Gemba גמבה קייזן - לשפר במקום בו העבודה מתרחשת


"אתה מקבל את אשר אתה מצפה לו, ומגיע לך את אשר שאתה מסוגל לסבול" - מרק גרבן


Gemba גמבה, ביפנית, "המקום האמיתי" או "המקום בו העבודה מתרחשת". מושג ממתודולוגיית LEAN להובלת שיפור מתמיד במקום העבודה, קייזן Kaizen.

מהו גמבה

חוקרים יפנים קוראים לזירת הפשע גמבה.
עבור מפעל, גמבה הוא רצפת היצור, עבור בית חולים יהיה במחלקות הטיפול, בבית קולנוע יהיה בדוכן מכירת הכרטיסים ובאולמות, ובחברה שעוסקת בפיתוח תוכנה יהיה המקום בו עובדים המתכנתים, המהנדסים והמעצבים.

בניהול מתקדם ובניהול איכות יש הכרה בכך שפתרונות ושיפורים מהותיים לא יכולים להגיע ממשרד של מנהל או מחדר ישיבות של הנהלה שאינה בקיעה בכל הרזים והדקויות של העבודה, כפי שהיא מתרחשת בפועל.

להורדה חינם של חוברת: תבנית להכנת תכנית אסטרטגית


היתרונות של גמבה קייזן

Gemba Kaizen היא פילוסופיה עסקית ששמה דגש על שיפור מתמיד על ידי התמקדות ב"גמבה", או במקום בו נוצר ערך. ניתן להחיל את זה על כל תעשייה או ארגון, והוכח שיש לו מספר יתרונות, כולל:

  • פרודוקטיביות מוגברת: Gemba Kaizen יכולה לעזור לעסקים לזהות ולחסל פסולת, מה שעלול להוביל להגברת הפרודוקטיביות. לדוגמה, על ידי זיהוי וביטול שלבים מיותרים בתהליך, עסקים יכולים לחסוך זמן ומשאבים.
  • איכות משופרת: Gemba Kaizen יכולה גם לעזור לעסקים לשפר את איכות המוצרים או השירותים שלהם. הסיבה לכך היא שהוא מעודד עובדים להיות פרואקטיביים בזיהוי ופתרון בעיות. לדוגמה, על ידי הליכה קבועה בגמבה, מנהלים יכולים לזהות בעיות איכות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לבעיות רציניות.
  • עלויות מופחתות: Gemba Kaizen יכולה לעזור לעסקים להפחית עלויות על ידי ביטול בזבוז ושיפור היעילות. לדוגמה, על ידי זיהוי וביטול שלבים מיותרים בתהליך, עסקים יכולים לחסוך כסף על עבודה וחומרים.
  • מעורבות מוגברת של עובדים: Gemba Kaizen יכולה גם לעזור לעסקים להגביר את מעורבות העובדים. הסיבה לכך היא שהיא מעניקה לעובדים תחושת בעלות ואחריות על עבודתם. לדוגמה, על ידי שיתוף עובדים בתהליך פתרון הבעיות, עסקים יכולים לעזור להם להרגיש מוערכים ומוערכים יותר.
  • שביעות רצון משופרת של לקוחות: Gemba Kaizen יכולה גם לעזור לעסקים לשפר את שביעות רצון הלקוחות. הסיבה לכך היא שזה יכול להוביל לשיפור האיכות, הפחתת העלויות והגברת מעורבות העובדים. לדוגמה, על ידי זיהוי ופתרון בעיות של לקוחות, עסקים יכולים לשפר את חווית הלקוח הכוללת שלהם.
Gemba Kaizen היא פילוסופיה עסקית רבת עוצמה שיכולה לעזור לעסקים להשיג מספר יתרונות. אם אתה מחפש דרכים לשפר את העסק שלך, Gemba Kaizen הוא מקום מצוין להתחיל בו.

כמה יתרונות נוספים של אימוץ Gemba Kaizen:
  • חדשנות מוגברת: Gemba Kaizen מעודדת עובדים להיות יצירתיים ולהעלות רעיונות חדשים לשיפור. זה יכול להוביל למוצרים, שירותים או תהליכים חדשים שיכולים לתת לעסקים יתרון תחרותי.
  • קבלת החלטות טובה יותר: Gemba Kaizen יכולה לעזור לעסקים לקבל החלטות טובות יותר על ידי מתן נתונים בזמן אמת על הפעילות שלהם. ניתן להשתמש בנתונים אלה כדי לזהות בעיות, לעקוב אחר התקדמות ולקבל החלטות מושכלות לגבי העתיד.
  • תרבות חזקה יותר של שיפור מתמיד: Gemba Kaizen יכולה לעזור לעסקים ליצור תרבות של שיפור מתמיד. המשמעות היא שכל אחד בארגון מחפש כל הזמן דרכים לשפר את עבודתו. זה יכול להוביל לארגון יעיל ואפקטיבי יותר.

פרק נוסף שיעניין אותך: 7 שיטות למיקסום רווחים והתייעלות


הליכת גמבה

בהליכת גמבה המנהלים האחראים הולכים אל המקומות בהם העבודה מתרחשת, לומדים מקרוב את תהליכי העבודה, מכירים את המגבלות והבעיות ושואלים שאלות בכדי לברר יותר פרטים.
בהליכת גמבה מנהלים ואנשי משרד עוזבים את מקומותיהם ויוצאים להכיר את המקומות בהם הערך האמיתי של הארגון נוצר ומחפשים הזדמנויות לשיפור, חיסכון והתייעלות. כך מנהיגי הארגון יכולים לזהות בעיות בטיחות, בעיות בלאי של ציוד ומכונות, להבין סטטוס של עבודות ופרויקטים ואת המגבלות והגורמים המעכבים, וכן להכיר אישית וליצור מערכת יחסים עם העובדים.

המטרה היא להכיר את שרשרת הערך ואת הבעיות בה, כדי להימנע מהנחיות כוללניות שלא ניתנות ליישום ומקבלת החלטות שאינם משפרים את הגורמים המהותיים לבעיות.

פרק נוסף שיעניין אותך: פגישות 1-1 הן כלי ניהולי עוצמתי

חמשת כללי הזהב של ניהול שיפור בגמבה קייזן

1. כשמופיעה בעיה, ראשית הולכים לגמבה, לראות את הבעיה ולשוחח עם האנשים המעורבים,
    כדי לסייע בטיפול בעיה מתוך הבנה והכרת הפרטים
2. בחן את כל הגורמים האפשריים לבעיה וחלק אותם לקטגוריות ע"פ:
    - אדם
    - מכונה
    - חומר
    - תהליך
    - מדידה
3. בצע פעולות מידיות להקטנת הנזק הנוצר מהבעיה
4. זהה את המקורות המהותיים לבעיה בעזרת "ניתוח 5 למה?" וחוק פרטו 80/20
5. עשה שינויים לשיטות העבודה ולתהליכים בכדי למנוע את חזרת הבעיה

פרק נוסף שיעניין אותך: 5S כי סדר צריך להיות

תהליך ליישום גמבה קייזן בעסק

תהליך היישום של Gemba Kaizen בעסק:
  1. זהה בעיה או הזדמנות. הצעד הראשון הוא לזהות בעיה או הזדמנות שברצונך לטפל בה. זה יכול להיות כל דבר, החל מירידה בפריון ועד תלונת לקוח.
  2. לך לגמבה. השלב הבא הוא ללכת לגמבה, או למקום בו מתרחשת הבעיה או ההזדמנות. זה המקום שבו תראה את הבעיה ממקור ראשון ותתחיל להבין את שורש הסיבה.
  3. איסוף מידע. ברגע שאתה נמצא בגמבה, אתה צריך לאסוף נתונים על הבעיה או ההזדמנות. זה יכול לכלול דברים כמו מדידות זמן, נתוני עלויות או משוב מלקוחות.
  4. נתח את הנתונים. לאחר שאספת נתונים, עליך לנתח אותם כדי להבין את שורש הבעיה או ההזדמנות. זה המקום שבו תשתמש בכישורי פתרון הבעיות שלך כדי לזהות את הבעיות הבסיסיות.
  5. לפתח פתרון. לאחר שזיהית את הסיבה השורשית, עליך לפתח פתרון. זה יכול להיות כרוך בשינוי תהליך, שיפור מוצר או הכשרת עובדים.
  6. יישם את הפתרון. לאחר שפיתחת פתרון, עליך ליישם אותו. זה המקום שבו תוציאו את התוכנית שלכם לפועל ותערכו את השינויים הדרושים.
  7. מדוד את התוצאות. לאחר שיישמת את הפתרון, עליך למדוד את התוצאות. זה יעזור לך לקבוע אם הפתרון הצליח ואם יש צורך בשיפורים נוספים.
הנה כמה טיפים נוספים ליישום Gemba Kaizen:
  • קבל תמיכה מכל רמות הארגון. Gemba Kaizen הוא מאמץ צוותי, ולכן חשוב לקבל קנייה מכל רמות הארגון. זה יעזור להבטיח שכולם יהיו מחויבים לתהליך ושהשינויים מיושמים ביעילות.
  • לספק הדרכה ומשאבים. עובדים צריכים לקבל הכשרה על תהליך Gemba Kaizen והם צריכים את המשאבים הדרושים להם כדי להצליח. זה כולל דברים כמו זמן, כלים וגישה לנתונים.
  • צור מערכת למעקב אחר ההתקדמות. חשוב ליצור מערכת למעקב אחר ההתקדמות כדי שתוכלו לראות כיצד השינויים משפיעים על העסק. זה יעזור לך לזהות מה עובד ומה צריך לשפר.
  • תעשה את זה רציף. Gemba Kaizen הוא תהליך שיפור מתמיד, ולכן חשוב להפוך אותו לחלק מהעבודה היומיומית שלך. זה אומר שאתה צריך תמיד לחפש דרכים לשפר את התהליכים והמוצרים שלך.

ראיתם את הפוטנציאל ליישום בעסק ומימוש היתרונות בפריון והתייעלות?
זה הזמן לעשות תוכנית פעולה ולבצע.
אוכל לסייע לכם בזה.
צרו קשר בהקדם!


לא לפספס! קבלו פרקים חדשים ומידע עדכני

לאימייל: לחצו כאן


לשליחת הודעת Whatsapp עכשיו   לחצו כאן

לשליחת הודעת Telegram עכשיו לחצו כאן

צרו קשר לתיאום שיחת התייעצות ללא עלות: אימייל


לאוסף הפתגמים על מנהיגות וניהול לחצו כאן

לתוכן העניינים לחצו כאן

לרשימת כל הפרקים לחצו כאן


למידע על ייעוץ, מנטורניג ואימון ליזמים, בעלי עסקים ומנהלים
- לחצו: סטרטגו 360 


צפו בסרטונים ב YouTube   לחצו כאן

התחברו איתי ב Linkedin לחצו כאן

עקבו אחריי ב Instagram לחצו כאן

עקבו אחריי ב Twitter לחצו כאן


פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כללים לחיים ע"פ סטואיזם

12 דרכים לשיפור משמעת עצמית

ספר: כוח - 48 החוקים של רוברט גרין 1-24

7 מנהיגים מובילים מהתנ"ך ועצתם למנהלי עסקים

פיצוח קוד המנהיגות: 10 תכונות להצלחה!

תובנות מהספר "לחשוב מהר לחשוב לאט" של דניאל כהנמן

אסטרטגיה עסקית קלאסית ע"פ מייקל פורטר

מבחן אישיות פשוט ושימושי DISC

תרשים גנט Gantt Chart המסלול לפרויקט מוצלח

מודל מעגל הזהב - סיימון סינק "התחל עם הלמה"