מנהיגות היא בחירה ואינה תפקיד או סמכות


"למנהיג יש אוהדים בארגון כיוון שהוא בעל נראות ומהווה דוגמא.  מנהיגות אינה זכות, תפקיד, זכות יתר או הצדקה לשכר גבוה, אלא אחריות" - פיטר דרוקר


מנהיגות גורמת לאנשים בארגון לשנות את התנהגותם, לפעול באופן שונה כך שיקדמו את הנושאים והמטרות אליהם המנהיג מכוון, ויעשו זאת מרצונם החופשי ואף מתוך חדווה והתלהבות.

כולנו פגשנו מנהיגים בצעירותינו, בבית הספר, בתנועות הנוער ובפעילות ספורטיבית, כאלו שלמרות שלא היתה להם סמכות פורמלית מצאו את עצמם מובילים את הקבוצה.

מנהיגות שמופעלת מתוך סמכות, מתוקף תפקיד בארגון ובסיוע אמצעי אכיפה ושררה באופן מתמשך, יוצרת בעיות תפקוד בארגון.

לפניכם כמה מהבעיות שנוצרות כאשר המנהיגים הרשמיים בארגון אינם רואים באופן הנכון את התפקיד שלהם.

חוסר התפתחות מערכות יחסים
כאשר מופעלת על אנשים סמכות, הם עסוקים בעמידה בדרישות, ואינם מביאים את עצמם למעורבות אישית מלאה. לכן לא מתפתחים מערכות יחסים אישיות המתבססות על אמון וערבות הדדית ובכך יש הפחתה בתפקוד אנשים שנאלצים לנהוג באופן שאינו טבעי להם.
מקום עבודה הוא קהילה של אנשים, ולכך יש עוצמה רבה במידה וניתן ליחסים האישיים להתפתח.

עידוד פוליטיקה ארגונית
כשאנשים אינם פותחים את עצמם ומערבים את עצמם באופן מלא, הקבוצה לא יכולה לתפקד באופן טבעי. ההחלטות, המטלות והתגמול מגיע מהסמכות. לכן כדאי לאנשים לעסוק בפוליטיקה ארגונית כדי לקדם את מצבם. עיסוק בפוליטיקה ארגונית מפחית את הריכוז וההשקעה במשימה הצוותית ופוגע בהישגי הארגון.


הפחתה ביוזמה ויצירתיות
כדי להיות יוזמתי ויצירתי, עובד צריך לדעת שיהנה מפירות ההצלחה, ולא ינזק מאוד מכישלון או אי הצלחה. מעצם טבעם, יוזמות רבות נכשלות ועבודה יצירתית לא תמיד מביאה תוצאות. כאשר טעויות ויצירתיות מובילות לביקורת, נזיפה וענישה, העובד ימנע מיצירתיות ויוזמה.

עיסוק בעמידה בדרישות
כאשר עובד יודע שחובתו היחידה היא מילוי הוראות ועמידה בדרישות, וכשיש בעיה עליו לדאוג לא לקבל עליו את האשמה, הוא ימנע מכל יוזמה או מציאת דרכי עבודה שונות שעשויות להביא להתייעלות. הדבר הכי משתלם בארגון זה לעשות מה שאומרים לך, גם אם העובד יודע שהתוצאה לא תהיה טובה, או שיש דרך יותר טובה.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

תוצאות בינוניות
הפעלת אנשים מכוח סמכות עשויה להביא למערכת שמתפקדת באופן אחיד וקבוע, אך לא יתקבלו תוצאות טובות במיוחד אשר יכולות להתקיים מגיוס כל היכולות, הכישרון, היוזמה והמרץ של חברי הארגון.

הנהגה דורשת השקעת זמן
מנהיג שרוצה להוביל צריך להשקיע זמן רב באנשים, בפיתוח מערכות יחסים איתם, וביצירת מצב בו הם רואים מטרות משותפות, דרך משותפת וערכים משותפים.
ידידה שלי זכתה ללחוץ את היד לנשיא ביל קלינטון בעצרת בארה"ב.  היא סיפרה לי שבמשך 5 השניות שבהם לחצו ידיים והוא שאל אותה משהו על עצמה, היא הרגישה שבשבילו היא הייתה באותו רגע היחידה בעולם. חווית מנהיגות חזקה.


מנהיגות היא בחירה
מנהיגות איננה שליטה אלא מתן חופש. המנהיג צריך לבחור לפעול בדרכים בהם הוא מגייס את התמיכה ושיתוף הפעולה של כל אנשי הארגון, ובכך להיות בעל היכולת להוביל את הארגון לשינוי משמעותי ולהישגים חדשים. הובלת האנשים מגיעה מתוך כך שאנשים בוחרים ללכת אחרי המנהיג, מרצונם החופשי.

תבחר להנהיג היום
מנהיגות היא דרך חיים שתוצאותיה עולות ומופיעות כל פעם מחדש. מנהיגות יוצרת הזדמנויות להצלחה שנדרשות בכל פעם שפוגשים תקופה בה נדרשים שינויים מהותיים ודרך חדשה.
ללא קשר לתפקידך, לסמכותך או למבנה הארגון אליו אתה משתייך, אתה יכול לבחור ולהתחיל לפעול כמנהיג היום.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת הפרקים לחצו כאן


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעה בטלגרם עכשיו לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות:

אימייל



פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC