איך להתמודד עם עולם VUCA



"שינוי, הוא הקבוע היחיד" - הראקליטוס 


מתקופת האדם הקדמון ועד ימינו, זה עדיין תקף. המהפכה דיגיטלית, IOT, בינה מלאכותית, סמארטפונים, רשתות חברתיות, industry 4.0, גלובליזציה, תחרותיות בין לאומית, סחר אינטרנטי, רחפנים, אובדן הפרטיות ומשטרים שמשתנים מהותית במדינות שונות, הם רק חלק מהשינויים שאנו חווים כל הזמן. מעבר לכך, התחושה לעיתים כבדה יותר, כי אנחנו מתמודדים עם המציאות על פי הניסיון שלנו מהעבר, כאשר אנחנו יודעים שלא נוכל לנחש את הדבר שיאתגר אותנו ואף יסכן אותנו בעתיד הקרוב והרחוק.
מה שאנחנו יודעים בוודאות הוא, שהשינוי מובטח.

קשה לנווט עסקים בתנאים כאלה, הנקראים בקיצור ראשי התיבות VUCA. העולם עסקי המודרני,מאופיין בתנודתיות, אי וודאות, מורכבות ועמימות.

העולם הפך ל VUCA
VUCA זה מושג שנעשה שגור על ידי צבא ארה"ב, ונועד לתאור העולם לאחר סוף המלחמה הקרה. עולם העסקים אימץ את המושג בשנות ה -90, לאחר מאבק ההשרדות של התעשייה האמריקאית מול לחצי יפן והמזרח ופריצת טכנולוגיות התקשורת, המיחשוב והאינטרנט לכל תחום בחיינו העסקיים והפרטיים. מאז, הסביבה העסקית מתנהלת ב VUCA שכבר נחשב המצב הנורמלי והקבוע שלנו.

לאחר המשבר הפיננסי 2008-2009, יועצי ניהול ועסקים החלו לעודד מנהיגים לפתח יכולות חדשות ולבנות מיומנויות חדשות כדי להיות מסוגלים להתמודד עם העולם במצב VUCA. גמישות ארגונית, זריזות בביצוע שינויים ומהירות בקבלת החלטות, הוגדרו כמטרות לפיתוח מנהלים וארגונים.


הגדרת VUCA
V מהמילה Volatility מייצג תנודתיות. אי יציבות המונעת על ידי גורמים כגון דיגיטליות, קישוריות ותחרות גלובלית. דברים אשר מתקיימים בהם שינויים מתמידים ובמהירות.

U מהמילה Uncertainty מסמל אי ודאות. תמיד קשה לחזות שינויים, וקשה להסתמך על חוויות העבר כאשר ניצבים בפני אתגרים חדשים.

C מהמילה Complexity, מייצג מורכבות. הסיבות שמובילות לשינוי ולאירועים מפתיעים, קשה יותר להבנה ולפענוח. ככל שיש יותר גורמים מעורבים, ביותר כלים תקשורתיים, מפוזרים על פני אזורים גאוגרפיים גדולים יותר,הבעיות נעשות מורכבות יותר.

A מהמילה Ambiguaty מסמל עמימות. קיים חוסר בהירות סביב נסיבות שמובילות לאירוע. דברים שאנו מתמודדים מולם, נעשו מעורפלים יותר. אנשים לרוב מתבלבלים לגבי סיבה ותוצאה. נדרש מאמץ משמעותי כדי לדעת מי, מה, למה, איפה ואיך שעומד מאחורי אירועים.

אולי יעניין אותך לקרוא: הצעדים ליצירת תכנית עם חזון אסטרטגי

ההשפעה על מנהיגים
הסביבה העסקית פחות ברורה, מורכבת ומעורפלת משהייתה לפני עשור או שניים, הדבר מקשה על יצירת ומימוש תחזית, מקשה לתכנן, לנווט, לקבל החלטות, וגורם לאנשים להסס לפעול. 
כדי להביט קדימה, לתכנן קדימה ולהמשיך קדימה, מנהיגים צריכים לנתח ולאבחן את המציאות מהר יותר, להגיב באופן זריז יותר, ולהיות הרבה יותר פתוחים לדעות ונקודות מבט חדשות ושיטות עבודה פחות מוכרות להם וליצור ארגון גמיש יותר. חשוב לפעול באופן מודע, ובשילוב יועצים שנותנים נקודות מבט חדשות, כדי לראות את התמונה הגדולה ולהיות מסוגלים לחבר את הנקודות ליצירת תכניות פעולה ואסטרטגיה.

להתגבר על התנודתיות עם חזון ברור
מומלץ למנהיגים להתמודד עם התנודתיות על ידי יצירת חזון מובהק. חזון שניתן בבירור לתקשר לאחרים. כאשר נמצאים מול אתגרים ושינויים מתמידים, כדי להימנע מתגובתיות לכל מקרה כך שבמשך הזמן נסחפים לכיוון לא ידוע והארגון מתבדר ומאבד דרך ומשאבים, צריך להיות ממוקד בחזון ובאסטרטגיה כדי לקבל החלטות עסקיות טובות באופן קבוע.


הפחתת אי ודאות עם הבנה
הבנה של הסיטואציה היא מכרעת כאשר עומדים בפני חוסר ודאות. מומלץ למנהיגים ללמוד להכיר תחומים שהרבה מעבר לתחומי ההתמחות שלהם. מנהיגים צריכים להוכיח כי הם טובים בשיתוף פעולה באופן רחב שחוצה גבולות ומתקיים בין אנשים מרמות שונות בארגון ובקהילה. לאנשים רבים בארגון מידע טוב יותר מאשר יש להנהלה הבכירה ולכן נדרש ליצור את הפתיחות שתאפשר לאנשים להציף מידע חדש ולהציע פתרונות, ללא קשר להיררכיה.

אולי יעניין אותך לקרוא: הארגון הגמיש שכובש את העולם Agile

פישוט המורכבות עם בהירות
כדי להתמודד עם המורכבות ולהיות מסוגל לקבל החלטות, היכולת לראות את התמונה הגדולה ולחבר נקודות הוא המפתח. לכן יש לקיים חיפוש מתמיד אחר בהירות על ידי תהליך מכוון שבו מתקיים ניסיון להבין את המידע וליצור ממנו תמוה ברורה שניתנת לתפיסה ולהתיחסות.


להתגבר על עמימות עם זריזות
כאשר מתמודדים עם עמימות חשוב להיות זריז, גמיש וסקרן. תגובה מהירה לאחר קבלה וניתוח מידע חדש מאפשר קבלת החלטות במהירות, וליישם פתרונות במהירות. הדרך לעשות זאת בארגונים היא על ידי חיבור ושילוב כלל העובדים בתהליך זיהוי שינויים וקבלת החלטות, כך שההחלטה מתקבלת על ידי האיש שהכי קרוב לנתונים והכי יודע איך לבצע את הנדרש.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

מוכנים לעבוד על השבחת העסק והפיכתו לנכס? מזהים צורך בשדרוג השגרות הניהוליות והכלים?

אוכל לסייע בזיהוי הפערים, הכנת תכנית עבודה ומעקב אחר ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

#managementconsulting #executivecoaching #leadership #productivity
#strategy #negotiation #personaldevelopment #networking #lean
 #projectmanagement #gettingthingsdone #business 
#operationsmanagement #grit #stoicism #sales #profit
 #businessstrategy #entrepreneurship
 #startups #bodylanguage #leanstartups #israel #startupnation

 #personalbranding

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר