דברים שתלמדו מצפייה בסדרה הקומית "עמק הסיליקון"

"אני איש עסקים עצמאי, עם דגש על עצמאי ..... ועל עסקים, ועל איש, כשחושבים על זה" - אריק באכמן


כשהתראיינתי בתכנית הרדיו STARTiT על ,תפקיד המנכ"ל בסטארטאפ, גם עשינו כמה וכמה רפרנסים לסיטואציות מהסדרה, השיחה עם מגיש התכנית עו"ד אורי ארבל. הקליקו כאן להאזנה

לוקח כמה פרקים כדי להיכנס לעניינים ולהכיר את הדמויות, אבל לכל מי שנמצא ב, רוצה להיות ב, סקרן לגבי עולם הסטארטאפ ועמק הסיליקון, ואפילו הסטארטאפ ניישן הישראלית, הצפייה מאוד מאוד משעשעת ומתגמלת.
אשתי ואני בילינו ערבים רבים, צוחקים מול המסך, מהדמויות והסיטואציות המוגזמות, שעל סף הבלטי אפשריות. אבל מצאתי את עצמי, שוב ושוב, מציין לפניה כלי ניהולי אמיתי שהדמויות משתמשות בו להפעלת הסטארטאפ שלהם, סיטואציות עסקיות וארגוניות אמיתיות ודמויות שנראות מוגזמות או מגוחכות, אך שהזכירו לי לחלוטין אנשים שעבדתי איתם או מולם בתקופות שונות.

הסיפור בקצרה
הסיפור מתחיל עם שישה בחורים, ביניהם יזם מוביל, אך מופנם וחרד שמנסים להשיק את הסטארטאפ שלהם בעמק הסיליקון. הפרקים מובילים אותנו במחזורי החיים של חברת הזנק מגיוס מימון, דרך גילוי והבנת הפרטים הקטנים של העולם העסקי תוך התמודדות עם משקיעים אופורטוניסטים , אנג'לים, קרנות, מתחרים גדולים וותיקים וגם קטנים ותככנים שמנסים לגנוב את הקניין הרוחני של החברה וצרות אחרות מעולם האנשים, העסקים והטכנולוגיה, בדרך להצלחה המיוחלת.

הישמרו מבעיות איכות

אם תשיקו מוצר לפני שפתרתם את בעיות האיכות, אנשים שיתנסו בו ויגלו את התקלות על בשרם, ינטשו אתכם ויפיצו לכם שם רע. יש רק הזדמנות אחת ליצור רושם ראשוני, ולאיכות יש משמעות רבה. מוטב להמעיט ביכולות 

חזון בהיר
היזמים מתחילם בלהגדיר את המיזם שלהם כ AirBNB של ..... ובמהרה מגלים שזו טעות. הם מגלים שנדרש חזון בהיר וייחודי של המיזם, שפותר בעיות אמיתיות לאנשים, בכדי לשרוד ולהצליח בסביבת היזמות המשתנה במהירות ותחרותית.

המנכ"ל המופנם
ריצ'רד, מוביל המיזם הוא אדם מופנם וחרד מטבעו. החדשות הטובות הם, שגם אנשים מופנמים יכולים להיות מנכ"לים מצויינים, אם הם מקפידים לקחת אחריות על התפקידים החשובים ביותר של מנכ"לים.

עוד בנושא תפקיד המנכ"ל
לקריאה: תפקיד המנכ"ל בסטארטאפ
לקריאה: מנכ"ל - התפקיד. מה עושה מנכ"ל?

לעשות פיווט מוקדם
כמו רוב הסטארטאפים, וגם המפורסמים והמצליחים שבהם, גם היזמים החביבים עלינו בסדרה צריכים לעשות שינויים במהירות כדי להתגבר על תכניות שהתבררו כלא מוצלחות. זה דבר שיזמים צריכים להיות מוכנים אליו ולבצע ללא היסוסים מרובים.

טיפוח מערכות יחסים

לעולם אסור להתעצבן בישיבה ותצאו בסערה, ללא סיום עם חיוכים וברוח טובה. הופיעו תמיד בלבוש מכובד ותנהגו תמיד באופן ובשפה שייקחו אתכם ברצינות. קשרים ומערכות יחסים הם תהליך ושרשרת, ושבירת חוליות בשרשרת תרחיק את התוצאות המיוחלות.

להורדה חינם של חוברת: יריעת מודל עסקי, הבסיס לתכנית עסקית על עמוד אחד

לחפש ניסיון עסקי
לוקח ליזמים זמן והתנסויות מאתגרות שכוללות כישלונות ללמוד איך לנהל עסקים ואיך לעבוד מול משקיעים. הצוות נעזר ביועץ חיצוני כדי להתגבר על זה, כשחשו שהם נתקעים, וזה עזר להם.

שיווק ויחסי ציבור
יחסי ציבור מוקדמים, יביאו אליכם את המאמצים המוקדמים שייקחו סיכון ויתנסו במוצרים שלכם. הקדמה לזה היא הגדרת הלקוח הנכון שאליו מכוונים ויצירת בידול מובהק שירחיק אתכם מהמתחרים ויצור לכם נישה ייחודית שבה תוכלו לשגשג.

להיות מעל לציפיות
ההבטחות של היזמים לעשות מילארדים ולשנות את העולם, פגעו בהם בהמשך הדרך, כאשר למרות ההתקדמות שלהם, הם נתפסו ככישלון. כשפועלים מול משקיעים והציבור, חשוב לשמור על ציפיות ברמה מתאימה, כך שתהיה נכונות להמשיך ולתמוך בקידום המיזם בהמשך הדרך.

אולי יעניין אותך לקרוא: 21 שאלות ליזם שמקים עסק חדש

התחברות לדג גדול ממך
לפרוץ חסמים לבד ולהתמודד עם כל ההפתעות והקשיים ללא משאבים וללא הדרכה, כמעט מבטיח כישלון. ואכן, בעולם האמיתי, כ-95% מהסטארטאפים כושלים. גם בסדרה, היזמים לומדים את זה בדרך הקשה, אך לומדים שצריך לעשות בריתות ולקבל ליווי מבעלי ניסיון ויכולת.


לבחור משקיעים
מרוב שסטארטאפיסטים לחוצים לגייס השקעה, הם עלולים לשכוח לבחור משקיעים שמתאימים להם. יש משקיעים שיתנו ליזמים להוביל את החזון ואחרים שיהיו להוטים לדחוף את הראיונות של עצמם באגרסיביות. יהיו משקיעים שרק רוצים לבלוע את הסטארטאפ לתוך העסקים שלהם, אחרים שילחצו על הבאת תוצאות שהם צריכים, במועדים לא סבירים וכאלו שיתעניינו רק ביצירת קניין רוחני ולא יתנו גיבוי לשלב ההשקה.
חשוב להכיר את המשקיעים הפוטנציאלים ולהבין את המגבלות שלהם והמוטיבציות שלהם לפני קבלת ההשקעה.

צוות מלוכד וייעודי
הצוות של המיזם נמצא שם כדי להגשים מטרה נתונה. אלו צריכים להיות האנשים המתאימים ביותר עם המוטיבציה הגבוהה ביותר האפשרית להגשים את החזון. יתכן ואלו יהיו אנשים לא סטנדרטיים, וממקומות לא סטנדרטיים או מתרבויות שונות, או חיים במדינות שונות. כל זה לא משנה. גם לא משנה עם מידי פעם יש חיכוכים וויכוחים, כל עוד חוזרים למצב עבודה פורה במהרה.

אולי יעניין אותך לקרוא: הכללים ליצירת מצגת מושלמת למשקיעים

להיות חסכני
הוצאות נמוכות הן יתרון תחרותי משמעותי. זה נכון לכל חברה, אבל במיוחד נכון ליזמים. כשהעסק עוד לא רווחי, כל שקל שנחסך מגדיל את הסיכוי לשרוד יותר זמן ולעלות שלב נוסף במשחק שהוא היזמות שמובילה לסטארטאפ עם השקעה משמעותית, שמוביל למוצר, שמוביל לרווחים ואולי לאקזיט הנכסף.

יזמים, אל תשוו את עצמכם לשכירים
חיי היזמים שונים לחלוטין מחייהם של שכירים. זה לא בר השוואה בשום אופן, לא בתנודתיות, בחשיבות התפקידים, בסיכון, בסיכוי, במערכות היחסים, בהתלהבות והאנרגיות ובתהומות הנפערות. זו צורת חיים אחרת, לא טובה יותר או פחות. תהנו מהדרך ומההרפתקה שאליה הצטרפתם.

צוות מלוכד וייעודי
הצוות של המיזם נמצא שם כדי להגשים מטרה נתונה. אלו צריכים להיות האנשים המתאימים ביותר עם המוטיבציה הגבוהה ביותר האפשרית להגשים את החזון. יתכן ואלו יהיו אנשים לא סטנדרטיים, וממקומות לא סטנדרטיים או מתרבויות שונות, או חיים במדינות שונות. כל זה לא משנה. גם לא משנה עם מידי פעם יש חיכוכים וויכוחים, כל עוד חוזרים למצב עבודה פורה במהרה.

אז הבנתם, זוהי סדרה מצחיקה, אך גם רבת תובנות.
אני בטוח שכשאתם תצפו, יהיו לכם תובנות נוספות או אחרות, ואשמח לשמוע עליהם.
צפייה מהנה.

מדברים על תפקיד המנכ"ל בסטארטאפ, עם דוגמאות מהסידרה "עמק הסיליקון"


לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצ/י כאן


ספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


לערוץ הסרטונים ב YouTube   לחצ/י כאן


למידע על ייעוץ, מנטוריג ואימון עסקי ליזמים, בעלי עסקים ובכירים - לחצ/י: סטרטגו 360  

שליחת אימייל לתיאום פגישת אימון עיסקי וניהולי ללא עלות  לחצ/י כאן

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

הטיית השורדים, והקושי ללמוד ממצליחנים

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

מדריך לביצוע דברים ע"פ פילוסופיית הטאו

כך תעשו ניתוח SWOT כמו שצריך

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

תובנות לעסקים מסיפור על ארבעה בנים בהגדה

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC