ניהול מחלקת הנדסה כמנהיג


"פסימיסט יאמר, הכוס חצי ריקה. האופטימיסט יאמר, הכוס חצי מלאה. המהנדס יאמר, הכוס גדולה מידי." - סקוט אדוארד שג'אפט


בשנות התשעים מונתי למנכ"ל חברה שפעילותה העיקרית הייתה פיתוח מוצר פרסום חוצות דיגיטלי מנוהל אינטרנט, בעידן שעוד לא היו מוצרים כאלו בשוק, האינטרנט הייתה עוד בשלב גילוי היכולות, לא היו המושגים IOT או אפליקציה ולא היו בנמצא אנשים עם ניסיון קודם בתחום.
נדרשו הפעלת מהנדסים מתחומי האלקטרוניקה, המחשוב והתוכנה, המכניקה, התקשורת, בניית אפליקציות שליטה מרחוק דרך האינטרנט והאופטיקה. קבלני המשנה היו מ-3 יבשות, התקציב מספר מליוני דולרים, והזמן קצוב על ידי הדירקטוריון.
לזכותי עמדו הידע שלי בהנדסת תעשייה וניהול ובמנהל עסקים, והניסיון הרב שהיה לי בניהול אנשים, תהליכים ומשאבים בסביבת סטארט-אפ.

רבים ממנהלי ההנדסה מתחילים את דרכם המקצועית כמהנדסים ומתכננים, ובזכות כישוריהם הטכניים מתקדמים, עד שמקבלים מינוי לעמוד בראש מחלקת ההנדסה. תפקידים מאוד טכניים, לעתים לא מקנים ניסיון משמעותי בניהול אנשים, חלוקת משאבים ארגוניים וקביעת תהליכים, וממעטים ליצור הזדמנויות להתנסות ביישום מנהיגות.
מנהיגות אפשר ללמוד ולתרגל, ולהלן מספר טיפים חשובים:

תחלוק שבחים וקח על עצמך אשמה
מנהלים אפקטיביים חולקים עם כלל הצוות את השבחים וההצלחה. כשיש קשיים או כישלון, על המנהל לקחת את המעמסה על עצמו כלי חוץ, בין אם מדובר בתכנון, בתהליך או בעמידה ביעדים, ועליו לפעול בשקט בתוך הצוות בכדי להימנע מבעיות דומות בעתיד.

הצוות מקבל על עצמו פרויקטים
התייעץ בצוות שלך וקבלו ביחד את ההחלטה לקבל על עצמכם פרויקט. כך תהיו ביחד עם המחויבות והמוטיבציה להצליח בפרויקט ולעמוד ביעדים.

ניהול כלפי מעלה וכלפי מטה
כדי לתת לצוות הזדמנות טובה להצליח, על המנהל להשקיע זמן ומאמץ ניהולי משמעותי כלפי מעלה, בניהול ציפיות ובהשקעת משאבים. תמיד מוטב להבטיח פחות ולספק יותר, אך על המנהל לבחור את דרך ההתנהלות הנכונה בהתאם למצבים בהם נמצא כלל הארגון והצוות שלו.

זה אישי
דאג לאנשים שלך כפי שהם היו רוצים שידאגו להם ולא כפי שאתה היית רוצה שידאגו לך.
דאג לשוחח עם כל עובד באופן אישי ופתוח לפחות פעם בשבוע.

פרק נוסף שיעניין אותך: 15 טיפים למנהלי פרויקטים

תן אמון והעצם את האנשים שלך
תן אמון באנשיך ובצוות. וודא שהם מבינים את המטרות, המשאבים ולוחות הזמנים, תן להם סמכות לקבל החלטות לבד, או בהתייעצות עם חבריהם, וזוז מדרכם. אל תשכח לגבות אותם בצוות ומחוצה לו, ואם הייתה טעות או כישלון, קח עליו אחריות מחוץ לצוות ותמשיך לתת בהם אמון להמשך. כך תביא אנשים להתחברות מלאה וללקיחת אחריות, כאשר יידעו שהם מגובים ומוגנים. כך תקבל את אמונם ואת נאמנותם, ואת הנכונות וההשקעה ברמה הגבוהה ביותר.

אל תמדוד זמנים
אל תשפוט אנשים לפי כמות הזמן שהם משקיעים אלא על פי התוצאות של פועלם. לאנשים שונים דרכים שונות להביא את האנרגיות שלהם, להעיר את היצירתיות שלהם ולהגביר את הריכוז שלהם.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית

דע כיצד לפתור בעיות
עדיף שלא תהיה זה שפותר את הבעיות, ואתה לא צריך להיות האדם עם התשובות ולא בהכרח מקבל ההחלטות.
דאג להשכיל את עצמך בטכניקות של זיהוי מקורות לבעיות, לסיעור מוחות ולאיתור פתרונות שהצוות יכול להציע ולייצר. הכר מודלים לקבלת החלטות בתנאי אי וודאות ודע כיצד להרים מהנדסים שנתקעים ועזור להם לאבחן את המצב ולהתמקד מחדש.

השלם את חולשות הצוות
 מהנדסים מצוינים בלישקוע אל תוך המשימה שלהם ולהביא את הידע שלהם למימוש ולחקור מקורות נוספים בכדי לעמוד באתגר ולפתור בעיה. אך כשהפתרון דורש מיומנויות נוספות, גיוס ידע ומשאבים מבחוץ ואינטראקציה עם הרבה גורמים מחוץ, יתכן ותוכל לסייע לתהליך.  היה השגריר והנציג של הצוות בעולם החיצון באיתור מומחים, פרילנסרים וקבלני משנה שיכולים לחזק את הצוות בנקודות חלשות.

תן להם יותר משכר
דאג לתת לאנשי הצוות שלך מענה רגשי, עניין אינטלקטואלי ושכר הוגן, בכדי לשמר אותם שמחים ובעלי שביעות רצון מהעבודה.

אנשים מאוד שונים אחד מהשני
יש כאלו שצריכים להרגיש את רחש הקבוצה ואחרים שצריכים שקט והתבודדות, יש כאלו שאוהבים לעבוד על פי לו"ז מסודר, ואחרים שצריכים גמישות, יש כאלו במתחילים לעבוד מהפרטים הקטנים ליצירת המכלול, ואחרים שחייבים קודם להבין ולנתח את הקונספט והעיקרון, ומשם לבנות דרך ליישם ולהגיע לשם, ויש כאלו שמבינים את המהלכים הלוגיים וניגשים לעניינים באופן יבש וקר, לעומת כאלו חדורי הרגשה שהם מתחברים למטרות נאורות הגדולות מהם ומנסים בעבודתם לתרום לטוב שבעולם. כולם חשובים, וכולם יכולים להצליח. הכר את אנשיך לעומק ועזור להם להצליח.

פרק נוסף שיעניין אותך: 20 טיפים לעידוד חדשנות

הרשה לצוות להצליח ולהיכשל
תן אמון בצוות, בהצלחה ובכישלון. ואל תנסה להציל פרויקט על ידי השקעת כסף נוסף עליו שוב ושוב, כי הסיכוי להרוויח הולך וקטן. מוטב לזהות בעיות שימנעו הצלחה מוקדם ולתת לפרויקטים מסוימים להיכשל ולהסתיים.

דלת פתוחה וראש פתוח
תמיד קבל אנשים אליך בשמחה והקפד להיות נגיש ופתוח לקבלת מידע חיובי או שלילי, ללא השפעה שלילית על מוסר המידע או המעורבים. כך אנשים ירגישו חופשי לחלוק איתך ולהיות פתוחים איתך ולא יחששו שהם מזיקים לעצמם או לחבריהם.

קבל חוסר בהירות וחוסר החלטה
קבל את זה שנושאים הנדסיים לא תמיד קלים להסבר ולא תמיד התשובה או הדרך קדימה חד משמעיים. הרשה לעצמך להיות מעורב גם כשהמצב לא בהיר ותן ליווי וחיזוק לצוות שלך במהלך ההתקדמות ויצירת הפתרונות הברורים ובטוחים.

שלב הדרכה והעשרה
תחומי ההנדסה והטכנולוגיה מתפתחים ומשתני בקצב גבוה. צוות מעודכן וחשוף לחידושים שומר את עצמו רענן,מתקדם ומעניין. הוצא אנשים להדרכות וסמינרים. הזמן ספקים לעשות מצגות הדרכה לצוות. תן לאנשי צוות שונים לעשות לכולם מצגת באחד מנושאי התמחותם. עודד אנשים לחלוק גילויים שלהם וחילקו אחד עם השני חדשות מהתחום שאתם מגלים על בסיס יומי.

הילחם בשעמום
אנשים חשים שעמום כאשר הם מרגישים שהם לא יודעים איך לתרום לקבוצה או שהקבוצה לא דואגת להם, או שהם לא מתוגמלים או שמעמדם נמוך ולא מוערך. דאג שלאנשיך תמיד יש מטרות ושיש להם כלים להגשמת המטרות. דאג לכך שהם מבינים את מקומם בקבוצה, מוערכים על ידי חבריהם ושהם מזהים איך התקדמות לעבר השגת היעדים מקדמת גם אותם.

לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן

 

צרו קשר!

לשליחת Whatsapp בקליק   לחצו כאן

 

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל

 

לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן

 

אתר מפורט על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים

ומנהלים - לחצו: סטרטגו 360 

 

עקבו אחרי פרקים חדשים ב Instagram  לחצו כאן

 

צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

 

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן

 

עוד על ייעוץ עסקי וחומרים להורדה לעבודה עצמית באתר:

Stratego 360 http://www.stratego360.com/

 

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

8 סוגי אינטליגנציה שיכולים להביא להצלחה

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח