תהליך הפיתוח העסקי והערכת רעיונות


"מטעות לטעות, אדם מגלה את האמת" - זיגמונד פרויד


 במהלך תהליך מוצלח של פיתוח עסקי חשוב לעקוב אחר האופן שבו מעריכים רעיון עסקי או רעיון פיתוחי, ולבצע בזמן החלטה אם להתקדם עם הפרויקט והרעיון ולבנות פעילות עסקית חדשה.

נציג כאן חמישה שלבים שיוצרים תהליך פשוט שתוכלו לבצע באופן סדור. השלבים האלה אינם מבנה נוקשה לביצוע מתודי קשיח. הם מיועדים לתת מסגרת ולאפשר זיהוי בעיות ונושאים שאתם צריכים לטפל בהן ולתת לכם הערכה מתי הזמן המתאים לטפל בהן.

 

אם לא תעקבו אחר תהליך הפיתוח העסקי, תמצאו את עצמכם הולכים במעגלים ובוחנים שוב ושוב את אותם נושאים מבלי להתקדם. בנוסף לבזבוז זמן, התסכול עלול לגרום לכם לקבל החלטות גרועות שיכולות לרדוף אתכם בשלב מאוחר יותר.

בנוסף, חוסר הגעה לנקודות הכרעה יגרום לתחושה שאין הישגים נראים לעין, דבר שיפגע בנכונות הנהלה לתת גיבוי ומשאבים לתחום הפיתוח העסקי ולאבד אמון בו ובמוביליו.

 

ביצוע השלבים המפורטים כאן אינו מבטיח הצלחה עסקית. עם זאת, התהליך הזה יכול להגדיל מאוד את סיכויי ההצלחה.


 

שלב 1 - חקירה, זיהוי והערכה ראשונית של רעיון

מקורו של רעיון עסקי חדש יכול להגיע ממגוון מקורות. הוא עשוי להגיע מחדר הישיבות של העסק או מקבוצת עובדים או חברים שיושבים סביב שולחן המטבחון.

ללא קשר למקור הרעיונות, מומלץ להשתמש בגישה הבאה כדי לגבש את הרעיון העסקי.

בכל עת במהלך השלבים הראשונים ניתן להחליט שהרעיון אינו בר קיימא, ובמקרה זה אולי תרצו לנטוש את הרעיון, וזה בסדר גמור.

הקמת צוות פרויקט - יצירת צוות פרויקט מוצלח כרוכה בחיבור בין אנשים שיש להם את כישורי הפיתוח העסקי הדרושים כדי לחקור את הרעיון ולבצע את גיבוש המידע העסקי והצבתו מול שיקולים אסטרטגים, טקטיים ומשאבים, כדי לבחון אם הרעיון הוא בר-קיימא ויכול להצליח במסגרת הנידונה.

ניסוח רעיונות - הגדירו את הרעיון או הייזום העסקי שלכם ותארו מדוע יש לו התאמה וסיכוי להצליח. הרעיון עשוי לכלול מילוי צורך בלתי מסופק בשוק על ידי מוצר חדש, אספקת מוצר קיים בצורה חדשה, ייצור מוצר טוב יותר או זול יותר מהמתחרים, או דרכים אחרות שבהן ניתן להוסיף ערך. חשוב לזכור שרעיון הוא בר קיימא רק אם אנשים מוכנים לשלם לך עבור מה שהוא מספק. לדוגמה, מוצר פרימיום בר קיימא רק אם מישהו מוכן לשלם עבורו יותר מאשר עבור מוצר סטנדרטי.

איתור ובחינה של מודלים ותרחישים עסקיים  – מודל עסקי מתאר כיצד העסק יפעל בייצור ואספקת המוצר או השירות ובהנגשה ומכירה שלו ללקוח. תרחיש עסקי הוא מכלול המרכיבים העסקיים החיוניים החל מתהליך רכש חומרי גלם וכלה במנגנוני מכירת המוצר הסופי, וכל השלבים ביניהם כשהם מתוארים באופן מתודי ומובנה.

בחינת תרחישים עסקיים וחלופות - ערכו בירור לא רשמי וראשוני של תקפות הרעיון שלכם. חשוב לחקור את התרחישים או המודלים השונים שעומדים על הפרק עד כה. בשלב מוקדם של התהליך זה עשוי להיות לא יותר מסדרה של שיחות טלפון לאנשים בעלי ידע וחיפוש מידע און-ליין. תבחנו, האם הרעיון שלכם הגיוני? האם ברור כיצד הארגון שלכם, עם המשאבים שלו והיכולות שלו גורם לזה להצליח? זהו תרחישים ומודלים עסקיים נוספים להמשך בדיקה והסירו את אלה שאינם בעלי סיכויים טובים להצליח.

בחינה פורמלית – מומלץ לערוך הערכה מתודית כמו בדיקת כדאיות כלכלית ראשונית או מחקר שיווקי על פי הכרות עם השוק בתנאים הנוכחיים, כדי לקבל הערכה של הרעיון ותרחישים או מודלים שונים. זה עשוי לכלול שימוש ביועצים פנימיים וחיצוניים, כדי לחקור היבטים שונים של הפרויקט או היישום. התהליך הזה עשוי גם לכלול ביטול תרחישים ומודלים שהיו מועמדים או זיהוי כיוונים חדשים.

חידוד תרחישים - בחרו את התרחישים המתאימים למחקר נוסף ותוותרו על השאר. בסיום השלב הזה צריך להשיג שני דברים:

·        להפחית את מספר התרחישים ומודלים הנבחנים להמשך מחקר.

·        להתמקד בהטמעת התרחישים ומודלים הנותרים.

 

פרק שיעניין אותך: מה עושה מנהל פיתוח עסקי?


שלב 2 – הערכת רעיונות ותרחישים במודל

חידוד נוסף של התרחישים והמודלים העסקיים – לאחר ביצוע ההערכות הפורמליות שתוארו, קיים לך מידע שניתן לחדד ולהעמיק בעזרתו יותר את התרחיש והמודלים העסקיים שאנחנו מתיימרים לפתח. בשלב הזה כבר צמצמנו את הרעיונות לאחד או לפחות למספר קטן וספציפי שניתן להוסיף לא מידע מפורט להמשך ההערכה.

ביצוע בדיקת היתכנות – בדיקת היתכנות תספק הערכה מקיפה ומפורטת של ההיבטים השוקיים, התפעוליים, הטכניים, הניהוליים והפיננסיים של הפרויקט העסקי. אלו יפיקו מידע שישמש להערכה הכלכלית של הפרויקט, כמו זיהוי כדאיות כלכלית. במידה וכבר נערכה בדיקת היתכנות ראשונית, נעשה מחקר שיווקי או בוצע מחקר אחר, ניתן להשתמש גם בחומרים אלו.

נתחו את בדיקת ההיתכנות – כאשר אתם בוחנים את תוצאות בדיקת ההיתכנות, הצעד הראשון אינו התלבטויות האם להמשיך בפרויקט. במקום זאת, עליכם להעריך את מידת השלמות והדיוק של הבדיקה שנעשתה. האם קיימת התייחסות נכונה ונאותה לנושאים ובעיות שאתם חושבים שיש לטפל בהן? האם התקיימה בדיקה יסודית של הנושאים הקריטיים, הטכנולוגיים, הכלכליים, העסקיים, הארגוניים, האסטרטגים והשיווקיים?

חידוד הרעיון והתרחיש – יש סיכוי רב שתראו צורך בלימוד ומחקר נוסף של היבטים שונים של הפרויקט העסקי. השלב הזה הוא מהותי לכך שתביאו לכלל הכרעה את הנושאים הנכונים ובמידת התפתחות שתאפשר החלטה נכונה ובסיס ליישום מוצלח בהמשך.

 

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


שלב 3 - החלטה על Go/No-Go

שלב ההחלטה הוא השלב הקריטי ביותר בכל תהליך הפיתוח העסקי. זוהי נקודת האל חזור. ברגע שמתחילים ויוצאים לדרך של יצירת עסק, קשה לחזור אחורה. לאחר שלב זה יהיו אנשים ומשאבים מחוייבים לתהליך, וכל עצירה מאוחרת יותר, תהייה יקרה מאוד ובעלת השלכות ארגוניות שקשות לצפי.

אם יש לכם ספקות לא פתורים או הסתייגויות לגבי הפרויקט, אל תמשיכו בו עד שיש לכם את המידע או התוכנית להתגבר עליהם או לפתור אותם. לכן חשוב לקיים דיון פתוח, כנה ויסודי, שלרוב מערב אנשים בתפקידים מגוונים ומושפעים במידה שונה, בעת קבלת החלטה זו.

בשלב זה עלולים לגלות שיש פילוג בצוות או בקרב מקבלי ההחלטה. חלק מהחברים עשויים לרצות להתקדם בעוד שאחרים עשויים לרצות לעצור או לבטל לחלוטין. זו תופעה נפוצה. כל אחד מהמשתתפים ומשפיעים צריך להסתכל בלב פתוח ולבחון ללא סייג את הטיעונים של הצד השני.

מחויבות אנשים והארגון בכללותו להגשמת והצלחת פרויקט היא גורם חשוב שיש לקחת בחשבון בקבלת החלטה. בקלות אפשר לא להעריך מספיק את הזמן והמאמץ הנדרשים לפתיחת עסק או פיתוח פעילות עסקית חדשה בחברה קיימת.

יש להשלים קבלת אחת משלוש ההחלטות האפשריות:

·        הפרויקט בר-קיימא ויש להתקדם איתו.

·        לעשות בדיקה נוספת או לנתח חלופות נוספות.

·        הפרויקט אינו בר-קיימא ויש לנטוש אותו.

 

פרק שיעניין אותך: פיתוח עסקי, שיווק ומכירות - מה ההבדל? 


שלב 4 – הכנה ויישום של תוכנית עסקית

בנידה ותחליטו להמשיך ביצירת העסק, תצטרכו להכין תוכנית עסקית ואסטרטגית. תוכנית עסקית היא מתווה מתועד ומובנה של האופן שבו תיצורו את ההצלחה העסקית. אם ערכתם בדיקת היתכנות, היא תספק חלק מהמידע הדרוש להכנת התוכנית העסקית.

למרות שתכנון יכול להיות כרוך בהרבה זמן ומאמץ, זהו החלק הקל יחסית להקמה בפועל וניהול העסק עצמו. יישום התוכנית הוא הרבה יותר קשה ויש הרבה הפתעות, מכשולים, קרבות ואתגרים בדרך. עסקים פוטנציאליים רבים חווים בעיות או כישלון עקב יישום לא נכון של התוכנית העסקית שלהם, או שהיא החסירה גורמים חשובים בתחום או בשוק, שלא נלקחו בחשבון. שלב הביצוע ויישום דורש מחויבות ומסירות. אפשר לבנות על זה שיצוצו בעיות בלתי צפויות. ההתמדה בדרך, למרות כל הקשיים והבעיות היא קריטית להצלחה.

יישום התוכנית העסקית יכלול,

·        יצירת מבנה תאגידי

·        הבטחת גישה לשוק, ספקים ולקוחות

·        גיוס הון ומימון

·        שכירה והעסקת הנהלה וצוות עובדים

·        הקמת סביבת עבודה נדרשת ותשתיות

 

שלב 5 - תפעול עסקי

כעת, העבודה שלך רק החלה. לאחר שעסק נוצר, נדרשת תשומת לב מתמדת כדי שהוא יישאר בריא, צומח, ריווחי ומתפקד ביעילות.

הפעלת עסק שונה מאוד מהקמת עסק ודורשת מערך מיומנויות שונה. תתכוננו לעבודה סיזיפית ומאומצת רבת שנים, תוך כדי ביצוע התאמות רבות על הדרך, בכדי לממש את החזון והפוטנציאל שיצר תהליך הפיתוח העסקי שעשיתם.


טיפים למנהלי עסקים לתמיכה בתהליך הפיתוח העסקי

הנה כמה טיפים לבעלי עסקים כדי להדריך ולפקח בצורה הטובה ביותר על היישום האפקטיבי של תהליך הפיתוח העסקי בחברה:

הגדר יעדים ויעדים ברורים. מה רוצים להשיג במאמצי הפיתוח העסקי? ברגע שיודעים את המטרות, אפשר לפתח תוכנית להשגתן.

זהה את שוק היעד. למי מנסים להגיע במאמצי הפיתוח העסקי? ברגע שאתה מכיר את שוק היעד, אתה יכול להתאים את המסר והגישה לצרכים שלהם.

צור קידום מכירות חזק. קידום המכירות הוא מה שישכנע לקוחות פוטנציאליים לעשות איתך עסקים. ודא שהוא ברור, תמציתי ומשכנע.

השתמש במגוון ערוצי שיווק. ישנן דרכים רבות ושונות להגיע ללקוחות פוטנציאליים. השתמש במגוון ערוצי שיווק, כגון פרסום מקוון, מדיה חברתית ושיווק בדואר אלקטרוני, כדי להגיע לכמה שיותר אנשים.

עקוב אחר התוצאות. חשוב לעקוב אחר התוצאות כדי שתוכל לראות מה עובד ומה לא. זה יעזור לבצע את ההתאמות הנחוצות לתוכנית הפיתוח העסקית.

להיות סבלני. פיתוח עסקי לוקח זמן. אל תצפה לראות תוצאות בן לילה. היו סבלניים ומתמידים, ובסופו של דבר תשיג את המטרות.

על ידי ביצוע טיפים אלו, תוכל להדריך ולנטר את היישום האפקטיבי של תהליך הפיתוח העסקי בחברה.


פיתוח עסקי פעיל ואפקטיבי הוא חיוני לעסק צומח שצריך לשמר גמישות ולנצל הזדמנויות בשוק תחרותי ומשתנה במהירות.

אם אתם מעוניינים לשדרג את הפיתוח העסקי בעסק,

צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

ניתוח אסטרטגי עם מודל 7-S של מקינזי

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC