הלם קרב ניהולי - טראומות ניהוליות והדרך לשגשג אחריהן


"קושי ומצוקה הם כמו משב סופה חזקה. שקורעת מאיתנו הכל, עד שנחשפת ליבתנו, כפי שאנחנו באמת" – ארתור גולדן


 🔥 יש אמת שרבים מנסים להסתיר, על מנהלים שסובלים מהלם קרב ניהולי 🔥


🔍 שחווים אתגרים וקשיים שהם עצמם מעדיפים להכחיש:
מחוויות קשות שעברו, שמובילות לסימפטומים הדומים לסובלים מהלם קרב PTSD (ואסור להשוות 🙏🏻). 


🚀 נכיר עולם שנובע מטראומה בקריירה, שפוגעת בהצלחה ניהולית גם בעתיד. 🏢
נגלה את הסיבות שבגללן מנהלים עלולים לחוות טראומה בקריירה, נחקור את ה"איך" וה"למה" ונרכוש הבנה מעמיקה של השפעתם על האישי והמקצועי.


🤔 נכיר את התסמינים שעלולים להיות אורבים מתחת לפני השטח. כמו ירידה בביטחון, ביוזמתיות, בנכונות לקחת סיכונים, באיכות התקשורת ובחברותיות.
נתעמק באירועים עסקיים נפוצים שגורמים לטראומה מתמשכת.
ניתן את הכלים לזיהוי המאבק השקט והמושתק.
🛡️ ונגלה איך להחזיר את הביטחון העצמי, להגביר את הביצועים ולפתוח דרך לשיקום הקריירה וההצלחה העסקית.


🌟 פרק זה אינו רק מוסיף ידע, אלא יכול לשמש מפת דרכים לפיתוח חוסן. 💪🏻

📚 אל תיתנו לטראומה בקריירה לעכב אתכם או את היקרים לכם.
בואו ללמידה, התאוששות, התחזקות, צמיחה והצלחה. 🚀


טראומה בקריירה

למרות שטראומות קריירה אינם זהים להלם קרב PTSD (ולא נפחית לרגע מסבלם והקשיים של הנפגעים בפעולות איבה 🙏), מנהלי עסקים יכולים לחוות רמות גבוהות של מתח, שחיקה ואפילו תסמינים הדומים לאלו הנובעים מהלם קרב עקב גורמים כמו מתח כרוני הקשור לעבודה, אחריות כבדה לאירועים קשים ולחץ אינטנסיבי בתקופות משבר.
זה יכול להוביל לחרדהות, דיכאון ותשישות רגשית.

להלן שבע טראומות קריירה נפוצות שמנהלי עסקים עלולים לחוות, שעלולות להשפיע לרעה על הקריירה והביצועים העסקיים שלהם:

  1. כישלון של פרויקט גדול: חווית כישלון משמעותי בפרויקט עלולה להוביל לספק עצמי, אובדן אמון ופחד מלקחת סיכונים בעתיד.
  2. פיטורים או ארגון מחדש: מעורבות או עדה לפיטורים המוניים או ארגון מחדש של חברה יכול ליצור חוסר ביטחון תעסוקתי ותחושת בגידה, להשפיע על המוטיבציה והנאמנות.
  3. התנהגות לא אתית: כפייה או לחץ לפעולה לא אתית יכולה לגרום לאשמה, למצוקה מוסרית ולפגיעה במוניטין.
  4. סביבת עבודה רעילה: סבל בסביבת עבודה עוינת או רעילה עלול להוביל למתח כרוני, חרדה וירידה בסיפוק בעבודה.
  5. השפעת משבר אישי: התמודדות עם משברים אישיים (בעיות בריאות, בעיות משפחתיות) תוך כדי ניהול עסק עלולה להוביל לשחיקה, הסחת דעת וירידה ביעילות.
  6. אתגרי מנהיגות: ניווט במצבי מנהיגות קשים כגון קונפליקטים, שיחות קשות או קבלת החלטות קשות עלול לגרום למתח רגשי ולספק עצמי.
  7. שיבוש בשוק: התמודדות עם שינויים מהירים בשוק, שיבושים טכנולוגיים או שינויים בתעשייה יכולים להוביל לתחושות של מוצף וקושי להסתגל.


פרק שיעניין אותך:  תסמונת המתחזה - מתי יגלו שאני מזייף?


סימפטומים נפוצים

מנהל שחווה טראומה בקריירה עשוי להפגין מגוון תסמינים, הן פנימיות והן חיצוניות. תסמינים אלו יכולים להשתנות בהתאם לאופי הטראומה ולמנגנוני ההתמודדות של הפרט, אך הנה כמה נפוצים:

תסמינים פנימיים:

  • מצוקה רגשית: תחושות של עצב, כעס, תסכול או חוסר תקווה הקשורים לטראומה.
  • חרדה: דאגה מוגברת, עצבנות או אי שקט לגבי מצבים הקשורים לעבודה.
  • דיכאון: מצב רוח ירוד מתמשך, חוסר עניין בעבודה או תחושות של חוסר ערך.
  • בידוד: נסיגה מעמיתים, חברים ואינטראקציות חברתיות עקב תחושת ניתוק.
  • קשיי ריכוז: חוסר יכולת להתמקד במשימות, לקבל החלטות או לשמור על תשומת לב.
  • מחשבות חודרניות: מחשבות חוזרות ומציקות על האירוע הטראומטי, הגורמות למצוקה.
  • הערכה עצמית נמוכה: ירידה בביטחון העצמי וספקות לגבי היכולות או התרומות של האדם.

תסמינים חיצוניים:

  • שינויים בהתנהגות: שינויים נצפים בהתנהגות, כגון עצבנות מוגברת, אימפולסיביות או נסיגה.
  • ירידה בביצועים: ירידה בתפוקה, החמצת מועדים ואיכות נמוכה יותר של תפוקת העבודה.
  • בעיות תקשורת: קושי להביע מחשבות, להשתתף בשיחות או להסביר רעיונות.
  • הימנעות מעימותים: חוסר רצון לעסוק בקונפליקטים או בשיחות מאתגרות.
  • תסמינים גופניים: כאבי ראש, עייפות, הפרעות שינה או תסמינים גופניים אחרים הקשורים ללחץ נפשי.
  • הזנחת טיפול עצמי: התעלמות מהרווחה האישית, הזנחת פעילות גופנית, תזונה ומנוחה.
  • מערכות יחסים מתדרדרות: יחסים מתוחים עם עמיתים, כפיפים או ממונים עקב שינויים במצב הרוח או קשיי תקשורת.

תסמינים אלו יכולים להשתנות בעוצמתם ובאופיים במשך הזמן. מנהלים שחווים טראומה בקריירה עשויים שלא להפגין את כל התסמינים, והדרך שבה הם מתבטאים יכולה להיות שונה מאדם לאדם.


פרק שיעניין אותך:  התמודדות עם החלטות שאתם לא מסכימים איתן


כישלון של פרויקט גדול

מנהלי עסקים משקיעים זמן, משאבים ומאמץ משמעותיים בפרויקטים גדולים. אם פרויקטים אלו נכשלים מסיבות שונות, זה יכול להוביל לתחושת אחריות אישית וספק עצמי.

דוגמה: ההשקה של "קולה חדשה" על ידי חברת קוקה קולה ב-1985 הייתה כישלון גדול בפרויקט. ההחלטה של החברה לשנות את הנוסחה של מוצר הדגל שלה גרמה לתגובות נגד מצד הצרכנים, מה שהוביל לביטול מהיר של ההחלטה.

תסמינים: ספק עצמי, אובדן ביטחון עצמי, פחד מלקיחת סיכונים, מתח מוגבר.

מסגור להתמודדות: ראה כישלונות בפרויקט כהזדמנויות למידה. התמקד בניתוח מה השתבש וכיצד לשפר בעתיד. אמצו חשיבה צמיחה והכירו בכך שכשלונות הם חלק מהמסע להצלחה.

  • ניתוח ולמד: ערכו ניתוח יסודי של כישלון הפרויקט בזיהוי גורמי מפתח והפקת לקחים. השתמש בידע זה כדי לשפר תכנון וביצוע פרויקטים עתידיים.
  • חפש חונכות: פנה לעמיתים או מנטורים מנוסים לקבלת הדרכה וייעוץ. התובנות שלהם יכולות לספק נקודות מבט חדשות ולעזור לך להחזיר את הביטחון.
  • התמקדו בניצחונות קטנים: הציבו יעדים ברי השגה והתמקדו בהשגת הצלחות קטנות. חגגו את הניצחונות האלה כדי לבנות מחדש את הביטחון העצמי והמוטיבציה שלכם.


פרק שיעניין אותך:  הסיבה שחסרי ניסיון מרגישים מומחים. על אפקט Dunning Kruger


להורדה חינם, חוברת עבודה: לגלות את הייעוד שלך IKIGAI


פיטורים או ארגון מחדש

פיטורים או ארגון מחדש של החברה יכולים לנבוע ממיתון כלכלי, שינויים באסטרטגיה העסקית או גורמים אחרים. מנהלים המעורבים בביצוע החלטות אלו עלולים להתמודד עם מצוקה רגשית עקב ההשפעה על עמיתים ואי הוודאות שהיא יוצרת.

דוגמה: במהלך המשבר הפיננסי של 2008, מוסדות פיננסיים רבים נאלצו לפטר מספר רב של עובדים. לפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס Lehman Brothers ולפיטורים שלאחר מכן הייתה השפעה משמעותית על העובדים והמנהלים כאחד.

תסמינים: חוסר ביטחון בעבודה, חרדה, תחושות בגידה, ירידה במוטיבציה.

מסגור להתמודדות: העבר את המיקוד להיבטים בשליטתך, כגון שיפור מיומנויות או יצירת רשתות. השתמש בחוויה כדי לחקור הזדמנויות או תעשיות חדשות. זכרו ששינויים בעבודה יכולים להוביל לצמיחה אישית ומקצועית.

  • שיפור מיומנויות: השקיעו זמן ברכישת מיומנויות או הסמכות חדשות שמתאימות למטרות הקריירה שלכם. זה יכול להגדיל את הסחירות שלך ולהרחיב את ההזדמנויות.
  • נטוורקינג: בנה וטפח רשת מקצועית חזקה הן בתוך ומחוץ לארגון הנוכחי. נטוורקינג יכול להוביל להזדמנויות עבודה חדשות ולתמיכה בתקופות אי ודאות.
  • אמצו את השינוי: גשו למצב מתוך חשיבה פתוחה וראו בו סיכוי לצמיחה אישית ומקצועית. אימוץ השינוי יכול לעזור לך להסתגל ולשגשג בסביבות שונות.


פרק שיעניין אותך:  הדרך לנהל עסק ולשרוד בעת מלחמה


התנהלות לא אתית

מנהלי עסקים עלולים להילחץ לעסוק בהתנהגות לא אתית, כגון פעילויות הונאה או חיתוך פינות כדי להשיג רווחים בטווח הקצר. זה יכול להוביל לעימות פנימי, אשמה ופגיעה במוניטין לטווח ארוך.

דוגמה: שערוריית אנרון Enron בתחילת שנות ה-2000 כללה מנהלים שעסקו בשיטות חשבונאיות הונאה כדי לנפח את הביצועים הפיננסיים של החברה, מה שהוביל בסופו של דבר לפשיטת רגל וחוסר אמון נרחב.

תסמינים: אשמה, מצוקה מוסרית, חרדה, פחד מהשלכות משפטיות.

מסגור להתמודדות: הכירו באי הנוחות וקחו אחריות על המעשים שלכם. חפש הדרכה ממנטורים אתיים ואנשי מקצוע. התמקד בתיקון, למידה מטעויות ובנייה מחדש של אמון.

  • חפש הדרכה: התייעץ עם מומחי אתיקה, יועצים משפטיים או מנטורים כדי לנווט בדילמות אתיות. הקלט שלהם יכול לעזור לך לקבל החלטות מושכלות ולהימנע ממצבים מתפשרים.
  • דברו: אם אתם עדים להתנהגות לא אתית, שקול להעלות חששות דרך ערוצים מתאימים בתוך הארגון. נקיטת עמדה עקרונית יכולה לתרום לסביבת עבודה בריאה יותר.
  • בנייה מחדש של אמון: בצע צעדים יזומים כדי לבנות מחדש אמון עם עמיתים ובעלי עניין על ידי הפגנת שקיפות, אחריות והתנהגות אתית.


פרק שיעניין אותך:  תובנות על מנהיגות בעת משבר מלקחי ה-11 בספטמבר ועוד


סביבת עבודה רעילה

סביבת עבודה רעילה יכולה לנבוע מגורמים כמו הטרדה, בריונות או חוסר תמיכה מהממונים. מנהלים בסביבות כאלה עלולים לחוות מתח כרוני, חרדה והשפעות שליליות על רווחתם הנפשית.

דוגמה: ההאשמות על הטרדה מינית ותרבות מקום עבודה רעילה באובר Uber באמצע שנות ה-2010 הדגישו את ההשפעות המזיקות של סביבת עבודה רעילה הן על העובדים והן על ההנהלה.

תסמינים: מתח כרוני, חרדה, ירידה בסיפוק בעבודה, קונפליקטים בין אישיים.

מסגור להתמודדות: תעדוף טכניקות לטיפול עצמי והפחתת מתח. חפש תמיכה מאנשי משאבי אנוש או מהנהלה גבוהה יותר כדי לטפל בבעיות במקום העבודה. התרכז בבניית רשת תמיכה חזקה מחוץ לעבודה.

  • טיפול עצמי: תעדוף את הרווחה הפיזית והנפשית שלך על ידי תרגול טכניקות להפחתת מתח, עיסוק בתחביבים ושמירה על איזון בריא בין עבודה לחיים.
  • הגדר גבולות: קבע גבולות ברורים עם אנשים או מצבים רעילים. קבע בנימוס אך בתקיפות את הגבולות שלך והתמקד בשמירה על גישה חיובית.
  • תיעוד במסמכים: שמור תיעוד של כל התנהגות רעילה שאתה נתקל בה. תיעוד זה יכול להיות בעל ערך אם צריך להסלים את הנושא למשאבי אנוש, להנהלה גבוהה יותר או לרשויות החוק.


פרק שיעניין אותך:  המדריך לניהול מושכל של משברים


השפעת משבר אישי

איזון בין משברים אישיים, כמו בעיות בריאותיות או בעיות משפחתיות, עם אחריות מקצועית עלול להוביל לשחיקה, ירידה בביצועים ויחסים בין אישיים מתוחים.

דוגמה: המאבק של סטיב ג'ובס בסרטן הלבלב באמצע שנות ה-2000 אילץ אותו לפרוש מתפקיד המנכ"ל של אפל. לצורך המאבק הבריאותי הייתה השפעה על פעילות החברה והכוונה באותה תקופה, עד שביצע מהלך ירושת תפקיד סדור לטים קוק.

תסמינים: שחיקה, הסחת דעת, תשישות רגשית, קושי בניהול סדרי עדיפויות.

מסגור להתמודדות: תרגל חמלה עצמית ואפשר לעצמך זמן להתאושש מאתגרים אישיים. צור קשר גלוי עם הצוות שלך לגבי המצב שלך והגדר ציפיות ריאליות. האצול משימות במידת האפשר ושקול לפנות לסיוע מקצועי.

  • תקשורת: תקשור בשקיפות את מצבך לצוות ולממונים עליך. זה מעודד הבנה ועשוי להוביל להסדרים גמישים במהלך המשבר האישי שלך.
  • האצל ותעדוף: האצל משימות ואחריות לחברי הצוות בהתבסס על החוזקות שלהם. תעדוף את עומס העבודה שלך כדי לנהל משימות חיוניות ביעילות.
  • חפש תמיכה: פנה לחברים, משפחה או אנשי מקצוע לקבלת תמיכה רגשית. השתמש במשאבים זמינים, כגון תוכניות סיוע לעובדים, כדי לגשת לייעוץ או הדרכה.


פרק שיעניין אותך:  הדרך לתמוך בצוות בזמן חרדה, כאב, עצב ושכול


אתגרי מנהיגות

הובלת צוות במצבים מאתגרים כמו ניהול קונפליקטים, פיטורים או החלטות קשות דורשת חוסן רגשי. מנהלים עלולים לחוות מתח, ספק עצמי וחרדה בעת ניווט אתגרי המנהיגות הללו או אחריהם.

דוגמה: אינדרה נואי, מנכ"לית פפסיקו Pepsico לשעבר, התמודדה עם אתגרים בהפיכת סל המוצרים של החברה למגוון בריא יותר, תוך קבלת החלטות קשות לגבי מימושים והשקעות בתגובה לשינוי העדפות הצרכנים, דבר שגרם לטלטלה בחברה ובמעמדה בשוק.

תסמינים: מתח, חרדה, ספק עצמי, קושי בקבלת החלטות.

מסגור להתמודדות: פיתוח מיומנויות מנהיגות אפקטיביות באמצעות הכשרה והדרכה. נסח מחדש אתגרים כהזדמנויות לצמיחה. חפש משוב מעמיתים מהימנים כדי לקבל פרספקטיבה ולבנות אמון בקבלת ההחלטות שלך.

  • למידה מתמשכת: השקיעו בתוכניות לפיתוח מנהיגות, סדנאות או קורסים כדי לשפר את קבלת ההחלטות, פתרון קונפליקטים ומיומנויות התקשורת שלכם.
  • חונכות ואימון: חפש הדרכה ממנהיגים מנוסים שיכולים לספק תובנות ועצות המבוססות על הניסיון שלהם.
  • תרגל חוסן: טיפוח חוסן על ידי למידה מכשלונות, ראיית אתגרים כהזדמנויות ללמוד ושמירה על גישה חיובית מול מצוקה.


פרק שיעניין אותך:  השלכות בלתי צפויות בעסקים והדרכים להתמודדות


שיבוש שוק

שינויים מהירים בשוק, התקדמות טכנולוגית או שינויים בתעשייה יכולים לתפוס את המנהלים לא מוגנים, ולגרום להם להרגיש מוצפים ולהתקשה להתאים את האסטרטגיות העסקיות שלהם.

דוגמה: הדעיכה של בלוקבאסטר Blockbuster עקב עליית שירותי הסטרימינג כמו נטפליקס משמשת דוגמה קלאסית לחברה שלא מצליחה להסתגל למגמת שוק משבשת.

תסמינים: הצפה, חוסר ודאות, התנגדות לשינוי, תחושת מיושן.

מסגור להתמודדות: אמצו מחשבה של הסתגלות ולמידה מתמשכת. הישאר מעודכן במגמות בתעשייה וחפש פתרונות חדשניים. שתף פעולה עם עמיתים לסיעור מוחות של אסטרטגיות לניווט בשיבושי שוק.

  • מחקר שוק: הישאר מעודכן לגבי מגמות בתעשייה, טכנולוגיות מתפתחות ושינויים בשוק כדי לצפות שינויים ולהתאים את האסטרטגיות העסקיות שלך בהתאם.
  • שיתוף פעולה: השתתף בדיונים משותפים עם עמיתים, בעלי עניין ומומחים כדי ליצור סיעור מוחות על פתרונות ואסטרטגיות חדשניות לנווט שיבושי שוק.
  • גיוון: חקור היצע מוצרים חדשים, שותפויות או שווקים כדי לגוון את העסק שלך ולהפחית את ההשפעה של שיבושים בשוק על הביצועים הכוללים שלך.


פרק שיעניין אותך:  מחזור ה-הייפ של Gartner התזמון של אימוץ חדשנות


שיקום הקריירה אחרי טראומה

מנהל שחווה טראומה בקריירה יכול לנקוט במספר פעולות ולפתח הרגלים חדשים כדי לשקם את הקריירה והביצועים שלו:

תמיכה מקצועית:

  • טיפול או ייעוץ: עסוק בטיפול או ייעוץ כדי להתמודד עם מצוקה רגשית, ללמוד אסטרטגיות התמודדות ולקבל פרספקטיבה על השפעת הטראומה.
  • אימון: עבודה עם מאמן שמתמחה בפיתוח קריירה כדי להגדיר יעדים, לשפר מיומנויות מנהיגות ולנווט מעברי קריירה.

טיפול עצמי:

  • רווחה גופנית: תעדוף פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ושינה מספקת כדי לתמוך בבריאות הכללית ובחוסן.
  • מיינדפולנס ומדיטציה: עסוק בתרגולי מיינדפולנס כדי לנהל מתח, להגביר את המודעות העצמית ולהישאר נוכחים במצבים מאתגרים.

יעדים ריאליים:

  • צעדים קטנים: חלקו יעדי קריירה גדולים יותר לצעדים ניתנים לניהול וניתנים להשגה. חגגו כל אבן דרך כדי להגביר את המוטיבציה.
  • התמקדות בצמיחה: הגדר כישלונות כהזדמנויות לצמיחה ולמידה ולא ככישלונות.

לפתח חוסן:

  • יכולת הסתגלות: אמצו את השינוי והתאמנו בכושר הסתגלות כדי לנווט באי ודאות ואתגרים בלתי צפויים.
  • דיבור עצמי חיובי: לטפח דיאלוג פנימי חיובי כדי להתמודד עם הספקות העצמיים ולבנות ביטחון עצמי.

רשת תמיכה:

  • חונכות: חפשו הדרכה ממנטורים שהתגברו על אתגרים דומים, ולמדו מניסיונם.
  • קשרי עמיתים: התחבר לעמיתים שיכולים להציע הבנה, עצות וחוויות משותפות.

למידה מתמשכת:

  • שיפור מיומנויות: השקיעו בפיתוח מקצועי כדי לרכוש מיומנויות חדשות, להישאר מעודכנים בתחום שלכם ולהגביר את הביטחון העצמי שלכם.
  • למידה מנסיגות: חשבו על טראומת הקריירה כדי לזהות לקחים ואסטרטגיות למצבים עתידיים.

תקשורת יעילה:

  • פתיחות: תרגל תקשורת שקופה עם עמיתים, ממונים וכפופים לגבי החוויות והשאיפות שלך.
  • פתרון קונפליקטים: בנה מיומנויות ליישוב קונפליקטים כדי לטפל בבעיות בצורה בונה ולשמור על מערכות יחסים בריאות.

איזון בין עבודה לחיים:

  • גבולות: הציבו גבולות ברורים בין העבודה לחיים האישיים כדי למנוע שחיקה ולשמור על רווחה.
  • ניהול זמן: תעדוף משימות ונהל את הזמן שלך ביעילות כדי להשיג איזון בריא יותר.

הרגלים חיוביים:

  • כתב הכרת תודה: טפח תחושת הכרת תודה על ידי ציון קבוע של היבטים חיוביים של הקריירה והחיים שלך.
  • נטוורקינג: בנה וטפח מערכות יחסים בתוך ומחוץ לארגון שלך כדי להרחיב הזדמנויות ונקודות מבט.

לחגוג התקדמות:

  • הכירו בהישגים: תחגגו הצלחות, גדולות או קטנות, כדי להגביר את ההערכה העצמית והמוטיבציה.
  • תגמול על טיפול עצמי: שלב פעילויות טיפול עצמי כתגמול על עמידה באבני דרך במסע השיקום.


חוויתם טראומה בקריירה ומזהים שזה מעכב את התפתחותכם כמנהלים? זה הזמן לצאת לדרך חדשה.

אוכל לסייע לזהות את הצרכים, להכין תכנית פעולה ולעקוב ולתמוך במהלך ההתקדמות, עד להצלחה.

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! הרשמו לקבל פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

ספר: השפעה - הפסיכולוגיה של השכנוע - רוברט צ'לדיני