרגישים שהם זוכים לאמון או שמכבדים אותם על ידי המנהלים שלהם, סביר להניח שהם יהיו מוכנים לקחת על עצמם יותר אחריות.
  2. חוסר הכשרה ופיתוח: יש לתת לעובדים את ההכשרה והפיתוח הדרושים להם כדי להיות מסוגלים לקחת על עצמם יותר אחריות. בלי זה, הם עלולים להרגיש מוצפים או לא מוכנים.
  3. היעדר ציפיות ברורות: העובדים צריכים לדעת מה מצופה מהם כאשר נותנים להם יותר אחריות. אם הציפיות אינן ברורות, העובדים עלולים לעשות טעויות או לא לדעת מה לעשות.
  4. חוסר תמיכה מההנהלה: עובדים צריכים להרגיש שיש להם את התמיכה מהמנהלים שלהם כאשר ניתנת להם יותר אחריות. אם הם לא מרגישים נתמכים, הם עשויים להיות מהססים לקחת על עצמם אתגרים חדשים.
  5. פחד מכישלון: חלק מהעובדים עלולים לפחד להיכשל כאשר נותנים להם יותר אחריות. פחד זה יכול למנוע מהם להתמודד עם אתגרים חדשים.
  6. חוסר מוטיבציה: ייתכן שלחלק מהעובדים אין מוטיבציה לקחת על עצמם יותר אחריות. זה יכול לנבוע ממספר גורמים, כמו חוסר עניין בעבודה, חוסר תמריץ כלכלי או תחושה שהם לא מתוגמלים על מאמציהם.
  7. תרבות של האשמה: אם לעסק יש תרבות האשמה, העובדים עשויים להסס לקחת על עצמם יותר אחריות. הם עלולים לפחד שאם יעשו טעות, הם ייענשו.

אם עסק רוצה לעודד עובדים לקחת אחריות רבה יותר, חשוב לטפל בקשיים אלו ובגורמים לכישלון. על ידי כך, עסקים יכולים ליצור תרבות שבה העובדים מרגישים מוסמכים לקחת על עצמם אתגרים חדשים ולתרום להצלחת החברה.


פרק שיעניין אותך: אמון בצוותים, הריסתו ובנייה מחדש


הקפידו על משאבים מספקים

פעולה מבסיסית היא להבטיח שלאנשים יש את המשאבים הדרושים כדי לבצע את עבודתם ולעמוד במשימות. זה עשוי לכלול הכשרות, ציוד, זמן, תקציב, גישה למדריכים ומאמנים וכו'.

אם אין להם את הכלים הדרושים לבצע את עבודתם, קל מידי לאנשים להתנער מאחריות, ולהאשים את התנאים.


פרק שיעניין אותך: עשר תכונות נדרשות למנכ"ל מצליח


תקשרו תפקידים, אחריות ומטרות

אנשים צריכים גם לדעת בבירור מה התפקיד שלהם ומידת אחריותם.

יש לוודא שיש תיאור משרה לכל אחד מחברי הצוות, שמפרט ככל האפשר כל אחריות שיש להם.

לפעמים אנשים לא לוקחים אחריות כי הם מרגישים אדישים כלפי העבודה שלהם. הם לא יכולים לראות כיצד המאמצים שלהם נקשרים ותורמים לתמונה הגדולה, ולמטרות המרכזיות של הארגון. לכן, וודאו שהם מבינים כיצד עבודתם קשורה ומשפיעה על המטרות הגדולות. הדגישו את החשיבות של מה שהם עושים, והמחישו את ההשלכות הישירות והעקיפות השליליות שקורות כאשר הם לא עושים את עבודתם כראוי.


פרק שיעניין אותך: החשיבות הקריטית שמנהיג ייקח אחריות


חברו מחדש אנשים

חיבור אנשים לקבוצה ולמטרות, מוביל לעשייה משמעותית עם מוטיבציה גבוהה. כך כולנו מרגישים כשאנחנו עושי עבודה שאנחנו אוהבים או אכפת לנו מאוד.

אנחנו לוקחים אחריות על מעשינו, עם תחושה עמוקה של גאווה במה שאנחנו עושים. 

אנשים מעורבים יותר כאשר עבודתם תואמת את ערכיהם. זה דורש הכרות עם אנשים, ותיווך והסבר, כולל מתן הזדמנויות לשאלות והתעמקות. הדגימו כיצד המשימות והאחריות היומיומיות שלהם תואמות את הערכים הללו. ערכים כוללים סיוע לאחרים, סיוע לקבוצה, מעשים טובים, ועוד.

חברי צוות עשויים להתנתק או להיות לא מרוצים כאשר הם אינם בתפקיד הנכון עבורם. הקדישו זמן לגלות את נקודות החוזק והחולשה שלהם, ונתחו האם הם משתמשים בעוצמות שלהם או לא. אם לא, יתכן שהם יתאימו יותר לתפקיד אחר. שתפו אנשים בחשיבה שלכם ושימרו על שקיפות.


להורדה חינם, החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית


עזרו לאנשים להשתלט ולהצליח

לפעמים אנשים מרגישים שאין להם שליטה על חייהם. מבחינתם, זה לא משנה מה הם עושים או כמה קשה הם עובדים, שום דבר לא משתנה, לא מתגברים על הקשיים, לא מתקדמים וחלומות לא מתגשמים.

על אנשים שמאמינים שכוחות חיצוניים הם המשפיעים כל הזמן על חייהם נאמר שיש להם "מרכז שליטה חיצוני", בעוד שלאלו המאמינים שמעשיהם וההחלטות שלהם מעצבים אירועים משמעותיים בחיים שלהם, יש "מרכז שליטה פנימי". זהו כלי ניתוח של מאמנים.

אם אתם מגלים שלאנשים בצוות שלכם יש מרכז שליטה חיצוני, עזרו להם להתגבר על זה. הגדירו עבורם יעדים צנועים כך שיוכלו להשיג כמה זכיות מהירות. לאחר מכן, כדאי לעזור להם לבנות את הביטחון העצמי שלהם ולהציג להם את ההצלחה שלהם. הזכירו להם את נקודות החוזק שלהם והצלחות העבר, ולמדו אותם כיצד לחשוב בצורה חיובית, במקום לעסוק בדיבור עצמי מזיק ושלילי.

ניתן לפרק משימות או פרויקטים גדולים למטרות או צעדים קטנים יותר. פרויקט או מטרה גדולים מידי למידות של חבר צוות מסוים, יגרמו להם להרגיש המומים, ובמקום לקחת אחריות ולקדם את עבודתם, הם נוטים להתנער מאחריות.


פרק שיעניין אותך: שישה ארכי-טיפוסי עובדים והדרך לנהל אותם


הימנעות מהאשמה

אנשים שלא לוקחים אחריות מרבים לשחק במשחקי האשמה, ולהאשים אחרים. כאשר אתם מבחינים בחברי צוות שמתחילים להאשים אחרים, עצור אותם מיד. הסיתו את המיקוד שלהם מהפניית האשמות, ובמקום זאת, הפנו אותם למה שצריך לעשות כדי לתקן את הבעיה ולהתקדם.


פרק שיעניין אותך: זאת הסיבה שהאצלת סמכויות מתסכלת אותך 


תנו שפע שבחים

הקפידו להעניק לאנשיכם שבחים כאשר הם לוקחים אחריות ומקדמים פעולה ויוזמה. עזרו להם להשתפר על ידי מתן משוב עקבי, תכוף והוגן.


אל תעשו מיקרו-ניהול

אם אתם נתקלים בכך שחברי צוות שלכם לא לוקחים אחריות, כדאי גם לבחון את סגנון הניהול שלכם. אולי יתכן שאינכם מאצילים סמכויות, או שאתם מנהל במיקרו. אם אתם מרחפים מעל כתפיהם של אנשים, ומתילים ספק בפעולות והחלטות שלהם, הם יהפכו לפסיביים ומסרבים לעשות דברים ולקחת יוזמה או החלטה בלעדיכם.

למדו את אומנות האצלת הסמכויות והימנעו מניהול מיקרו. תנו לאנשים את החופש שהם צריכים כדי לקבל החלטות. היו מוכנים להדריך אנשים ולהנחות אותם בכיוון הנכון במידת הצורך, תוך מתן יותר ויותר עצמאות וסמכות. חשוב לתת לגבות אנשים, גם כאשר בדיעבד מתברר שטעו, או שפעולות לא הביאו את התוצאה המצופה. כשאנשים מסוגלים לקבל החלטות בעצמם, הם מבינים ומרגישים שמאמציהם באמת עושים את ההבדל.


פרק שיעניין אותך: המדריך המפתיע למנהיגות אותנטית


מזהים הזדמנות בעסק לשפר את הביצועים ע"יי יצירת סביבה ניהולית ותרבות ארגונית של לקיחת אחריות?

זה הזמן לזהות את הפערים, להכין תכנית פעולה ולהתחיל ליישם.

אשמח לסייע לכם להצליח. צרו קשר בהקדם!


דיברנו על: דוגמאות ללקיחת אחריות, לקחת אחריות, לקיחת אחריות, מה זה אחריות, לקיחת אחריות אישית, אחריות אישית מצגת, לקיחת אחריות בעבודה, לקבל אחריות, ליטול אחריות


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


להתייעצות ב Whatsapp עכשיו   לחצו כאן


לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי