ספר: המנהל האפקטיבי - פיטר דרוקר




"לעשות את הדבר הנכון, חשוב מלעשות את הדבר נכון" - פיטר דרוקר


פיטר דרוקר הוא גורו אמיתי בתורת הניהול המודרני האמריקאית.  הוא הוגה הקונספטים של ניהול על פי יעדים ושליטה עצמית. ספרו המנהל האפקטיבי הינו קלסיקה שכל מנהל צריך להכיר ולהשתדל ליישם.
כל הנקודות שמדגיש פיטר דרוקר בספרו, ניתנות להקנייה, תרגול ושיפור מתמיד. לכן חשוב להכיר אותם ולבחון את עצמך מידי פעם, כיצד התקדמת בהבנה, יישום ויצירת הרגלי עבודה וניהול נכונים.

ניתן ללמוד אפקטיביות
כדי לנהל באופן אפקטיבי לא נדרשים יכולות מיוחדות, כישרונות מולדים, או השכלה יוצאת דופן. למנהלים אפקטיביים שונים יהיו חוזקות וחולשות שונות, ערכים שונים, וסגנון התנהגות שונה. 
המשותף בין מנהלים אפקטיביים, הוא שהם מרוכזים ופועלים בנושאים שיביאו להצלחה הרבה ביותר לארגון שלהם.

לנהל את עצמך
ניהול נעשה בעיקר על ידי דוגמא אישית, וניהול עצמי נכון הוא הצעד הראשון לניהול אפקטיבי של עובדים אחרים. מנהל אפקטיבי עומד בדיבורו, מספיק את המטלות שלוקח על עצמו, מגיע לפגישות וישיבות בזמן, ומבקר את עצמו לפני שהוא מבקר אחרים.

ניהול הזמן של עצמך
כל פעילות שאתה מבצע לוקחת זמן. הרבה פעילויות שלך או הנחיות שלך גוזלות זמן של אחרים בארגון שלך. זמן הוא המשאב היקר ביותר שמשמש את הארגון שלך ושימוש נכון בו הוא חיוני. חיסכון בזמן ושימוש בו לדברים הנכונים בונים תשתית לניהול אפקטיבי. הטלת משימות מיותרות או מוטעות על אנשים, מבזבזת את המשאב היקר ביותר.

אולי יעניין אותך לקרוא: שלש ה-M של טויוטה - תרבות של ניהול רזה

התמקדות בתוצאות
תוצאות באות לידי ביטוי מחוץ לארגון שלך, אצל הלקוחות, הספקים נותני השירותים ובעלי העניין. התמקדות בתוצאות מונעת התעסקות בפרטי עבודה, תפקידים, כישורים או במגבלות, דברים שאינם תורמים ישירות לתוצאות.
בכל רגע נתון אתה וכל אדם בארגון צריכים לעשות את הדבר שבכוחם לעשות שיגרום להשפעה החיובית רבה ביותר על תוצאות הארגון.

לבנות על חוזקות
מנהלים אפקטיביים בונים על החוזקות של עצמם, החוזקות של הבוסים שלהם, החוזקות של הארגון והחוזקות של העובדים שבאחריותם. בניה על חוזקות ממנפת והיא הדרך להביא לתוצאות הטובות ביותר. מנהל אפקטיבי אינו מתרכז במה שאי אפשר לעשות, במה שלא ניתן לעשות באופן איכותי, במגבלות ובעשיית דברים שהוא והארגון חלשים בהם.

שאל מה נדרש לעשות
השאלה, מה נדרש לעשות? והמענה הרציני לה, היא בבסיס ניהול אפקטיבי. 
השאלה צריכה להישאל לעיתים תכופות ובכל זמן בו יש תחילת תחושה של חוסר בהירות או חוסר כיוון ברור. לאחר המענה, יש לקבוע סדרי עדיפויות ולהיות מחויב ועקבי ליישומם.

אולי יעניין אותך לקרוא: מי אחראי על מחוברות העובדים לארגון

בנית תכנית פעולה
מנהלים הם אנשי מעשה ומוציאים לפועל. אך לפני השקעת הזמן והאנרגיות הנמרצת, יש להכין תכנית פעולה כדי שהפעולות יהיו אפקטיביות.  יש לכתוב את היעדים, הדרך הצפויה להשגתם, אבני דרך בהם יש לבחון מחדש את התכנית, לציין את המגבלות והחולשות שיש להימנע מהם ואת המשמעויות לגבי ניהול הזמן בעתיד.

שים את הדבר הראשון, ראשון
מנהלים אפקטיביים יודעים להיות מרוכזים בעניין החשוב ביותר לאותו מועד, ומתמקדים בעניין אחד בכל פרק זמן. ריכוז של תשומת לב, מאמץ ומשאבים מגביר את הסיכוי להגיע להישג המבוקש, ומאפשר טיפול בנושאים מגוונים ומורכבים יותר במשך הזמן.

אולי יעניין אותך לקרוא: צוואר הבקבוק קובע לך את הקצב

האצל סמכות, כדי לכפות על חולשות
לכל מנהל יש חולשות. לכל מנהל יש תחומים בהם הוא פחות מצטיין ויותר קשה לו להצליח.  האצלת סמכות להחלטה וביצוע משימות ותחומי אחריות לאנשים שזו התמחותם. אלו שבעלי הידע, הניסיון והמידע יהיו יותר מוצלחים בזה ומעוניינים לבצע ולקחת את האחריות, ובכך יביאו לתוצאות הטובות ביותר.

עשה שכל תפקיד יהיה מאתגר
כדי ליצור ארגון חזק, כל תפקיד בו צריך להיות משמעותי ותובעני. כל עובד בארגון צריך להרגיש שהוא צריך ויכול להביא את מיטב יכולותיו כדי לעמוד באתגר ולהשפיע לטובה על הארגון.
עובדים שאינם זוכים לממש את היכולות שלהם הופכים להיות ציניים, לא יצרניים ולבסוף עוזבים.

קח אחריות על תקשורת
המנהל האפקטיבי לוקח אחריות מלאה על תקשורת כך שהתכניות שלו ושל הארגון, והצורך בפעילות ובמידע יופץ באופן הנכון לכל הנדרש.  המנהל דואג לקבל התייחסות והערות מהמנהלים שלו, מהכפופים ומהמקבילים לו.
המנהל מתקשר גם עם כל אדם באופן פרטני, כך שיהיה ברור לכל אחד מה נדרש לעשות בכדי להצליח ביחד.

התמקדות בהזדמנויות
בעיות, וכשלים דורשים התייחסות וטיפול, אך אינם מביאים לתוצאות. המנהל האפקטיבי מתמקד במיצוי ההזדמנויות אותם מקבל הארגון. ובמיוחד, הוא מבין שתקופות של שינוי הינם ההזדמנות הגדולה ביותר, ואינם איום.

ניהול פגישות פוריות
פגישה פוריה דורשת תכנון ומשמעת עצמית. ראשית, יש לבחור את אופי וסוג הפגישה המתאים ביותר להגשמת מטרתה. כמו כן, יש לשתף רק את האנשים ההכרחיים להצלחת הפגישה. את הפגישה יש לסיים, מיד לאחר שמטרתה הושגה.
מנהל אפקטיבי אינו מעלה עניין נוסף, או מאפשר לאחרים לעשות זאת, אלה מסיים את הפגישה ומפזר את האנשים לחזור לענייניהם.

חשוב ואמור אנחנו
המנהל האפקטיבי יודע שהאחריות לתוצאות הארגון עליו, ולא ניתן לחלוק או להאציל אחריות זו. אולם הסמכות והמנהיגות של המנהל תלויה לחלוטין באמון שנותנים בו חברי הארגון.
משום כך, המנהל האפקטיבי ישים את צרכי הארגון וההזדמנויות שלו בקדימות על פני הצרכים והאינטרסים שלו.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר לבדיקת בריאות העסק

לדרוש יותר מעצמך
ככל שאדם דורש יותר מעצמו, כך הוא גדל ומתפתח. הוא מתפתח על פי הדברים אותם הוא מגדיר כהישגים וערכים.  אדם שאינו דורש מעצמו, נשאר תקוע ומצטמק. לאדם שתמיד דורש מעצמו, אין גבול לפוטנציאל הגידול וההתפתחות.

להיות פתוח לחוסר הסכמה
גם כשמנהל אפקטיבי בטוח בצדקתו ובדרכו, הוא נשאר פתוח לקבל חוסר הסכמה ולהתייחס אליה. חוסר הסכמה פותח למנהל הזדמנות לבחון את עמדתו מחדש, להבין ולהתייחס לחוסר הסכמה בארגון, ולדאוג לתקשר כנדרש בכדי להביא את כלל הארגון לחשיבה דומה ולפעולה מסונכרנת.
בתהליך מתקיימת התייחסות לכל ההיבטים כך שתכנית העבודה תשתפר וסיכויי הצלחתה יגברו.

לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


קישור לספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


קישור לערוץ ב YouTube   לחץ כאן

קישור לאתר הייעוץ העסקי סטרטגו 360  http://www.stratego360.com/

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48