אתיקה חיונית להצלחה של מנכ"ל


"אדם ללא אתיקה הוא חיית פרא המשוחררת על פני העולם הזה" - אלברט קאמוס


מנכ"לים נמצאים תחת רמה מוגברת של תשומת לב ציבורית וכן מצד חברי דירקטוריון, לקוחות, קהילות ועובדים. כשיש למנכ"לים ומנהיגים נראות ופרופיל בולט, הכרה באתיקה איתנה היא חשובה מאוד, ומאפשרת למנכ"לים להוביל גם בזמנים מורכבים או להתמודד עם טעויות.

הסביבה העסקית מצפה לעשיית צדק ופעולה מהירה, בעקבות שגיאות ופחות סלחנית מבעבר. 
החדשות טובות למנכ"לים, לצוותי ההנהגה שלהם ולדירקטוריונים, הם שארגונים יכולים להגן על עצמם על ידי כך שהם מוודאים שקיימת בקרה ושהתרבות הארגונית שלהם תחזק מסרים ברורים ומובנים היטב של התנהגות אתית.

עסק אתי מקבל את אמון הלקוחות, הספקים, המשקיעים, העובדים והקהילה. לכן הרבה יותר קל, יעיל וזול לנהל עסק שפועל תוך יישום אתיקה.
כשהמנכ"ל נתפס כדמות אתית, כנותן דוגמה אישית, וכאחד שתמיד ניתן לתת בו אמון, קל למנכ"ל להוביל, לבצע שינויים, לקבל משאבים ולהימנע מהתנגדויות מעכבות ומבזבזות אנרגיה.

להלן כמה מהאתגרים האתיים של מנכ"לים ומנהיגים ודרכים לפעול לקידומם.

יושרה
יושרה היא הבסיס והכלי העיקרי עבור מנכ"לים שרוצים להוביל עסק הפועל עם קוד אתי.
גם עם כישורי המנהיגות הטובים בעולם לא ניתן לעשות הרבה, באופן בר קיימא בלעדיה. יושרה היא אור מאיר בעולם של הבטחות ריקות ולכן היא בעלת עוצמה. הכללים פשוטים,
- לעולם אל תבטיח דבר שאתה לא יכול לקיים
- תמיד תבטיח פחות ותתן יותר
- היה כנה עם עצמך ועם אחרים סביבך
- תגיע בזמן ותראה שאתה מעריך את הזמן של אחרים

פרק נוסף שיעניין אותך: תדמיינו שאתם המנכ"ל/ית

תפיסת אמון
אמון הציבור בפוליטיקאים ומוסדות שלטון נמצא בתחתית. וההתרופפות הזו באמון בגופים ומוסדות זולגת לחברות, כשהציבור מטיל ספק ביחסם לאיכות הסביבה, לעובדים ולכספי המשקיעים ורוכשי האג"ח.
גם לאחרונה, תאגידים ומנהלים מקבלים ערבות ממשלתית להלוואות, והסדרי חילוץ, או תספורות לחובות, למרות שהם נראים לציבור כסובלים פחות מאשר הציבור הרחב.

סקר גאלופ בשנת 2016 הראה כי רק 18 אחוז מהנסקרים הביעו אמון בעסקים גדולים. ובשנת 2017 דיווחו כי רק 37 אחוז מהציבור העריכו שמנכ"לים אמינים, שפל של כל הזמנים.
- אמון נבנה בהדרגה ולאורך זמן. אמון מתחזק ככל שיש יותר אישורים ואינדיקציות לדברי אמת ושקיפות, ועולה בהדרגה.
- אמון נהרס ונעלם מהר מאוד, ברגע שמופיע אירוע או חשד לשקר, הסתרה או פעולה שאינה מוסרית או הוגנת.

מתן דין וחשבון
מנהלים מקבלים על עצמם אחריות רבה בהובלת עסק. כאשר מתעוררות צרות מטעויות משמעותיות ועד שערוריות, מנהיגים צריכים לקחת אחריות, להתמודד עם האשמות, לנהל את הנפילה ולפעול לשיקום וחזרה למסלול, ולנהל בארגון דיון והחלטות שיובילו ליישום דרכים להימנע מאותן טעויות בעתיד. 
לקיחת האחריות היא קריטית וחלק מהתפקיד.

עד לשנים האחרונות, אפילו המקרים החמורים, הגדולים והמפורסמים ביותר של התנהלות לא נכונה של תאגידים כמעט ולא הובילו לפיטוריו של המנכ"ל. העמדות לדין פלילי של מנהלי תאגידים היו נדירות ביותר. העונשים הכספיים נטו להיות סבירים לנטילה ע"י הארגונים, ותשומת הלב התקשורתית הייתה מוגבלת לעתים קרובות לעיתונות העסקית. 

כיום מפוטרים מנכ"לים של חברות שנקלעות לשערוריות גדולות, לעתים קרובות במהירות, ותשומת הלב התקשורתית, בערוצים אינטרנטיים, ערוצי טלוויזיה ובהתבוננות הבלתי נלאית של המדיה החברתית, היא אינטנסיבית וללא הפסקה.
לכן תגובה נכונה לבעיה היא קריטית, וחייבת לקבל תשומת לב וחשימבה מעמיקה. ובמיוחד להימנע מתגובה רגשית אימפולסיבית, אלא להראות מנהיגות, תכנון, ניהול סיכונים ואחריות כל הדרך.

הורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI

דוגמא אישית
האתיקה מתחילה בראש, ולכן, כדי להטמיע אתיקה בארגון,מנהלים חייבים להיות הדוגמא עבור שאר החברה. דוגמא אישית, היא הכלי הניהולי והמנהיגותי החזק ביותר שיש למנהל.
מנהיג עסקי שחותך פינות, מתמרן ומעוות מספרים, מכופף את האמת או מקבל החלטות מפוקפקות אחרות, רק יטפח את אותו סוג התנהגות אצל אחרים. ובמשך הזמן, לא יבין איך זה קרה, ויתלונן על אנשים אחרים שאינם אמינים או שמסתירים ממנו את האמת.

אפילו תוכניות האתיקה הטובות ביותר ניתנות לשלילה על ידי מנהיג שמעביר ציניות או חוסר תמיכה או דוגמא בהתנהגות אתית. אתיקה מועברת באמצעות מילים, אך מילים משכנעות רק כאשר הן נתמכות על ידי פעולה. הפעולות החשובות ביותר הן אלה שמציגות לאנשים איך עובד הראש של המנהיג. יותר מכל אחד אחר, למנכ"ל יכולת לקדם חזון של אתיק, ולא רק אתיקה של ציות. 
חברות שמצליחות לקדם קשר חיובי בין מוסר ומצוינות נהנות מיתרון תחרותי וממוניטין.

להצהיר
הדגש שעסק נותן לאתיקה יכול לכלול הצהרה המבהירה את מדיניותו. אמנם, לא כל העובדים עשויים להכיר בחשיבות, וחלקם עשויים להניח כי התנהגותם מתאימה מבלי להקדיש למדיניות מחשבה רבה. יכול להיות מועיל לגרום לעובדים לקרוא ולהכיר בהבנתם את המדיניות, ולהתייחס אליה במידת הצורך.

הצגת הקוד האתי של הארגון יכול לסייע לצוות בזמן שהם מנווטים את דרכם המקצועית באזורים אפורים. התהליך צריך להיות מתמשך בכך שמנהלים מעלים שאלות אתיות בפגישות צוות, וכך הם יכולים לעזור להם להבין את הדבר הנכון לעשות כאשר עדיפות החברה מתנגשת מול ערכים אתיים בתחומים כמו איכות הסביבה, יחס ללקוח ולספק והתייחסות לרכוש החברה ולעובדים אחרים.

פרק נוסף שיעניין אותך: כישורים חיוניים לבעלי עסקים

השפעות על לקוחות
לעסקים הפועלים בתחושת אתיקה ברורה יש יתרון בבניית קשרים קרובים וארוכים עם לקוחות. ככל שלקוחות נאמנים יותר לעסק, כך גדל הסיכוי שהם יפיצו את שבחכם לאחרים. מצד שני, עסקים שאינם מחויבים לקוד אתי, מראים פרקטיקות עסקית אך נתפסים כפחות מסודרים ואמינים ולכן עלולים להבריח לקוחות שצריכים להרגיש אמון גבוה.

המוניטין של חברה והמחוייבות להתנהגות אתית יכול לעזור לה ליצור דימוי חיובי יותר בשוק, שיכול להביא לקוחות חדשים באמצעות הפניות מפה לאוזן. לעומת זאת, מוניטין של עסקאות לא אתיות פוגע בסיכויי החברה להשיג לקוחות חדשים, במיוחד בעידן זה של רשתות חברתיות כאשר לקוחות לא מרוצים יכולים להפיץ במהירות מידע על החוויה השלילית שהייתה להם.

מה תחשבו על חברה שהשתמשה בקשרים או שוחד כדי להטות מכרז ממשלתי? או חברה שמנצלת חוסר ידע של לקוחות לרעה? או שמזהמת את הסביבה בסתר?
האם לא תעדיפו לרכוש מחברות אתיות יותר?

אחריות של עובדים
למרות שמנהיגים עסקיים צריכים להציב את הדברים הנכונים כדי ליצור סביבת עבודה אתית, על העובדים לעשות את שלהם. הנחת היסודות מספקת את הכיוון הנכון, והעובדים צריכים לבצע את ההנחיות ולהפוך אותם לדרך חיים. על עובדים מוטלת האחריות להיות ערכיים מרגע שהם מקיימים את ראיון העבודה הראשון שלהם. זו האחריות של הנהלה, לברור את העובדים, כך שהערכים האתיים של החברה יתקיימו.

על עובדים להיות כנים ביחס ליכולותיהם וניסיונם, עובדים אתיים נתפסים כשחקני צוות ולא כיחידים שרק דואגים לעצמם.
הם מפתחים מערכות יחסים חיוביות עם עמיתים לעבודה, והמנהלים שלהם סומכים עליהם עם מידע סודי והם מקבלים יותר אוטונומיה. עובדים שנתפסים בשקרים, פוגעים בסיכוי שלהם להתקדם בארגון ועלולים להסתכן בפיטורים.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Facebook לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360 

  http://www.ceo-360.net/


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"