הסיבות לכך שאנשים נשברים


"קל יותר לגדל ילדים חזקים, מאשר לרפא אנשים שבורים" - פרדריק דוגלאס

כל אחד מאיתנו חווה את החוויה של שבירה. רגע שבו מרגישים שפשוט לא יכולים יותר, שנמאס, שכואב מיד, או שמייאש וכבר אין תקווה לממש יעדים או לשפר את המצב.

בפוסטים קודמים ציינתי את החשיבות של חוסן נפשי, ומגוון דרכים לשיפור עצמי של החוסן הנפשי לצורך התמודדות מיידית, או לטווח ארוך יותר.

חשוב להבין גם מה הדברים שמחלישים אותנו ומביאים אותנו לנקודות שבירה. כמו שאומרים "הכל בראש", ולכן מודעות ושינוי התנהגות וחשיבה באופן יזום, יכול למנוע מאיתנו ליפול לבורות, אותם אנו חופרים בעצמנו.

לקיחת כל דבר באופן אישי
לדברים שקורים סביבך קיימת השפעה אליך. פעמים רבות אנשים מקבלים החלטות או מבצעים דברים וכתוצאה מכך נגרמת לך חוסר נוחות. יתכן ותיווצר לך יותר עבודה או שתאלץ לשנות תכניות, או שתקבל תחושה שאחרים מרוויחים מכך ולא אתה. המציאות היא שאנשים מאוד עסוקים בשלהם ולרוב מטפלים בדברים במספר חזיתות, עם מגבלות ואף עם לחצים חיצוניים. הסיכוי שבכוונה פעלו נגדך הוא אפסי. אם אתה מתמקד באפשרות הזו, שוב ושוב תרגיש קורבן.

הורד חינם את החוברת: המדריך הקצר להתייעלות אישית

זכירת כל ביקורת
אנשים עם ביטחון עצמי גבוה, לא רגישים לביקורת. הם מקבלים את הביקורת, מכילים אותה, בוחנים מה רלוונטי, מתייחסים ועוברים הלאה. אנשים חלשים יותר, או בעלי פחות ביטחון במה שהם עושים, נפגעים מהביקורת, כועסים ולא לומדים ממנה דבר.

תגובה לכל מזל רע
כמו שהזכיר פורסט גאמפ Shit Happens. בלתי נמנע שמידי פעם יקרו לנו דברים שליליים, ולרוב זה נובע משרשרת אירועים שכוללת מקריות. פשוט, מזל רע. אין מה לעשות נגד זה, ולכן כעס, מרירות ותגובות נגד הן בזבוז מוחלט של אנרגיית עשייה טובה.



שמירת טינה
שמירת טינה פוגעת בך בכמה אופנים. ראשית, אתה מונע מעצמך דברים חיוביים כדי לשמר את הטינה. בנוסף, אתה מבזבז אנרגיית עשייה ויצירה וזמן למען מטרה בה אין לך תועלת. ולבסוף, אתה מונע ממך את התועלת שבהמשך הקשר, במיוחד עם אדם שבתחום קרוב אלייך ויכול להיות שיש לו כלפיך דווקא רצון לכפרה מסוימת.

אולי יעניין אותך לקרוא: פעל כך שיקחו אותך ברצינות

העלאה מחדש של זיכרונות שליליים
מכיוון שאתה לא יכול לשנות את העבר, זיכרונות שליליים, על מקרים בהם נפגעת, סבלת ממזל רע או שפספסת הזדמנות, לא תורמות לך דבר. התבוססות במחשבה חזרתית (חפרנות) על זיכרונות שליליים, חוסמת לך אפשרות לקדם את עצמך.

חרטה על טעויות עבר
חשיבה על העבר היא מקור לחרטה וצער. אין בכך דבר שיכול לתרום לשיפור עתידך. לא תוכל לשנות את בחירות העבר, גם אם תתאמץ מאוד בחשיבה עליהן. הצער שעולה בך הוא גם מיותר, תפעיל אינטליגנציה רגשית כדי לעבור לחשיבה אחרת. למדת משהו מטעות העבר? אתה יכול ליישם את זה היום או לשלב בתוכנית פעולה קרובה? מצויין. עשה זאת ועבור להתייחס להווה ולעתיד.

השוואת עצמנו לאנשים שנדמה לנו שמאושרים יותר
אף אחד לא מאושר תמיד. כיום אף מתפתחת חשיבה שהחתירה לאושר, היא עצמה גורמת לחוסר אושר. בנוסף לכך, הרבה אנשים מסתירים את הבעיות שלהם, את התסכולים והעכבות, האכזבות והחרטות. למד לאהוב את מה שיש לך ולהיות גאה במאבקים שלך וביכולת שלך לעמוד באתגרים.

ניתוח דברים עד אובדן חדווה
ניתוח של גורמים ושיקולים בקבלת החלטות הוא חשוב. אסור לפעול מהבטן ולפי תחושות, ללא הבנת המצב, ניתוח המידע והגעה מסודרת לתכנית פעולה ויישום.
אך עודף ניתוח, כאשר כבר אין בכך תועלת מעשית, אלא רק ריצוי חרדות ודחיינות, מוציא את האנרגיות, המומנטום והחדווה מהעשייה ויכול לכבות כל יזם מתלהב.

קבלת החלטות על בסיס עצות של אחרים
כשאתה עושה דברים מתוך בחירה והחלטה שלך, יש לך מוטיבציה, יעד וחוסן בכדי להגשים מטרה, או לממש חזון. כשאתה נותן לאחרים לקבל החלטה עבורך, לעולם לא תדע אם זה הדבר הנכון עבורך, ואתה מרגיש שהמאמץ אינו עבור החלום שלך, ולכן, תהיה הרבה פחות חסין.

מפסיקים לפתח יכולות חדשות
קל היום ללמוד דברים חדשים ועדכניים ולרכוש מיומנויות שיגדילו את היכולות שלך להיות יעיל יותר, להתקדם מקצועית או לפתח מיזמים בתחומים חדשים. קיימים המון מקורות חינמיים החל מ YouTube וכלה באתרים שמיעדים את עצמם להקניית ידע בחינם כמו Khan Academy ואחרים. מי שמפסיק להתפתח, בהדרגה מרגיש תקוע, חסר יכולת להתקדם וסובל מהפחתה באנרגיות ובמוטיבציה.

מגיעים למסקנה שהחיים צפויים מראש
אם הכל צפוי מראש, למה להתאמץ או לנסות לשנות? בפועל, החיים מאוד מאוד דינמיים ומתקיימים שינויים כל הזמן. חלק מהשינויים הם נובעים ממגמות וחלק מהם נובעים מדברים מפתיעים ובלתי צפויים לטובה ולרעה. יוזמות ומאמצים שלך, מניבים תוצאות ויוצרים שינויים נוספים, ושום דבר אינו באמת קבוע ומוחלט. 

נותנים הסברים ארוכים לכל דבר
הסברים ארוכים מידי גובלים בתיאוריות קונספירציה, ומגבירים את התחושה והאמונה בחוסר שליטה על עתידך. כבר במאה ה-14, וויליאם איש אוקאם, נזיר פרנציסקני אנגלי, הציג את עיקרון "תערו של אוקאם" שלפיו ההסבר הקצר והפשוט לכל תופעה, הוא קרוב לוודאי ההסבר הנכון, שעליו רצוי להסתמך בביצוע החלטות.

חשים מרמור כלפי אנשים שהחיים שלהם נראים קלים יותר
לכל אדם יש טרדות, בעיות, צרות וסיבות רבות להיות במצב של אי שביעות רצון. לעיתים נדמה לנו שלאחרים קל יותר, למרות שחסרים לנו הרבה פרטים בכדי לדעת בוודאות. התמקדות בגורלו של אחר מונעת מאיתנו להשקיע בכדי לממש את הרצונות והשאיפות שלנו. לכן רצוי להפנים שהמצב בו החיים קשים ומאתגרים, הוא המצב הרגיל והניטרלי. אין טעם לרצות לברוח מהקשיים, אלא צריך לקבל את הקשיים כחלק מהדרך שלנו להגשים את המטרות שלנו.

אולי יעניין אותך לקרוא: התמודדות מנהיג עם לחץ וחרדה

רואים רק עלויות ולא הזדמנויות
החיים רצופים בעלויות והזדמנויות. לרוב הזדמנות כרוכה בעלות, וללא ניצול ופיתוח הזדמנויות, לא ניתן להגשים דברים משמעותיים. תמיד רצוי להיות זהיר ואף חסכן, אך אסור לפסוח על כל ההזדמנויות שיכולות ליצור לנו את השינויים שאליהם אנחנו שואפים.

לא מבטאים הכרת תודה
הטבע יצר מוח אנושי שמוטה לחרדות. הסיבה היא שחרדות עשויות לעזור לנו בהישרדות, במיוחד אם חיים בסאוואנה, בג'ונגל או ליד כביש סואן. במציאות, החיים הרבה יותר מאוזנים. קורים לנו ויש לנו דברים טובים, לא פחות מאשר דברים שליליים. מנהג של סקירת הדברים הטובים בחיינו (ותמיד יש!!), ואף הבעת הכרת תודה, מעניקים כוח משמעותי בהתמודדות עם הדברים הפחות חיוביים שאנו פוגשים.

לא רואים מוצא
כשיש מספר קשיים וחסמים או שמתמודדים מול כוחות גדולים מאיתנו, אפשר בקלות להתחיל לחשוב שאין מוצא. אך במציאות, תמיד עומדות בפנינו מספר אפשרויות ורצוי באופן פעיל ומודע לבחור איך לפעול. גם ליצירתיות יש מקום, והעזרות באנשים ממעגל ההכרויות שלנו, או הפעלת יוזמה חדשה, יכולים לשנות באופן מהותי את המצב. תמיד אפשר לעשות משהו, ואם לא מצליחים לזהות זאת לבד, חשוב להעזר בידידים ומומחים.


לא לפספס! קבל/י פרקים חדשים ומידע עדכני לאימייל להרשמה לחצו כאן


קישור לספר הניהול האינטרנטי מנכ"ל-360   http://www.ceo-360.net/


קישור לערוץ ב YouTube   לחץ כאן


קישור לאתר הייעוץ העסקי סטרטגו 360  http://www.stratego360.com/

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"

המשך ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 25-48

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

היה לבוש בקפידה כדי לקבל יותר

ניהול איכות מוחלט - אדוארדס דמינג ומהפכת ה TQM